Dikke V8? V10 misschien? Of een V6 Biturbo? Mis, mis en mis. Ook Rezvani’s snelste doet het gewoon met een vierpittertje.
Het leverigsgamma van Rezvani is uiterst overzichtelijk. Het begon met de 500 pk-sterke Beast, toen kwam er de Beast Speedster met 300 pk en nu wordt het feestje compleet gemaakt met de Beast X met 700 pk. Zijn komst was reeds aangekondigd, maar plaatjes van het beestje hadden we nog niet. In grote lijnen is de Beast X gelijk aan de ‘gewone’ Beast en de Beast Speedster, al krijgt de wagen een wat agressiever voorkomen door dikke carbon diffusers, skirts en een dubbel uitgevoerde achterspoiler.
Onderhuids is de Rezvani nog steeds een Ariel Atom met een 2.4-liter viercilinder met dubbele turbo’s. Een Honda K24Z7 i-VTEC met de nodige aanpassingen, om precies te zijn, met een maximaal vermogen van 700 pk bij 7350 rpm. Of een vierpitter met een dergelijk vermogen nog enigszins betrouwbaar is, is nog maar de vraag, maar het Japanse blok weet zeker raad met de 840 kg lichte Beast X.
Kost de Beast Speedster 139.000 dollar en mag de Beast mee voor 165.000, deze Beast X kost liefst 325.000 dollar. Ze worden alleen op bestelling gebouwd en die zijn klaarblijkelijk nog niet gedaan. We krijgen namelijk louter computerplaatjes voorgeschoteld. Chris Brown, heb je deze al in je verzameling?
keeper1 zegt
700 pk uit een 4 cilinder…. wow
roppp zegt
@keeper1: vrôeguh haalden ze er gewoon 1500pk uit.
Arnoud zegt
@roppp:
Ja, voor één race en met 5bar turbo druk. BMW heeft wat M12 blokjes versleten in die tijd…
mrrallycross zegt
@Original_Arnoud: niet eens een race. Deden ze alleen voor 3-5 quali rondes
clarkson zegt
@mrrallycross: Ja gaaf was dat. Gewoon aparte motoren voor de kwalificatie. Het sloeg natuurlijk nergens op, maar spannend was het wel.
w0o0dy zegt
@keeper1: er zijn Civics met 600/700/800 pk uit het 2.2l blok van de S2000..fully built met custom onderdelen natuurlijk maar die blijven lang genoeg heel voor een tiental straatraces.
nasty zegt
@w0o0dy: de hoogtoerige F22 uit de S2000 kan je totaal niet vergelijken met de ‘luie’ K24 uit de Accord Type S. Zijn twee totaal andere blokken. De F22 haalt zijn vermogen vooral hoogtoerig terwijl de K24 sterker is de midrange en zelfs zoveel toeren niet haalt. Daarom vind ik vreemd dat ze de K24 gebruiken en geen agressieve K20a (jdm civic type r) of eventueel een dikke J35 (3.5 i-vtec) blok uit de Legend
w0o0dy zegt
@nasty: als je bijna alles vervangt maakt de basis minder uit. De kwaliteit van Honda motoren blijkt uit de absurde vermogens die “amateurs” er uit weten te halen zonder de boel keer op keer te laten klappen. Het feit de de 2.4 gewoon heel veel gebouwd werd (/wordt?) zal meespelen. Misschien dat ze per auto wel twee blokken opbouwen. Een ruilmotor voor als het mis gaat. Moet kunnen bij de prijs.
nasty zegt
@w0o0dy: als 700pk het doel is vind ik persoonlijk dat je dan beter bij Nissan op de knietjes kan gaan voor het gtr blok. Die heeft nét wat meer buffer en zal ongetwijfeld ook langer heel blijven. Hoewel de winstmarge ook wel een pak kleiner zal zijn vind ik toch dat moet
kunnen in een auto van $350k
aronn zegt
Misschien wat voor onze floyd?
Dutchdriftking zegt
Het blijft een apparte verschijnjng
ziekegeest zegt
Das verdomme 175 pk de cilinder.. Dat kan nooit gezond zijn voor de motor
cpp1 zegt
En na 700km is deze 4 cilinder op z’n eind.
Kuifje zegt
Is er ooit al een rezvani verkocht? Ik heb namelijk nog nooit iets anders dan persfoto’s en beursplaatjes gezien…
stanny zegt
@kuifje: als je op de Chris Brown link klikt zie je hoe hij eentje in ontvangst neemt. Dus er is er al minstens eentje verkocht.
pesu zegt
Gaaf ding, maar inderdaad wat je zegt. Zoveel vermogen per cilinder heeft ook z’n nadelen. En ja, tuurlijk weten die lui heus wel wat ze doen en is het ook niet de bedoeling om twee ton aan te tikken, maartoch kan een cilinder extra na een tijdje geen kwaad.
bsxc2 zegt
@pesu: Kijk, dat VW twee ton niet kan aantikken tot daar aan toe, maar bij een auto van 325.000 dollar toch wel!
pesu zegt
@bsxc2: Compressie. Enough said.
gerjan zegt
Alsjeblieft rijken der aarde. Koop er een paar. En laat ons zien en horen wat deze auto kan.
kwasser zegt
Gaaf ding, eindelijk een keer iets anders! Een Porsche of Ferrari is ook zo standaard geworden. Ik zou er wel eentje aanschaffen.. Maar ja. Huisje, boompje… Geen sportwagen. ?
Tonnie zegt
@kwasser: dat heb je zelf in de hand. Je kunt het ook allemaal verkopen en jezelf een leven gunnen met dit.
dondeboer zegt
@thijsj: als ik mijn huis, mijn boom en mijn goudvis heb verkocht, kom ik nog steeds aardig wat te kort vrees ik.
Breinstein zegt
Maakt deze prijs hem nou de duurste 4 cilinder op de markt?
vonklausenburg zegt
Dus: $325000 voor een auto die eigenlijk een Ariel Atom is, maar plastische chirurgie heeft gehad om een 4 cilinder blok te krijgen met onwaarschijnlijk veel PK’s. En dat met een naam dat klinkt als een louche zigeuner die naast skimmen ook autohandelaar is.
dutchcorvette zegt
Denk dat ie met een vast dak ook lekker is
vondudenstein zegt
Vind de kop wel beetje lijken op de Aston Vulcan.
Wel vet ding