Het lijkt erop dat we een nieuwkomer in supercarland mogen verwelkomen.
Het Amerikaanse Rezvani Motors verspreidde onlangs al wat teasers van een auto die gedoemd was het zoveelste net-niet-projectje van Fardees Rezvani te worden. Vandaag komt het Californische bedrijf naar buiten met alle details: het is geen eigen auto, maar een open-top lichtgewicht supercar op basis van de Ariel Atom.
De ingrediënten
Rezvani wil de Beast met twee motoropties aanbieden: een 2,0-liter viercilinder met turbo of een 2,4-liter viercilinder die onder druk wordt gezet door een supercharger. Vermogens zouden daarmee kunnen uitlopen van 300 pk in de Beast 300 tot 500 pk in de Beast 500.
Schakelen gaat in beide varianten met een manuele zesbak. Daarmee zou je de Beast 300 in 2,9 seconden op de honderd kunnen krijgen, de Beast 500 doet dit 0,2 seconden sneller. Puike doch onbewezen prestaties die -mede- gerealiseerd kunnen worden vanwege het geringe gewicht. Het (droog)gewicht komt namelijk uit op 666 kilogram (geen grap, reken 1470 lbs maar eens om) voor de Beast 300 en 703 kilogram voor de Beast 500.
Het design
De achterwielaangedreven roadster heeft de genen van een Ariel Atom, gecombineerd met een eigen koolstofvezel body die werd opgetekend door Rezvani Automotive Designs. Hierbij maken ze ook gebruik van 3D printtechnieken, zoals we meer autobouwers de laatste tijd zien doen. De lijnen aan de voorkant zijn strak getekend. Net onder de ‘hoek’ van de neus zijn twee koplampunits geplaatst die fraai uit het zicht vallen. De rest van de voorkant wordt voornamelijk ingenomen door luchtopeningen.
De openingen in de motorkap laten de pushrod-vering zien, de ophangingselementen die bij de reguliere Atom eveneens fraai in beeld komen. Enige vorm van voorruit of windscherm is niet aanwezig, maar Rezvani zegt dat ze die er optioneel bijleveren. Achteraan, in het verlengde van de twee hoofdsteunen, steken twee uitlaatuiteinden naar buiten. Een plek waar de Porsche 918 Spyder ze ook heeft zitten. De wielkasten zijn gevuld met 19 inch PUR-velgen, omwikkeld in 235/35/19- en 295/30/19-rubbers van Toyo.
Prijs
Om de komst van de Beast te vieren biedt Rezvani de eerste exemplaren als Launch Edition aan. De Beast 300 LE kost $99.500, de Beast 500 LE gaat weg voor $124.900 USD. De reguliere prijzen komen later op respectievelijk $119.000 en $139.000 te liggen. Als je al een Ariel Atom hebt, kun je ‘m vanaf $49.000 laten ombouwen tot Beast.
Op de vraag of dit vaporware is? Wel, Rezvani zegt dat ze geen showauto bouwen omdat alle aandacht naar de productiemodellen gaat, maar iets tastbaars kunnen ze nog niet laten zien. Wij houden ‘m voorlopig op: plausibel.
pjp911 zegt
Voor minimum $100k had ik toch wel eindelijk eens een dak verwacht…
Design_Driven zegt
@pjp911: koop maar een slopel zafira dan. Ik wil hem wel, ook zonder dak.
Vincegail zegt
1470 Pounds (lb)
=
666.78078 Kilograms (kg)
667 kg dus.
Vincegail zegt
@Vincegail: http://www.theunitconverter.com/pounds-to-kilograms-conversion/1470-pounds-to-kilograms.html
nikobellic zegt
@Vincegail: hoe bedoel je mierenneuken…
Vincegail zegt
@nikobellic: Je hebt helemaal gelijk :D
Maar als er geschreven wordt: “reken 1470 lbs maar eens om” dan vragen ze er ook wel om!
stancedjetta zegt
@Vincegail: kom je nog steeds 0,22blabla kg te kort om de 667 te halen
nikobellic zegt
Ziet er wel aardig uit…
Foramen zegt
In tegenstelling tot de Atom ziet dit er wel uit als een auto, een ontzettend gave ook nog.
Vincegail zegt
Nog niet eens een showmodel beschikbaar? Het eerste model dat ze dus gaan bouwen is direct een klantenauto?
De klant wordt dus gepromoveerd/gedegradeerd tot testbank?
Nee dank u.
norge zegt
90000 euro voor een stukkie plastic?
JanJansen zegt
@norge: Probeer zoiets zelf maar eens te bouwen voor dat geld. Dat lukt je prima voor minder dan de helft als je de tijd die je er in steekt maar niet meerekent. Als je zoiets kleinschalig commercieel wilt gaan maken komen er opeens heel veel bijkomende kosten om de hoek.
Heb zelf een Caterham gebouwd, dus ik weet (een beetje) hoeveel werk erin zit.
reistje zegt
“Op basis van” heeft hij dan het zelfde frame als een Ariel?
Ziet er erg goed uit moet ik zeggen ben alleen benieuwd of er markt voor is.
heidekonijn zegt
@reistje: Gezien een Ariel niet veel anders is dan een chassis..
harrie zegt
Leuk design, maar die dikke zware brede 19 inch wielen gaan waarschijnlijk de prestaties niet ten goede komen.
bierbuik zegt
Zo met een voorruit er op ziet ie er toch wel erg lekker uit!
En 500pk op 703kg, dat klinkt ook wel leuk.
Ik zou zeggen; unleash the beast!
Ram-G-maN zegt
Leuk ontwerp, maar hoe stap je in hemelsnaam in?
Ram-G-maN zegt
@AutomotiveDesigner: Ik hoop maar dat je voor het bedrag dit erbij krijgt.
tupperware zegt
@AutomotiveDesigner:
Ik hoop het niet, dan donder je bij het instappen zomaar 1,5 meter naar beneden.
Zo te zien is hij niet veel hoger dan de Atom en daar spring ik met mijn ouwe lijf zo in.
basta99 zegt
Strak design!!
Een beetje het front van een lambo en de kont van een f-type!!
bisazza zegt
Sinds een lange tijd dat ik weer eens versteld sta van een perfect design
mashell zegt
@Bisazza: geen dak, geen deuren, gaten om het teveel aan ingelaten lucht weer af te voeren, schokdempers in de regen, op de meeste renders niet eens een voorruit. Waar zie jij hier een perfect design? Dit is een mooie maar niet waterdichte regenjas voor de Ariel Atom. Overbodig in optima forma.
bisazza zegt
@mashell: waar staat dat dit bedoeld is als daily driver?
mashell zegt
@Bisazza: waar noem ik daily driver? Dit voegt niks nuttigs toe aan de Atom. Dit is geen perfect design. Dit is een designer regenjas die water doorlaat.
stancedjetta zegt
@mashell: dan rij je er toch alleen in als het droog is?
tupperware zegt
@stancedjetta:
Dat lijkt mij sowieso beter met dat gewicht en 300 á 500 pk op de achterwielen.
Een Atom heeft immers geen doos vol engelen om je tegen zelfoverschatting te beschermen..
b00m3rang zegt
@mashell: Noem eens een paar supercars die niet overbodig zijn??.
Het feit is dat dit gewoon een hele mooie “coachbuild?” is die mij niet heel geschikt lijkt als daily driver maar wel perfect is om naar de nurburgring te rijden, daar een record-lap neer te zetten en dan net zo mooi weer naar huis rijden. Het enige wat ze nog van mij mogen toevoegen is een voorruit. Anders kan je na verloop van tijd een aflevering van “Planet Earth” schieten in mn baard!:P
Kvgorp zegt
Alles beter dan dat kale frame van de atom. Als je daar in rijd denkt iedereen dat je een bedrijf hebt in stijgermateriaal.
deladude zegt
Ik zie veel mensen posten over “perfect design” en dergelijken… Ik zie echter gewoon een mini-Lambo. Sorry, ik word er niet warm van…
Corrado16v zegt
Tof design, maar voor zo ver is het dus een coachbuild op basis van een Ariel atom. Waar de prestaties (voor zo ver ik kan zien ) niet echt verbeterd. Dus heb je een shell voor $49000, beetje aan de prijzige kant. Voor dat geld had ik er wel graag een (afneembaar) dak op gezien en zelfs dan..
911GT2 zegt
Wat is er mis met een ‘gewone’ atom?
Die zie ik liever dan dit gebakje!