
De termen aftermarket en retrofit worden een beetje door elkaar gebruikt als het gaat om zaken die je achteraf (dus niet af-fabriek) op je auto laat zetten. Aftermarket is er van alles beschikbaar, denk aan led-verlichting, uitlaatsystemen, carbon onderdelen, etc. Een retrofit aandrijfsysteem waarmee nagenoeg iedere personenauto in minder dan 6 uur wordt omgebouwd tot een heuse plug-in hybride, dat kende we nog niet.
De Indiase bedrijven Bharat Forge en KPIT Cummins Infosystems LTD claimen zo’n systeem te hebben ontwikkeld. Zij vergelijken het gemak waarmee hun “ReVOLO hybrid system” wordt ingebouwd, met het inbouwen van een LPG installatie. Een diesel of benzineauto, het maakt allemaal niet uit, na 6 uur sleutelen heb je een plug-in hybride waarmee een brandstofbesparing van 40 tot ruim 80 procent haalbaar moet zijn.
Een elektrische motor assisteert bij de aandrijving, zodat de verbrandingsmotor minder belast wordt en dus minder verbruikt. Wanneer de accu’s leeg zijn, staat de verbrandingsmotor er weer alleen voor, totdat de accu’s zijn opgeladen aan het stopcontact. De bedrijven hebben momenteel 15 patenten aangevraagd op hun vinding. Binnen 6 maanden moet het systeem productierijp zijn. Wat de conversie moet kosten is nog onbekend, maar de bedrijven zijn wel druk bezig om de kostprijs te drukken naar een commercieel aantrekkelijk niveau. (via: timesofindia)





wel een gaaf systeem!
hmm, aantrekkelijk! Kun je hybride rijden zonder in zo’n Prius(kloon) gedrocht te hoeven stappen.
Nog maar afwachten of het iets is… wel een goed initiatief!
Zal ik er dan even voor zorgen dat de eerste Lamborghini plug-in hybred er is ;)
Ik rij nu 1 op 5 wat dus minimaal 1 op 9 kan betekenen! Aan de andere kant: een klassieke Benz met hybride aandrijving.. no, thanks!
Nice, even zoeken op me Veyron voor een plekkie.
fantastisch concept. Kan je én je mooie benzinemotorgeluid behouden én nog zuinig rijden én een auto kiezen met mooie looks ipv Hybride-look-at-me-i’m-from-outer-space-look ook! :D
als dit echt goed werkt is dit echt geniaal
goed zeg! hopelijk betaald de overheid dan je bpm terug. zo kun je het inbouwen terugbetalen.
“De termen aftermarket en retrofit worden een beetje door elkaar gebruikt als het gaat om zaken die je achteraf (dus niet af-fabriek) op je auto laat zetten.”
Hoe kom je daarbij?
Het zal wel niet helemaal de beloofde resultaten behalen..
Leuk voor op de S2000… Zou je dan ipv (zelfde vermogen met minder verbruik) ook (zelfde verbruik met meer vermogen) kunnen toepassen…
Gaat me bijtelling dan ook meteen naar beneden? :D
Nu mag de overheid laten zien waar ze voor staan, een beter milieu of meer geld halen bij automobilisten.
Als ze dit op grote schaal gaan subsidiëren zullen de opbrengsten uit de brandstofaccijns flink terug lopen. Maar aan der andere kant, op de een of andere manier zal er wel iets anders een stuk duurder worden zodat we na inbouw evenveel geld in de schatkist achterlaten.
Toch wel een erg goed concept, zo sta je inderdaad vrij om je eigen merk te kiezen en lekker groen te rijden.
“40 tot ruim 80%”
Zoals gewoonlijk zijn de aanbieders weer superoptimistisch. Als ze die 40% halen zal ik al onder de indruk zijn.
En nu maar hopen dat ’t ongeveer ook evenveel kost als een LPG-inbouw. (Minder mag natuurlijk ook…)
Het idee is leuk en klinkt niet eens verkeerd.
Of het een haalbare kaart is om zoeits voor praktisch iedere auto is, dat vraag ik me wel af.
Waar ik ook aan denk is aan het extra gewicht wat de auto mee moet sjouwen. In combinatie met een electromotor mag hij dan zuiniger zijn maar als de stroom op is dan gaat de aandrijving weer op de “ouderwetse” manier. Met dat verschil dat de auto dan waarschijnlijk een stuk zwaarder zal zijn door de conversie en dus alsnog meer zal gaan verbruiken…of toch niet?
lijkt me bijna niet uitvoerbaar om dit achteraf in te bouwen. Je zult de electromotor moeten koppelen aan al bestaande aandrijving.. OF moeten inbouwen in bijvoorbeeld de achterwielen, mits die niet al aangedreven zijn. Hoe ga je dat doen?
En je zult de electromotor moeten koppelen aan de software van de verbrandingsmotor, zodat je tot bijv. 40 km/u electrisch kan rijden. Kortom moeilijk en nog veel onbeantwoorde vragen..
Blijkt hybride dan ineens nog niet zo’n gek idee volgens de reacties hier op AB.
Eigenaardig.
ja en als elk merk elektrische auto’s op de markt heeft gaan ze failliet! verder uitstekend initiatief
Lekker geruisloos zweven in cabrio langs boulevard.
En op snelweg weer de brullende V8.
@rene
Ja, heel eigenaardig maar wel begrijpelijk.
Een nieuwe techniek leidt vaak tot schrikreacties.
Dat vertaalt zich vervolgens in angst, boosheid en aggressie. De voorlopers worden het mikpunt van haat en spot. Wanneer die voorlopers dan ook nog fiscaal worden bevoordeeld zijn de rapen helemaal gaar.
Tot ze er een beetje aan gaan wennen en eindelijk ook de voordelen gaan zien. Zo zie je het hier ook gebeuren. En als de gevestigde merken zoals BMW het systeem grootschalig gaan toepassen ben je een dikke sukkel (of nog veel erger) als je het hybride systeem afwijst.
Beetje Verward ,jij leest weinig reacties van mij op deze AB want dat moest je weten meer dat ik sta voor hybride !!
Krijg ik met terugwerkende kracht BPM vrijstelling en alle andere voordelen? Want werkelijk(verbruik) iets besparen, daar interesseert het “128 op de teller” rijdende hybride volk zich niet voor :-)
Wel handig natuurlijk, alleen kan je het niet echt vergelijken met de prius, want de accu laad op terwijl de verbrandingsmotor werkt (dacht ik)
Laurens ,jij ,jij krijgt alles.
W115 ,je moet niet denken ,je moet nadenken.
Meer gewicht en toch verbruik besparen? Thuis accu’s opladen en 40% besparing tot de accu’s leeg zijn zeker, daarna verbruikt je auto meer ivm toegenomen gewicht.
HyperTeHK ,ook de slimste thuis zeker?
Nooit gehoord van energie recuperen.
@rene: Slimste thuis ? RECUPEREN ?? :-D
JANUS jij ook al?
@rene: Yep ! Ik ook al ;-)