Jouw rijbewijs gaat drastisch veranderen door de EU.
Er gingen dingen in de Europa veranderen omtrent het rijbewijs. Je zou zeggen dat een roze papiertje of card een prima methode is om aan te kunnen tonen dat je honderden zo niet duizenden euro’s hebt achter gelaten bij de rijschool. Na al die pijn, gene, moeite en financiële schade was het fijn om een fysiek bewijs te hebben dat je deel mag gaan nemen aan het verkeer.
In Nederland hebben we een rijbewijs op credit card-formaat, maar in veel Europese landen heeft men nog een papieren rijbewijs. Het ziet ernaar uit dat in beide gevallen het een overbodig document gaat worden. Er is namelijk bij de Europese Unie een wet ingediend die ervoor zorgt dat we beide niet meer gaan gebruiken.
Europees rijbewijs digitaal
Alle rijbewijzen zullen dan digitaal gaan worden. Uiteraard gaat dit via je smartphone. Als je wordt aangehouden door de politie of een auto op naam wil zetten, kun je dat doen middels een QR-code. Lekker makkelijk, toch?
Nu denk je: is er een addertje? Maar natuurlijk, er is een reuzenanaconda onder het gras. Het rijbewijs wordt namelijk Europees. Er komen meer Europese wetten aan omtrent het verkeer en de administratieve rompslomp eromheen. Het doel is om het aantal verkeersdoden terug te brengen. In 2050 moeten dat er 0 zijn.
De gevaarlijkste groep is de groep jongeren onder de 30 jaar. Die richten statistisch het meeste schade (lees: dodelijke ongevallen). Als de wet wordt goedgekeurd krijgen beginnende bestuurders een proeftijd van twee jaar en mogen ze nul alcohol drinken.
Europese straffen
Ben je iemand die geregeld veel te hard rijdt op vakantie, let dan goed op. De straffen zijn na de wetsgoedkeuring (en implementatie) ook Europees. Dus als je 50 km/u te hard rijd in Italië en je daar een rijontzegging aan de broek hebt, dan heb je die in heel Europa!
Voor Europa is er ook een financiële incentive, want 40% van de verkeersovertredingen door Europeanen wordt niet betaald. De overtredingen koppelt de EU dan aan het rijbewijs in plaats van de auto. Dan is het ook makkelijker om de contributie te innen.
Is er ook een duurzaam voordeel aan de nieuwe rijbewijsregels in Europa? Ja, en wel voor elektrische auto’s. Op dit moment is het maximale gecombineerde gewicht van auto en aanhanger 3.500 kilogram. Dat gaat naar 4.250 kilogram. Dit omdat elektrische auto’s heel veel zwaarder zijn dan een auto met verbrandingsmotor.
Fotocredit: Michiel van Beers
Via: AD Auto
sanderkomnogeensergens zegt
In Duitsland gaan ze binnenkort sowieso de naam aanpassen. Na 75 jaar komen ze er achter dat “Fuhrer-schein” toch een beetje een beladen woord is.
doublechevron65 zegt
Ja een “Idee” van de Grünen, so wordt het vermeld, omdat de “Füherschein” teveel Nazi vocabulaire bevat. Maar dat verhaal speelt al sinds vier jaar…
harrie zegt
‘Het doel is om het aantal verkeersdoden terug te brengen. In 2050 moeten dat er 0 zijn.’.
De volledig risicoloze maatschappij, lever svp al uw vrijheden en eigen verantwoordelijkheid in bij de boven u gestelden en zij zullen voor uw zorgdragen. Echt waar.
kniesoor zegt
De huidige tijdgeest in een notendop. Word er een beetje onpasselijk van.
rulefollower zegt
Veiligheid is de excuustruus om al onze vrijheden af te nemen.
Liefst nog een QR-code erbij.
maotje zegt
@rulefollower als je zo bang bent voor je vrijheid moet je al helemaal niet op internet gaat zitten. En gooi je smartfoon dan ook gelijk in de prullenbak.
René zegt
Wilt u uw serienummer in uw link- of rechterarm getattoeerd?
steephh zegt
@rulefollower
Je weet dat een QR-code niets anders is dan een manier om een stuk tekst grafisch redundant te encoderen? Zo niet: dan nu. Probeer zelf maar eens:
https://www.qr-code-generator.com/
Dit is als boos worden op het concept verkeersborden op straat of het concept letters in een zin.
V8Vantage zegt
Je vergeet de centrale registratie. Dat is denk ik meer waar men zich zorgen over maakt. Los daarvan is het idee erachter wel goed. Maar een stukje interfacing tussen de landen zou ook voldoende moeten zijn. Al met al gaat het uiteraard om de uitvoering van dit plan qua privacy en koppelmogelijkheden met andere systemen en organisaties waar de meeste mensen zich minder prettig bij voelen, want wat is de volgende stap? NU is Nederland gelukkig wel streng qua privacy, maar Frankrijk en Italië nemen het daar bijvoorbeeld wat minder nauw mee. (Zie o.a. FTM Dossier Digitale zaken).
steephh zegt
@vantagev8
Nee die vergeet ik niet :-) Ik ben van het beestje bij de naam noemen en een QR code “is” geen centraal registratie systeem. Een QR-code gebruikt wordt om een stuk informatie visueel gemakkelijk over te dragen naar een ander systeem, maar dat kan net zo goed via NFC, bluetooth, OCR, streepjescode, een audio fragment, etc etc. Dat mensen zich druk maken over het systeem erachter kan ik me voorstellen, maar waarom dat dan niet benoemen.
Dank voor je verdere aanvulling!
rulefollower zegt
Joh, mijn rijbewijs is heier in Brazilië een QR code, mijn kentekenbewijs is een QR code en een betaling met pix doe ik ook met een QR-code. Dus de boerenkinkels in NL hebben nog een lange weg te gaan.
waterisnat zegt
Exact, het is holle retoriek tbv meer rovende bureaucraten
Dutchdriftking zegt
Precies dit. Neem zelf je verantwoordelijkheid!
Reinier zegt
De vrijheid om niet doodgereden te worden door een opgeschoten twintiger vind ik dan wel weer prettig.
Ik weet ook niet hoe ik zelf verantwoordelijkheid kan nemen voor de onverantwoorde acties van anderen.
harrie zegt
Dat kan ook niet, net zo min als dat een overheid jou kan garanderen dat je niet platgereden wordt.
Maar mocht je het volledig willen uitsluiten om platgereden te worden door een opgeschoten twintiger, heb je nu al de vrijheid om niet aan het verkeer deel te nemen.
mrdayoff zegt
Er is slechts één oplossing hiervoor: NEXIT
Ze willen een Europees ID instellen, en de CBDC invoeren. Alles wordt aan elkaar gekoppeld. Als ze je zoeken vanwegen te hard rijden blokkeren ze meteen je rekening. Als je teveel vlees eet, en je door je carbon credits heen. Dit moeten we niet willen.
luittinke zegt
“De overtredingen koppelt de EU dan aan het rijbewijs in plaats van de auto.”
Hoe gaat dat lukken met flitsboetes? Bij staandehouding in het buitenland is het sowieso al direct aftikken, dus betaalt de bestuurder al.
En het aantal verkeersdoden naar 0. Het realisme spat er weer van af…
raymster zegt
Er zal waarschijnlijk een stap komen dat je met met die QR-code moet inchecken in je (deel)auto. De toekomst ziet er mooi uit met veel vrijheid!
towi1989 zegt
Mogen we dan ook in NL straks tot 125cc motoren rijden met een autorijbewijs?!
hondafiel zegt
Ongetraind met je 125cc met veel te weinig koppel/ vermogen op de snelweg een vrachtwagen inhalen. Je moet er maar zin in hebben.
Rick-dos zegt
“Nu denk je: is er een addertje? Maar natuurlijk, er is een reuzenanaconda onder het gras. Het rijbewijs wordt namelijk Europees.”
– Het doel is om het aantal verkeersdoden terug te brengen. In 2050 moeten dat er 0 zijn.
– De gevaarlijkste groep is de groep jongeren onder de 30 jaar. Die richten statistisch het meeste schade (lees:
dodelijke ongevallen). Als de wet wordt goedgekeurd krijgen beginnende bestuurders een proeftijd van twee jaar
en mogen ze nul alcohol drinken.
– Ben je iemand die geregeld veel te hard rijdt op vakantie, let dan goed op. De straffen zijn na de wetsgoedkeuring
(en implementatie) ook Europees. Dus als je 50 km/u te hard rijd in Italië en je daar een rijontzegging aan de broek
hebt, dan heb je die in heel Europa!
Brrrrrr wat verschrikkelijk allemaal. Maar ja, het is Europa dus dan is het bij voorbaat allemaal verschrikkelijk.
Computer Freak zegt
Dan kun je straks voor 250 euro / 1100 złoty je rijbewijs halen in Polen.
harrie zegt
Kopen in Malta bij de vrienden van Timmerfrenske.
Autokenner zegt
Haha inderdaad, weekje vakantie voor 500€, vliegen voor 200€, ben je klaar voor 1000€ ipv 4000€ in Nederland. Met deals nog veel minder dan die 1000€. Kunnen ze alles wel opdoeken in Nederland oplichters.
CYBRTRK zegt
€4000 voor een rijbewijs? Kost in Nederland gemiddeld €2766 om je rijbewijs te halen
chrisvis zegt
Wat??? Heb zelf mijn rijbewijs in België behaald voor 50€ ongeveer. Mijn vader heeft mij leren rijden en denk dat de theorie toen een 15€ was en 35€ voor het praktische examen. Mijn zoon gaat nu voor zijn theorie en betaalt rond de 20€… we hebben hem theorielessen laten volgen bij de rijschool omdat hij dyslexie heeft en dit koste ons 125€ voor 4 lessen van 3 uur. Als we nog lessen gaan nemen via de rijschool gaat ons dit maximum een 1500€ extra kosten denk ik(de lessen zijn trouwens niet verplicht aangezien ik mijn zoon zelf leer rijden).
Wat een bedragen daar bij jullie….
Van Epschoten zegt
Tja, talent is niet te koop….
maotje zegt
0 verkeersdoden in 2050 is natuurlijk nooit haalbaar. Rem de bevolkingsgroei nou gewoon eens af. Dan zal het minder druk op de wegen worden met minder dodelijke slachtoffers tot gevolg. Daarnaast heeft t nog talloze voordelen.
Maar het onderwerp blijft taboe.
Autokenner zegt
In het westen valt die groei wel mee.
China tegenwoordig ook. Die gaan eerder achteruit net als Japan.
Maar Afrika en India blijven lekker doorfokken……
maotje zegt
De groei valt wel mee? De afgelopen 70 jr is de bevolking enkel in nederland met 50% toegenomen. Reken er maar op dat het door blijft groeien. Het zal zonder ingrijpen echt niet afnemen. Je weet ook inmiddels dat de noordafrikanen graag naar west europa komen. Dus dat is dubbel op.
V8Vantage zegt
Nope, helaas, De groei zal sneller stoppen dan jij denkt, denk ik dan weer :-) Zoals hierboven al aangegeven wordt, China is al aan het krimpen en dat gaat daar nog eens extra snel door het één kind beleid van de afgelopen decennia. Huizen in India zijn al flink prijzig en daarmee het levensonderhoud, kinderen drukken enorm op budgetten, als die er überhaupt al zijn. Daarnaast wil iedereen, ook daar, graag wat welvaart proeven en welvaart blijkt de meest succesvolle anticonceptie te zijn die er is. Ja de afgelopen jaren is de bevolking enorm toegenomen, maar de snelheid is er echt snel uit aan het gaan waardoor het nogal twijfelachtig is dat we de 10miljaard wel gaan halen. Misschien nipt maar daar is dan ook alles mee gezegd. Het voordeel van dit alles is dat het milieu dan niet meer het grootste probleem is om je druk over te maken.
mashell zegt
In Nederland groeit het lekker door volgens de professionals: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking/bevolkingsgroei/toekomst
V8Vantage zegt
En waar bestaat die groei uit….? Precies, niet doordat er zoveel Nederlanders bij komen… Dat effect zie je ook steeds meer op andere plaatsen.
maarteno zegt
moeten juist bijfokken hier in Europa hoor…kakt hard in met heel veel problemen…die personeelstekorten overal zijn echt niet alleen maar omdat men niet blij is met de salarissen.
herve11f zegt
Welkom in het totalitair Europa
HZW zegt
Nederland wil toch zo nodig lid blijven van de EU en jaar naar jaar, decennia na decennia, tig miljarden blijven storten op de rekeningen van de EU.
Hier wordt alles onbetaalbaar zodat onze regering miljarden kan blijven storten naar Brussel, in plaats van uittreden uit de EU, en die miljarden gebruiken om je eigen land op orde te brengen.
Nog een paar jaar en elke Europeaan krijgt een WIFI chip in zij nek.
Het Verenigd Koninkrijk verliet op 31 januari 2020 de Europese Unie, misschien wel de slimste beslissing ooit, hou je tenminste zeggenschap over je eigen land, inplaats van alles te moeten doen wat Brussel je oplegt.
Maar zolang Nederlanders blijven stemmen op waar ze altijd op stemmen zal er nooit wat veranderen.
Richmond zegt
Ik denk dat het aantal Britten die het met jou eens zijn er niet veel meer zijn.
maarteno zegt
nope….vele pro Brexiters zijn inmiddels of dood (want oudjes) of zien in dat waar er downsides zijn, er zeker meer upsides zijn. EU is niet iets om te verlaten, hoogstens om te fixen. Dat is iets heel anders.
e38ossie zegt
Nog meer digitaal…🙁. Mag je dan ook je paspoort of identiteits kaart digitaal bij je hebben? Aangezien een rijbewijs ook een geldig id is. En hoe gaat het met mensen die geen smartphone (willen) hebben?
Autokenner zegt
Zeker.
Het wordt of of, dus waarschijnlijk mag je gewoon je Nederlandse papiertje bij je houden als backup.
HZW zegt
En wat te denken buiten Europa, wordt daar nog steeds het fysieke internationale rijbewijs verlangt of is het EU digitale rijbewijs dan wel voldoende.
awesome zegt
als ik me niet vergis is het digitale rijbewijs een voornamelijk nederlands dingetje.
Dus de BV NL heeft voor heel Europa een nieuw systeem gefinancierd? Of gaan we het dan ook beheren? Dus het CJIB gaat op Europees niveau de bekeuringen innen? Dan levert het nog iets op.
Autokenner zegt
Nederland zal inderdaad wel weer het (financiële) voortouw nemen.
Maar beginnende bestuurders komen dan nergens meer mee weg. En racen in een ander land wordt je ook voor aangepakt. Mooi doorvoeren dit.
Voor wat ik heb vernomen blijft je fysieke pasje net zo goed geldig.
Autokenner zegt
Prima regel alles maar digitaal, nu heb je 28? Ambtenaren voor wat ook door eentje Europees kan, waar tenslotte ieder land wat te zeggen heeft. Aangezien er zelfs een veto is? Volgens mij. Lekker doorvoeren, maak maar 1 super staat. Dan ben je in 1 klap los van defensie een waardig kandidaat voor Amerika, en ook voor China.
harrie zegt
Precies, gewoon 1 superstaat, 1 volk en 1 superleider.
Veel efficienter.
maotje zegt
@harrie dat houd ook in dat jouw salaris naar beneden gaat. Dan zal je tenslotte ook 1 gemiddelde moeten aanhouden per beroepsgroep. Een amtenaar in polen verdient veel minder dan 1 in nederland. Valt dat ook onder je efficiëntie? Of wil je enkel de lusten en niet de lasten?
harrie zegt
Mocht je het sarcasme niet zien, vertaal hem eens naar het Duits.
Redrum zegt
😅
HZW zegt
Dan lijkt het weer op het “Europa” van ± 80-85 jaar geleden.
Dat is een verheugend uitzicht.
Johanneke zegt
0 doden met auto’s die 4 ton wegen 😅😅
HZW zegt
Tegen die tijd mag je zelf niet meer auto rijden, dan heb je alleen nog maar autonoom vervoer.
Dan heb je waarschijnlijk ook geen rijbewijs meer nodig, als je zelf toch niet meer mag auto rijden.
maarteno zegt
volgens mij is de tonnage niet echt de oorzaak van veel verkeersslachtoffers….vroeger hadden we veel lichtere auto’s en ook VEEEEEEEEEEL meer verkeersdoden. Nu vind 0 slachtoffers ook onzinnig maar het zal eruit gepikt zijn om het extra belachelijk te laten zijn en als je de mensen die hiermee bezig zijn echt zou vragen dat zoiets het streven is…maar niet echt de verwachting. Streven voor 0 lijkt me gewoon mooi.
560pk zegt
De onderbuik komt weer vol aan bod.
De reacties op Autoblog zijn vaak van bedenkelijk niveau, maar gaan nu door het putje.
Is modereren misschien een idee?
roadster zegt
Natuurlijk, mensen met een andere mening de mond snoeren. Gesproken als een echte Eurofiel.
Rick-dos zegt
Tegenwoordig wordt dom gel*l een “andere mening” genoemd. En dan gelijk weer de ‘mond snoeren’. Er wordt geen mond gesnoerd als je een onderbouwde mening hebt. Dom gel*l kunnen we missen als kiespijn. Maar goed, wat kun je verwachten van een anti-EU’er. Niks inhoudelijks in ieder geval.
harrie zegt
Helemaal mee eens, dit doorwrochte epistel van jouw zit tenminste vol feitelijk onderbouwde meningen.
Wij van het eclatante succes genaamd EU vs Disinformation zoeken nog wat extra hoeders van De Waarheid, u lijkt mee uitermate geschikt persoon.
dolledries zegt
En hoe toon ik aan in de rest vd wereld dat ik een rijbewijs heb, als ik, bijv, een auto wil huren?
jje003 zegt
De gedachte in Europa was toch juist om GEEN vereenigde landen te worden? Het begint allemaal wel een beetje door te schieten met al die regeltjes, zeker van een orgaan waar eigenlijk niemand op zit te wachten
werf76 zegt
Hoe moet dat in handhaving dan? Digitaal rijbewijs tijdens een controle?
“uw rijbewijs aub?”.
“telefoon is leeg, kan het niet laten zien!”
“dan krijgt u een bekeuring!”
“ik was alleen vergeten om de telefoon op te laden”
Ppff, alles digitaal. WTF is er mis met een pasje oid.
zjos zegt
Op auto gebied komt er niks goeds uit Europa net zoals op andere gebieden. Heel simpel dus, stop de bemoeienis van de EU dus NEXIT !
HZW zegt
Ik ben voorstander, ook gelijk de Gulden weer invoeren, ( landen met hun eigen munt eenheid doen het niet zo slecht volgens mijn) dan wordt Nederland weer Nederland, in plaats van geld financier van Europa, Nederland betaal in verhouding veel aan de EU.
En dan zullen er nog zijn die roepen we krijgen ook miljarden subsidies, streep dat dan maar tegen elkaar weg.
Het is veel meer in de EU pot storten dan dat je terug krijgt, plus je krijgt een waslijs met eisen door de strot gedrukt.
Vroeger was Nederland een wereld macht, nu het slaafje van Europa.
ssommer zegt
“Als je wordt aangehouden”. Moet dat niet staande gehouden zijn? Meteen wel erg drastisch om je aan te houden om enkel je rijbewijs te moeten laten tonen ;-)
werf76 zegt
Ah, u kent de termen.
isleofman zegt
Dat Europa begint nu toch wel door te draaien. Het initiatief was zo mooi maar het is inmiddels een extra waterhoofd geworden dat bezig is met nonsens. Extra, in de zin van het feit dat de landelijke politiek ook al redelijk fors is.
406_v6 zegt
@willeme: die 4250kg gaat toch ook gelden voor kampeerauto’s??
intimrasiert zegt
Krijgen we dan ook een puntenrijbewijs? Wat een gezever weer allemaal, emigreren naar CH of UK is straks nog de enige uitweg uit deze ellende.
mashell zegt
Het rijbewijs gaat er anders uitzien, buitenlanders komen niet meer zo gemakkelijk weg met hun overtredingen en dan hier wordt er steen en been geklaagd en met grote woorden als vrijheid en totalitair gegooid? Het populisme van de rechtste kliek wordt weer als zoete koek geslikt.
harrie zegt
0 verkeersdoden beloven is populisme pur sang.