Een paar jaar geleden was het een trend: elke auto die op de markt kwam had een ventilatieroostertje dat verwees naar een klassiek model van die fabrikant. Sommige auto’s werden zelfs volledig ontworpen als eerbetoon aan een classic. Ik noem de Mini, de New Beetle, de Fiat 500. Persoonlijk heb ik het niet zo op auto’s die worden ontworpen om op hun illustere voorgangers te lijken. Neem een BMW Z8. Eerbetoon aan een verre voorvader maar je zou mij ook wijs kunnen maken dat de wielen en deuren er alleen ingetekend zijn omdat men bij BMW besloot toch maar geen speedboot te gaan verkopen. Een gemiste kans om een prachtige auto te bouwen die de 507 eer aandeed.
Hetzelfde geldt voor vele andere merken en modellen, voor mij hoeft het niet. Er zijn maar héél weinig auto’s die geslaagd zijn. Wat mij betreft is de Ford GT een redelijke hommage, maar ook die komt niet verder dan de schaduw van zijn papa, de Ford GT40. Overigens is dat één van de weinige auto’s die tegenwoordig nog wordt gebouwd, bijna tot op het schroefje hetzelfde, maar dan met modernere remmen, motor en met airco. Moet je wel even naar Zuid Afrika.
Twee weken terug ging ik eten uit eten met een aantal mensen. Als locatie hadden we een vrij chique hotel hier in de buurt gekozen, omdat de vriendin van mijn zwager daar werkt en we dat wel eens van dichtbij wilden zien. Onderweg naar het restaurant kwamen we al een drietal klassiekers tegen. Een oude Triumph TR4, een Alfa Romeo Giullietta en een Peugeot 204 cabriolet. Bij het hotel aangekomen bleek dat daar het eindpunt was van een klassiekerrally. We hadden een prima tafel bij het raam en we keken precies op het veld waar de klassiekers parkeerden. Niet echt gunstig voor mijn deelname in gesprekken aan tafel, aangezien ik constant uit het raam zat te staren.
Er kwam echt van alles voorbij. Van bovengenoemde Triumph tot een Porsche 356 Speedster en klassieke Jaguars. Het verbaast me telkens weer hoe ik klassiekers ben gaan waarderen de afgelopen jaren. Vroeger kende ik het verschil niet tussen een Austin en een MG. En het boeide me ook niet, eerlijk gezegd. Tegenwoordig herken ik ze (meestal) op honderden meters afstand. Voornamelijk natuurlijk omdat ze opvallen in het huidige straatbeeld. De lijnen van een oude Giulietta of P1800 zijn zoveel sierlijker en eleganter dan de lijnen van de huidige generatie vierwielers. Noem mij één merk dat nu mooiere auto’s maakt dan dat het deed in 1970 bijvoorbeeld. Precies, het gebeurt bijna niet. En eigenlijk is dat vreemd.
Tegenwoordig hebben de designers te maken met ontelbare eisen aangaande voetgangersveiligheid, bagageruimte, ruimte voor 48,3 passagiers en luchtweerstand. Maar waarom is er niet één merk dat auto’s bouwt met klassieke lijnen maar toch recente techniek? Er zou toch een markt voor moeten zijn als je het mij vraagt. Natuurlijk, er zijn coachbuilders, er zijn zelfs bedrijven die klassiekers voorzien van een modern onderstel, betrouwbare motor, airco en andere snufjes. Maar ik zou zo graag zien dat er iets nieuws op de markt komt. Een auto die we nog niet kennen maar die tóch de lijnen heeft van de jaren 70. Natuurlijk besef ik me dat de charme van de huidige klassiekers deels ook in de leeftijd en historie zit, maar als ik dan zie wat de Huet Brothers uit hun hoge hoed weten te toveren, dan denk ik: het kan dus toch! Zelfs nu worden er nog auto’s getekend met de prachtige lijnen van de jaren 50. En ja, dat ding is van carbon, maar dat zie je er niet aan af. Klassieke vormgeving gecombineerd met moderne techniek, geweldig! Nu nog op grote(re) schaal, ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn die graag in een “moderne klassieker” zouden willen rijden als dat bereikbaar zou zijn en die daar zelfs een beetje extra voor zouden willen betalen.
Graag zou ik een hatchback of kleine 2+2 rijden met de prestaties en onderhuidse techniek van een moderne auto, maar met de looks van bijvoorbeeld een Alfa Giulietta of een Volvo P1800S. Als er een fabrikant is die dit idee wat lijkt: 50 procent van de winst kunt u afdragen aan onderbovengetekende, de rest kunt u besteden aan het ontwikkelen van een volgend model.
corrado vr6 slc zegt
Vind ik ook! Vroeger boeide klassiekers mij ook niet zo veel, maar hoe ouder ik word hoe meer ik die oudjes kan waarderen.
Ik vind het een goed idee, doe mij ook maar een nieuwe auto met klassieke belijningen.
w0o0dy zegt
@Casper: ga gewoon een leuke Giulia of Giuietta rijden… ondanks oude techniek rijdt het erg leuk en zolang je je rijstijl een klein beetje aanpast aan de auto (en de meeste mensen doen dat automatisch) en niet crasht is er niets aan de hand. Bijna net zo zuinig, snel genoeg om de gemiddelde auto van nu voor te blijven (behalve rechtuit tegenover een dikke diesel misschien) en stukken leuker voor een appel en een ei ipv 600 euro per maand….
lincoln zegt
@Casper .. als je 6/7/8 jaar bent .. dan heb je de keuze van je auto al gemaakt ..
niet meer dan logisch dat fabrikanten er op in springen als je em 30 jaar later WEL kan betalen ..
buiten het feit dat ik de Z8 heel geslaagt vind ..
en de Ford GT wel een meerwaarde aan hun product heeft geleverd ..
Klaas zegt
Terugkijkend lijkt het altijd alsof alles vroeger beter was. Het mooie blijft, het lelijke vergaat. Daarom heb je een gekleurd beeld van het verleden.
Het heden levert ook zijn klassiekers op. Over 40 jaar wordt er een column geschreven waarin iemand zich afvraagt waarom er geen elegante auto’s zoals aan het begin van de 21ste eeuw werden gemaakt. Het verleden blijft namelijk altijd mooier.
lincoln zegt
@Casper .. heb je zelf nou al een semi-klassieker op de kop getikt ??
InfiniteNissan zegt
Niks mis met de z8. Het is een instant klassieker.
Nick_BE zegt
Zo’n moderne klassieker op grote schaal bouwen is helaas onmogelijk, geraakt nooit door de moderne crashtests.
… tenzij je zware aanpassingen gaat doen en uiteindelijk weer gewoon een nieuwe auto ontwikkeld hebt die in de verte een beetje lijkt op het origineel.
w0o0dy zegt
@Klaas: ik denk niet dat ik 20 moderne auto’s die nu onder de 50.000 euro kosten kan verzinnen waarvan ik denk dat we daar over 25 jaar zo over praten. En dan heb ik het nog niet over het feit dat hele volksstammen dol zijn op auto’s die ouder zijn dan de mensen zelf.
Frasker zegt
Ik heb het niet zo op klassiekers, hoewel ik zo’n typische muscle auto uit de ’70 wel kan waarderen, en de italiaanse supercars ook.
Maar aangezien mijn smaak meer ligt bij de moderne auto’s vind ik dit maar niks. Ik teken zelf ook wel eens wat maar dat vind ik er niet uit zien.
Ik zeg niet dat het een slecht iedee is want ik weet dat veel mensen een andere smaak hebben, maar het is gewoon niks voor mij en deze reactie gaat om wat IK er van vind.
FordKa zegt
“Maar ik zou zo graag zien dat er iets nieuws op de markt komt. Een auto die we nog niet kennen maar die tóch de lijnen heeft van de jaren 70.”
Wat dat betreft vind ik de Alfa 8C geslaagd…
w0o0dy zegt
@Casper: je zult toch echt moeten sparen tot je een Wiesmann kunt betalen…. moderne techniek, dikke retro styling (alleen jammer van de lelijke koplampen).
Lexus zegt
of Morgan ;)
w0o0dy zegt
@Lexus: Good one! Al is de techniek op sommige punten ook wel erg oud.
De meest bereikbare/betaalbare lijkt me de Challenger of misschien de komende Lancia Fulvia?
lincoln zegt
binnen @Caspers budget ..
een Mazda 626 coupe eind 80er jaren .. 4 wiel besturing en alle opties denkbaar ..
spotgoedkoop , topkwaliteit en binnen 10 jaar een klassieker ..
w0o0dy zegt
@Lincoln: altijd weer tegendraads maar dan zou ik de Honda Prelude met dezelfde configuratie kiezen…. iets sportiever ook.
w0o0dy zegt
erg lelijke foto btw…. met mooie wielen en in een betere kleur is ie al een stuk beter en de opvolger was er dacht ik ook met 4ws.
Jimmie zegt
Door duizende veiligheidseisen en kosten besparing zijn auto’s niet meer zo te maken als vroeger.
Het enige wat je kan doen is retro styling, maar vaak werkt dat weer net niet lekker op de gigantische auto’s van nu.
corrado vr6 slc zegt
De Dodge Challenger en de Ford GT vind ik trouwens de beste remakes tot nu toe.
lincoln zegt
@wOoOdy .. betere kleur ?? rood met gele stippen ??
en knipoog koplampen ??
@Casper .. dat je effe weet hoe @wOoOdy over je denk .. met je flapschoenen ..
Wim zegt
ik vind dat Alfa er met de 8C Competizione toch wel weer in is geslaagd om een klassieker van de toekomst en een fantastische auto in het heden te produceren!
Verder zijn er volgens mij nog een heleboel youngtimers die potentie hebben om de peugeot 204 van de toekomst te worden (Volvo 480, Mercedes W123 coupe, saab 90 en saab 99, etc)
Rick dos zegt
Klaas heeft gewoon gelijk. Waar we het hier over hebben is een generatie “thing”.
Denk je nou echt dat de mensen in de jaren ’70 naar auto’s kijken en zeiden: “kijk, over een jaartje of 20 is dat een klassieker!”
Als je nu de vraag wilt neerleggen of er heden ten dage een klassieker is, dan kun je jezelf ook afvragen is of er ooit in de geschiedenis een instant klassieker is geweest? Nee, het klassiekerstatus verkrijgen is namelijk een evoluerend proces. Een klassieker is er nóóit ineens. Een klassieker ontstaat met de tijd.
Voor wat betreft het hele retro gebeuren, het kan me niet snel genoeg over zijn. Wat heb ik een pokkehekel aan dat hele gebeuren gekregen.
Rick dos zegt
Kijken = keken
H (La vie en rose!) zegt
Zeker waar, alle auto’s tegenwoordig zijn onmetelijk saai, langer dan drie uur in een auto zitten is dodelijk door de verveling. Behalve de mini, dat is zowat de amuzantste auto ooit.
Buiten die MINI dan is er de laatste twintig jaar niets gebeurt in auto land dat het rijden plezant maakt (voor de mensen die willen argumenteren met de veyron, LP640 of een slr en nog zo meer, al die sportiviteit intereseert mij geen zier). het gaat mij om “fun and that warm fuzzy feeling inside”.
Allemaal het zelfde saaie verhaal, naam nu de A6 of … een volvo, dat zijn toch duidelijke symptomen van de apocalyps.
De eerste SL, een jaguar XK 140, de bentley blowers en eigenlijk alles tot de jaren vijftig, dat zijn dingen om van te houden. personelijk vind ik de phantom II het huzarenstuk in autowereld en dat is ondertussen tachtig jaar geleden. Maar dat is voor velen wel wat te veel retro, maar ik ben dan ook heel artizanaal van aard.
Wim zegt
@ Woody: “ik denk niet dat ik 20 moderne auto’s die nu onder de 50.000 euro kosten kan verzinnen waarvan ik denk dat we daar over 25 jaar zo over praten”. Wat noem jij moderne auto’s? tot 10 jaar oud? noem maar eens 20 oldtimers die binnen 10 jaar op de markt zijn gekomen?
@FordKa: sorry, zag dat jij de 8C ook al had genoemd. Helemaal mee eens dus!
corrado vr6 slc zegt
@ Rick dos: Ben het niet helemaal met je eens, de Alfa 8C is toch wel een “instant classic” of wat denk je van de Dodge Viper of een misschien ook wel een Audi R8.
In mijn ogen dan iig. :)
Rick dos zegt
@corrado vr6 slc
Bij de Dodge Viper kan ik het me wat minder voorstellen, maar bij die andere twee wel.
Maar zo zijn er wel meerdere auto’s die instant classics zijn. Denk aan de Porsche Carrera GT, Enzo, Veyron etc etc.
Echter zijn deze auto’s instant classics door hun begerenswaardigheid die er nu al is. De wagens waar ik het over heb, zijn de auto’s die nu nog niet als klassieker worden herkent maar over een jaar of 20 a 30 dat wel zijn. De massaproductie auto’s zeg maar.
Rick dos zegt
herkent = herkend
corrado vr6 slc zegt
@ Rick dos: Oh oke ja daar heb je helemaal gelijk in.
Wim zegt
Maar zouden ze bij de eerste mini’s, 2cv’s en fiat 500’s (massaproductie) wel gevonden hebben dat dat instant classics waren?
Als het antwoord daarop “nee” luidt, dan moet de schrijver van de column geduld hebben en deze pagina nog eens doorlezen over 30 jaar.
(om er achter te komen dat de Citroen C3 of de peugeot 206 toch een classic is geworden)
lincoln zegt
hhmmm .. klassiekers in spee ..
Jag s-type ..
Lancia Thesis ..
Volvo C30 ..
Chrysler 300C ..
Alfa Brera ..
Audi TT ..
Cadillac Escalade ..
Daihatsu Matera ..
honda S2000 ..
Lancia Ypsilon ..
Lexus SC ..
Opel tigra ..
Renault Twingo (oud model) ..
Ssang yong Rexton ..
en nog een hele zwik time-frames van vandaag ..
A8 4.2 zegt
What about Wiesmann. Moderne techniek en een klasiek uiterlijk.
Wim zegt
Gisteren trouwens bij de oeroude herhalen van TopGear op sbs6 (shame on me…) de smart roadster (en de coupe versie).
Wellicht een klassieker van de toekomst?
corrado vr6 slc zegt
@ Wim: Dat was op Veronica :)
CD zegt
Oude auto’s, nieuwe auto’s.
In bijna alle gevallen vind ik het vorige model mooier worden als er een nieuwe versie komt…
Wim zegt
nog meer schande! :(
(en herhalen had herhaling moeten zijn)
emile zegt
HMMWV
Mercedes-Benz “Baby-Benz” 190
BMW 3-serie
Mercedes-Benz CLS-klasse
Porsche Caymann
Renault Vel Satis
Ford Mustang Convertible(huidige model)
Opel GT (huidige model)
Citroën C6
Mercedes-Benz G-klasse
Subaru Impreza
emile zegt
Morgan en Wiesmann zijn toch instant classics?
lincoln zegt
bij nader inzien is dat lijstje van mij al gedeeltelijk geretroreerd ..
zou ook niet weten hoe ze dat ooit weer retro zouden moeten maken ..
dat degradeerd het wederom tot gewoon een lijstje .. en lijstjes zijn gay ..
Ejay zegt
Zou ik ook nog de Lotus Elise/Exige aan toe willen voegen en de Renault Spider.
Ejay zegt
@ Casper, klassieke hatchback met looks van P1800? Ik zeg Volvo 480.
seabas zegt
De z8 wordt een veelgezochte klassieker, kijk maar naar de prijzen die nu al gevraagd worden.
(als je er eentje kunt vinden ) Laat staan over een jaar of 10.
Incognito zegt
Pak een willekeurige Carros erbij en je ziet dat er rustig € 25k gevraagd wordt voor een Mercedes C190.
In 1989 waren klassiekers ineens minder waard, mensen kochten liever een Juke Box ipv een auto. Zoiets kan tegenwoordig ook gebeuren, aldus Carros.
No shit trouwens dat een Enzo een instant classic is, er zijn er zo weinig van gemaakt.
Timo zegt
Welja het hangt van produktiekosten enzo af…..+ regeltjes van de Europese gemeenschap…………………Er zijn in mijn opinie enkelen die volledig de bal misslaan en dan zijn er die op vlak van design prachtig zijn ……………BMW bv. was altijd al geen design hoogvlieger maar nu gaat het echt wel slecht mee die Chris Bangle…..
Audi, die weten ook niet meer wat doen……de vorige generatie was klassiek,beetje saai , maar wel nog stijlvol, die nieuwe zijn als Japanners met al die extreme toestanden……
Lotus doet het met de Elise op vlak van design nog steeds super…….
En Fiat …..die grande punto…..da’s toch echt een pareltje!…..Maserati neus sportief design…behoorlijk snel en betaalbaar.
Alfa Romeo : De GT dat word zeker en vast een klassieker!! Hij heeft ergens lijnen van de Giullietta sprint en de Bertone coupé zonder aan echt retro design te doen……..
Dus alles is nog niet verloren……………maar natuurlijk wat verkoopt word gebouwd……..de prachtige jaren 60 krijgen we waarschijnlijk niet meer terug………………..maar we kunnen er wel het beste van maken :)
Wim zegt
Timo, bedankt!
Als je dat nou wat eerder had gepost, dan waren de pakweg 40 bovenstaande posts niet nodig geweest!
(of is dit jouw mening? ;) )
IlCuoreSportivo zegt
la vie en rose:
ooit van alfa gehoord?
In Duitsland moet je the fuzzy feeling niet zoeken hoor.
En ontelbare klassiekers voortgebracht.
dummy zegt
Een alfasud uit de jaren 70 had bij de introductie veel tegenstanders, maar nu wordt ie stilaan weer hip. Klein, licht, fun to drive. Vraagt wat tijd om in orde te zetten, maar rijden in zo’n ding geeft wel voldoening. Net zoals bij een Alffa 75. Nog zo’n toekomstige classic.
Sympatie voor een klassier ontstaat meestal wanneer je de nadelen ervan begint te vergeten :-)
Wat heel knap is: kijk eens op http://www.pursangweb.com een nieuwe ‘antieke’ Bugati. Veel knapper dan een Veyron.
Donstil zegt
Ik vind dat remaken opzich wel oke
maar het is natuurlijk een beetje vreemd dat idereen de Ford GT wel geslaagd vind, en de mini (bv) niet
de Mini/500/kever zijn net zo geslaagd, alleen omdat er hier heel veel mensen zijn met een “supercar fettish” word de GT genoemd.
of de Charger zag ik ook al tussen de reacties staan.
Auto’s die meer tot de verbeelding spreken zijn dan ineens geslaagd en de wat goedkopere niet.
maar komt dat nou omdat ze geen 500pk hebben of omdat ze echt niet geslaagd zijn, ik persoonlijk denk het eerste
w0o0dy zegt
@lincoln: goed idee, waarom is niemand daar eerder op gekomen?
je hebt best een aantal goede in je lijstje, en emile heeft er ook een paar die ik wel zie zitten als toekomstige klassieker.
Ik bedoelde dus eigenlijk deze Prelude (maar kon die zo snel niet vinden).
Dit lijkt me een hele leuke youngtimer/klassieker in spé en het rijdt nog steeds uitstekend.
lincoln zegt
@wOoOdy .. oooooeeeehhh stiekumpies ook mijn geheime liefde .. maar hou het liever stil ..
w0o0dy zegt
@lincoln: moet je voor de gein eens proberen te vinden zo één…. very rare in NL
Rick dos zegt
Eigenlijk zijn er 3 categorieën:
Instant classic
Potentiële classics
Rubbish
En laat ik er dan maar gelijk een potentiële maar controversiële ingooien, namelijk; de 7-serie.
Het is een auto die de term polarisatie een nieuwe betekenis heeft gegeven. De 7 serie heeft ook het interieur gerevolutioneerd (noem mij vandaag de dag een merk die geen afgeleide van het iDrive heeft) zelfs Mercedes heeft qua design veel overgenomen van de 7 serie denk dan alleen aan het dashboard maar ook bijv. de opgelegde kofferbakklep.
The Honda Spirit zegt
@Woody, hulde…
Momenteel is het model generatie 4 prelude populairder bij wedeverkopers als generatie 5 dus in weze heb je nu al gelijk. De lijn van die auto is gewoon goed, en het interieur is nog steeds buitengewoon “anders”. De automaat is nog steeds beter dan die van diverse nieuwe auto’s waarmee ik heb gereden en wegligging dankzij de mooie gewichtsverdeling van preludes zijn prima. Verbruik mag iets minder, maar ja daar heb je nog best een aardige prestaties voor voor een auto van 15 jaar oud. Kortom ik houd hem er zowieso als tweede speelgoed bij…
Zie hier het hele bijzondere verhaal van de auto waar ik het nu over heb…
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlist.details?p_spr_id=112958532&p_type_lijst=RL&o_id=5294826
H (La vie en rose!) zegt
@ilcuore…
Ik weiger het bestaan van alfa’s te herkennen, zoals alle andere italiaanse wagens. Italianen maken eten, geen auto’s!
Guan zegt
@Ejay; Moderner. Ik zeg nieuwe P1800 met de techniek van de laatste V50. Dat zou zooooo geweldig zijn…
Verder; heel erg eens met casper.
Maar ook met Klaas; het mooie onthoud je, het slechte wordt vergeten, dus terugkijkend zal je het ‘zoals het vroeger was’ altijd beter vinden. K Denk dat hier wel een sterke kern van waarheid in zit. Stiekem vind ik klassieke muziek uiteindelijk toch ook de beste muziek, maar dat neemt niet weg dat er vroeger ook veel crappie muziek werdt gemaakt.
The Honda Spirit zegt
@H (La vie en rose!)
ja…ik neem even aan dat je Frans georienteerd bent…heb je die Fransen wel eens zien koken…als je dat nou reflecteerd aan een Japanse kok met zijn precisie en snijtechniek weet je waar ik op doel.
De italianen zijn gewoon goed in het lijnenspel…zoals ze dat ook met vrouwen hebben…Franse vrouwen roken op straat…net als hun auto’s.
The Honda Spirit zegt
nou als we dan toch bezig zijn kunnen we ook nog wel even een vergelijking maken met de engelsen die vis en patat met een oude krant combineren = creatief maar hopeloos, want het vet loopt er gewoon weer onderuit en stinken die zooi…
de duitsers…tja…Bier Mit Wurst…of te zware maaltijden met de verkeerde kruiden en kleuren.
Dirk zegt
Voor dagelijks gebruik geef mij maar een moderne wagen met airco en alle moderne electronische hulpmiddellen.
Nieuwe modellen met retrolook daar hou ik niet zo van dan ga ik liever voor een echte klassieker.
Zelf bezit ik een Citroën Ds uit 1970 met maar 40000km op de teller en dat is de ideale wagen om eens rustig te gaan toeren.
H (La vie en rose!) zegt
@ honda spirit
Nee, ik ben totaal niet voor de franse auto,s. En hoop niet te veel op die italiaanse vrouwen, na hun dertigste krijgen ze een snor.
En ik vergelijk geen auto’s met eten, ik zeg dat de italianen alleen kunnen koken de rest loopt spaak, maar dat goed koken compenseerd dat wel.
Als het om auto’s gaat, de duitsers kunnen ze maken en de engelsen ze ontwerpen.
Jan C. zegt
Ik ben er vrij zeker van dat de Avantime en de 5-serie over een paar jaar geprezen worden omdat ze juist iets anders deden.
SJ zegt
Wat betreft retro design: De Mini is bijna perfect uitgevoerd, echt een aanwinst voor de openbare weg wat mij betreft (hoewel ze met de Clubman wel weer de plank misslaan). De Fiat 500 vind ook zeker niet slecht, ook omdat ze de prijs lager hebben gehouden dan ik had verwacht. De New Beetle is daarentegen het toonbeeld van hoe het niet moet. In de hogere prijsklassen vinden we dan bijv. de Wiesmann en de Aero 8. Beiden geslaagde auto’s waar de Wiesmann te grote velgen heeft en de Aero 8 aan de voorkant niet heel gelukkig gestyled is. Mag ik verder de Ford GT als de perfecte modernisering van de GT40 aanmerken?
Over instant classics, ik denk dat het moeilijk te voorspellen valt, in ieder geval wel bij de goedkopere modellen. Maar als ik er toch nog een paar aan mag toevoegen (speculeren is altijd leuk): De Fiat Multipla, Renault Avantime, Ford Ka, BMW Z3 (met name de coupé), Alfa 156, Fiat Coupé, Hummer H2 (ja echt), Mazda MX-5.
Een van de weinige redenen waarom ik graag snel 30 jaar ouder zou willen worden is om dan te zien hoe we dan tegen de auto’s van nu aankijken.
emile zegt
Nog ’n paar:
Renault 25
Plymouth/Chrysler Prowler
Ford Crown Victoria
Juppe zegt
Om over 20+ jaar een klassieker te zijn, moet een auto iets uitstralen wat bij deze tijd past, of nu bijzonder/vooruitstrevend is. Een Alfa 8c valt daar voor mijn gevoel juist niet onder. Het wordt geen klassieker omdat ie nu al een klassiek uiterlijk heeft. Bijzondere technische vooruitgang zit er ook niet in. Ik vind het een prachtige wagen, maar over 20 jaar is ie alleen maar bijzonder omdat er zo weinig van gemaakt worden.
Neem de huidige Civic. Of je ‘m mooi vindt of niet (ik wel), naast die auto zien veel nieuwe auto’s van nu er gedateerd uit. Over 20+ jaar heeft die auto dus betekenis.
En wat denk je van een Honda Insight, en de Toyota Prius? Dat zijn auto’s met een betekenis, en worden klassiekers!
Verder hier al wat leuke rijtjes voorbij zien komen.
w0o0dy zegt
@Juppe: zeker over die 8C weet ik vrij zeker dat je ongelijk hebt….
Wat maakte de Bmw M1 tot een klassieker? Niet de uitzonderlijke techniek, niet het tijdsbeeld of zoiets….. ik denk dat die auto vooral een klassieker is geworden door een fraai uiterlijk en omdat BMW nooit eerder zoiets maakte en de auto redelijk exclusief was/is, snel was/is en uitstraling heeft.
Er spelen dus veel meer factoren een rol dan bijzondere techniek of goed passen in deze tijd.
Juppe zegt
@Wooody,
Ik lees m’n stukje ff terug, en zie dat ik iets anders schrijf dan ik bedoel. Ik weet ook vrij zeker dat de 8c een klassieker zal worden. Maar dat heeft dan vooral door de prijs en zeldzaamheid te maken. Dat zijn idd andere factoren dan techniek of goed passen in de tijd. Mee eens.
Zg. massa-auto’s moeten iets anders bieden dan exclusiviteit. En dan lijken ‘mijn’ factoren me toch belangrijker.
Klassiekerrally zegt
Natuurlijk besef ik me dat de charme van de huidige klassiekers deels ook in de leeftijd en historie zit, maar als ik dan zie wat de Huet Brothers uit hun hoge hoed weten te toveren, dan denk ik: het kan dus toch! Zelfs nu worden er nog auto’s getekend met de prachtige lijnen van de jaren 50. En ja, dat ding is van carbon, maar dat zie je er niet aan af. Klassieke vormgeving gecombineerd met moderne techniek, geweldig!
De Huet Brothers bouwen een klassieke carrosserie op basis van TR6 techniek. Niks moderns aan dus. Wel heel gaaf! :)
CasperH zegt
@ Lincoln: ik heb nog niks gekocht, maar dat gebeurt in ieder geval nog dit jaar, dat heb ik mezelf beloofd.
@ de rest: het gaat mij er niet om dat ik een “instant classic” kan kopen. Ik zou zo graag een auto kunnen kopen met klassieke lijnen maar moderne techniek. Of het dan een klassieker wordt zie ik later wel. De Wiessmann zou een mooie zijn, ware het niet dat dat ding voor mij onbereikbaar is. De 8C is qua lijnenspel ook een mooi voorbeeld van prachtige, klassieke lijnen, maar nog onbereikbaarderderer. er.
CasperH zegt
@ Klassiekerrally: ik bedoelde meer de mix tussen de lijnen en de carbon koets. Uiteraard zou je e.e.a. verder door moeten trekken door ook onderstel en motoriek te moderniseren.
Pim Brussee zegt
Dat auto fabrikanten z.g. “Retro” modellen op de markt brengen is niet zo verwonderlijk. Immers er is nu een generatie die vroeger in kevertjes, fiat 500 en mini’s hebben gereden, of waarvan pa of ma een hadden.
Daar appeleren de fabriekanten aan. En…. het werkt. Slimme marketing toch?
Vooralsnog is de enige redelijk betaalbare retro de fiat 500, en dat ding is nog leuk ook.