De Chevrolet Volt en de Opel Ampera zijn vrijwel identiek aan elkaar. En beiden komen dit jaar nog op de markt in Nederland, zo is de verwachting. Toch zit er nu al een prijsverschilletje tussen de twee modellen.
De elektrisch aangedreven Chevy Volt (met zijn discutabele Range Extender) komt in Duitsland op de markt voor een prijs van nét geen 42 mille. Normaal gesproken zou de Nederlandse prijs een klap hoger uitvallen vanwege BPM-gedoe dat daar nog eens overheen komt. Maar aangezien deze auto in de populaire muesli-categorie valt, hoeft onze staatskas niet extra gespekt te worden (dus géén BPM en géén MRB) en hoef je in de lease niet meer dan 14% bijtelling af te tikken.
Kortom, die Duitse prijs staat waarschijnlijk ook hier op de prijskaartjes, als de Volt eind dit jaar de showrooms binnen zoeft. En daarmee is de Volt duizend euro goedkoper dan zijn evenknie, de Opel Ampera (€42.900). Het prijsverschil is mede te danken aan de wijze van inkopen.
De Volt krijgt een standaard garantie van acht jaar of 160.000 km op de Voltec-aandrijflijn en de lithium-ion batterij. Best veel, voor een EV. De auto kan trouwens tussen de 40 en 80 km elektrisch rijden, met hulp van de ingebouwde benzinemotor komt het bereik op ongeveer 600 km te liggen. Het opladen van je Amerikaanse elektrowaggie neem drie tot vier uur in beslag. Mocht je de behoefte krijgen om zo snel mogelijk naar de honderd te sprinten, dan doe je daar 9 seconden over.
axel zegt
ik voorspel dat dit best welis een lease topper kan gaan worden geen bijtelling meer
Citrofiel zegt
@axel: Geen bijtelling? Puur elektrische auto’s hebben voorlopig inderdaad geen bijtelling, maar dit is een hybride, dus je betaalt gewoon 14% bijtelling.
cleantechnology zegt
@Citrofiel: Bij registration tot 1 juli 2013 is voor zakelijke rijders het 0% tarief van toepassing Indien de auto een uitstoot heeft minder dan 50 gram per KM (zoals de volt). Na deze datum geldt voor auto’s met deze uitstoot een bijtelling van 7%. Tevens dient er dan ook weer wegenbelasting betaald the worden.
Citrofiel zegt
@cleantechnology: Je hebt helemaal gelijk, ik had het verkeerd onthouden.
Jokkebrok zegt
Doe mij de Chevrolet maar!
mustiej70 zegt
geen bpm? en geen mrb? and alleen 14% bijtelling?
dit moet toch one in a trillion zijn in nederland!
40k voor chevrolet is duur.
janklaassen zegt
2e hands kan je voor dik 40 mille helemaal losgaan man. Dus nog even niet EV voor mij.
KaCh1ng zegt
doe mij de opel maar , ik wil nie geasocieerd worde met een nubira/matiz enz.. :)
RickB zegt
@KaCh1ng: Chevrolet Corvette dan?
KaCh1ng zegt
@RickB: in europa is de chevrolet logo gedegradeerd imo , volt bevestigt door ht minder dan de ampera te laten kosten
ramshoek zegt
Zeg FF snel 42 mille en het lijkt niet eens zoveel ;-)
Bij Toyota hebben ze een Prius en Prius V (of hoe heet ‘ie) of een Lexus CT200 en dan hou je nog dik 10 mille in de pocket. De stekkerhybride waar Toyota ongetwijfeld binnenkort mee op de proppen komt, zal heus geen 10 mille duurder zijn dan de huidige. Dus als je het mij vraagt een zwaar overprijsd ding die Chevy Volt / Opel Ampera…
As_long_as_it_is_fast zegt
Goh, gezien het verbruik en de snelle oplaadtijd lijkt me deze prijs heus niet gek. Je moet toch rekenen dat dit in z’n kinderschoenen staat en dus allemaal nog erg duur is. Nog enkele jaartjes wachten en dan rijdt dit rond, nieuwprijs, voor 25k ofzo.
random zegt
8 jaar of 160.000km …. niet echt logisch of is de bruikbaarheid zo laag
mrbones zegt
@random: Veel mensen rijden minder dan 20.000km per jaar, vooral als dit een 2e auto is
ascari15 zegt
Op zich nette cijfers. Hij is niet heel erg mooi maar ik heb ze lelijker gezien. Ben benieuwd hoe hij gaat concurreren met de prius.
RickB zegt
Wel stoer dat die Ford advertentie zo’n 8 uur eerder onder dit nieuws stond! Ze zijn er als de kippen bij!
laus zegt
42k. 30k voor een instap-Prius is al te duur. Rond de 30k word het een succes. Nu een drama.
gertwoumans zegt
hmm, dan is de Renault Fluence ZE toch een groter succes tegen € 21 300;
die heeft een kleiner bereik, waarschijnlijk is het prijsverschil te verklaren door de range extender ( de motor )
gertwoumans zegt
@gertwoumans: alhoewel de ampera duurder zal zijn; tegen 3l/100 km (ergens gelezen)
gertwoumans zegt
@gertwoumans: woops en de batterijen natuurlijk die moeten gehuurd worden tegen 79€/mnd :s dat begint al prijzig te worden
mattraket zegt
@gertwoumans: … en doordat het een Renault is.
Citrofiel zegt
@mattraket: Want die zijn altijd goedkoop? Helaas… Denk eens aan bijv. de Laguna (coupé). En Chevrolet’s zijn altijd duur? Helaas… Denk eens aan bijv. de Spark.
Roelio zegt
De neus van de Volt ziet er veel beter uit imo, verder zijn ze volgens mij identiek.
midasracer zegt
Bijna 100000 gulden voor zo’n electrisch hok? Dacht het niet!
porsche928 zegt
Die 100.000 oud Hollandsche Guldens betaal je ook voor een kutgolf of schijtastra.
vegazosten zegt
Voor die prijs wil ik een EV-Crossover, met motors in de wielen, eestore batterijen, range 640km, Oplaadbaar in 10 min en oplaadbaar zonder belachelijke draad, sneller dan 160km/u, hoog zitten en een mooie heldere niet lederen interieur. Of vraag ik ietsje teveel? ;o)
Cantago zegt
Voor dat geld kan ik een mooiere, snellere en meer praktische auto kopen en hou ik geld genoeg over om de komende 160.000km of 8 jaar mijn benzine te betalen!