De foto’s doen wellicht vermoeden dat het om een soort boulevardcruiser gaat, maar vergis je niet. De Beast is namelijk gebaseerd op de knotsgekke Ariel Atom en we weten allemaal dat dat een feestnummer van jewelste is.
Tegelijkertijd is het ook een auto voor wie graag in touch is met de elementen, want de Atom is niet veel meer dan een buizenframe met wielen, een motor en afgezien van de optionele voorruit 0 vocht- of windbescherming. Rezvani gooit het over een andere boeg en bouwt een wat meer aangeklede auto op basis van de Ariel. En jawel: de voorruit is ook hier optioneel.
De Rezvani Beast is nog steeds gericht op circuitgebruik, maar staat ook z’n mannetje op de openbare weg. Het ding weegt nog geen 750 kg en wordt aangedreven door een 2.4-liter viercilinder met supercharger én turbo, goed voor 500(!) pk op de achterwielen. Het resultaat: een acceleratie van 0-100 km/u in een zeer toupetonvriendelijke 2,7 tellen. De topsnelheid ligt op een comfortabele 265 km/u.
Ouderwets roeren mag, want een handbak is standaard. Een sequentiële ‘bak staat op de optielijst. Wellicht wat minder beleving, maar het past uitstekend bij het racestuurtje van slechts 300 gram. Het interieur wordt verder aangekleed met een hoop carbon en, jazeker, Apple CarPlay.
De koets is eveneens van carbon gemaakt om het gewicht laag te houden zonder de stijfheid geweld aan te doen. Verder is het exterieur gericht op het genereren van downforce, wat met het lage gewicht en de flinke hoeveelheid vermogen geen overbodige luxe is.
Nederlandse prijzen zijn niet bekend, maar in Amerika kun je er eentje oppikken vanaf 165.000 USD. Een hoop geld dus voor een weinig praktische auto met een discutabel uiterlijk. Tot zover de zuurpruimerij, want stiekem zouden we er maar wat graag een blokje mee rond willen. Daarnaast is het verfrissend dat een nieuwe fabrikant hoog van de toren blaast en vervolgens ook echt tot productie overgaat. Chapeau!
Ik wil hem, mijn spaarvarken is het helaas niet helemaal met mij eens.
Eens kijken hoe ik dat ? ga wassen…?
Een lambo en een kever zonder dak hahaha
WOW! Echt mooi, doet me een beetje aan de AM Vulcan denken…
Hij is blijkbaar gemaakt voor mensen zonder gevoel in hun ruggengraat, gezien het ontbreken van enige bekleding op de stoelen. Een auto voor echte mannen dus.
@berlinetta: leg je het kussentje van oma’s houten stoel toch in dat kuipje als je last van je rug krijgt..
Kontje van de hurrican. Frontje van de am lagonda. En niet zo’n beetje ook. Alsof ze de neus van de lagonda gewoon hebben overgezet?
‘Discutabel uiterlijk’? Nee hoor, wát een BLOEDgeile bak!
@scottishcarspotter2000: ik heb zo het gevoel dat een ruime meerderheid het met je eens is, waaronder mijzelf. Ziet er gewoon heel bruut uit en dat is het waarschijnlijk ook!
Gave zetpil! Met 500 pk, ruim genoeg koppel en slechts 750kg is dit wel echt een beest dus de naam is in ieder geval raak.
Auw, dat doet pijn aan de ogen. Wat een lelijk ding
Vanaf achter en op zij een heel gaaf ding. Van voren wat minder. Man wat een droomwagen! Eigenlijk moet de 5 pitter van Audi er in, maar verder helemaal goud!
@dutchdriftking: daar zeg je wat, even n belletje met joop?
Want foam was te zwaar???
Vind het een afschuwelijk lelijke auto! Wat een gedrocht….
Heerlijke machine
Ik snap het niet helemaal. Maak je een auto, vergeet je een dak te monteren.
@sleepyj:
Echte kerels hebben geen dak nodig..
Liever een dak dan een nat pak
@sleepyj:
Mietje, ?
@sleepyj: het ontbreken van het dak valt denk ik makkelijker mee te leven dan het ontbreken van deuren
Prachtig ding .. 100x stoerder dan alles van Ferrari en Lamborghini bij elkaar .. 500 peekaas uit een Honda blokkie .. Zelfs een oude TVR wordt ineens een handtasje ..
@lincoln: grappig, dit is zoooo niet iets waarvan ik dacht dat jij het leuk/gaaf zou vinden….
@w0o0dy: het airbagloze stuur gaf de doorslag .. En @hupke word eens wakker .. Je droomauto is geen droom meer ..
@lincoln:
Er zit idd niets op dat ik niet wil in een wagen. Het design moet wel wat wennen.
208 pk per liter :o !!!!
Ik vind hem te Lambo achtig en mochten er geen kussentjes op de stoelen?
@mercedesbenz63: als dat een vereiste is ros je toch wat tuinstoelkussens in die bak?
super gaaf design, alleen denk ik dat het erin en eruit klimmen wel gaat vervelen (aangezien deuren ontbreken…)
Afgaande op het uiterlijk verwachtte ik een V8 uit een Corvette ofzo, maar toch erg gaaf!
Gaaf ding, ziet ook nog best redelijk uit. Lekker dikke wielkasten, maar die extreme blades aan de voorkant ben ik minder enthousiast van. Helaas is dat op het moment een mode dingetje, terwijl alleen Lamborghini het kan hebben.
@mrB: Oh, en een beetje bekleding op de stoelen mag wel. Nu kom je er echt gebroken uit gok ik zo. En dat stuur, leuk dat het maar 300 gram weegt, maar ik zou liever wel iets van zacht materiaal waar je grip op hebt hebben. Mooi alcantara er om heen maakt het niet veel zwaarder lijkt me..
Waar hebben ze de handrem gelaten?
@ahs1979: Alsof je die nodig hebt. Parkeren doe je gewoon in z’n versnelling, en met je rechtervoet krijg je hem wel zijwaarts door de bochten.
@Edge: Even ter aanvulling: de Atom wordt standaard ook geleverd zonder handrem, dus het is niet alsof Rezvani hem heeft weggejorist.
Behoorlijk hardcore wagen door het ontbreken van, ja wat niet eigenlijk. Maar vraagt dan wel af waarom je geen atom neemt.. Heel veel comfort win je niet.
Ik persoonlijk wel stoelbekleding, een laagje alcantara op het stuur verwacht (dat laatste zin overigens wel op de atom).
@roelwillems:
Sowieso top speed, vermoedelijk minder lawaai, en hier heb je side impact bescherming, toch wel wat waard in een wagen die op een natte koude dag op eender moment weg kan glijden.
@Hupke: voor het lawaai koop je deze auto denk ik niet, hij is in mijn ogen te hardcore voor een sportieve cruiser.
Die side impact bescherming is wel een goed punt, als je tegen een lantarenpaal aan glijd dan lijkt me dan “prettiger” in deze dan in een buizenframe met 4 wielen. Voor op de openbare weg toch wel iets om mee te wegen.
@roelwillems:
Lawaai kan best vermoeiend zijn, ook voor een speeltje. Een deftige motorhelm, en een motor met iets ofwat bescherming erop tov een 100% naked, is echt een wereld van verschil na 500km.
Hebben! Wat een beest!
Als dit voor een redelijke prijs gebouwd kan worden wordt dit een grote!