Volgens een ex-wereldkampioen die niet eens luistert naar de naam Jacques Villeneuve, moet Daniel Ricciardo zich even op zijn taak in de auto richten.
Eventjes, net voor de zomer van 2018, leek Daniel Ricciardo op weg de volgende stap te zetten in zijn F1 carrière. Hij scoorde dat jaar twee overwinningen aan het begin van het seizoen, in China en in Monaco. Als ervaren man leek hij onze Max soms nog te slim en te snel af te zijn. Doch we wisten toen ook al, Red Bull wordt het team van Max. Voor Danny Ric lonkte een positie bij Ferrari of bij Mercedes. Maar zoals uitgebreid aan bod kwam in het eerste seizoen van Drive to Survive, werd het uiteindelijk Renault.
Régie
Inmiddels is de stint van Ricciardo bij de Régie ook alweer voorbij. Het resultaat na twee jaar noeste arbeid was een paar podia. De honingdas, die in juli 32 wordt, had er kennelijk geen vertrouwen in dat het Franse team zich spoedig gaat verbeteren. Dus maakte hij de overstap naar McLaren, dat dit jaar met motoren van Mercedes aan de start komt. Ricciardo gaat in deze fase van zijn carrière, zoals hij zelf toegeeft, voor de korte termijn. En voor die korte termijn, lijkt hij de juiste keuze te hebben gemaakt. McLaren blijkt dit jaar immers een stuk sneller te zijn dan Alpine.
LN4
Doch Ricciardo heeft stiekem een probleempje dat er bij Renault niet was. Zoals hij zelf ooit naam maakte door de hoger aangeschreven Vettel te verslaan, zo heeft RIC nu problemen met teammaat Lando Norris. Op papier valt het nog mee. Doordat Norris geen vlekkeloze kwalificaties had, staat de Ozzie in dat duel 2-0 voor. Degenen die echt opgelet hebben, zullen echter hebben opgemerkt dat LN4 zijn nieuwe teammaat DR3 voorlopig onder de knie heeft. Het voorlopige hoogte-/dieptepunt daarvan was dat RIC afgelopen zondag op last van zijn team aan de kant moest voor NOR.
Jonesy
Ook Alan Jones, de Australische wereldkampioen van 1980, is dit opgevallen. De oude ijzervreter suggereert dan ook dat Ricciardo op zijn tellen moet passen. Ricciardo lijkt zich steeds meer bezig te houden met (rand)zaken naast de F1. Zo heeft de honingdas inmiddels een eigen vlog op de Youtubes. Daarnaast laat hij zich steeds vaker uit over issues in en rondom de sport. Alan Jones denkt dat Daniel dat laatste beter even kan laten:
Well, in all honesty, I think Daniel has got to start concentrating more in the cockpit rather than out of the cockpit. I think Daniel is becoming in my opinion a litte pre-occupied verbally with things outside the car. The thing that left me a little bit cold was when he started complaining about them replaying Grosjean’s accident. He blew up in such a way that I just thought it was a bit silly. I think accusing the organizers of playing it too much is a little bit rediculous. I mean that is the job he is in. I think Daniel is really going to have to pull his socks up a little bit, or Lando is going to show him up a bit this year if he’s not careful.
Alan Jones – houd wel van een goeie klapper op zijn tijd
Waarvan akte. Wat denk jij, is Ricciardo de volgende dertiger in de F1 die opgeslokt wordt door de twintigers met hun simulators en verse elan? Of kan de Ozzie het tij weer keren? Laat het weten, in de comments!
aschja zegt
Manmanman. Wie geeft er ene fuck wat Villeneuve denkt en vindt? Ze vinden zichzelf zo belangrijk dat ze constant achterlijke opmerkingen moeten maken. Beetje zoals al die Aad de Mos types in het voetbal.
Van Epschoten zegt
@aschja: Lezen is zeker niet je sterkste kant.
naturalpower zegt
Het was deze keer dus niet Villeneuve.
chrisvis zegt
@aschja: das waar!!! Maar deze keer was het echt wel Alan Jones die deze bedenking maakte😆😆😆
lekkerlinksrijden zegt
@aschja: lees het nog een keer
toniominestrone zegt
@aschja: lezen is best moeilijk!
outlook zegt
Ik geloof niet dat er nog een plekje voor Ricciardo op het podium zal zijn.. net even te concurrentie. Ik snap die carrière switch wel. We zullen hem eerder herinneren aan zijn grapjes dan aan zijn resultaten van de afgelopen seizoenen..
kniesoor zegt
Van een afstandje kijkend bestaat de indruk, dat Ricciardo een Van Gerwentje doet, precies op de manier zoals door Alan Jones omschreven. Dwz : een fractie teveel focus op randzaken en daardoor nèt niet voor de volle 100% geconcentreerd met coureur zijn bezig zijn. Dat herbergt het risico, dat dat ten koste gaat van de (race)resultaten.
pomoek zegt
Gel#l altijd over “rand zaken”. Beetje het verhaal van correlatie en causaliteit, volgens Jones is het feit dat DR een YouTube Kanaal heeft de oorzaak van zijn mindere prestatie. Alsof DR voor dat hij dit dees alleen maar met racen bezig was. F1 coureurs zijn veel tijd kwijt met onzin media dingetjes. YouTube sraat er vol van. Dat DR een eigen kanaal heeft betekent dus niet dat hij opeens niet meer bezig is met racen. Waarschijnlijk heeft hij gewoon wat tijd nodig om te wennen aan het nieuwe team, net als dat hij destijds ook moest wennen aan Renault. Zijn resultaten zijn overigens beter dan vorig jaar. Terug in je hok Jones! En laat publiekslieveling 1 met rust!
carmentis zegt
Zit natuurlijk wel een waarheid in, het gaat niet alleen om DR zijn Youtube kanaal maar bv zijn kleding merk, zijn muziek passie etc wat allemaal in de media afgebeeld wordt. Nu hoeft het niet zo te zijn dat dat hem af leidt (ik neem aan dat DR heel serieus met zijn carriere om gaat), maar al dat soort dingen nemen wel tijd in beslag. Heel contrast met Carlos Sainz die zo vaak in Maranello te vinden is dat ze er in eerste instantie niet wisten wat ze met hem moesten doen.
Bron: https://www.planetf1.com/news/ferrari-carlos-sainz-maranello-visits/
Overigens wel mooi dat Sainz die werk ethiek bij McLaren aanleerde, wellicht dat DR dat ook kan doen (of al doet).
gregorius zegt
Rot toch op met je ‘niet focus’. Er is geen enkele aanwijzing dat Ricciardo niet de 100% focus heeft op het moment hij bezig moet zijn met racen.
Iedereen heeft een uitlaatklep nodig en F1 coureurs hebben redelijk wat tijd over. Ricciardo’s talent is dat iedereen hem aardig vindt en dat hij goed overkomt op beeld; als hij dat zelf ook leuk vindt om te doen en het ontspant m, laat m dan lekker.
Daarnaast probeert zn teamgenoot Norris een ‘vlogger-team’ op te zetten (Team Quadrant) met voornamelijk zeer onder-gemiddelde vlogger die op alles met ‘OMG’ reageren omdat alles het uiterste is (vlog-generatie probleem). Vervolgens rijdt Norris geweldig.
Hamilton probeert de wereld beter te maken en vliegt elke week de halve wereld over en probeert iets met muziek en mode te doen (kan beter blijven racen).
En Verstappen zit de hele dag computerspelletjes te spelen.
Iedereen zo zn hobby.