Ricciardo overweegt een sabbatical voor 2023. Wij kijken ook even naar de andere opties voor De Honingdas.
Rondom alle transferperikelen is Daniel Ricciardo toch wel een beetje de gebeten hond. Vettel verlaat de sport met enigszins de staart tussen de poten. Ook bij Ferrari heeft hij nimmer het Red Bull-niveau gehaald. Fernando Alonso pareerde die actie als een sluwe vos door bij Aston Martin bij te tekenen voor 2 jaar. Dit terwijl de jonge hond Piastri met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid naar Alpine gaat.
Sabbatical een optie voor Ricciardo?
Daardoor moet Ricciardo ineens op zoek naar een stoeltje voor volgend jaar. Dan is het natuurlijk de vraag: waar kan hij terecht? Of zou Ricciardo ook een sabbatical overwegen? Ja! Althans, dat is wat hij bevestigt aan Formula1.com in aanloop naar de GP van België waar we dit weekend van mogen genieten.
Als het zinvol is, ja hoor. Formule 1 is de enige raceklasse waarin ik geïnteresseerd ben in deze fase van mijn carrière. F1 is waar ik van hou en het is waar ik mezelf zie als ik aan het racen ben. Maar als de sterren niet op één lijn staan, en het geen zin heeft volgend jaar, als het betekent dat ik die tijd moet nemen om te resetten en opnieuw te evalueren, dan ben ik bereid om het te doen als dat het juiste is om te doen.
Daniel Ricciardo, wil stoppen met racen als hij daardoor door kan met racen.
Sabbatical voor Ricciardo dodelijk voor carrière
Die zagen we niet aankomen! Het is bijna dodelijk om dit nu te zeggen voor zijn carrière. Ricciardo is nu 33 en zijn hoogtijdagen bij Red Bull liggen alweer een paar jaar achter hem. Ondanks die geweldige overwinning op Monza na, heeft Ricciardo bij McLaren nooit echt kunnen uitblinken.
Nu kan dat komen door de auto, maar het is opmerkelijk dat hij twee totaal verschillende auto’s (de MCL35 en MCL36 zijn compleet afwijkend wegens andere reelgeving) niet naar zijn hand kon zetten. Een jaartje sabbatical zou dan de volgende stap zijn, vlak voor ‘Ja, ik stop er toch mee’.
Opties voor Daniel Ricciardo
Als Daniel ricciardo wil blijven racen (en dat heeft ook zijn voorkeur overigens), dan zijn er een paar opties:
Haas
Naar het schijnt hebben Gunther Steiner en Daniel Ricciardo al contact gehad. Dit zou natuurlijk een droompaar zijn voor Drive To Survive. Mick Schumacher overtuigt het tweede seizoen nog niet heel erg denderend en qua karakter past Ricciardo perfect bij Haas. Natuurlijk, het is een stap terug maar Haas is wel zo’n team dat ineens twee sprongen voorwaarts (of achterwaarts) kan maken.
Alpine
Een snelle oplossing zou zijn om naar Alpine te verkassen. Ondanks dat hij daar twee jaar geleden ontslag nam (om naar McLaren te gaan), is dat team behoorlijk getransformeerd. Bij Alpine hebben ze heel snel een goede coureur nodig en de aanwas is nogal dus op het moment.
Williams
Nog zo’n team dat beter moet kunnen presteren dan dat ze op het moment doen. Met Jost Capito hebben ze een zwaargewicht als teambaas. Alex Albon is een keurige coureur, Latifi presteert ondermaats en zijn contract loopt af. Hier zou Ricciardo zo in kunnen stappen als hij een belletje pleegt. Het zitje naast Albon wordt vooralsnog sterk gelinkt aan Nyck de Vries. Maar ja, dat talent is volgend jaar dan 28 jaar oud met nauwelijks F1-ervaring. Ricciardo heeft meerdere malen bewezen races te kunnen winnen.
Dus wat denk jij? Wat gaat Daniel Ricciardo doen? Waar moet hij voor kiezen voor het volgende jaar? Laat het weten, in de comments?
Meer lezen? Check hier alles dat je moet weten over de GP van België 2022!
Foto credit: fuji.tim
Wolflow zegt
Waarom zou Alpine Ricciardo inhuren als ze op zoek zijn naar een goede coureur?
992 zegt
Super leuke vent…. misschien wel de leukste….. Maar over zijn top heen dus gewoon stoppen. Kans geven aan jonge coureurs met talent die hard op zoek zijn naar een stoeltje. Vettel is ook veeeeeel te lang blijven hangen.
kniesoor zegt
Huh, “Piastri met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid naar Alpine” ? Dat willen ze bij Alpine graag, maar uit de berichtgeving tot nog toe krijg ik de indruk, dat Piastri richting McLaren wil/gaat.
gregorius zegt
Ricc weet precies wat voor auto’s hij wel en niet kan rijden.
Renault/Alpine weet waar Ricc wel en niet goed in is.
Alpine weet waar ze met de auto heen gaan.
Kortom: als dat die kant op is, is het best verstandig om voor volgend jaar Ricc te nemen met een optie voor een extra jaar. Reken er maar op dat Ricc zich wil bewijzen.
Haas zou ik nooit doen; die auto’s doen het soms aan het begin van het seizoen nooit, maar aan het einde van het seizoen rijden ze achteraan naast Williams.
En naar Williams; ik zou niet weten waarom. Een team dat in handig is van een financiele groep; die hebben het doel om het team in waarde te laten stijgen en als dat kan door voorin te rijden is het mooi meegenomen, maar dat is niet hun doel.
verplicht zegt
Hoe stijgt een team in waarde anders dan door vooraan te rijden?
Williams heeft een lange termijn strategie, en ik zie ze nog wel eens terugkomen in de sub top. Als ze een auto kunnen bouwen waar RIC mee uit de voeten kan zie ik niet in waarom ze niet voor RIC zouden gaan. En ook al kunnen ze dat niet, dan nog hebben ze een betere rijden dan LAT voor zo goed als niets. Want laten we wel wezen, nu (flink) betalen voor RIC zou wel echt stom zijn.
gregorius zegt
Nou, je kan je beperken tot investeringen met een hogere slagingskans en niet to het maximale budget gaan.
Uiteindelijk is 50% van de waarde van Williams de 2 startplaatsen van het team.
30-40% de mogelijkheid om een auto te maken
en max 10-20% hoe snel de auto nu is.
panam1 zegt
Er wordt meer en meer geld
betaald voor de TV rechten, en doordat de sport populairder wordt in o.a Amerika zijn sponsor contracten meer waard, ook bij ‘mindere teams’ daar zit meer en meer waarde in. Het wordt dus interessanter voor andere partijen om in te stappen, en een rendabel team te creeeren.
flyerbunch zegt
Zelfs Vettel en Hamilton mengen zich in de discussie en voelen met hem mee. Denk dat hij de meest positieve kerel is op de hele grid met die smile, maar in dit geval vrees ik dat hij zichzelf iets wijsmaakt. Ja het is anderen (Albon, Ocon, etc.) ook gelukt om ff een sabbatical te nemen, maar zoals zovelen opmerken hij is al over z’n hoogtepunt heen en zal hij niet meteen meer de eerste keuze zijn. Het zal mss een Hulkenberg situatie worden..
pomoek zegt
Ik zou zeggen: Willams. Naar verluidt vult Mclaren het salaris dat Ricciardo misloopt het komende seizoen volledig aan. Dus hij zou te betalen zijn voor Williams. Dan kun je meewerken aan het opbouwen van het team. En misschien het komende jaar wat puntjes sprokkelen. En het team wat verder helpen. Albon lijkt me ook een prima teamgenoot. En het team zelf is natuurlijk, hoe je het went of keert, gewoon legendarisch. Waarom dan naar Alpine? Hij had Ocon daar in de zak. Als hij komend jaar voor Alpine zou gaan rijden heeft hij gerede kans dat Ocon hem gaat verslaan. Dan is hij definitief klaar in de F1. En Haas? Die gaan komend jaar ongetwijfeld verder achterop raken. Nooit doen.
harrie zegt
Waarom zou Ocon hem verslaan, in de Renault dagen had Ricciardo hem redelijk in zijn zak.
pomoek zegt
Tja, 1 jaar meer ervaring met de auto en 2 jaar met de organisatie, ik zeg ook niet dat dit meteen gaat gebeuren maar die kans is er zeker.
Rudy zegt
Nu stoppen betekend einde carrière in de F1 denk ik. Als hij echt wat had laten zien dit jaar had hij nog een kans gemaakt.
Djuroen zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
E34M5Touring zegt
Galore, ouwe spellingkeizer….
mustang750supersnake zegt
zou ik niet doen als ik hem was…..zit al op n leeftijdsgrens…en de prestaties zijn sinds na vertrek redbull al niet geweldig……