De honeybadger heeft zin in het nieuwe seizoen.
Nog 95 nachtjes slapen en dan gaat F1-seizoen 2018 van kiet in het Australische Melbourne. Vaak wordt het een interessante race in Albert Park. Het circuit leent zich sowieso voor fijne races en daarbij is de seizoensopener extra spannend omdat we de eerste ‘échte’ indicatie krijgen van de krachtsverhoudingen die we (doorgaans) het hele seizoen terugzien.
Tegenwoordig zeggen de wintertests weliswaar ook al het nodige, doch sommige teams ‘manipuleren’ de resultaten in die tests nog steeds weleens. Omdat ze bijvoorbeeld nog een extra sponsor kunnen gebruiken, kunnen ze een snelle run doen met weinig benzine. Of ze doen het juist rustig aan om geen slapende honden wakker te maken. Afgaande op de wintertests van vorig jaar, had Raikkonen nu kampioen moeten zijn en had Williams een paar keer meer op het podium moeten staan.
Toch merkten we ook in februari van dit jaar al een verontrustend gebrek aan snelheid van de Red Bull RB13 op. De hoop sterft het laatst en lang hielden sommigen vol dat designheld Adrian Newey zijn kaarten bewust dicht bij de borst hield. Pas in Melbourne zouden we de echte snelheid van de nieuwe Red Bull zien.
Aan dat laatste was sowieso niet te ontkomen natuurlijk, maar heel vrolijk werden we daar niet van. Max en Daniel waren véél langzamer dan de Ferrari’s en Mercedes. Daarbij viel Daniel in zijn thuisrace (verslag) ook nog eens uit. Het was een dramatische start van het jaar en hoewel de ontwikkeling van de auto ervoor zorgde dat er later in het seizoen nog wel een paar aansprekende resultaten geboekt werden, was de kans op de titel eigenlijk vanaf ‘moment 0’ al verkeken.
In gesprek met Autosport geeft Daniel Ricciardo aan dat hij goede hoop heeft dat Red Bull dit jaar wél goed uit de startblokken komt. Mocht dat inderdaad het geval zijn, durft hij te stellen dat zijn team als de favoriet voor de hoofdprijzen beschouwd mag worden:
We just started off on the wrong foot. But the rate of development has been amazing, so I’m hoping if we can start on the right foot in 2018, you would argue we would be the favourites.
DR3 stelt dat Red Bull Racing aan het einde van het jaar min of meer op hetzelfde punt was waar het aan het eind van 2016 stond. Het chassis is top, maar het ontbreekt/ontbrak aan power:
At the start of the year, the chassis wasn’t where it needed to be. So it was both [chassis and engine]. Now our chassis has improved a lot. It’s back to the scenario where it’s more engine than chassis at the moment. The chassis is still quite hard to get going but when it does, it’s very strong.
Op zich is de gedachtegang van Ricciardo wel te volgen, echter moeten we hierbij wel aantekenen dat er zoiets bestaat als ‘de wet van de remmende voorsprong’. Omdat Red Bull het seizoen vorig jaar gewoon slecht begon, hadden ze ook veel ruimte voor verbetering. En laten we eerlijk zijn, sommige van die verbeteringen waren letterlijk kopieën van aerodynamische oplossingen die Ferrari en Mercedes al op hun auto’s hadden zitten.
Daarbij hebben collega @willeme en ondergetekende nog altijd het vermoeden dat de auto waarmee Verstappen met name in Mexico zo oppermachtig was, misschien wel illegaal was. Want waar was die snelheid opeens gebleven in Brazilië? Maar goed, we hopen uiteraard wel dat Danny-Ric gelijk heeft. Als zijn auto immers goed is, dan is die van MV33 dat ook…
gregorius zegt
Dacht niet dat het kon, maar het lijkt er toch echt op dat RedBull kleding er bij iemand toch echt beter kunnen kan zien.
Foramen zegt
@gregorius: zes keer gelezen maar, wat?
sr20det zegt
@foramen: Dat Ricciardo z’n RedBull tenue’tje beter bij Mn staat lampie..
Foramen zegt
@sr20det: na het lezen van jouw reactie snap ik wel waarom jullie elkaar begrijpen.
Jaymz zegt
@gregorius: al vroeg aan de drank?
notsobig zegt
“Als zijn auto immers goed is, dan is die van MV33 dat ook…”
Dat hebben we gemerkt dit seizoen… Leek wel alsof ze er maar één goede hadden en ze die paar keer wisselden van rijder…
connielingus zegt
Laatst zag ik een geit en toen dacht ik: “dikke traplift poffertjes!”. Volgens Ricciardo dan hè.
giertjuh zegt
En slecht beginnen misschien wel de underdog ;)
pomoek zegt
Open deuren seizoen is geopend tot eind maart ben ik bang……
mrbasa zegt
Persoonlijk vind ik Albert Park een rete saai circuit waar inhalen enorm lastig is!
chrisvis zegt
@mrbasa: tja het is een beetje een atypisch circuit, totaal niet representatief voor de rest van het seizoen maar om nu te zeggen dat het een saaie race is…dan spant wat mij betreft Monaco de kroon…
sracert zegt
Dit is dan de moderne F1 Hahaha. Waar is de (auto)journalist die via lekkage het nieuwste ontwerp van Mercedes en RedBull op het net gooit?. Welterusten allemaal tot maart 2018.
bassx zegt
“Daarbij hebben collega @willeme en ondergetekende nog altijd het vermoeden dat de auto waarmee Verstappen met name in Mexico zo oppermachtig was, misschien wel illegaal was. Want waar was die snelheid opeens gebleven in Brazilië? ”
@jaapiyo: & @willeme: Eigenlijk vrij eenvoudig. De extreme hoogte waar het circuit zich bevind als enige op de kalender. Veel vermogensverlies en met dank aan minder warme uitlaatgassen was de uiterst efficiënte MGU-H van Mercedes ineens veel minder efficient. Het vermogensverlies was in verhouding voor een Mercedes groter dan voor Red Bull en wordt het chassis ineens veel belangrijker. Een andere keer toen Max een race dicteerde was in Maleisië. Mercedes kampte met meer dan 15% vermogenverlies maar op dat circuit kwam het door de extreme luchtvochtigheid. Is het toeval dat Max ook daar de race zo makkelijk won waar de PU van Mercedes verre van optimaal opereerde?
willeme zegt
@bassx: Die overweging had ik al meegnomen, maar daar is het verschil mijn inziens te groot voor. Een paar races leek de Red Bull een stap vooruit gezet te hebben, na de reprimande was de snelheid compleet weg. Er zijn diverse factoren die meespelen. Die hebben er ook mede voor gezorgd dat de overwinning minder overtuigend was dan dat die leek te zijn. No way dat het alleen een hoogteverschil is of een ander die minder presteert. Vorig jaar lag Mexico ook hoog gelegen en vorig jaar hadden Red Bulls een goede wegligging en een mindere motor.
Wat je zegt zal ongetwijfeld meespelen, maar ik geloof niet dat dat de enige reden is. Ze hebben zich iets vergaloppeerd met het interpreteren van de regels.
bassx zegt
@willeme: Als we dan toch de voorgaande seizoenen erbij halen zien we wel een overeenkomst. Vorig seizoen was aerodynamica minder dominant dan nu natuurlijk en kwalificeerde Max het dichtste bij de twee Mercedessen, zo dichtbij was het daarna ook niet meer en daarvoor nooit geweest. We zien dus wel vergelijk dat op dit circuit Red Bull voor de tweede keer erg sterk is. Gaan we nog een seizoen verder terug zien we weer dat Red Bull, ditmaal met Kvyat die het hele weekend sneller is dan Ricciardo, erg dicht op de Mercedes zit terwijl ze daar ook in Brazilië de volgende race amper tot Q3 komen in de kwalificatie en weet de Rus als enige enkele punten te scoren dat weekend.
Op 2km hoogte spreek je bij een atmosferische motor al gauw van een vermogensverlies van 20-25%, dat is alles behalve weinig te noemen. Gezien de soortgelijke resultaten van de Red Bull in voorgaande jaren terwijl ze daar de rest van het seizoen ook vaak buiten het podium raceten zie ik hierin zeker geen argwaan. Niet geheel onbelangrijk, Hamiton en Vettel verwijderden zichzelf natuurlijk in de eerste bocht van het podium en Ricciardo had eigenlijk het hele weekend problemen. Het was een race tegen twee Finnen die Max vaker achter zich wist te houden dit seizoen zoals tijdens de sterke race van Max op het technische Suzuka bijvoorbeeld.
willeme zegt
@bassx: Ik begrijp wat je bedoeld (en ik heb ook de races daarvoor gezien ;)). Maar naar mijn mening is het verschil veel te groot. Ook als je alle variabelen in het voordeel zet van de Red Bull, dan nog was het verschil te groot. De race-pace in Mexico, Amerika en Maleisië was zeer indrukwekkend. Nu weet ik dat de RB dat wel vaker heeft. Maar zo snel als ‘de aansluiting met de top’ gevonden leek te zijn, zo snel was deze ook weer weg.
Ik ben er 100% van overtuigd dat ze achter de schermen op de vingers zijn getikt of dat juist voorkomen hebben door het e.e.a. terug te draaien.
bassx zegt
@willeme: Ik begrijp ook wat jij bedoeld maar Mexico is een vreemde eend in de bijt en is een uitzondering op de regel. Daarom zal een statistische benadering nagenoeg altijd vreemde resultaten geven. Met veel andere circuits was ik het met je eens geweest maar Mexico is het meest extreme circuit op kalender geworden sinds 2015. Niet alleen Horner voorspelde een podium voor beide Red Bull rijders (beetje voor de hand liggend) maar experts als Pat Symonds voorspelde dit namelijk ook al. Er gebeurde dus eigenlijk niets verrassends volgens veel experts uit de F1 wereld terwijl het voor de gemiddelde F1 fan niet zo voor de hand liggend was. We weten dat Red Bull met heel veel downforce kunnen rijden en daarom konden ze compenseren voor de ijle lucht, we weten dat Mercedes en Ferrari dat niet kunnen en dat het Vermogen in deze race net als met regen min of meer geneutraliseerd is. Topsnelheid is hoger dan Monza en toch rijden ze met maximaal vleugel en op Monza met zo min mogelijk, geeft toch wat te denken wat ijle lucht doet.
We hoeven het natuurlijk niet met elkaar eens te worden. Statistisch gezien een verdacht snelle racepace hebben we wel vaker gezien in F1. Herinneren we Force India in 2009 op Spa nog? Vind het argument, voor mij althans, niet sterk genoeg in een extreme race als Mexico. Zoals ik al eerder zeg, op elk ander circuit was het misschien verdacht geweest zoals Silverstone of Spa bijvoorbeeld. Naar mijn idee wordt hier Mexico en de omstandigheden een beetje onderschat. Ik sluit me daarom liever aan bij de experts in dit geval wat voor mij veel logische klinkt. Nogmaals, we hoeven het natuurlijk niet eens te worden…
willeme zegt
@bassx: Absoluut niet! Een verschil van mening vind ik zeer interessant. Je hebt ook daadwerkelijk een punt. Mexico is niet de maatstaf der dingen. Misschien is het eens leuk om dit een keer helemaal te ontleden, want ook in Maleisië en Amerika waren de Red Bulls erg snel. Ik weet dat niet alles 1 op 1 te vergelijken en te herleiden is. Maar het gat werd kleiner en kleiner in die races. Tot zelfs een voorsprong voor RB. Maar op Interlagos, toch stiekem een power-circuit (geef ik grif toe), was het verschil wel erg groot. Een enkele race op Mexico waarbij de race-uitslag totaal anders is, moet je niet aangrijpen als argument. Maar het waren meer races waarbij het leek dat Red Bull zijn zaakjes redelijk op orde had. En in Brazilië was dat compleet weg. Jouw verklaring is absoluut een goede verklaring. Dat denk ik ook.
Maar ik denk ook dat er een paar tienden van seconden zijn gevonden op een manier die (nu) niet meer mogen. Een combinatie. Maar hey: dat houdt de F1 interessant (voor mij althans ;-))
Complimenten trouwens voor de uitstekende bijdragen op het gebied van F1!!!