‘Ben je een NOx-terrorist of heb je schone handen?’ Op deze vraag krijgen tientallen miljoenen VW-dieselrijders potentieel een antwoord.
Sinds dieselgate 2 weken geleden binnenkwam als een sloopkogel weet iedereen: NOx is viesbah, en je kunt nog beter eerst een Afrikaanse troetelleeuw stropen en vervolgens met diens beenderen zeehondjes in Canada dood te knuppelen terwijl je korans verbrandt en de liefde met de Paus bedrijft, dan een Euro 5 VAG-diesel met fugazi-software rijden. Uw (spreekwoordelijke) sociale omgeving zal u verketteren en het stigma komt u nooit te boven.
Audi Duitsland snapt dat menig klant elke keer een klein beetje van binnen sterft wanneer hij/zijn de sleutel omdraait en de 1.6 of 2.0 TDI in al zijn lelijkheid begint te nagelen (als je goed kijkt kan je daadwerklijke doodshoofdjes ontwaren in de uitlaatrook), en daarom heeft het een checker op zijn website gezet waarmee klanten kunnen zien of hun Audi één van de 11 miljoen exemplaren is die willens en wetens de boel bedotten, of dat ze opgelucht (de opmerkelijk frisse lucht) kunnen ademhalen.
Ook volumebroer VW heeft een checker. Vooralsnog is deze denst alleen in Duitsland beschikbaar, maar ons lijkt dat ook ge-exporteerde Auwdi’s en VW’s op deze manier na te trekken zijn. Update: of niet, kennelijk krijg je bij een Nederlands model nul op rekest.
Grootschalig schoon schip maken, het lijkt te beginnen bij VAG. Geen moment te vroeg ook, op 7 oktober loopt een cruciaal ultimatum af.
P.S. in onderstaande video (getipt door de immer objectieve Wo0o0o0dy, waarvoor dank) lijkt bij een Jetta TDI het bewijs te worden geleverd dat de performance in een testcyclus geknepen wordt:
Update 06-10-15: Checken kan nu ook op een Nederlandstalige site, al kon je je VW ook al door de Duitse sjoemeldieselcheck halen. Bij onderstaande melding ben je de sjaak. Een beetje dan.
griffendahl zegt
Volgens mij werkt die van Audi niet voor Nederlandse Audi’s, ik heb de Euro 5 A3 2.0 TDI, maar bij mijn auto geeft hij aan dat het chassisnummer niet bij hun bekend is of dat ik niet onder een serie val die er voor in aanmerking komt…
stefanup zegt
@griffendahl: Ik krijg inderdaad dezelfde melding met een A3 1.6 TDI. Even wachten op de Nederlandse versie van de checker.
ralkil12 zegt
en toch moet je adblue tanken om de uitstoot te verbeteren onzin
empirecd zegt
Heerlijk geschreven!
johanhummer9 zegt
@empirecd: hijs leuk ja
pjeey zegt
@empirecd: op de troetelleeuw, Canadese zeehondjes zin na dan hè. Buiten dat dit TE ver gezocht is, staat er ook een TE teveel in. Doodknuppelen dus.
gtwillem zegt
Het probleem is voornamelijk dat niemand schijnt te weten waar het nu daadwerkelijk om gaat.
Ik heb gisteren PowNews gekeken: geen aanrader. Heel, heel, veel meningen en populaire uitlatingen gestoeld op nul feiten werden er als waarheden verkocht.
Maar ook de NOS, RTL Z, CNN en EuroNews hebben eigenlijk geen flauw idee waarover het gaat. Ja: er is gerommeld met de ECU’s. Maar daar blijft het bij, niemand kan iets verder vertellen. Daarvoor wil ik wel even credits, kudos en manhugs geven aan AutoBlog. Voor een relatief klein medium wisten zij de informatie goed te kristalliseren aan de lezer. Ikzelf heb ruzie gemaakt met mijn eigen politieke partijgenoten: te veel meningen en uitlatingen gecombineerd met te weinig kennis. Een gevaarlijke combinatie.
Dus om antwoord op de vraag te geven: mijn beide voitures lopen op benzine…
griffendahl zegt
@gtwillem: het probleem is dat de meeste media het zelf al niet eens snappen. Overigens gaat het politici niet echt beter af…
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Je slaat de spijker precies op de kop. Men heeft de melk wel horen klotsen, maar weet niet waar de tepel hangt.
pjeey zegt
@dutchdriftking: jij verlangt stiekem vast ook naar een manhug van onze Willem hè?
SimonMc zegt
@pjeey: Wie niet?
Tonnie zegt
Ik denk niet dat m’n batavus niet aan de norm zal voldoen.
klaasjevaak zegt
@thijsj: Als je een Gezelle had misschien wel.
desalen zegt
@thijsj: ik denk wél dat ‘ie er niet aan zal voldoen
Rick-dos zegt
Heel slim AB. Net doen alsof je betrokken bent met je lezers, maar ondertussen de verraders van de echte petrolheads scheiden op AB. Een echte petrolhead rijdt immers geen diesel. Ook niet als je een leaseslet bent.
Ik hoop dan ook dat we binnenkort wat kunnen namen and shamen hier op AB….
postzegel zegt
@Rick-dos: mijn ringtool is een diesel. Met ombouw zodat ie geschikt is voor puur plantaardige olie (dus geen biodiesel met gewoon raadzaam en zonnebloemolie) Met compressor (geen turbo) voor de extra oempf. Echt leuk rijden. Milieufreak en autoknuffelaar; t gaat echt wel samen.
(de rest van het wagenpark is wel benzine gestookt overigens ;-) )
duess zegt
@Rick-dos:
http://www.argus-online.nl/user/gallery/cartoon/A-240915.gif
Zoiets?
O plaat zegt
@Rick-dos:
Mijn lease slet is diesel om dat mijn baas deze kiest en betaald voor mij. Ik heb hier niets op te zeggen.
Mijn T3 is ook een diesel om dat de benzine T3 dank zij zijn lucht gekoelde boxer rond de 15L/100km verbruikt en de diesel nog niet de helft. Wat door Europa reizen een aannemelijk stuk goedkoper maakt. Ingeschreven als oldtimer waardoor ik 35 euro per jaar aan de staat betaal en 250 euro per jaar aan de verzekeringen. Met een gemiddeld verbruik van 7l/100km. Zoek maar eens een goedkopere bus die er ook leuk uit ziet.
Dan heb ik ook nog een 289 V8 in mijn Ford liggen wat dan weer bewijst dat ik wel een petrolhead ben en jouw stelling doorbreekt.
gtwillem zegt
Ik heb de video gezien (en getipt, uiteraard…) en het is een leuke. Maar het geeft totaal geen compleet uitlsluitsel. Je hebt er vrij weinig aan: met namen omdat men in de VS vooral kritisch was opende NOX uitstoot en wij Europeanen kijken naar CO2 uitstoot.
Daarbij testen ze het op een enkele auto. Biet echt representatief. En totaal niet herhaalbaar.
Nevermind: tijd voor bier ;-).
stephane8200 zegt
@gtwillem: ik heb die video ook gekeken. Eerste waar ik aan dacht is een soort van noodloop. Dan knijpt hij de motor ook.
Als ze werkelijk een testmodus hebben gaan ze niet al die sensoren laten knipperen, zou je denken.
Ik rijd nu een sjoemeldiesel maar die heb ik toevallig net afgelopen week voor een nieuwe sjoemelbenzine ingeruild die ze voor het eind van het jaar nog kunnen leveren.
Hoop dat het bier gesmaakt heeft :)
Dutchdriftking zegt
Wat een heerlijk geschreven stukje Smoke! Ik lach de billen uit me broek. Heerlijk!
trustmeiamanengineer zegt
Maar wat gaan ze nu doen bij de terugroep actie? Daar is ook nog steeds geen duidelijkheid over…
clarkson zegt
@trustmeiamanengineer: Gewoon het motorvermogen afknijpen.
nord zegt
Dat filmpje is dus wel relevant want het toont aan dat de auto in een andere modus komt en een andere vermogens en koppelkromme heeft zodra het denkt op een conventionele rollenbank te zitten.
Wat gewoon raar is natuurlijk.
mashell zegt
@nord: denkt de wagen op een rollerbank te staan of denkt de wagen van de weg te vliegen en grijpt in door gas terug te nemen. Ik denk het laatste want als ik smoemelsoftware zo schrijven dan zou ik doen zo dat er niet allerlei opvallende lampjes op het instrumenten paneel gaan branden.
w0o0dy zegt
@mashell: de koppelkromme is duidelijk anders maar niet onregelmatig.. De software grijpt dus niet in omdat er mogelijke gevaarlijke omstandigheden zijn.. De software draait een keurig consistent programma met andere koppel en vermogenswaarden. Een esp ingreep bij VW duurt behoorlijk lang en zou je als een dip in het koppel terugzien. Het feit dat het koppel later begint op te lopen en lager is maar uiteindelijk op dezelfde waarden uit komt maakt de gang van zaken verdacht.
Jipp zegt
@w0o0dy: volgensmij lijkt het er gewoon op dat alle systemen in de auto proberen te achterhalen wat er mis is en daardoor ook alle lampjes branden. De vermogenscurve is een van de onderdelen hiervan om zichzelf proberen te corrigeren.
De testcyclus die door de gerenommeerde instanties gebruikt worden duren namelijk wel iets langer dan een simpele rollerbank test, waarbij niet alle waarschuwingslampjes gaan branden.
duess zegt
@Jipp:
Daar gaat Jipp weer met zijn vage propaganda.
Je kan natuurlijk ook gewoon de realiteit zien en toegeven dat ze VAG fout zit.
Iets wat ze zelf ook ruiterlijk hebben toegegeven.
stephane8200 zegt
@duess: jipp heeft wel gelijk. Dit is gewoon een soort van noodloop, lijkt het. Auto merkt dat er iets niet klopt op de ABS (brake) en wielsnelheidsensoren, zo lijkt het. Dan gaat hij ook de motor knijpen. Het is geen testmodus.
Die testmodus gaat ook echt alleen komen als je je houdt aan het FTP-75/72 testprotocol met dezelfde intervallen. Niet zomaar willekeurig gas geven op een dyno.
stephane8200 zegt
@w0o0dy: nee, heeft niets met ESP ingreep te maken maar meer met inconsistente sensorwaarden. Dan gaat de ECU bijsturen op een subtielere manier om in een ‘veilige’ range te komen.
w0o0dy zegt
@stephane8200: @jipp: nee bewijs Is dit niet.. Maar dat hoeft ook niet mee aangezien al eerder Is aangetoond en bekend door VW dat de software de kluit belazerd…
Wat we wel zien Is HOE de testresultaten afwijken door simpelweg de achterwielen te laten draaien… (normaal gebruik)… Esp en tc worden normaal gezien uitgeschakeld dus dat mag hier eigenlijk niet meespelen.
stephane8200 zegt
@w0o0dy: wat het bewijst is dat de ABS sensoren op de voor- en achterwielen werken. En dat de computer ziet dat er een significant, buiten de acceptabele marge, verschil tussen is.
VAG heeft gesjoemeld maar deze test zegt niets. Als ze de ABS zekering eruit getrokken hadden was dit waarschijnlijk niet gebeurd. Dat is bijna dyno-101, voor zover ik weet. Maar goed, ik zou zeggen: bezoek een dyno-expert om het na te vragen :)
stephane8200 zegt
@w0o0dy: je weet hopelijk ook wel dat ESP/TCS los van ABS functioneert? Het is wettelijk verboden om ABS te deactiveren. ESP en tractiecontrole mag wel omdat dat in sneeuw soms nodig is om weg te komen. Daarom hebben fabrikanten zoals Mercedes een ESP systeem wat tot 30 km/u gedeactiveerd kan worden, maar daar boven weer vrolijk aan gaat. Dat was althans tot voor kort zo. Kan zijn dat ze daar wat vrijer mee omgaan nu zodat je met een AMG ook kan driften.
MARS zegt
Met vlag en wimpel!
TimD zegt
Volgens mijn dealer vallen de personen auto’s hier buiten
jrsmoke zegt
@timd: Ik heb het dus ook aan mijn dealer gevraagd.
Alle euro 6 auto’s vallen er buiten.
De bedrijfswagens werken met Adblue die euro 6 hebben, personenwagens overigens niet begreep ik.
Alle euro 5 diesels, dus ook de personenauto’s, worden hierdoor getroffen.
Overigens heeft Pon de verkoopstop wel opgeheven die op de bedrijfswagens stond muv de Caddy.
zebedeus zegt
Diesel uitlaatgassen zijn door onverbrande actieve fijnstof-oliedeeltjes en NOx te vergelijken met kankerverwekkende tabaksrook. Het Dieselpartikel filter werkt pas goed als het warm is, dus pas na een half uur rijden. Fijn voor de uitzwaaiende vrouw en kinderen als je stoer zwartwalmend wegtrekt bij de voordeur….
duess zegt
@zebedeus:
http://www.argus-online.nl/user/gallery/cartoon/A-290915.gif
Dat is zo toch wel op te lossen?
camber24 zegt
Filmpje is echt populisme. Toont niks aan. Test met een andere auto, ter vergelijking was al ietsje meer toevoeging geweest. Dit gaat echt nergens over. Lijkt idd een soort noodloop.
Hubert zegt
Ook heel verhelderend :
https://youtu.be/CQ4irwe3ZDk
lolbroek zegt
De VW check werkt wel voor Nederlandse auto’s althans mijn Polo Bluemotion is wel een van de getroffen auto’s volgens die check!
lolbroek zegt
@lolbroek: En Volkswagen Zweden heeft ook een complete lijst op hun website staan: http://personbilar.volkswagen.se/sv/nyheter/dieselinfo/lista-beroerda-modeller-arsmodeller-personbilar.html
O plaat zegt
Oef met mijn oldtimer 1.7 VW Diesel is niet gesjoemeld. Hij is proper, gelukkig maar.
Esprit_de_Flandre zegt
Video trekt op niets. Halfslachtige test die niets bewijst en een presentator die er niet in slaagt om te verhullen dat het niets bewijst. Gewoon even een graantje meepikken van de hetze…
johnwoo zegt
Gewoon inloggen op my.audi.de en je krijgt direct een melding als je Audi 1 van de gelukkigen is. Uiteraard moet je je Audi wel geregistreerd hebben binnen My Audi.