







Dan krijg je er meteen een auto omheen. Inclusief 3 jaar garantie!
Sinds een jaar of tien zijn de autofabrikanten aan het downsizen. Auto’s moeten telkens zuiniger en schoner worden. Veel merken hebben ingezet op turbo-technologie. Op deellast is het mogelijk relatief zuinig te rijden, terwijl er nog wel acceptabel prestaties mogelijk zijn.
Mazda zocht een andere manier om het verbruik (en dus de uitstoot) te drukken. Dat vonden de Japanners in ‘SkyActiv’-technologie. Hierbij werd er gebruik gemaakt van atmosferische motoren met een relatief groot slagvolume. In combinatie met een enorm hoge compressieverhouding wist Mazda echter heel respectabele cijfers te genereren in de NEDC en WLTP cycli. In de praktijk bleek ook dat het werkelijke verbruik minder ver verwijderd was van het daadwerkelijk verbruik, een trend die eveneens de afgelopen 10 jaar telkens aanweziger is.
Vandaag kondigt Mazda de volgende stap aan met de SkyActiv-X motor. Deze motor is namelijk voorzien van SPCCI. Nee, dat is geen programma om statistieken te verwerken, maar staat voor Spark Plug Controlled Compression Ignition. Heel kort door de bocht combineert het de ontsteking (met vonk) van een benzinemotor met de compressieontsteking van een diesel. Zoals jullie weten heeft een dieselmotor geen bougies, vandaar dat we de term ‘zelfontbrander’ bezigen voor dit motortype.
Volgens Mazda combineert dit motortype een soepel motorkarakter aan een superieure gaspedaalrespons. De 2.0 liter grote viercilinder levert 184 pk en 224 Nm. De motor beleeft zijn debuut in de spiksplinternieuwe Mazda 3. Wat de prestaties zijn met deze motor, wordt niet vermeld. Wel dat de wonderschone Mazda 3 met deze motor slechts 4,3 liter benzine verbruikt op 100 km. De motor wordt bijgestaan door een 24V Mild Hybrid systeem. Dit is een kleine elektromotor die verbrandingsmotor ondersteunt.
De motor is leverbaar in de Mazda 3 Hatchback en de Mazda 3 Sedan. Er is keuze uit een handgeschakelde zesbak of een zestraps automaat die Mazda Skyactiv-Drive noemt. Je kan de Mazda 3 met deze motor herkennen aan een bredere uitlaatpijp. Een Mazda 3 SkyActiv-X in hatchback-uitvoering met handbak kost rijklaar 28.610 euro. De motor komt later ook beschikbaar voor de Mazda CX-30. Nu is het nog wachten op de zescilinders en de SkyActiv Turbo.
Mooi als we deze auto wat vaker gaan zien. Erg geslaagd model!
@str8six: eens. Moet zeggen dat ie niet echt fotogeniek is. Hij stond op de jumbo racedagen. Echt een mooie auto in het echie.
Mooie betrouwbare techniek.
Tikje eigenwijs. Maar wel consequent.
@c-ad: Ik wil niet vervelend doen maar hoe weet jij dat deze techniek betrouwbaar is?
@fietsenmaker: Mazda heeft in de loop van de jaren de naam opgebouwd dat ze betrouwbare techniek in de markt zetten. De rotatiemotoren daar kan je wellicht vraagtekens bijzetten, maar verder hebben de Japanners ’t vaak goed voor elkaar.
@dondeboer: ook de wankel motor hebben ze enorm verbeterd, het is alleen niet op het niveau van een normale cylinder motor
@c-ad: alleen waar blijven die 6 in lijn motoren nou?. Deze zouden toch worden ontwikkeld door Mazda, of ben ik nu in de war met een ander merk?.
@mikje90: zijn alleen nog maar patenten voor aangevraagd en ik ben benieuwd of deze 6 cilinder wel naar europa komt. Buiten europa is de cx5 en mazda 6 met 2.5 liter turbo te krijgen en de mazda 3 met 2.5 zonder turbo.
Mooie en interessante techniek van Mazda. Zeker het overwegen waard voor vervanging van m’n huidige auto als ze beschikbaar komen op de 2e hands markt straks.
Mazda 3 is ook zeker een geslaagd ontwerp imho. Van binnen en van buiten.
Stevige prijs toch wel. Ben benieuwd of Mazda de jacht op de priemiejumkoper wint.
@sirprize: De prijs bij Mazda is vaak wel inclusief een heleboel opties.. die je bij de duitse drie nog aan moet vinken omdat je anders op wielen met doppen rijdt. Dat vergeten veel mensen.
Om een voorbeeld te noemen: Voor een KIA ProCeed betaal je evenveel als een Golf GTI.
Echter de ProCeed heeft werkelijk alle beschikbare opties er al op zitten. Terwijl je bij de GTI nog met halogeen pitjes en 16 wieltjes rond rijdt. Ga je de Golf GTI vergelijkhbaar aankleden zit je ineens 10k hoger qua eindprijs.
@donjunior: nou……ik persoonlijk vind een golf wel 10 Mille meer waard dan een kia. Je vergelijk gaat niet echt op in deze.
@autopetje: Want ze gebruiken bij VAG beter metaal voor de Golf? Hun Bosch-electronica is beter dan precies dezelfde Bosch-electronica in een Kia? De VAG garagehouders / dealerships moeten van de distributeur meer geld uitgeven aan de showrooms?
@BaRa: welke materialen ze gebruiken weet ik niet als leek. Wat ik wel uit ervaring weet is dat de afwerking veel hoogwaardiger is. Rijdynamic en comfort ligt op een hoger plan. Bediening remmen, gasrespons , geluid isolatie , ergonomie etc. Veel beter. Positionering, restwaarde is ook niet heel onbelangrijk.
@autopetje: Ik zou zeggen: lees die eerste rijtesten van de ProCeed eens. Volgens mij rijdt die auto heel erg goed.
@autopetje: Volkswagen en rijdynamiek, voor de rest gaat het wel?!
@autopetje: dat roept volgens mij iedereen die niet in een moderne Kia heeft gereden. De Golf kost zowat 30% meer, da’s serieus geld. Bij een Kia kijk ik nog regelmatig ff om, omdat ik toch wel positief verrast ben. Dan kan van een Golf niet gezegd worden. Tuurlijk, afwerking zal niet hetzelfde, maar daar staat een prijs tegenover waardoor de vergelijking gewoon mank gaat
@autopetje: Het belangrijkste verschil is het logo. Je betaalt extra voor de marketing. Is dat erg? Welnee, is een investering in je identiteit. Je bent wat je rijdt. Maar de inhoudelijke argumenten die mensen erbij halen om hun keuzes en voorkeuren te rechtvaardigen zijn meestal nergens op gebaseerd.
@autopetje: maar jij hebt dan ook een petje.
@reactief: geestig!
@reactief: en petje hangt scheef achter t stuur
@autopetje: Je schrijft ‘ik persoonlijk’.. dan moet je ook schrijven ‘dus voor mij persoonlijk gaat dat vergelijk niet op’..
Dat kan natuurlijk prima.. ieder zijn ding. Ik rijd zelf dagelijks een Golf 7.5 1.5 TSI Highline met opties als 18″, Virtual Display, Adaptive CC etc (voor zover dat boeiend is allemaal) … maar toch vind ik de Kia ProCeed een onwijs toffe auto en zou ik hem zeker overwegen als volgende leaseauto. Die Kia waar jij nog aan denkt is de Kia van 6 jaar geleden.. dan klopt je argument. De Kia’s anno 2019 zitten echt wel een stuk beter in elkaar..
@donjunior: onthoud wel dat de nieuwe ProCeed lang niet zo sportief als de vorige Pro_c’eed is.
@donjunior: de afschrijving en restwaarde is meestal stuk ongunstiger op Japanners …..vergeten meeste mensen
@slickrick: Maar Kia is geen Japanner.
Tevens is dat afschrijvingsverhaal kul. Mazda CX5 is al tijden ongeveer het meest waardevast als voorbeeld.
@slickrick: als je 10k minder aftikt bij aanschaf, is ’t ook niet erg dat je er minder voor terug krijgt. Netto bedrag is hetzelfde.
@donjunior: ik deel je mening en zie liever ook wat meer “Japans/Koreaans” enz op de weg.. echter er is 1 gigantisch voordeel dat de Duitser heeft en dat heet “restwaarde”. Zeker voor leasemaatschappijen een grote + daar je onderaan de streep hierdoor vaak goedkoper uitkomt met die golf na 2/3/4/5 jaar als die Japanner/Koreaan/Italiaan/Frans enz.. en laat het merendeel van de mensen die in de speurtocht zijn naar wat nieuws nou net in NL vaak leasen… Dus tja… want in NL willen we nou eenmaal zo veel mogelijk voor zo min mogelijk…
@sirprize: De Mazda3 is in de basis al erg luxe uitgevoerd. Dus dat valt wel mee. Daarnaast staat Mazda aan de top qua interieurs van de normale merken.
Stokje van BMW overnemen zou ik zeggen! Dit zijn voorsprongen!
@fmgarcia: Dus Audi dabei zou ik zeggen! Echt mega onder de indruk van Mazda als merk de laatste jaren!
3 jaar garantie, is dat iets bijzonders?
Mooi! Ik ga binnenkort eens met de dealer praten.
@tge1: ik mag hopen dat je geen gesprek gaat voeren met een straat dealertje…
@autopetje: Ik zoek geen Volkswagen of BMW.
C-stijl had ik mijn twijfels over maar na de auto op straat te hebben gezien klopt het gewoon. Een werkelijk schitterende en onderscheidende auto. Ook nog eens een fraai interieur en SkyActiv-X lijkt genoeg troeven te hebben
@birdnerd84: had ik een beetje indd, maar ben nog niet overtuigd. Zag ‘m eerst vanaf de achterkant, herkende ‘m niet en werd daardoor erg nieuwsgierig. Het is weer wat anders op straat!
Vraag je dan toch af wat de grote jongens in de VS en Europa de afgelopen 20 jaar gedaan hebben qua ontwikkelingen.
Mazda weet goede verbruiks cijfers te halen met 4 cilinder 2 liter motoren, Toyota heeft nog steeds de beste hybrides en speelt ook nog zeer nadrukkelijk met waterstof (wat ook niet goedkoop is).
En wat doen Ford, FCA, GM en VAG? Kleiner, kleiner en kleiner want anders lukt het niet.
Dat het grote Toyota het kan, ok. Maar dat het kleine Mazda het ook kan en deze grote jongens niet? wtf.
@dees: Da’s een verdienmodel. Met een turbomotor sta je waarschijnlijk vaker bij de garage.
Mooie techniek in een mooi jasje. Het is jammer dat de auto zo’n lelijke c-stijl heeft, maar verder is het een fijn alternatief voor downsize spul uit Duitsland.
Ik ben wel benieuwd naar het geluid van de motor.
@autopetje: zoom zoom zoom
@boomhauwer: als dat zo is ….
@autopetje: Dieselachtig, vermoed ik.
Voor dit vermogen en koppel heeft een S2000 6200 toeren nodig. Ben benieuwd hoe dat bij deze motor is!
Over een paar jaar wil ik deze wel als tweedehands. Fuck downsizing.
“Vandaag kondigt Mazda de volgende stap aan met de SkyActiv-X motor”
Vandaag ongeveer 1 jaar geleden zul je bedoelen.
@johnwaters: Nee. Vandaag, John. Probeer de tekst eens te lezen voordat je je weer onprettig voelt. Kijk, vanaf vandaag is de auto te bestellen! Er is een prijs bekend. Dat de SkyActiv-X eraan zat te komen, kon je inderdaad al langer op Autoblog lezen :-D. Maar dit is volgende stap. Volgende. Niet de eerste.
@willeme: je moest vriendelijker zijn!
Scudetto erop en het had de nieuwe kleine Alfa kunnen zijn.
Paar jaar geleden… Mercedes Diesotto? Heb ik hier gelezen, maar opzoeken wordt moeilijk op het kleinste kamertje op het werk
@poeperman: Die paar jaar, zijn er ondertussen bijna 12… Geen idee wat er mee gebeurd is. Misschien kregen ze het niet betrouwbaar?
https://www.autoblog.nl/archive/2007/07/24/mercedes-benz-introduceert-revolutionaire-motor
@poeperman: Je doet je naam eer aan.
@monsieurleloure: poepen in het Vlaams is iets heel anders dan in het Nederlands… helaas voor mij zat ik de Nederlands versie te doen
Jammer dat deze 3 niet als een nieuwe Giulietta beschikbaar komt. Zoals de MX-5 een Alfa spider had kunnen opleveren, in plaats van dat misbaksel, de Fiat 124.
Mooie techniek, mooie modellen, mooi merk, mooi Mazda. ?
Ja hoor dat is ‘m! Mijn nieuwe leaseblik als de v40 weg moet in september.
180pk, knap interieur, tof/clean/mooi exterieur en veel opties. Kom maar door.
Wat is Mazda toch een mooi merk, enige merk die het nog lijkt te snappen. Atmosferische motoren rijden zoveel fijner en komen in de praktijk veel dichter bij de fabrieksopgave. Het zal geen succes worden helaas, maar dat terzijde.
Heerlijk, lekker n/a motoren blijven maken. Is het een van jullie wel eens opgevallen dat een nonturbo eigenlijk altijd lekkerder en soepeler koppelt/schakelt dan turboblok? En dan heb ik het niet over de slagbeweging van de pook dus. Ben heel benieuwd hoe anderen dat ervaren…
@jcjc: mazda heeft in de us een 2.5 turbo met bakken koppel, de skyactive X motor heeft een supercharger (lees je trouwens nooit wat over)
@Willeme; Als er een skyactiv turbo komt, gaan ze de compressieverhouding toch een stuk moeten verlagen om de boel heel te houden. En dan is het strikt gezien toch geen skyactiv meer?
Gelukkig maar dat mazda in de USA wel een goede afzet heeft en een beter motoren aanbod. Waardoor deze technologie ontwikkeld kan worden.
Imposante cijfers! Ter vergelijking,
Focus met 1.5 Turbo 182pk: 29.800 euro, 122g/km CO2, 5,5L/100km NEDC.
Golf 1.5 TSI 150pk: 35.115 euro, 116g/km CO2, 5,4L/100km NEDC.
Zelfs een diesel Golf 2.0 TDI 150pk doet: 35k euro, 111g/km CO2, 4,4L/100km NEDC of 135g/km CO2 en 5,2L/100km bij WLTP.
Daar steekt die 184pk sterke 3 toch even flink bovenuit voor slechts 29k, 100g/km CO2, 4,4L/100km NEDC of 125g/km CO2 en 5,5L/100km bij WLTP. Zuiniger dan de focus, goedkoper en zuiniger dan de Golf, krachtiger en goedkoper dan de diesel Golf.
Ik zou bijna bij Mazda gaan werken. Wat een feest moet het zijn om zoiets moois te verkopen :-)