Ja, ook Harley heeft een elektrische motorfiets in het gamma en bij de dealer in Amsterdam stonden er twee voor ons klaar voor een rij-impressie met de Harley Davidson Livewire.
Het meest traditionele merk in de motorfietswereld staat vooral bekend om herrie. Vooruitstrevend is het laatste woord wat bij je opkomt als je denkt aan de meestal luchtgekoelde motoren. Toch was het de Amerikaanse motorfietsproducent die in 2014 met het concept van de LiveWire tevoorschijn kwam.
Vier jaar later werd bekend dat het niet alleen bij een leuk geknutseld concept bleef maar dat er een serieus productiemodel van de LiveWire kwam. En daarmee werd het merk meteen een pionier. Het eerste traditionele motormerk wat met een elektrische motor op de markt komt. Tijd voor een rij-impressie met de Harley Davidson Livewire.
Doelgroep
Zonder ervaring met het merk reisde ik vanaf mijn Brabantse dorpje af naar Harley-Davidson Amsterdam. Meteen werd duidelijk dat vooruitstrevend wel een woord is wat bij het merk past. Om maar meteen even in hokjes te gaan denken, wat vindt de doorsnee H-D-rijder van de LiveWire? Deze groep mist de herrie, volgens Robbert (H-D Amsterdam) spreekt de LiveWire vooral een nieuwe doelgroep aan. “Maar ze moeten er eerst op rijden voor ze een oordeel mogen vellen hoor!” Laten wij dat ook maar eens doen. Motorpak aan en achter @michaelras aan.
De LiveWire rijdt heel makkelijk
Het valt ons allebei meteen op dat de Harley-Davidson LiveWire meteen vertrouwd voelt en heel prettig stuurt. De 249 kg blijft onopgemerkt. Eigenlijk gaat het allemaal wel heel erg makkelijk. Tijdens een tussenstop bespreken we onze ervaringen en komen tot de conclusie dat hij misschien zelfs wel te makkelijk stuurt. Optrekken gaat, uiteraard, heel lineair en de Brembo’s remmen goed af. Om echt plezier uit de LiveWire te halen moet je de H-D meenemen naar de Eifel. Een uitdagende route met veel bochten haalt het beste in de LiveWire naar boven. Bekijks is in ieder geval gegarandeerd want het ontbreken van motorgeluid zorgt voor spontane gesprekken met voorbijgangers.
De verschillen met een brandstofmotor
Michael en ik herkennen allebei de ‘hartslag’ waar Robbert ons voor vertrek op wees. De H-D heeft een bescheiden hartslag die je alleen voelt als je erop let. Handig om te checken of hij ‘aan’ staat, want bij een elektrische motor komt natuurlijk geen gebrul uit de blèrpijpen. En zo zijn er wel meer verschillen tussen de LiveWire en een traditionele V-Twin. De killswitch heeft eindelijk meer functie dan je vrienden pesten bij het stoplicht. De LiveWire ‘start’ je met de killswitch. Michael trommelt bij het stoplicht trouwens liever op zijn tank en dat klinkt bij de LiveWire ook wat anders.
Onder het ’tankklepje’ zit namelijk de laadaansluiting verstopt. Met een extra klepje tover je de aansluiting voor het snelladen tevoorschijn. In veertig minuten is de accustatus dan weer 80%. Onder het zadel is precies genoeg opbergruimte voor de laadkabel. Sluit je deze aan op een stopcontact geeft Harley 20,8 kilometer per oplaaduur aan. Een ketting smeren is met de elektrische Harley ook verleden tijd met de riemaandrijving.
Richting aangeven is ook even wennen. Bij het wegrijden naar links druk ik per ongeluk wat klungelig de claxon in. Bij de eerste de beste afslag naar rechts is het een grotere zoektocht. De schakelaar voor het knipperlicht naar rechts zit namelijk ook rechts op het stuur en dat is even wennen. De hellingshoeksensor in de H-D LiveWire zorgt dat de knipperlichten na een bocht automatisch uit gaan. En dat is voor een klungelig persoon als ik een uitkomst.
Hoogwaardige merken voor de LiveWire
Ik ben trouwens ook een persoon van de details. Zo zie je boven de aandrijving minuscuul LiveWire staan en prijkt dat niet groots op de H-D. Een kritische blik op het rubber laat zien dat Michelin een speciaal setje Harley Davidson heeft mogen leveren. De Scorcher® Sport banden kosten 465 euro voor een setje en daar prijkt het Harley logo dan weer wel groots op. Naast Michelin hebben we ook al het merk Brembo voorbij zien komen. Harley probeert namelijk niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden maar werkt nu met Brembo samen voor de remmerij, met Showa voor de volledig instelbare vering en gaat met Rizoma samenwerken voor overige accessoires. Zo kan de LiveWire net als de brommende Harley’s worden gecustomized.
Standen
De elektromotor is goed voor 105 pk en 116 Nm koppel. De verschillende rijmodi passen het vermogen, de regeneratie, de gasrespons en tractiecontrole aan. Je kunt kiezen tussen Sport, Road, Range en Rain. Rain spreekt voor zich, in Range regenereert de LiveWire veel, Road is vooral geschikt voor de snelweg en Sport is de modus waar de meeste fun te behalen valt. Wij hebben dan ook alleen in de Sport stand gereden. Mocht je nu graag zelf wat willen aanpassen zijn daar nog vier standen voor over. Naast 4,3 inch touchscreen is de LiveWire voorzien van cruise control, bochten ABS en traction control.
Een reëel rijbereik ligt tussen de 100-150 kilometer. Mocht je het nieuwste van het nieuwste willen ontdekken is dit dé motor. Hecht je meer waarde aan rijbereik is het nog even geduld hebben. De LiveWire is voor mij een goed sturende innovatieve motor die goed past bij zogenaamde ‘innovatoren’.
Een nieuwtje voor 2021
Voor de prijs van 34.000 euro ben je eigenaar van een LiveWire in de kleur Vivid Black met vier jaar garantie. Wil je er een hip kleurtje aan toevoegen kost dit 310 euro extra en heb je voor nu de keuze uit Orange Fuse / Yellow Fuse. Mocht het je zijn opgevallen dat de laadpaal van Harley-Davidson blauw is, mag je een gok doen naar de nieuwe kleur voor volgend jaar.
Bewegend beeld van de Harley Davidson Livewire zien? Kijk hieronder naar Nico Rosberg die als groene pionier natuurlijk ook een rondje mocht op de Livewire
Met dank aan Harley-Davidson Benelux en Harley-Davidson Amsterdam. Wil je nu zelf ook een keer ervaren of Livewire iets voor jou is. Dan moet je een rondje op hun demo gaan rijden. Neem dan wel eerst even contact op met Robbert of Mike van HD Amsterdam op 020 833 4455.
stefan82 zegt
The Long Way Up is een gave documentaire met Ewan McGregor en Charley Boorman waarbij met verhoogde versies van deze motor gereden wordt. (De crew rijdt oa met Rivians) Aanrader!
conflagration zegt
Ja!! ik wilde het hier ook al onder zetten! eventjes door de eerste afleveringen heen gaan maar daarna is het echt heel leuk! Plus ze rijden in/op alleen maar prototypes wat het echt behoorlijk vet maakt. Oh en had Charley geen blauwe Harley? Sws dat dat dan de nieuwe kleur wordt
Dutchdriftking zegt
@stefan82: ergens een stream? Long way round was geniaal, long way down viel wat tegen.
stefan82 zegt
@dutchdriftking: Ik kijk hem via Apple TV+. Verder niet gezocht. Ik vind het erg leuk, interessant en mooi maar aan hun eerste trip uit 2004 kan het (vooralsnog) niet tippen.
Dutchdriftking zegt
@stefan82: aha, die heb ik dan weer niet.
rolov zegt
100-150km is echt weinig. Ik irriteer mij al aan de 200 km die ik met mijn motor haal. Even op en neer naar Utrecht van waar ik woon of Amsterdam red je niet. Belgische grens .
Dutchdriftking zegt
@rolov: klopt. De mijne doet 300-380km (zeer rijstijl afhankelijk) en dat vind ik al beperkend.
rolov zegt
@dutchdriftking: zo wat heb jjj dan voor motor? Bijna 400 kliks .
Dutchdriftking zegt
@rolov: Een 1150GS met 22 liter tank. Meestal gooi ik er met 300km zo’n 17 a 18 liter in. Met dit verbruik is theoretisch zo’n 380km mogelijk, en dan is met sportief rijgedrag. Als je rustig aan doet is 1 op 20 haalbaar en dan kom je 440km ver. Maar ik vul de tank graag op tijd, en rij ook graag lekker door (dan geniet je tenminste) dus dat verkort de actieradius. Nu zal je dit op een elektrische motor ook hebben. Met een Range van 100km moet de brommer op elke dag aan de stekker. En een mooi weekendje Eifel wordt helemaal niks…..
risl zegt
Hadden ze Buell maar in leven gehouden, dan had dit een mooi vervolg geweest. Innovatie, goed rijgedrag en sportieve looks.
rolov zegt
@risl: Ik heb een Buell maar dit is geen vooruitgang. Harley maakt nu zijn eigen buells . Ze zijn er toch achter dat het stom is geweest . De offroad Harley bv . Is een doorontwikkeling van de uly Buell.
risl zegt
@rolov: ik heb er ook een stel, denk dat dit onder leiding van Erik Buell wel een topapparaat had geworden. Welke bedoel je met de offroad Harley?
tonino zegt
Hebben jullie het vat EV en PHEV artikels open getrokken he?! Het is al een hele week niets anders dan over die elektrische meuk… ??
britt zegt
Dat klopt, EV 10-daagse. Nog even volhouden ;)
mynameisjeroen zegt
Het is best een mooi model. Maar die prijs en de range maken het echt een no-go. Een beetje een recreatief rondje is al zo 250km. Een lang weekendje Ardennen kun je al helemaal wel vergeten. En die banden, hebben die ook een afwijkende maat? Dat is echt funest voor de prijs en levertijd over een paar jaar.
fernie zegt
100km als je een beetje doorrijdt? Is toch veel te weinig voor meerendeel van rijders.. leuk idee maar niet goed genoeg.
britt zegt
Dan gaat het vooral over constant snelweg rijden. De LiveWire regenereert dan niet. Maar daar haal je met deze (en naar mijn idee, geen enkele) motor ook geen fun uit.
porker zegt
@britt: en wanneer je 170 rijdt hoeveel snelweg km haal je dan? 40?
rolov zegt
@britt: Harley rijders zijn gewend lange stukken te doen. Die houden niet van remmen en gas geven
freezzr zegt
34.000 euro, ik weet het niet hoor, maar die prijs alleen al maakt dit een oninteressante optie.
mick0210 zegt
@freezzr: inderdaad, misschien verkeerd om met auto’s te vergelijken maar hier heb je ook een gloednieuwe hothatch voor
porker zegt
Te weinig km voor te veel euro’s. Leuk voor in de stad voor als fossiel ooit geweerd wordt. Tot die tijd is een motor scooter in de stad betere keuze.
moveyourmind zegt
Denk niet dat je met deze Harley aan hoeft te komen bij de Shells Angels…
michaelras zegt
@moveyourmind: ja ik gok dat je dan kan rekenen op veel spanning…
mashell zegt
Grappig dat de hartslag zo subtiel is. Bij een conventionele Harley weet heel de staat of de motor aan staat of niet. Plof…Plof…Plof…
boomhauwer zegt
Ik zie mezelf ik een elektrische auto stappen maar de reikwijdte van elektrische motoren is gewoon onvoldoende en de aanschaf veel te duur. Hetzelfde geld voor Zero motorcycles, ze zijn heel mooi en rijden vast geweldig maar die reikwijdte. Ik ga niet elke 100km een terrasje doen voor en halfuur om bij te laden…belachelijk concept als je daarop moet rekenen.
dragspert zegt
Ik vind het best een tof ding. Alleen geen 34k tof.
Die belt aandrijving heeft elke Harley die boven de Sportster gepositioneerd staat. En die knipperlichten en HD banden hebben ze ook allemaal.
Al jaren prima uit voorraad leverbaar voor degene die dat boven mij zich afvroeg.
Maar met die range is het voor veel mensen geen optie omdat het veel te weinig is voor een recreatieve rit. Voor dagelijks forenzen meer dan prima als je al een loterij hebt gewonnen en nog steeds eigenwijs naar je werk gaat.
supertjeduc zegt
Heb bij een andere elektrische motor gehoord dat bij de nieuw prijs van 22000 bij aanschaf door een eigenbaas nog 7000 euro overbleef door allerlei subsidies en kortingen
Dat is een heel ander bedrag
En wat betreft 34000 er zijn zoveel motoren die meer kosten en die worden ook verkocht
mynameisjeroen zegt
@supertjeduc: het gros van de motoren kost nieuw tussen de 7 en 15k. Voor 25k heb je een hele dure motor, en alles daarboven zijn specials, extreme racers etc.. dus deze Harley bevind zich qua prijs echt ruim aan de bovenkant van de markt, waar maar heel weinig van verkocht wordt.
dragspert zegt
@supertjeduc: Die regel is er ook voor normale motorfietsen. Klein-investeerders aftrek. Het is dat uiteindelijk wel een marge motor. Dus de korting lijkt extreem te zijn maar het is o.a uitstel van betaling.
sntial zegt
EV charging only? Wat zou je daar anders aan opladen?
joostgrn zegt
@sntial: de pacemaker van je schoonmoeder na een rondje achterop?
ricksmits zegt
Doet die wheelys?
britt zegt
Met jou erop maakt zelfs een mountainbike wheelies.
ricksmits zegt
@britt: call me next time
iannuzi zegt
Te vroeg en te duur. Maar een ev-motor op termijn is een goede zaak.
supertjeduc zegt
@iannuzi: zeiden ze van tesla ook
, en ze hebben de techniek daarvan nog steeds niet in gehaald
rolov zegt
@supertjeduc: nee de 150 km max is echt veel te weinig op een tourmotor .
geecee zegt
“Een ketting smeren is met de elektrische Harley ook verleden tijd met de riemaandrijving”. Bij HD gebruiken ze al jaaaaaaren geen ketting meer voor de aandrijving van het achterwiel….