Dit moet haast wel de meest bijzondere auto zijn die je nieuw kan kopen in Nederland! Het is namelijk mogelijk om een gloednieuwe Volkswagen T2 Camper te kopen. Dat kost je wel een paar knaken, maar dan heb je wel een lekkere retromobiel.
Je wist het misschien niet, maar de tweede generatie Volkswagen Transporter wordt momenteel nog altijd gebouwd in Brazilië. Om precies te zijn in Volkswagen’s São Bernardo do Campo fabriek (97 per dag). En het Nederlandse bedrijf Volkswagen Campercentrum Nederland heeft besloten om deze campers weer te importeren. Op die manier kunnen een heleboel mensen de vakanties van hun jeugd opnieuw beleven.
Er is echter wel een trucje nodig om de Braziliaanse T2 op Nederlands kenteken te krijgen. Door de camper eerst in Engeland op kenteken te zetten (daar zijn de regels soepeler) en dan te importeren naar Nederland lukt het om deze auto zonder airbags en ABS toch gewoon op Nederlandse platen te krijgen.
Achterin de T2 ligt geen luchtgekoelde motor meer, maar een moderne watergekoelde 1.4 liter viercilinder die 80 pk levert. En die motor is ook nog eens geschikt voor FlexiFuel (benzine en Bio Ethanol E85). Het sprintje van 0 naar 100 km/u gaat in 16 seconden en de topsnelheid ligt op 135 km/u.
Overigens is het retro reservewiel dat je op de neus ziet zitten een dummy. Het voordeel van zo’n nieuwe T2 is wel dat je maar liefst 3 jaar garantie op het auto gedeelte krijgt en 1 jaar op het camper gedeelte. Prijzen starten bij €32.425 en lopen op tot €55.995.
Als je er eentje wil moet je er wel snel bij zijn, want eind 2012 schijnt de T2 Transporter definitief met pensioen gestuurd te worden. ABS en airbags worden dan namelijk verplicht in Brazilië. (bron: volkswagencampers.nl)
alcantara zegt
Bah wat een lelijk oud hok, zelfs een Berlingo zal nog beter sturen.
norge zegt
Dat VAG ooit zulke mooie wagens gemaakt heeft ,niet te geloven eigenlijk.
alcantara zegt
@norge: Heb ik iets gemist? Wat is er mooi aan dit turkenbusje? Ben sowieso geen fan van busjes maar vind de huidige Transporter 10x mooier en is waarschijnlijk ook beter in alle opzichten.
resulutionNL zegt
@alcantara: Jow nepleer… wrm noemje dit nou een turkenbusje? graag beetje restecp tonen! (ali-G)
alcantara zegt
@VWTouran75: omdat het zo is
http://www.autoblog.nl/archive/2007/07/18/turkenbus-wordt-een-unieke-verschijning
resulutionNL zegt
@alcantara: Proud to be a Turk!
norge zegt
@alcantara: Zal wel 1 van mijn afwijkingen zijn ,maar ik vind dit een prachtig ding en precies de juiste grootte om mee te rijden en k(r)amperen.En het aparte door de bocht heen zwaaien ,moet je een keer mee maken .
alcantara zegt
@norge: Dat aparte door de bocht heenzwaaien zal komen omdat je zo te zien op de vooras zit en het blok ervoor hangt, niet echt bevorderlijk voor de wegligging.
norge zegt
@alcantara: Blok achter de achteras bedoel je ?Goede wegligging heeft het niet maar het is wel leuk om maae te rijden (vind ik).
jack_abarth zegt
@alcantara:
Motor ligt achterin bij de T1, T2 en T3 ;-)
robbie zegt
@alcantara: FAIL!
carmasterr zegt
@alcantara:
Ooit gehoord van de Volkswagen Kever?
Raad eens op welke basis de T1 t/m 3 staan?
RickB zegt
@carmasterr: Enkel T1 en T2, T3 is compleet anders!
carmasterr zegt
@RickB:
Je hebt gelijk.
Ik twijfelde ook al.
Kwam er zelf natuurlijk weer te laat achter.
baap zegt
@alcantara: Ga je mond spoelen joh, met het blok zit aan de voorkant!? Blokje ligt achter de achteras net als de hedendaagse Porsches! Ga je eerst es even verdiepen in dit magische stukje techniek voordat je begint te piepen!!
masterstig zegt
@alcantara: Ik heb nog nooit Turken in deze busjes zien rijden, maar dat kan ook aan mij liggen….
carmasterr zegt
@masterstig:
Turken gaan meestal voor wat meer premium inderdaad:
mattraket zegt
@alcantara: Deze T2 is geen Turkenbusje. Turken kozen massaal voor de volgende generatie, de T3. Inclusief gordijntjes.
mattraket zegt
@mattraket: deze dus:
reijden zegt
@alcantara: ja, jij weet gewoon niet wat nou echt mooi is!
dutchcourage86 zegt
Is het niet goedkoper om er ABS en een airbag op te laten zetten?
robbie zegt
@dutchcourage86: het kost miljoenen om dat te ontwikkelen. Dat gaat VW nooit meer terugverdienen.
Kyanite zegt
De eerste VW bus (T1) vind ik persoonlijk leuker om te zien.
deamid zegt
@Kyanite: lol, wij hebben zo’n t1 samba, 24 raams ofzoow.
Is echt een geweldige wagen. Hij was vroeger van NONNEN (!) echt te gek XD
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@deamid: ubercool. Verkopen? ;)
RickB zegt
@Kyanite: In Brazilie werden ze nog een hele lange tijd gemaakt toen ze in Duitsland uit productie werden gehaald. Zit haast geen verschil in, enkel de kwaliteit van het staal en de verf is minder, en natuurlijk de prijs. Kost niks, maar zie het maar eens naar Nederland te halen!
MartijnGizmo zegt
In Engeland worden ze al een tijdje zo verkocht volgens mij, door Danburry: http://www.danburymotorcaravans.com/index.php?option=com_content&task=view&id=7&Itemid=19
robbie zegt
@MartijnGizmo: wellicht werken ze samen? Aangezien deze ook via Engeland geïmporteerd worden.
Klassiekerrally zegt
Die van Lego is goedkoper… ;)
Jammer dat ‘ie watergekoeld is, maakt de neus minder fraai. Verder natuurlijk een cultobject.
750i zegt
Het blijven prachtige busjes….alhoewel ik de nieuwe transporters ook wel ok vind heb ik veel liever zo’n oudje.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Fantastisch! Regel ff een rijtest en video!!!
g40freak zegt
maar met een vanaf prijs van 32.000, kan je toch ook een “echte oude” kopen?
dan heb je wel de boxer motor, wat ook een deel van de karakteristiek is van het busje
cassiewollie zegt
Het was a een keer bij fifth-gear tezien,, 2 jaar terug -.-
Kvgorp zegt
@cassiewollie:
hier is het filmpje
http://www.streetfire.net/video/297-fifth-gear-vw-camper-van-comparison_178181.htm
Citrofiel zegt
@cassiewollie: Die zag ik laatst ook, best leuk.
Jochempie zegt
Bloody awesome!
jdmfan zegt
@cassiewollie: ja ook een keer bij top-gear een met een 911 motor achterin.
masterstig zegt
Het is wel een stuk minder leuk om een eigenlijk neppe VW bus te hebben. Nep in de zin van niet klassiek.
toyotafortuner zegt
Hoewel ik geen VAG liefhebber ben is een T2 vintage en vintage = altijd win!
Hupke zegt
Ik kan me niet inbeelden dat iemand dit ooit zou kopen.
Tenzij op een paar emotionele hippies na dan.
Jokkebrok zegt
Vet, doe mij er maar 1
E550 zegt
Mooi ding, maar de T1 is mooier. What’s up met de Chicken Tax in de US?
robbie zegt
@e550: wat bedoel je? Deze auto heeft niks met de Chicken Tax te maken. Hij wordt geproduceerd in Mexico en verkocht in Europa.
Chicken Tax is dus compleet niet van toepassing.
carmasterr zegt
@robbie:
Was het niet Brazilie?
robbie zegt
@carmasterr: nee. Als ik jou was zou ik voortaan wat beter opletten op school:
http://en.wikipedia.org/wiki/Chicken_tax
carmasterr zegt
@robbie:
´Je wist het misschien niet, maar de tweede generatie Volkswagen Transporter wordt momenteel nog altijd gebouwd in Brazilië. Om precies te zijn in Volkswagen’s São Bernardo do Campo fabriek (97 per dag).´
*Iets over begrijpend lezen, opletten op school en je eigen commments eens nalezen*
robbie zegt
@carmasterr: Brazilie, Mexico: lekker boeiend, want daar ging het niet over.
We hadden het over de Chicken Tax en dat is een Amerikaanse aangelegenheid. Heeft verder niks te maken met Zuid-Amerika.
carmasterr zegt
@robbie:
Nog geen reden om lekker neerbuigend te gaan doen terwijl je het zelf fout zegt.
baap zegt
@carmasterr: +1
baap zegt
@robbie: Beetje een arrogante benadering vind je zelf ook niet als je je eigen reactie terugleest? Damn…
Lucb zegt
Voor dat geld koop ik wel een andere auto.
martijnsiegers zegt
Vergeet niet dat ze ook te huur zijn!
RickB zegt
In Engeland op kenteken krijgen? Misschien komt het omdat daar de “exporteur” en camper ombouwer daar zit…
http://www.danburymotorcaravans.com/
Verder kan je zo’n ding voor ruim 18.000 euro krijgen, zit dus aaridig wat geld in!
robbie zegt
@RickB: het gaat voornamelijk via Engeland omdat het daar zéér gemakkelijk is om auto’s op kenteken te krijgen. Zolang er maar verlichting en remmen op zitten dan vinden de Britten het al prima. Daarna kan je een Brits kenteken zonder problemen laten omzetten naar een Nederlands kenteken.
Dat de prijs in Nederland zoveel hoger is komt natuurlijk door BTW & BPM.
En waar haal jij die prijs van 18.000 euro vandaan? Op die Britse site is de laagste prijs die ik tegenkom £22.499 (dik 26.000 euro) en dan heb je geen camper.
RickB zegt
@robbie:
Ik heb werkelijk waar geen idee, zomaar uit de lucht gegrepen!
B$44,890.- is €18.738,50
robbie zegt
@RickB: ah, dacht dat je verwees naar de Britse prijzen aangezien je het daar eerst over had.
Dat ze in Brazilie een stuk goedkoper zijn verbaasd mij niks.
baap zegt
@robbie: verbaasd = verbaast
lastbiltekniker zegt
@RickB: 18.000 euro en dan nog ruim 3500 euro om die bus in een container naar Europa te krijen + Import belasting + BTW + (voor NL;)BPM. Veel marge zit er dan niet meer in. Ik weet er alles van. Ik heb geprobeerd een nieuwe Kombi naar Zweden te krijgen. Projekt is gestrand op het feit dat het veel te moeilijk was om alles zelf te regelen.
RickB zegt
@robbie: Dan nog, de ombouwer van de T2 tot camper zit in Engeland, niet geheel toevallig?!
robbie zegt
@RickB: toeval bestaat niet. Alles gebeurt met een reden.
Freewarefreak zegt
Jammer dat die dan zo duur moet zijn. Voor de rest erg leuk! :)
tstile zegt
Voor dat geld haal je ook een goede T1, die waardevast zijn of zelfs een goede inverstering.
Denk niet dat deze veel kopers zal vinden…