Een rijadvies op maat krijgen als je op pad gaat werkt tegen files. Maar, is het echt zo?
De Technische Universiteit (TU) Delft heeft een proef uitgevoerd met hulp van Flitsmeister. Gedurende de proef van TU Delft hebben automobilisten advies op maat gekregen. Hierdoor is, klaarblijkelijk, de doorstroming van auto’s bij Leiden op de A4 verbeterd.
Rijadvies tegen files
Niemand staat voor zijn plezier in files en de cijfers over 2022 waren niet mals. Zelfs wij niet! Een adviesje waarmee je een file kan ontwijken, komt altijd gelegen. Het onderzoek van de TU Delft duurde anderhalf jaar. De A4 bij Leiden is altijd al druk, maar door wegwerkzaamheden is het drukker dan druk. En dan met name de richting naar Amsterdam. Automobilisten die deze kant op gingen, kregen van Flitsmeister het advies om op de parallelbaan te blijven rijden (of juist die te nemen) in plaats van de hoofdrijbaan.
File-expert van de TU Delft is Victor Knoop en zegt tegen BNR dat dit gewerkt heeft. Want anderhalf jaar geleden zaten we allemaal nog thuis te werken, nu is de verkeerssituatie veranderd aldus de expert. Hij gaat verder door te stellen dat er 20 procent meer verkeer bijgekomen is en desondanks zijn de files niet toegenomen.
Berekeningen van de knappe koppen laten zien dat het verkeer op de A4 bij Leiden al beter doorstroomt als slechts twee procent van het doorgaande verkeer de parallelbaan pakt. De onderzoekers durven zelfs te stellen dat zonder deze maatregel het aantal files gestegen was. De resultaten zijn zo goed dat Flitsmeister de op maat gemaakte adviezen ook na de proef blijft doorgeven.
Subtiele kanttekening
Wie zijn wij om deze geleerden niet gelijk te geven? Nou, dé redactie van Autoblog. En dan met name @Wouter die hierover een ongezouten mening heeft. Hij heeft hier tamelijk vaak gereden afgelopen tijd en tijdens de werkzaamheden lagen er drie smallere rijstroken op de hoofdrijbaan. Dat is één baan meer en dan kan het verkeer inderdaad beter doorrijden.
En trouwens, het is eigenlijk van de zotte dat de weg tussen de twee grootste steden van Nederland eigenlijk maar twee rijstroken heeft. Wanneer gaat daar iets aan gebeuren?
lekkerlinksrijden zegt
De a4 bij Leiden is heel simpel te verbeteren, 1 baan doortrekken ipv 1 baan te minderen et voila
deamid zegt
“Just one more lane man, I just need one more lane” – Induced Demand
Computer Freak zegt
Induced Demand is iets Amerikaans. In Nederland bestaat induced demand zo goed als niet. Mooie papier hierover is “New Findings in the Netherlands about Induced Demand and the Benefits of New Road Infrastructure”
Richmond zegt
er is ook nog steeds geen volledige snelweg tussen TIlburg en ’s Hertogenbosch
rrk147 zegt
Dat heeft toch weinig met die artikel te maken? Er zullen vast nog meer snelwegen zijn die verbeterd kunnen worden (A27, delen van de A15, knpnt Hoevelaken bijv), maar dit gaat over een studie die toevallig daar plaatsvond.
kniesoor zegt
Foei, fotograferen van achter het stuur . . .
burb zegt
Ach, een kniesoor die daar op let… 😉
mashell zegt
En dan is het ook nog eens een foto van de A20 terwijl het artikel over de A4 gaat. Ze hebben zoveel snelwegen met zoveel rijstroken daar bij Rotterdam en ze willen alleen maar meer, rotje nooit genoeg lijkt het wel.
crashingduke zegt
Maar dit doet TomTom toch al jaren? Bij de Beneluxtunnel. Bij de Botlektunnel / Botlekbrug. Op de A15.
schuimbekje3 zegt
paraplus veroorzaken regen.. haal alle paraplus weg en regent verdwijnt…
het grappige is dat al die mensen-die-geen-zin-hadden-in-werken-en-dus-maar-doorgestudeerd-hebben-als-beroeps-student totdat ze iets tegenkwamen als verkeer (terwijl ze nog nooit een auto, vrachtwagen, motor of trein gereden hebben, hoogstens als passagier) gaan de wereld wel even vertellen hoe alles werkt zonder rekening te houden met het feit zoals extra rijstroken, zodat een 3 strooks weg in een 3 strooks weg blijft ipv dat 3 banen in 2 moeten frotten en ritsen hebben de corona-automobilisten (mensen die niet meer in trein konden/durven en dus hun rijbewijs ‘activeerden’ nog niet uitgevonden…