De BMW 8-serie (E31) is een redelijk zeldzame verschijning. De auto werd als opvolger van de 6-serie (E24) gebouwd tussen 1989 en 1999, en wordt misschien in de toekomst opnieuw geproduceerd als afgeleide van BMW’s CS-concept. De originele 850i haalde 299 pk uit zijn 5 liter V12, wat niet slecht is voor een auto van bijna 20 jaar oud, maar er zijn altijd tunerts die wat meer vermogen uit een auto weten te krijgen. Zo ook Dinan, die de BMW op heeft weten te kietelen tot 515 pk en 790 Nm. Hiermee trekt de 2 ton zware coupé in 4,7 seconden naar de 100 en is een nette 270 km/u mogelijk.
Voor een goede sound is er een Dinan-uitlaatsysteem met 4 chromen pijpen op gemonteerd. Deze zeldzame wagen staat nog een paar dagen op eBay, dus liefhebbers kunnen nog een kleine 5 dagen hun slag slaan.
Met dank aan A-Town voor de tip!
audi racer zegt
prachtig auto, had er zelf één met 300pk(tjes).
CSL zegt
Prachtige BMW. Mooiste BMW ooit. Voraal de 850 CSI.
jurrian zegt
O zo vette bakken.
tevens 1 van de goedkoopste 2e hands V12’s op de nederlandse markt denk ik
vin zegt
Tis niet de mooiste uitvoering van de 8-serie die ik ooit heb mogen aanschouwen, maar de upgrade is natuurlijk wel zinvol. Anders riskeer je met zo’n auto sprintjes aan het stoplicht te verliezen van GTI-tjes, en dat kan echt niet in deze ‘über BMW’.
DAT zegt
Hele fijn auto. Classic in de dop. Ach, hij is al eigenlijk uit de dop.
Het drugsdealer-imago is er inmiddels ook vanaf.
evo zegt
Ziet er goed uit, maar de nieuwe eigenaar moet direct die wanstaltige velgen eraf halen, trekken, schoppen, beunen whatever. Geen porem toch, of zijn er mensen die het wel mooi vinden?
PatrickE zegt
Mooie auto, maar toch ff 2 dingen: De velgen zijn niet echt mooi, en de koplampen had ook beter gekund wat mij betreft.
MiuRa zegt
geweldig zo’n 8serie, mooiste bmw ooit
MurcieBoy zegt
je zou bijna niet zeggen dat het een BMW is ;)
D.D.B. zegt
Doe mij maar een originele. Beetje jammer dit….
Solstice zegt
In standaard trim een prachtige auto, maar erg snel een foute bak, soms al door een verkeerd setje wielen. De CSi had toch ook al 380 pk als ik het goed heb? En dan was er ook nog zo’n heel fijne uitvoering van Alpina…
Greg zegt
Lekker hoor! strakke autooooo…
Love it.. Ik hoop dat BMW niet net zoals met de 6-serie ooit een nieuwe 8-serie op de markt brengt. De 8 moet exclusief voor deze beauty blijven..
Solstice zegt
Zo kon ’t dus ook: Alpina B12 5,7. 416pk/570Nm. Van 0-100km/h in 5,8 sec en een uitermate koele top van 300km/h. Er zijn er in totaal 57 van gebouwd. (Een hoger aantal waarschijnlijk dus dan de Dinan). Maar hij ziet er wel stukken beter uit ;-)
smoke zegt
@Solstice
Kan ik wel met je eens zijn. Voor ons zijn de B12’s trouwens nog wel aardig zeldzaam, aangezien ze bijna allemaal in de grote zandbak die Arabierië heet rondrijden (of stilstaan).
De CSi mocht er ook wezen met 381 pk uit een 5,6 liter V12 (verbruksgegevens onbekend en ongewenst).
Aston Martin Rapide zegt
Was zeker een mooie auto…maar de mooiste BMW ooit? Dat niet.
BMW Z8 en BMW CS concept car blijven de mooiste BMW’s.
Murrrphy zegt
Ik vond de 8 serie altijd een mooie auto. Nu is-ie ietwat gedateerd, maar nog altijd mooi.
BMW_MeMo zegt
Een vriend van mij had de 840 V8 versie en die zuipte al als weet ik veel watt… Tjah het is ook niet een auto voor iemand met een gemiddelde inkomen (Belasting, Benzine, Onderhoud etc etc.) in Nederland. Maar toch blijft dit een exclusieve BMW! Altijd al mooi gevonden.. Onlangs heb ik een 850CSI gezien in Duitsland, hij was gewoon prachtig!!
-edit: zoop, is een sterk werkwoord he ;)-
evo zegt
@Solstice; die B12 vind ik er anders ook behoorlijk fout uit zien. Vind de voorspoiler van de Dinan-versie beter smoelen en deze Alpina-velgen vind ik ook wel een erg dikke rand hebben. Overigens ben ik verder wel een behoorlijke liefhebber van Alpina…
phantom zegt
Er schijnt ook een m8 geweest te zijn, ik denk een concept, met 550 pk ofzo
mike zegt
mmmmmmmmmm v12
Solstice zegt
@evo: het is een fijn lijntje dat loopt tussen ‘goed’ en ‘fout’ bij deze auto (geldt voor veel BMW’s trouwens). De Dinan is op de velgen(en de uitlaten) na standaard 850i. Maar het zijn voor mij juist die velgen die het verpesten. Kwestie van smaak, uiteraard. De Alpina daarentegen is weer zo fout dat ‘ie weer erg lekker is (ofzoiets). Vooral ook in die felrode kleur, geen weldenkend mens zou zo’n auto in die kleur kiezen, maar toch staat het stiekem gewoon erg goed ;-) En ik ben nou eenmaal ook liefhebber van die ouderwetse Alpina-velgen, staat goed onder praktisch elke jaren ’80 en ’90 Bimmer.
K. zegt
De auto heeft een dubbele kin :p
Solstice zegt
@phantom: die M8 zou toen het absolute topmodel moeten worden maar werd weer in de ijskast gezet. Het enige prototype schijnt nog steeds te bestaan. Veel van de opgedane kennis is gebruikt voor de ontwikkeling van de motor van de McLaren F1. En daarin had ‘ie minimaal 627 pk…. :-P
karaya zegt
De Z8 is de lelijkste BMW aller tijden. De 8-serie de grootste flop.
Voor een echt mooie BMW moet je verder terug, een orginele M635csi bijvoorbeeld. Maar de meeste 6-series zijn jammer genoeg door proleten verneukt met chromen spatbordranden, spoilers en hele foute velgen.
Beetje van hetzelfde slag als de tuner hierboven die een 850 denkt te verfraaien met een set kermiswielen.
BMW is gezegend met zulke klanten, daarom zal ik er ook nooit één kopen.
Racer X zegt
Geweldige wagens, die 8 series van BMW. Vooral de 850 CSI en Alpina B12 met de S70 V12 motor zijn briljant.
Een afgeleide van dat blok lag overigens ook in de McLaren F1 (waarbij de S70/3 een uiterst aangename 635 atmosferische pk’s leverde).
Bramzel zegt
Ik blijf dit een schitterende auto vinden, een absolute klassieker. Wel een erg foute kleur echter.
Jordii zegt
Dit snap ik dus echt niet..als ze eens een vette oude Amerikaan laten zien word die vet afgekraakt en dan komt er zo’n bmw en dan is het in eens prachtig :S
dit snap ik dus echt niet!
sacha zegt
Oud Hollands spreekwoord: “Goed fout is niet verkeerd“.
Donstil zegt
Mijn schoonvader heeft een 850csi staan,
Bijna nog in nieuwstaat (rijd bijna nooit).
heb er eens in gereden, echt werkelijk gaaf voor die leeftijd
floryn zegt
vind de alpina latijd wel lekker of een csi maar verder maken ze heel snel een erg foute indruk op mij beetje een maffiabak
audi racer zegt
die velgen zijn inderdaad wat minder, maar zoals ik al had getypt de auto is prachtig.
Knorrit zegt
515 pk en dan toch maar 270… Ik weet dat het een oude auto is, maar kijk dan naar die Alpina. Verder brute bak hoor!
slk zegt
Model kan niet meer.Uit de tijd.Geef mij maar originele sl uit die tijd.Veel stijlvoller
Jochen zegt
Geinig, maar zo’n wagen is toch bij lange na geen 50k$ waard ?
Windhoos zegt
Samen met de oude 6-serie en de BMW M3 E30 één van de mooiste BMW’s ooit gemaakt. De kleur en de velgen vind ik eerlijk gezegt trouwens minder geslaagt….
Rick dos zegt
Dit was nou een droomauto voor mij. Ik kan me nog herinneren de test in het programma de hoogste versnelling op de Avro met Ruud ter Weijden. Reden ze rond met deze auto in Duitsland dacht ik en om te bewijzen hoe stil de motor was, lieten ze met draaiende motor een gulden op z´n kant balanceren. Mooi stukje was dat.
Toen dacht je nog bij jezelf OOIT zal ik er zo één bezitten, dan realiseer je je dat die krengen best wel wat florijnen kosten. En als je dan eindelijk het geld bij elkaar hebt om zo´n auto 2e hands aan te schaffen, dan kom je erachter dat er alweer wat anders op de markt was…..desalniettemin blijft zo´n 8 serie en dan vooral de B12 een heerlijke auto.
Rob USA zegt
@dat had zeker een drugdealer imago, nu is het een imago van een drugdealer die opgepakt
is en zijn auto heeft terug gekregen omdat het plukzekaal team hem niet kon verkopen voor
meer dan 1000 euri.
Windhoos zegt
Rob USA schrijft (12 June 2007 om 18:54 ):
@dat had zeker een drugdealer imago, nu is het een imago van een drugdealer die opgepakt
is en zijn auto heeft terug gekregen omdat het plukzekaal team hem niet kon verkopen voor
meer dan 1000 euri.
———————————————————————————
Nutteloze reply weer, maar ik ben dan ook niet anders van je gewend.
Dit zijn enkele prijsopgaven van marktplaats (link kopieren lukt niet echt, maar goed dan maar zo)
Bmw 8-Serie 4.0 ci 840 aut E2 bmw 8-Serie 4.0 ci 840 aut E2
Merk Bmw Model 8 Serie Bouwjaar 1996 Carrosserie Coupe 2 deurs Brandstof Benzine Gewicht 1825 kg Kleur Blauw Vermogen 210kW Cylinderinhoud 3982cc Merk Bmw Model 8 Serie…
€ 14.950,00 Gisteren 660 Tiel, GE
0 km
Bmw 8-Serie 4.0 ci 840 aut E2 1996
Merk Bmw Model 8 Serie Bouwjaar 1996 Carrosserie Coupe 2 deurs Brandstof Benzine Gewicht 1825 kg Kleur Groen Vermogen 210kW Cylinderinhoud 3982cc Opmerkingen Vrij Zeldzame En…
€ 17.950,00 04 jun. ’07 2066 Soest, UT
0 km
Bmw 8-serie 850ci automatic
Bouwjaar 1990 Kilometerstand 269 000 km Carrosserie Coupe 2 deurs Brandstof Benzine Motor 4988 cm3 215 kW Transmissie Automaat Gewicht 1838 kg Kleur Rood Extra informatie Door…
€ 5.900,00 03 jun. ’07 864 Uden, NB
0 km
BMW 8-serie 850 CSi
Bouwjaar 1992 Kilometerstand 153953 km Versnellingtype Handgeschakeld Aantal deuren 2 Brandstof Benzine Gewicht 1875 kg Cylinderinhoud 5576 cc Vermogen 280 kW 381 pk Apk datum…
€ 14.950,00 29 mei ’07 2691 Nijkerk, GE
0 km
Bmw 8-Serie 5.0 Ci 850 Ci aut U9 – inruil mogelijk
Merk Bmw Model 8 Serie Type 850 ci automaat Bouwjaar 1993 Carrosserie Coupe 2 deurs Brandstof Benzine Gewicht 1838 kg Kleur Mauritius Blauw Vermogen 215kW Cylinderinhoud 4988cc…
€ 15.000,00 22 mei ’07 8006 Waddinxveen, ZH
0 km
Bmw 8-Serie 5.0 I 850 aut U9 orig nl auto bomvol !!
Merk Bmw Model 850 Ci Bouwjaar 1991 Carrosserie Coupe Brandstof benzine Gewicht 1838 kg Kleur rood metalic Vermogen 300 pk Cylinderinhoud zeer volle auto 170000 km elect rame
€ 5.750,00 12 mei ’07 4417 Epe, GE
0 km
Bmw 8-Serie 5.0 I 850 aut U9
Merk Bmw Model 8 Serie Bouwjaar 1991 Carrosserie Coupe 2 deurs Brandstof Benzine Gewicht 1838 kg Kleur Rood Vermogen 215kW Cylinderinhoud 4988cc Overige opties Electrisch…
€ 7.450,00 22 apr. ’07 4060 Tjerkwerd, FR
0 km
Bron:
http://www.marktplaats.nl/?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=9756
bmwF zegt
en dan waren ze maar aan het zagen dat bmw nooit turbo gebruikte:)..zemma!
Nick zegt
Ik kan echt niet geloven dat hij weer terug komt.
Het zou absoluut niet verkeerd zijn om de 8-serie weer te leven te roepen.
Met uiteraard een M Sport versie! :D
ElGuapo zegt
“redelijk zeldzame verschijning”
Weet er hier zo 3 op een rij te staan :P
vic zegt
Geweldige wagen , stijl, klasse, schitterende coupe,
ben dus in duitsland serieus aan t speuren naar n orginele csi.
via rdw invoeren dan moet je voor plu minus 15.000 hier hebben?!
heb al van alles gereden o.a (svx 3.3 v6 turbo) maar 850, zo stil en krachtig.
Trouwens de csi is handgeschakeld, omdat de automaat de pk `s niet aan kan.
info http://www.clube31.nl
jasper zegt
het is een top wagen egt, mooie lijnen dikke ass en een betrouwbare sterke motor
jasper zegt
op de site staat dat je meer pk’s uit de krijgt door de uitlaat maar geen herrie
RScosworth zegt
@ jasper
“op de site staat dat je meer pk’s uit de krijgt door de uitlaat maar geen herrie”
snap geen ik echt zak er daar geen van
Hans Willems zegt
Wat is deze uitvoering harmonieus!
De auto is zeer eenduidig gespoten, en de ‘simpele’ velgen passen daar wat mij betreft perfect bij.
De blauwe kleur draagt daar ook nog aan bij. Uit de kunst!
Toby zegt
850 csi had toch echt rond de 400 pk
Guido zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Remco zegt
– 850 csi had toch echt rond de 400 pk –
381 pk om precies te zijn.
Remco
pt0x zegt
z’n display is wel naar de klote :( mooie bak hoor, vooral onder de kap.
Elvis zegt
mijn broer had er ook eentje… wel met 320pk (stond in papieren vermeld … en het is in Kw vermeld)
trok redelijk goed door ze….
Markus zegt
299 pk voor een 5 liter V12… zelfs voor die tijd klinkt dat niet echt spectaculair dacht ik…
Maserati zijn 2.8 V6-en met 280 pk. Porsche 911 Turbo’s met 300+ pk…
En nu niet allemaal roepen “die hadden turbo’s” want ik ben niet achterlijk. Dat een 911 Turbo een turbo heeft snapt een kleuter van 4. Daar gaat het niet om. 299 pk uit een V12 is gewoon niet veel, punt.
pilsjongen zegt
hmm, mn voorkeur blijft toch naar E30 M3 gaan,
de ultieme Rock-ketel!
Bmw München zegt
Ik had zelf in een Bmw 850 CSI B12 5.7 V12 gereden ;) zo dat was een grote monster het optrekken was snel het doortrekken en het top waren echt super !!! ik ree 290 kmh/ bijna 300 kmh/ kwam ik hij had nog steeds gas over bij het snelweg nürnberg richting münchen geen 1 auto kon mij bijhouden die auto was echt super heel mooi en die geluid was ook echt erg ik hoop dat de nieuwe 8 serie heel veel pk’s krijgt :D veel sneller word
wilco zegt
Ik denk dat de nieuwe 8 heel anders wordt dan de oude. Maar deze 8 heeft idd een broodnodig opvoerpakketje. Want zonder dit is het idd link te sprinten tegen een GTI ofzo.
Windhoos zegt
Markus schrijft,
13 June 2007 om 13:28
299 pk voor een 5 liter V12… zelfs voor die tijd klinkt dat niet echt spectaculair dacht ik…
Maserati zijn 2.8 V6-en met 280 pk. Porsche 911 Turbo’s met 300+ pk…
En nu niet allemaal roepen “die hadden turbo’s” want ik ben niet achterlijk. Dat een 911 Turbo een turbo heeft snapt een kleuter van 4. Daar gaat het niet om. 299 pk uit een V12 is gewoon niet veel, punt.
———————————————————————————–
Mee eens, dat is idd niet zoveel, daar had imho best wel wat lichters in gekunt, maar desondanks is en blijft het natuurlijk wel een machtig mooie bak om te zien :-D
jasperbos zegt
huh een 850 csi kan onbegrenst 300 en deze 270 terwijl hij meer pks heeft?
freek zegt
Als we het toch over oudere modellen hebben… doe mij dan toch maar de 635csi ipv van deze 8 serie :lol:
Sir Cumalot zegt
Wat nou, dealer-imago is er vanaf? Hij is van superpimp status verlaagd tot een mobiel voor de dealer onderaan de carriere ladder. Op dit moment loopt iemand in Compton als een gek te hustlen om een bod uit te kunnen brengen.
Windhoos zegt
Sir Cumalot schrijft,
14 June 2007 om 12:35
Wat nou, dealer-imago is er vanaf? Hij is van superpimp status verlaagd tot een mobiel voor de dealer onderaan de carriere ladder. Op dit moment loopt iemand in Compton als een gek te hustlen om een bod uit te kunnen brengen.
————————————————————————
Wat weer een nutteloze reply zeg….
BMW 8-serie freeak zegt
Ik heb zelf een tijdje geleden in een BMW 850i gezeten die van een vriend van mij is.Ik zeg je, die is echt geweldig!!! Je moet je even indenken wat die allemaal aan boord had voor een auto uit 1989! Wat er allemaal in de cockpit van de BMW zit? Alles. Van cruisecontrole tot airco en van airbag tot elektrische werkende geheugenstoelen. Er zit zelfs een spiegelreflexinstallatie in die bij het achteruit rijden zicht geeft op eventuele obstakels. En nog veel meer!
Het was de luxen auto ooit in 1989. Er zijn er maar ongeveer 80 exemplaren in nederland en de meesten zijn helaas in slechte staat. Mij mag dan wel duur zijn in zijn aanschaf prijs. Maar vergeet de onderhoud niet en het bezine verbruik 1:4 Met zijn 5.0 Liter motor V12 met 299 PK. Maar des ondankt is het een zeer goede, comfortabele auto! Helaas dat ze weinog verkocht zijn. Maar dat is nog niet zo gek. Waren hendig duur destijds.
Peter zegt
De v12 uit de 850i (en ci in de beginjaren) heeft inderdaad maar 300 pk, maar loopt wel met gemak 5ton aan km. Vergeet niet dat de auto niet is gebouwd om tegen GTi’tjes te racen (1800 kg’. Het is een autobahnbrander waarin je met ruim 200 km/u rusteig km kan vreten. Dat doet hij dan ook erg goed. Qua verbruik valt het ook best mee: Op de snelweg verbruikt die van mij 1:8 en in de stad 1:5. Verder zijn er nog te weinig auto om als drugs-auto te kunnen fungeren. De auto’s zijn ondertussen allemaal oud en als je er nu één koopt van ronde de 12000 E moet je er zo’n 10000 E instoppen om hem in top staat te brengen (geloof mij maar). De auto’s die er nog zijn, zijn daarom voor het grootste deel in handen van liefhebbers. Het drugs-imago is dus een beetje achterhaald. Het imago van klassieker komt er aan.
Een goed onderhouden E31 is echt een fantastische verschijning!!!!!
Mark zegt
Peter mooi stukje tekst.. ik heb er niets meer aan te te voegen…we praten uit ervaring
Raj zegt
Peter heeft het idd netjes gezegd. De beste stuurlui hier staan hier langs de kant andere “theoretici” na te praten en/of hebben gewoon geen ervaring met zo’n auto.
ps: De meeste e31-rijders HOEVEN niet eens tegen een gti te racen omdat die dergelijk onzeker gedrag al lang ontgroeid zijn ;-)
HippieG zegt
waarom staat er dat hij maar 299pktjes(dit is een fout) eruit haalt.
De 850csi haalt er 381 pk uit, en gaat in 6,0 seconde naar de 100.
en de alpina nog meer.
Peter van Ruitenbeek zegt
De csi heeft een 5.6 liter motor i.p.v. een 5 liter. Alpina haalt uit 5 liter 350 pk en 5.7 liter 416 pk (geloof ik).
Frenk zegt
Super mooie auto ik rijd zelf een 8501 12 cilinder met chiptuning en een 330 i
hartge
Izan zegt
Bmw m8 was een vette auto maar was een prototype jammer want die was echt vet
Robi zegt
Spijtig dat die auto’s onbetaalbaar geworden zijn, zijn grote longinhoud kost een hoop taksen en de 12 cilinder vullen zich niet met lucht.
Sinds ’92 produceren ze 326 pk en een super koppel van 550Nm.
Echt snel is hij niet, maar het is nooit gemaakt als race auto, eerder een sportieve 7serie want comfort is overal aanwezig, zelfs op ophanging is aan de zachte kant. volgens mij rijdt hij super soepel en dynamisch. net zoals Alpina de ophanging zachter maakt i.P.v. harder ;-)
mja…this zo onhandig zo een grote auto.
stefan zegt
eey
hoeveel van die bmw`s bestaan er eigelijk?
john zegt
Ik ben ook een 850 CI bezitter de 5 liter motoren kunnen
gemakelijk de 300 km halen mits de begrenzer eraf is en je chiptunning heb laten uitvoeren ( 300 a 400 pk ).
Voor sommige mag het een oude auto zijn als je naar de lijnen
van die auto kijkt kan je alleen maar concluderen dat het een tijdloze ontwerp is.
De Dinan vindt ik maar niks! ten eerste geen kleur voor zo’n auto en ten tweede hij had op z’n minst de M-pakket d’r tegenaan moeten gooien met de maximale brede velgen.
Er zijn tunningpakketten op de mark waarmee je de 8 serie een rebuuste look kan geven.
Er is niks oud aan de 8 serie BMW heeft ver vooruit gekeken bij het ontwerpen van deze model ( 1,5 miljard) naar info.
Als je om je heen kijkt naar de hedendaagse modellen dan zie je eigenlijk dat er veel aandacht is besteed aan aerodynamica wat de 850 al reeds heeft, fabrikanten besteden veel aandacht aan disign van koplampen en achterlichtparten te bewerken met veel chroom- en chroomsierlisten.
Voorzie de 850 van deze design zonder te kort te doen aan de
lijnen, en de nieuwe model 850 is geboren!
alle denkbare snufjes en techniek is in een 850 in te bouwen. Er zijn topklasse auto’s op de markt dat wat de 850 heeft, dat niets eens hebben. Dus wat heet oud.
En wat de GTItjes betrefd ,,, hahahaha wat een vergelijking …bij 250 km spat zo’n GTI uit elkaar maar de 850 blijf gewoon doorgaan,, en nu jij weer.
Andere auto’s hebben een motor maar een 850 heeft een MACHINE KAMER!
Een 850 in top conditie is en tijdloze goeie investering en weggelegd alleen voor een bepaalde groep mensen.
John
Peter zegt
Helemaal mee eens!! :) Maar eh, 400 pk door chiptunen? Waar kan je dat doen? Ik ken een chip met 337 pk en 530 nm als maximum (dus, +37 pk en +80 nm).
Peter
john zegt
hallo Peter,
je moet gewoon op internet kijken want er zijn veel bedrijven die het doen en 1 en ander hangt af van de conditie van de motor.
ik heb zelf een schakelbak vanuit stilstaand in mijn 2e versnelling ben in minder dan 6 sec. op 100 ( droge wegdek )
succes
John
Windhoos zegt
Met chiptuning alleen is het onmogelijk om +100pk te halen…….
John zegt
100 pk uit een chip mbt een benzine motor lijkt mij niet realistisch, zeker zonder turbo.
Ga uit van ca 10 procent meer pk met een benzine motor zonder turbo en dan heb je het wel gehad.
De begrenzing zit em namelijk bij BMW in de chip, daarin is de topsnelheid, maximale toeren en vermogen (pk) begrenst. Deze bmw is electronisch begrensd wat em allemaal in de chip zit. M.a.w. de standaard chip is de begrenzer.