Hoe meer GT86-achtigen, hoe beter, dat is de algemene consensus hier op de redactie, en onze gebeden worden (eindelijk) gehoord. Op de Tokyo Motor Show zal Nissan een ‘klein, sportief concept’ presenteren, om de animo bij het publiek hiervoor te peilen.
Het concept zal geen volledig nieuw ontwerp zijn, maar geïnspireerd op een Nissan uit het verleden. Dit is echter geen ‘Z’-model, aldus Nissan tegenover het Britse What? Car.
Moeten we het nog in blokletters voorzingen, of is het wel duidelijk? Dit gaat een concept in de geest van de SX-modellen worden. Klein, relatief betaalbaar en sportief. Net zoals de Toyota GT86 dus.
Niets is officieel, maar het ligt voor de hand dat het concept weinig weegt, een RWD-layout heeft, en gebruik maakt van de 1.6 liter turbo die in de Juke Nismo ligt. In laatstgenoemde levert het blok 200 pk, maar er schijnt in Los Angeles (dat tegelijkertijd met Tokyo wordt gehouden) een Nismo RS-variant (uitmelken maar!) te staan met nog meer paarden onder de kap.
De laatste 200 SX dateert van eind jaren ’90. Deze beschikte over achterwielaandrijving en een 2 liter turboblok dat 200 pk leverde. Het gewicht kwam destijds uit op 1.240 kg. De laatste ‘sportwagen’ die Nissan presenteerde was het Esflow concept, twee jaar geleden in Genève.
tupperware zegt
Ik zeg, DOEN.
Daar gaan ze een hoop mensen blij mee maken, en niet alleen de JDM/driftfreaks.
Jantje_555 zegt
jullie zouden ook de BRZ kunnen vernoemen he, de GT86 is meer Subaru dan Toyota!
alcantara zegt
Klopt, had het al van Jo Bonten gehoord. Hij is één van de testrijders die reeds maanden bij de ontwikkeling van deze wagen betrokken is.
stanny zegt
Een mini gtr? Laat maar komen!
burninrubber zegt
Laat maar komen!! M’n zwager heeft een Silvia heel vet ding
ej20g zegt
@burninrubber: S13/14/15?
Hupke zegt
Het zou vooral interessant zijn als ze wat kunnen snoeien in de gebruikelijke verplichte luxe en die wagen een stuk onder de 1200kg op de weg kunnen plaatsen. Want anders gaan ze de GT86 die een headstart heeft gehad niet aan kunnen.
toyotafortuner zegt
Erg tof als het komt! Hou hem dan wel op een wat lage gewicht: iets van 1200 kilo of lager met 200+pk ofzo. Mjammie!
MLTB zegt
Een mini-Godzilla :D
escort77 zegt
Leuk voor de autoblog-reaguurders, maar ik denk dat er bij de gemiddelde consument eerder behoefte is aan een opvolger van de 100nx. Klein, simpel, targa-dakje, niet te duur qua aanschafprijs, verbruik en onderhoud.
w0o0dy zegt
@escort77: de 100nx was een ” kijk mij eens ik kan NIETS goed maar doe wel hard mijn best om hip te zijn”-auto itt de 200sx die gewoon leuk en goed was als sportieve coupé. Dus nee weg met dat idee!!
escort77 zegt
@w0o0dy: ik ben het met je eens hoor, maar hoe vaak ben je een 200sx tegen gekomen, en hoe vaak een 100nx?
Bij een auto als de 100nx halen 9 van de 10 kopers het maximale uit de auto wat er in zit, qua rijplezier. Een 200sx is veel meer voor puristen, en ik denk dat 9 van de 10 er niet uit halen wat er in zit.
Je moet ze dan ook niet met elkaar vergelijken, maar ik ben geneigd te denken dat de business-case voor een 100nx beter uit zal pakken.
tupperware zegt
@escort77:
De 100 niks was destijds nog aan de straatstenen niet te verkopen, ik kan de exemplaren die ik buiten de showroom heb gezien op de vingers van mijn handen tellen.
De praktijk wijst uit dat mensen die in die prijsklasse shoppen voor praktisch gaan.
Helaas, het is niet anders, ook de Ford Puma is daar een goed voorbeeld van.
De 200SX kwam en kom ik dus vaker tegen.
Esprit_de_Flandre zegt
@escort77: 100NX lijkt me ook de meer rendabele optie. Tegenover bakjes als 208CC en Mazda MX5 enzo…
G-Ammo zegt
Omg omg omg omg omg omg.
JA!
bierbuik zegt
Ik zeg maken die hap!
agera zegt
Als Nissan iets bouwt bouwen ze de beste!
escort77 zegt
@agera: Almera, Note, Pixo, Primera, Sunny…
qashqow zegt
@escort77: agera zei dan ook de beste, niet de mooiste.
OT: altijd welkom. Onze showroom heeft een eyecatcher nodig. De Nismo verkoopt in verhouding zeer goed, +/- 24000€ voor een hot hatch (die écht goed rijdt; nay-sayers hebben hem nog niet geproefd) dus een betaalbare RWD coupé met eventueel een Nismo sausje over zie ik wel zitten.
ej20g zegt
Nissan… Please do! De S-Chassis zijn één van mijn meest gewaardeerde modelseries ooit en zou dus graag zien dat deze terug komen! Vooral de oudere (niet officiële) Sileighty’s vind ik prachtig om te zien.
heidekonijn zegt
Zou heel tof kunnen worden… als ze hem deze keer MET remmen die naam waardig maken.
EB zegt
Porsche boxter killer?
amnesia zegt
@EB: hahahaha
tvr1974 zegt
Nissan heeft ook ooit een sunny gti-r gemaakt.. Destijds een klein, licht kanon op wielen.. Fantastisch om te rijden.. De Silvia is in Europa al lang niet meer geleverd maar wel in US en Japan enz.. Dus denk dat ie daar eerder op gebaseerd is dan een 180 of 200 sx..
twincamdude zegt
Ben zo blij met mijn SX S13 :-).
racenderechter zegt
Pixo en de micra eruit. 200sx s16 dr in!
Do it.
tupperware zegt
@racenderechter:
Waarom zouden die ukkies eruit moeten? Nissan moet ook gewoon geld verdienen en dat gaan ze met een 200SX niet doen. Gewoon alle drie bouwen dus.
johannes79 zegt
@tupperware: of zou hij het over z’n oprit hebben??