De dag waarop we ons en masse laten vervoeren in zelfrijdende auto’s komt steeds dichterbij. Op zichzelf al een bizarre gedachte. Maar het opent ook nog eens de deur naar een andere technologische ontwikkeling. Want de volgende trend waar halsreikend naar wordt uitgekeken is in-car gaming.
Entertainment in de auto is nu nog ‘beperkt’ tot muziek, podcasts, series en films. Niet verkeerd, maar straks zit je in een rijdende arcade op wielen. Lees die zin nog maar een keer. Want videogames gaan een fundamenteel onderdeel zijn van de auto’s van morgen.
Pak de console in plaats van het stuur
Zodra je begint over ‘zelfrijdende auto’s’ laten de reacties zich uittekenen. Of het wordt omarmd, of verafschuwd.
De eerste groep ziet rijden als iets om van A naar B te komen.
De twee groep wil ríj́den. De auto voelen. De PK’s, de wegligging, van 0 naar 100 in luttele seconden. Het stuur uit handen geven is de controle weggeven.
Voor die groep is in-car gaming een welkom surrogaat. Het rijplezier wordt vervangen door game-plezier. Met de juiste games geef je elke rit een ongeëvenaarde turboboost.
Belangrijke spelers in de in-car gaming wereld
De game-industrie groeit al jaren hard en lijkt vooralsnog geen vaart te minderen. Een recent rapport (PwC Global Entertainment and Media Outlook) laat zien dat de game-industrie een exponentiële groei doormaakt van maar liefst 321 miljard dollar in 2026.
En dat opent deuren. In dit geval de intrigerende samenvloeiing van de auto- en gamewereld. Tesla – wie anders – is een van de pioniers in deze fusie. Het geesteskind van Elon Musk is hard bezig om games naadloos te integreren in de entertainmentsystemen van de auto.
Een technologisch hoogstandje dat niet alleen het vervoer herdefinieert, maar tegelijkertijd geheel nieuwe reiservaringen creëert.
Belangrijke spelers in de in-car gaming wereld
Eén van de koplopers van deze opkomende trend is KPIT Technologies. Deze Indiase startup zet grote stappen om de toekomst van in-car gaming vorm te geven.
Zo nam het bedrijf recent een andere startup over. Het Zwitserse N-Dream AG – gespecialiseerd in cloud-based gaming platforms. Tel uit je winst. Op dit moment ligt de focus nog op het vergroten van het rijplezier van de passagiers. Voor wie een simpel ritje kan veranderen in een interactieve en onvergetelijke reis.
Maar goed, nog even en we rijden in auto’s waarin iedereen passagier is.
Na Gaming ook iGaming?
Gamen op autoschermen. Ooit een bizar idee… Maar het ontwikkelt zich razendsnel tot een nieuwe realiteit. De vooruitgang op het gebied van autonoom rijden opent waanzinnige nieuwe mogelijkheden voor entertainment voor passagiers.
Terwijl het tegelijkertijd de basis legt voor meeslepende game-ervaringen. Denk aan games die naadloos samenvloeien met de auto-omgeving, waardoor een ongeëvenaarde mix van realiteit en virtuele werelden ontstaat.
Wel een groot risico voor ouders, dat moet gezegd. Want zie dan je kinderen nog maar eens de auto uit te krijgen.
Een podium voor de pioniers
We zetten een aantal gamechangers op een rij.
Tesla’s baanbrekende begin
Tesla zette de toon met de vlotte integratie van games in entertainmentsystemen voor in de auto. En zette zo en passant de deur open naar een revolutie in in-car gaming.
NVIDIA’s Smart Gaming-platforms
NVIDIA heeft de handen ineengeslagen met autogiganten als Hyundai, BYD en Polestar. Het doel? Het speelveld veranderen. Het resultaat? Bye bye lompe gaminghardware. De cloud gaming platforms van NVIDIA biedt hoogwaardige ervaringen mét een ruimte- en energiezuinige aanpak. Helemaal 2024 dus.
Gaming Duo van BMW en AirConsole
Van de nieuwe BMW 5-serie worden we al vrolijk. Maar nu BMW Group en AirConsole elkaar hebben gevonden, is je bimmer nu uitgerust voor gamen. Je smartphone wordt je controller – ideaal als je aan het opladen bent.
CES 2023: Waar Automotive Gaming het podium pakte
De grote techbeurs in Las Vegas, CES 2023, richtte de schijnwerpers op automotive gaming.
Een overweldigende aanwezigheid van innovaties op het gebied van gaming. Waarmee de groeiende fascinatie en investering van de industrie op dit gebied nog maar eens onderstreept werd.
Maar hoe zit het dan met…
Het is natuurlijk verleidelijk om alleen te kijken naar alles wat cool is aan in-car gaming. Maar wat betreft veiligheid roept het wel wat vragen op. Op het gebied van regulering wordt dan ook met veel aandacht gekeken naar de mogelijke implicaties van deze technologieën.
Want zolang niet alles en iedereen in een zelfrijdende auto zit, brengt in-car gaming risico’s met zich mee.
- Hoe garanderen we dat bestuurders niet worden afgeleid (of verleid)?
- Hoe zorgen we dat we blijven voldoen aan de bestaande veiligheidsregels?
- Moeten er nieuwe veiligheidsregels worden vastgelegd? Zo ja, welke?
Dat iets kan, betekent immers niet per definitie dat het een goed idee is.
In deze fase ligt de focus vooral op de juiste balans tussen entertainment en veiligheid. Als gamer heb je 7 levens, als bestuurder niet.
Na Gaming ook iGaming?
Waar één industrie evolueert, laat de volgende vaak niet snel op zich wachten. En wie een beetje verstand heeft van gamen weet dat de iGaming industrie al vaker succesvol heeft afgekeken.
Ooit waren gokkasten in casino’s simpele fruitmachines. Drie rollen, en dan hopen op 3x BAR. Maar tegenwoordig speel je moderne slot games op een heel andere manier. Met characters, uitgebreide verhaallijnen, retestrakke graphics, sequels, you name it. De levels van gamification zijn bovendien zo vernuftig, dat je echt het spel wordt ingetrokken.
Ook is er weinig fantasie voor nodig om te bedenken wat dit voor sportwedden betekent.
Auto is aan het laden, je kijkt een kraker in de Eredivisie of Premier League, en je kan direct op je scherm een weddenschap inzetten. En als we toch bezig zijn, wat dacht je van Achterbank Bingo?
Het is dus niet zozeer de vraag of de gokindustrie hier induikt, maar wanneer. Voor betrouwbare online casino’s met een Nederlandse licentie een uitgelezen mogelijkheid om hun bereik te vergroten en aanbod te verruimen.
De weg vooruit
Er zijn drie zekerheden.
Het concept autorijden gaat een nieuwe weg inslaan. In-car gaming is daarin niet weg te denken.
En op een dag zie je een gelikte commercial van een bekend automerk. Die je vertelt dat ‘vervoer vanaf nu een onvergetelijke ervaring wordt’.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.