We konden natuurlijk niet een Aston Martin interview afnemen, een rit in een V8 Vantage maken en het onderwerp DB9 onberoerd laten. Dat hebben we dus ook maar niet gedaan…
Op de vraag of we na de rit in de V8 Vantage ook de DB9 nog even mee konden krijgen fronsten de wenkbrouwen van de heren bij Cito zich uitdrukkelijk. De Vantage had zichzelf zojuist bewezen als uiterst sportief, en uiterst makkelijk en vriendelijk stuurbare sportauto. Dus waarom niet de DB9 even meenemen? De reden voor de gefronste wenkbouwen waren de weersomstantidheden die niet optimaal zouden zijn om met de DB9 te gaan rijden.
Waar hebben ze het over zou je denken? Volgens eigen zeggen waren de banden niet toegerust om de peekaas en de koppels bij de ten tijde van dit zich afspelende verhaal geldende weersomstandigheden tot hun recht te laten komen. Typisch gevalletje zomerbanden-tijdens-winterbanden-weer. Maar we weten allemaal natuurlijk dat het fabeltje getiteld “Winterbanden hebben meer grip bij koud weer” een complot is van de bandenfabrikanten om meer banden te kunnen verkopen. Zomerbanden, winterbanden, allemaal één pot nat. Aldus de algemeen geldende opvattingen.
Nou wist ik toevallig van mijn eigen winterbanden specialist dat het ‘winterbanden fabeltje‘ wel degelijk opgaat. En niet zozeer vanwege het praatje, maar ik heb het aan den lijve ondervonden. Veel peekaas, en veel koppel zijn gebaat met veel grip. En met een topsnelheid van 300 Km/h is de DB9 gebonden aan Y-rated banden, en die doen het niet altijd even goed onder de 14ºC. Het was 5ºC.
Iedereen gerust gesteld hebbende mochten we een stukkie gaan rijden. In een DB9.
Ik moet bekennen dat rijden in een DB9 erg hoog op mijn lijstje van ‘things to do before I die‘ stond. Niet zozeer omdat ik er één in mijn bezit zou willen hebben. Een Aston Martin past helemaal niet bij mij, veel te chic. Maar rijden in de mooiste exclusieve hedendaagse en tevens ook klassieke 12 cylinder sport GT sprak erg tot de verbeelding.
Terwijl we wegreden werd meteen duidelijk waarom men zo huiverig was t.a.v. het bandenverhaal. Waar ik een zijdezachte cruise GT met overdadig vermogen verwachtte werd ik verrast door een rasechte sportwagen. Ik verwachtte een vliegend tapijt, maar kreeg te maken met een kickboxer in een maatkostuum. Wegrijden bij het stoplicht vereist een zijdezacht voetje, omdat anders de achterkant begint te bokken doordat de tractie-controle en het vermogen merkbaar een meningsverschil proberen bij te leggen. Hij reageert erg direct op het gas.
De wegligging is ook erg strak. Het rijgedrag is daardoor veel meer sportief dan comfortabel te noemen. Onze auto was uitgerust met de zes-traps automaat, maar die automaat doet weinig afbreuk aan de sportiviteit. Schakelen en kickdown reageert snel en soepel, en indien gewenst is de automaat met flippers aan het stuur te bedienen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om met hoge toeren te rijden, wat goed bij de auto past. Mocht je met een pook willen rijden dan kan dat ook, de DB9 is voor zo’n €6.000,- minder ook met een echte versnellingsbak leverbaar.
Gezien het gebrek aan voldoende tractie was enige voorzichtigheid geboden. We hebben dus vrij rustig rond gereden en derhalve kwam de auto niet helemaal tot zijn recht. Daar waren we al voor gewaarschuwd. Maar ook bij rustig rondrijden en zo af en toe bij een stoplicht beschaafd trachten op te trekken schatert de uitlaat er behoorlijk op los, want zo rond de 3.000 toeren al gaan de uitlaatkleppen open voor de betere uitlaattuning. Het is in alle opzichten geen subtiele auto.
450Pk vermogen en 570Nm koppel gecombineerd met een gewicht van 1.800Kg op het stugge onderstel geven de DB9 een lichtvoetig karakter, iets wat je niet zou verwachten voor z’n 4,70m lengte. Het zou me dan ook niks verbazen als ie op het circuit zijn mannetje staat in z’n klasse.
De afwerking van het interieurs is perfect. En ruim. Behalve de achterzitjes dan, want die zijn misschien net groot genoeg om de (klein)kinderen in te vervoeren. Ik heb geen enkele illusie dat je daar als volwassene comfortabel kunt zitten, maar dat schijnt te horen bij een 2+2 coupé want daar hebben de meesten last van.
De aanschaf van een DB9 Coupé begint met een budget van ca. €215.000,- (tel daar €18.000,- bij op voor de Volante), maar kijk niet raar op als je voor €25.000,- aan opties aanvinkt. Denk bijvoorbeeld aan een Linn Dolby Pro Logic 2 systeem voor €6.000,- of €2.000,- voor ‘die leuke velgen‘. De prijs i.c.m. de beperkte oplage zorgt er wel voor dat de exclusiviteit gewaarborgd is. En als je in dit segment moet vragen wat het kost, dan kun je het waarschijnlijk toch niet betalen, dus we kijken niet op een euro’tje meer of minder.
w0o0dy zegt
nice! maar de Vantage is in mijn ogen mooier.
autoblogger zegt
Leuk stukje Sacha!
w0o0dy zegt
kijk net ff naar die foto van de type aanduiding en dacht: ziet er eigenlijk helemaal niet zo mooi uit. En dat op zo’n fraaie wagen. Toch nog iets gevonden dat beter kan, lol
Joost zegt
Een meesterlijke auto, die DB9. Ik vind hem beter dan de Vanquish. Dat zullen velen van jullie wel niet met me eens zijn, tenminste dat merk ik vaak als ik dat zeg.
Aero zegt
De toerenteller draait de andere kant op. Leuk detail (h)
bart zegt
woowh, mooier en beter kan haast niet. echt een meesterwerk wat aston martin hier afleverd.
Marnix zegt
@Aero: ja is mij ook opgevallen. Ik denk dat dit in het begin wel heel even wennen is. Ik ben zo iemand die “meer” naar zijn toerenteller kijkt dan naar zijn snelheidsmeter.
ZOEF zegt
Ik wist even niet goed wat voor kaas dat was, pee-kaas.
domdomdom…
dekster zegt
thats more like it
Jeremy zegt
Bloedmooi!
Sir Smokalot zegt
Inderdaad heel erg mooi gelijnd, en volgens mij kan je er bij de péages in Frankrijk zo mee onder de slagbomen doorrijden, zo laag lijkt ‘ie :-)
SamSam zegt
Ik vind ie Aston Martin v8 maar niks, de enige die mooi is, is de v12 Vanquish
Kijk, dat noem ik nou sex op wielen.
w0o0dy zegt
impressie van de Aston DBS
http://www.mi6.co.uk/sections/articles/images/aston_martin_dbs1.jpg
w0o0dy zegt
hoe mooi ik de Vantage en de DB9 ook vind…. deze blijft toch mooier….. http://www.seriouswheels.com/pics-1960-1969/1960-Aston-Martin-DB4GT-Zagato.jpg
marijke zegt
kan iemand mij vertellen waar je zo een auto kan huren voor een dagje???
Ralf zegt
het huren van zo’n auto kost je 1250,00 euro per dag… maar dan heb je ook wat: De mooiste auto die er is op dit moment natuurlijk zijn de dbs-9 en de dbrs-9 ook erg leuk… de snelste versie die er van deze serie is de dbr-9 die gaat van 0 naar de 100 in 3,4 seconde… dus ik wens je heel veel plezier als je hem huurt
benji zegt
waar kan ik zo’n een auto huren in belgië???????
Tinus zegt
Heerlijke auto!!! Heb er laatst in kunnen rijden (had ik al gezegd dat ik mijn rijbewijs nu 2 maanden heb?), en kan je garanderen dat dat zeker niet verkeerd is!!!
sandra zegt
Wie kan mij helpen mijn vriend een onvergetelijke dag te bezorgen om in een aston martin DB9 te mogen rijden?
waar of van wie kan ik deze auto huren voor enkele uren? in NL!
donenzone zegt
Dit is wat een sportwagen ”moet” zijn stijl power souplesse het heeft alles de v8 vantage maar het is te klein in mijn ogen.
Clark Sun zegt
Geweldig uitziende supercar.
Fenomenale motor, met een fantastisch geluid.
Jeremy Clarkson van Topgear heeft er al mee geracet tegen de snelste trein in de wereld, de TGV. En gewonnen. Logisch ook , met zo’n wagen!