Max is niet zo’n joiner.
Max Verstappen is nog altijd geen fan van de Grand Prix Drivers Association (GPDA). Voor degenen die niet bekend zijn met de GPDA: het is een soort vakbond voor F1-coureurs. In het verleden heeft de GPDA vooral gevochten voor het verbeteren van de veiligheid in de sport. Tegenwoordig houden ze zich ook af en toe bezig met andere zaken die van belang zijn voor de baanzekerheid van hun leden. De enquête van twee jaar geleden die fans de mogelijkheid gaf aan te geven wat ze verwachten van de F1 was bijvoorbeeld ook een initiatief van de GPDA.
Onlangs is Romain Grosjean aangesteld als de nieuwe voorzitter van de GPDA. Romain neemt het stokje over van Jenson Button. Voorheen hadden grote namen zoals Stirling Moss, Jackie Stewart, Michael Schumacher en Pedro de la Rosa de schone taak de t00kkkkerjebz-organisatie voor coureurs aan te sturen. De wisseling van de wacht zorgt kortstondig voor nieuwe aandacht voor de GPDA.
Net als bij andere vakbonden gaat het namelijk niet zo goed met het ledenbestand. In 2013 waren nog vrijwel alle coureurs op de grid lid van de GPDA. Alleen Bottas, Raikkonen en Sutil zagen af van lidmaatschap. Inmiddels zijn er echter meer coureurs die ‘niet solidair’ zijn met hun collegae. Hamilton, Bottas, Stroll, Massa, Wehrlein, Raikkonen, Hulkenberg én onze Max zijn geen lid (meer).
Max gaf eerder al aan dat hij er niet zo’n heil in zag lid te worden van de GPDA. Destijds was dat nadat hij uitgerekend op Romain Grosjean klapte in Monaco en veel kritiek te verduren kreeg van zijn mede-coureurs. Max uitte op zijn beurt best forse kritiek op de GPDA. Hij claimde onder andere dat ‘al die grote ego’s toch niet naar een 17-jarige zouden luisteren’ en dat je betaalt voor lidmaatschap maar er vervolgens verder weinig gebeurt.
Het lidmaatschap kost 2.000 Pond per jaar en naar verluidt betalen de coureurs ook nog 200 Pond per gescoord punt. Voor de toppers in het veld kan dat dus flink in de papieren lopen. Maar goed, diezelfde toppers kunnen dit bedrag in principe ook wel missen.
Dat is ook de redenering van Ricciardo. Op de camping in Oostenrijk werden de twee Red Bull coureurs door Motorsport-Total gevraagd naar hun mening over de GPDA. Max herhaalde dat hij lidmaatschap niet nodig acht, maar Ricciardo gaf aan dat hij Max wel zou proberen te overtuigen van de voordelen van de GPDA:
“Je moet er weliswaar een kleine vergoeding voor betalen, maar volgens mij kan Max zich dat wel veroorloven. Ik zal eens proberen om hem te overtuigen.”
viezefreddyw zegt
@edge, jij Formule 1 guru van Autoblog. Wat is het nut van de GPDA? Dat ontgaat mij volledig.
harrie zegt
@viezefreddyw: Ze organiseren af en toe stakingen met vlaggetjes en hesjes voor 1,5% meer loon.
awesome zegt
@harrie: en het behoud van zondag toeslag van 211%.
Edge zegt
@viezefreddyw: Zoals het artikel al zegt is het een vakbond. Onder het motto samen bereik je meer dan alleen proberen ze voor hun belangrijke onderwerpen of veranderingen erdoor te drukken. Achter de schermen zullen ze genoeg doen, maar als publiek merken wij er maar af en toe wat van. Om wat voorbeelden te noemen:
– Na het debacle van de ploffende Pirelli’s op Silverstone in 2013 dreigde de GPDA bijvoorbeeld alle aangesloten coureurs uit de volgende race (Hockenheim) terug te trekken als er niet direct een oplossing geboden werd.
– Na het overlijden van Jules Bianchi in 2015 brachten ze een persbericht naar buiten waarin de GPDA opriep tot verbeterde veiligheid in de sport.
– Na dat het nieuwe kwalificatiesysteem niet goed bleek te werken hebben ze een brief verspreid waarin kritiek werd geuit op de leiding van de Formule 1.
bartteeuwen zegt
@Edge: En wat is daarin het verschil als je er wel en niet in zit?
bassx zegt
@bartteeuwen: Niet echt een verschil. Als coureurs is het makkelijker omdat je zelf niet actief overal bij hoeft te zijn, dit doet Wurz voor je. Maar omdat je passief bent kan het ook zijn dat de GPDA een klacht indient waar je het niet volledig mee eens bent of eigenlijk helemaal niet achter staat. Wanneer je geen lid bent en wel coureurs op je hand wil hebben moet je zelf het werk doen wat anders Wurz voor je doet.
Gulli zegt
@bartteeuwen: ik denk dat het op zich wel solidair is als je collega’s duizenden euro’s aan die organisatie om de sport in zijn geheel veiliger/beter te maken en je daar zonder betalen van profiteert. Zo gaat het in het ‘echte leven’ natuurlijk ook maar dit is wel een heel select groepje mensen dus het kan direct invloed hebben.
ruud1954 zegt
@viezefreddyw: Het nut ervan is deels te vergelijken met het nut van ELKE vakbond. Wat ze gemeen hebben is dat ze als spreekbuis/platform kunnen fungeren en je hierdoor meer draagvlak kunt creeeren en je stem eerder gehoord zal worden.
En zeker bij F1 coureurs die een heel sterke binding met een team hebben kan het belangrijk zijn dat er òòk een platform is die buiten het teambelang om voor belangen van coureurs opkomen.
Of de GPDA daadwerkelijk een krachtige stem heeft die teambelangen kan overrulen is natuurlijk de vraag. Behendig kunnen opereren door o.a. A. Wurz is daarbij erg belangrijk. Als niet-insider is het ondoenlijk een oordeel te vellen of de GPDA daadwerkelijk goed functioneert. Zolang vele coureurs hier lid van blijven zal het toch wel voldoende waarde hebben. En soms is het beter iets te hebben dan niets.
Alfarobert zegt
Dus als je lid bent kun je beter achteraan rijden,in elk geval buiten de top 10 zodat je geen punten krijgt.Ander moet je flink dokken
cantuccini zegt
@alfarobert: Phoe nou he 200 per punt, op een salaris van een paar ton per week.
Dat merk je idd wel! Wat denk je uberhaubt dat een punt in F1 oplevert aan geld 50 euro ?!
Mairsil zegt
@cantuccini: Max had vorig jaar nog een redelijk beschaafd salaris van ik meen een half miljoen. Dan is 42.800 pond om lid te zijn van een vakbond die voor je gevoel maar weinig doet nogal stevig. En zelfs als je wel miljoenen binnenharkt hoef je nog steeds geen geld weg te gooien, zeker niet als je denkt dat je er niets voor terug krijgt.
cantuccini zegt
@mairsil: Zeg ik ook niet ik bedoel alleen maar. Als je een GP wint pak je 25 punten zou je dus 5k moeten dokken aan die vakbond. Maar wat denk je dat een GP winst oplevert ? Zal je zeggen dat zal geen 50k zijn, die 5k zal echt geen bal uitmaken. Dan kun je niet van “flink dokken” spreken
Max zit trouwens op 3M per jaar
http://www.totalsportek.com/f1/formula-1-driver-salaries/
gwnbmw zegt
massa was trouwens lid vorig jaar, heeft zich uitgeschreven na 2016 omdat ie met pensioen ging en heeft zich voor dat ene jaartje niet meer ingeschreven.
awesome zegt
@gwnbmw: ik denk dat Massa volgend jaar ook gewoon F1 rijd.
sportevo zegt
Dan zal de GPDA wel een aardig gevuld geldpotje hebben met 2000 + 200 per gescoord punt contributie. Ik vraag mij af hoeveel kosten een clubje van nog geen 15 man kan maken. En heeft een rijder met een hoger puntenaantal ook meer zeggenschap?
gregorius zegt
@sportevo: de bar-rekening moet ook betaald worden. Die gasten kunnen dat ranzige gesponsoorde Oostenrijkse suikerwater natuurlijk niet meer zien.
griffendahl zegt
@sportevo: Waarschijnlijk net voldoende om Alexander Wurz naar elke wedstrijd te laten vliegen incl overnachtingen.
kilum zegt
Een Fransman aan het hoofd van een vakbond. Ik houd mijn hart vast.
cloverleaf zegt
Ik was nooit fan van vakbonden. Totdat ik mn toekomstige ex werkgever tegenkwam.