Een buitenkansje, deze Audi A8 6.0 W12 occasion kost slechts vijfduizend euro’s!
Ooit betaalde iemand een flinke bom duiten voor deze ooit nieuwe Audi A8 in 2004. Afschrijving is iets moois, want nu kun je deze auto voor een habbekrats kopen. Zie je wat ik gedaan heb? Ik zeg kopen, niet rijden. Als je meer wil weten hoe afschrijving precies werkt, tik dan eens iemand op de schouders die zijn of haar Porsche Taycan heeft ingeruild. Doe het wel voorzichtig en zorg dat je tissues achter de hand hebt voor het geval dat.
Terug naar de Audi A8. Dit pareltje op Marktplaats staat te koop voor een spotprijs. Serieus, voor de vraagprijs van 4.900 euro scoor je voor minder dan vijf mille een enorm luxe auto. Deze generatie A8 oogt misschien wat gedateerd, maar als youngtimer kun je zakelijk wel alle kosten met een lach betalen. Tot het echt niet meer grappig is natuurlijk, dat is altijd het lastige met dit soort auto’s.
Audi A8 occasion
Dit specifieke exemplaar is uitgerust met de machtige 6.0 W12. Met 451 pk en 580 Nm koppel is het geruisloos over de autobahn fahren. Tenzij er een piepje of kraakje is, want we hebben het nog steeds over een 20 jaar oude auto. Met een sprinttijd van 5,2 sec naar honderd kilometer per uur staat de A8 nog steeds zijn mannetje. De topsnelheid bedraagt 250 km/u.
Koning Willem-Alexander heeft ook een Audi A8. Wel een generatie nieuwer, de binnenzijde van dit exemplaar zal hij niet gezien hebben. Toch is het een leuk idee om in dezelfde modelreeks te rijden als je eigen koning. Dat is konings, konings! Zou Jack van Gelder zeggen.
Het zachte prijsje van 4.900 euro heeft niet eens zozeer te maken met de Audi A8 als auto, maar met de kilometerstand. Met deze romige twaalfcilinder zijn 594.029 kilometers gemaakt! Ik wil echt niet weten hoeveel tankstations deze Audi gezien heeft. Dat moeten er een hoop zijn. In de Marktplaats-advertentie is het woordje ‘garantie’ nergens te bespeuren. Misschien valt er wat te onderhandelen.
Het eerste halve miljoen aan kilometers is een feit. Aan iemand anders de deftige taak er nog vier ton bij te zetten om de miljoen aan de tik. Welke Audi-liefhebber met een hekel aan geld gaat deze deftige taak op zich nemen. Iemand?
Met dank aan Dennis voor de tip!
wimof zegt
Een A8 piept of kraakt niet, het interieur is in elkaar geschroefd en niet gevezen.
Al kan een enkele ophangingsarm wel kraken, maar daar weten ze bij BMW ook alles over.
Richmond zegt
Gevezen?
mjpamsterdam zegt
Tuurlijk een “ money-pitt “ maar is wel moeite gedaan om deze auto 600.000 km op de weg te houden. Dat red je niet met aanrommelen als het gaat om onderhoud.
Willy500E zegt
Aanschaf prijs zegt niet veel. Al krijg je hem voor niks. Loop je op leeg, zeker met deze km’s
JanJansen zegt
Als er APK op zit gewoon een jaar mee rijden en dan voor een klein bedrag minder weer verkopen.
Er zijn elektrische auto’s die de het eerste jaar meer afschrijving hebben.
e36thuglife zegt
Ewa bro APK is niet alles want als je zo n waggi heb dan wil je ook dat alles het doet en dat is de probleem want er zit zo veel op war kapot kan gaan en is fkn skeer om n kaolo dikke waggi te boeken als de dakje niet open kan en helft van de knopjes nix doet.
vopo zegt
En nu in normaal Nederlands graag zodat we het allemaal kunnen begrijpen.
vincentbaan zegt
Nee nee, zo is e36 en we waarderen hem gewoon.
Otua zegt
Lekker zichzelf, dat is zeker wat waard
560pk zegt
Jij waardeert dit misschien, ik niet.
Roskampies zegt
Idd 🤪
Robert zegt
Cool, die Parrot zo op het dashboard geknutseld. Tot voor 15 jaar terug had zo’n beetje elke accountmanager deze standaard in de leaseauto zitten.
Maar goeie dag zeg, bijna 6 ton rijden in 20 jaar, da’s 30 dkm per jaar. Tegen een (geschat) verbruik van 1:6 is dat 5000 liter E98 per jaar. Of dik 400 liter per maand. Zelfs bij de budget pomp al snel 900 euro per maand aan brandstofkosten.
Hij blijft toch wel heel fraai hoor, zo’n Type D3 Audi A8.
Otua zegt
Haha! Ik had eroverheen gekeken. Ik weet nog precies waar ik er voor het eerst 1 zag. In de S60 (ironisch genoeg eentje met zo’n ingebouwde telefoon in de middenconsole) van de vader van een ex. Je mag 1x raden wat zijn beroep was.
b00st zegt
Neem een gemiddelde van 600 euro per maand (laag geschat, maar benzine was vroeger goedkoper) en je komt op bijna 150k aan peut op 20j.
6bakkie zegt
Fijne auto’s. Heb er zelf 1. Geen w12 maar de 4.2 v8. Zelfde kleur, ook lange versie en licht leer van binnen. Km stand minder dan de helft van deze.
Jammer dat er gaten in het leder zitten bij deze w12.
unimog406 zegt
Elke 4-5 jaar leg ik ergens tussen de €25k-€40k bij voor een jonggebruikte occassion, mijn maandlasten auto en huis zijn desalniettemin nog geen 20% van ons netto inkomen, dus relatief bescheiden denk ik. ik heb recent een jonge BMW 5-serie gekocht maar stel dat ik eens yolo had willen doen: Dan lijkt het mij best wat om deze dikke 12-cilinder op de kop te tikken, versleten stoel laten repareren en opvullen en nog eens het aankoopbedrag in (preventief) onderhoud te steken. Dan gaan rijden rijden rijden en zodra je vind dat de kosten voor reparaties (ik zeg bewust niet ‘onderhoud’, want dat is ook prijzig maar hoort bij een auto als dit) te hoog worden, laat je de auto afvoeren. Heb je misschien zomaar 2 jaar hartstikke veel lol van! Of zie ik dit veel te optimistisch en rooskleurig in en moet je dit écht niet willen?
JanJansen zegt
Precies wat ik dacht, prima Youngtimer voor een jaartje. Alles wat kapot gaat lekker zo laten.
DeWitteCondor zegt
Inderdaad een leuke gedachte. Ik vrees alleen dat het moment dat je afscheid moet nemen sneller komt dan je denkt en dan heb je uiteindelijk toch een behoorlijke som uitgegeven aan een auto zonder restwaarde.
marcomanta zegt
Best interessant, aanschaf 4900 euro, trek per jaar 3000 uit voor onderhoud plus wat pegels voor benzine en je rijdt nog steeds goedkoper dan een EV. Afschrijving heb je amper nog.
okdoei zegt
“Wat pegels voor benzine”.
Dit ding rijdt 1:6 lees ik ergens. Stel je rijdt 15dkm per jaar, wat niet extreem veel is, zit je op €4.500-€5.000 per jaar aan benzine…
sleeperking zegt
Maak van 3000 maar eerder 7 of 8. Dit zijn echt complexe machines die mede door het formaat van het blok helemaal volgebouwd zitten dus duur om aan te werken. Spreek uit ervaring met een a6 uit deze era met de helft van deze motor en 3,5 ton op de teller. Onderhoudskosten staan na 1,5 jaar op
10k. Zo’n auto wordt er vaak ook niet uitgedaan terwijl net even alle problemen verholpen zijn. Reken op een eerste rondje om m weer goed te krijgen van 5-10k aan ‘dingetjes’.
slickrick zegt
Leuke auto voor klokje rond , eerst het oordeel van Jeoep afwachten: frikandel of niet ?
tmenges zegt
Is dit niet gewoon iets voor in de autoblog garage? Kopen dat ding en kijken of het nog wat is?
michiel_vandelft zegt
Dat durven ze niet, maare, Autoblog, doe eens!!
herve11f zegt
Titel moet zijn koop een koningswagen voor 5k
Als je deze in Belgie inschrijft betaal je jaarlijks al 6k verkeersbelasting