Al die mensen die door Wim van der Leegte van de WW zijn gered, die vonden het nodig om het afgelopen jaar meerdere malen het werk neer te leggen. Daardoor worden de aan BMW beloofde productiecijfers niet gehaald en wordt een deel van de productie naar Engeland verplaatst.
Self made businessman Wim van der Leegte was eind 2012 de held van Limburg door met zijn bedrijf VDL NedCar over te nemen en BMW als klant naar zich toe te trekken. Productie zou pas zo’n anderhalf later op gang komen, maar personeel werd netjes doorbetaald. Een droom-oplossing, waarbij we bovendien in plaats van suffige Mitsubishi Coltjes nu een mooi product uit eigen land zagen komen: de MINI en later ook de MINI Cabrio. Eindelijk weer eens goed nieuws uit de kwakkelende metaalsector.
Drie jaar later zijn al die VDL NedCar-medewerkers opeens weer zielig. Zielig omdat ze 3 procent te weinig geld krijgen en niet zelf mogen kiezen wanner ze precies werken. Althans, dat vinden ze bij het FNV (Voor de jongere lezers: de FNV is een vakbond, een sterk in populariteit dalende instantie die opkomt voor de rechten van arbeiders en denkt dingen op te kunnen lossen met werkweigering). En dus werd het werk in 2015 meermaals stilgelegd, omdat er zo nodig gestaakt moet worden. Vluchtelingen aan het werk helpen in de metaalindustrie, meer specifiek in Born, zou dat geen goed idee zijn…?
Het resultaat van die stakingen laat zich raden: de aan BMW beloofde doelstellingen over het aantal te produceren MINI’s werd niet gehaald. Hoewel BMW de link zelf niet legt, gaan ze wel een groter deel van de productie van de MINI-hatchback naar het Britse Oxford verplaatsen. Daardoor moet de Nederlandse fabriek gedwonen afscheid gaan nemen van tientallen, vooral in tijdelijk verband werkende, werknemers. VDL NedCar-directielid Jan Mooren ziet de link wel en steekt dat in een interview met het Financiële Dagblad dan ook niet onder stoelen of banken: hij houdt de vakbonden direct verantwoordelijk voor het verlies van banen.
Het gaat volgens hem om een conflict tussen de vakbonden en werkgeversorganisatie FME, naar waar slechts een aantal, vooral bij de gemiddelde Nederlander bekende bedrijven, de dupe van wordt. Behalve VDL NedCar werden ook DAF in Eindhoven en Scania in Zwolle getroffen door stakingen. Een slechts zaak, want een belangrijke klant als BMW kan ook zomaar weer de productie verplaatsen naar een land waarvan het zeker is dat de mensen er wél willen werken.
draadloos zegt
Tja.. Dit zat er natuurlijk aan te komen. Als werkgever had ik sowieso de contracten van stakende werknemers niet verlengd. Flauwekul allemaal. Arbeidsethos is in NL al veel lager dan in andere landen
martinus zegt
@draadloos: De vakbond… maakt meer kapot dan je lief is.
Robert zegt
@martinus: zonder vakbonden hadden jij en ik anno 2016 nog steeds 6 dagen per week en 14 uur per dag gewerkt…
remcott zegt
@RRRobert: naar mijn bescheiden mening verkondig je gezwets, kletspraat en onjuistheden!
Robert zegt
@remcott: het is zó makkelijk om in kwesties als deze de vakbonden te bashen. Als je de werkgevers moet geloven dan is altijd alles de schuld van de bonden. Maar ze vergeten voor het gemak te vertellen dat in vergelijking met de werknemers, de lasten van de crisis voor het grootste deel op het conto is gekomen van de werknemers. Sterker nog, veel bedrijven hebben het helemaal niet zo slecht, en hebben de crisis aangegrepen om de arbeidsvoorwaarden te versoberen en de winstgevendheid t.o.v. de omzet behoorlijk vergroot. Wat de bonden eisen is alles behalve onredelijk. Het feit dat een record aantal werknemers als maanden of zelfs jaren zonder CAO zitten is daar mede debet aan. Maar goed, ik begrijp dat voor dit soort zaken hier weinig begrip te vinden is.
remcott zegt
@RRRobert: nu maak je mij benieuwd, jij beweert dat een substantieel deel van de bedrijven winstgevender is als voor die tijd? En dat dit komt door een verslechtering van de arbeidsvoorwaarden, allemaal door de werkgevers!?
Kun je dat met ook maar enigszins betrouwbare cijfers onderbouwen. Ik werk in het MKB en we doen ook zaken met MKB, duidelijk winstgevende bedrijven zijn op moment echt in de minderheid. Aan de andere kant heb ik behalve bij een echt dreigend faillissement niet meegemaakt dat de arbeidsvoorwaarden verslechtert zijn.
En niet tot nauwelijks loonstijging is geen goed argument, de inflatie was ook redelijk nihil. Daarnaast stijgen de lonen in een hoog conjunctuur vaak sneller als de inflatie en in een laag conjunctuur is dat andersom.
vroaaar zegt
@RRRobert: gelul, ook zonder CAO kun je prima aan het werk. Ik heb trouwens zelf van dichtbij een faillissement meegemaakt. Eerst een reorganisatie waar de bonden een heel vet sociaal plan afdwongen dat eigenlijk niet te betalen was en ruim een jaar later ging de tent alsnog dicht en stonden de “overlevers” van de reorganisatie met lege handen.
dieselaer zegt
@RRRobert: tot op een bepaald niveau zijn ze nodig geweest, maar in deze tijden van globalisering kun je niet zeggen: “ik staak want ik wil meer geld” want dan gaat de opdrachtgever meer geld verdienen in een lagelonenland en ben jij je baan kwijt.
desjonnies zegt
@RRRobert:
Onzinnig debiel en populistisch gezwets jongeman, je komt er nog wel achter als je 100 man personeel hebt.
Ik heb Joods bloed en mensen aan wie we een hekel hebben wensen wij altijd ‘veel personeel ‘
valetparker zegt
@RRRobert: ik werk 7 dagen in de week 17 uur per dag. En dat is geen gelul, dat heet ondernemen. Als er dan een vakbond voorbijkomt, dan ontsla ik echt onmiddellijk al mijn personeel. Maakt me geen reet uit wat het kost: als je niet bij me wilt werken, dan ga je maar ergens anders werken.
widodh zegt
@valetparker: Idd, zo denk ik er ook over :)
michielleendert zegt
@RRRobert: 60 jaar geleden Ja. Maar we hebben het nu ff over NU
remcott zegt
@draadloos: wat ik vooral jammer vind is dat deze werknemers waarschijnlijk nog steeds denken dat de FNV hun belang behartigt! Hier wordt politiek bedreven waarbij de werknemer de dupe is.
draadloos zegt
@remcott: helemaal mee eens.
martinus zegt
@remcott: zeker in het metaalelektro werken er echt boeven bij FNV. Het pensioenfonds metaalelektro is ook half leeggeroofd doordat er niet goed op de pot werd gelet door de vakbond.
sjonnie82 zegt
@remcott: dit is tenminste 1 van de meest zinnige reacties ?
oranje123456789 zegt
@draadloos: my name is bond, vakbond.
Junior540 zegt
@oranje123456789: je moet het niet te bond maken
beefcake zegt
@oranje123456789: eerder fuckbond (erg makkelijk, maar toepasselijk)
norge zegt
Gewoon weer gaan staken tot de productie weer terug gehaald wordt…….Lang leve…
valetparker zegt
Bravo vakbonden!
Nederland: het Frankrijk van Noord Europa
csx3000 zegt
@valetparker: Daar vergis je jezelf, in Frankrijk krijgen ze nog wel iets voor elkaar.
De FNV komt niet in de buurt van hun slagkracht.
csx3000 zegt
Die lui van FNV zijn enge mensen. trap er niet in.
Uiteindelijk denken ze alleen maar aan hunzelf.
Ik ken er 1, hij rijd een nieuwe BMW 435i.
ghost zegt
@csx3000: zichzelf en hij rijdt
csx3000 zegt
@ghost: je begrijpt me toch, leuk dat je nog op school zit.
Maar ik bedoel alle werknemers van de FNV niet alleen de BMW rijder.
ghost zegt
@csx3000: Ja zeker.
Ik zit overigens al tijden niet meer op school, thank god!
Geen haat hier.
csx3000 zegt
@ghost: hunzelf=henzelf sorry voor mijn dialect.
csx3000 zegt
@ghost: Oh ja, kun je misschien ook nog een inhoudelijke reactie plaatsen op het artikel ipv een beetje de taal nazi uit te hangen en dan te hopen op veel likes zodat je, je vrijdag avond weer kansloos kan afsluiten met je behaalde resultaten.
ghost zegt
@csx3000: oké internetheld, heel volwassen van je zo’n reactie.
Mijn reactie op het artikel? Tja, simpel volk daar bij NedCar, waarschijnlijk laaggeschoold en onwetend. Ergens kan je het hen niet kwalijk nemen, zij zullen alles doen wat tot meer geld zal leiden. Dat de gevolgen leiden tot een uiteindelijke ondergang van de werkgever komt niet in de gedachtegang voor.
remcott zegt
@ghost: euhm denk dat het personeel niet uit allemaal laaggeschoolde ‘simpletons’ bestaat. Volgens mij is het toch vooral vanaf MBO niveau wat er werkt. Dan mag je volgens mij wel enige intelligentie verwachten.
Maar een ‘politieke’ overtuiging, wat een vakbond in mijn optiek is, hangt niet samen met het intelligentie niveau.
Wel hebben ze een heel andere perceptie van de wereld.
ghost zegt
@remcott: Als dat zo is, dan heb ik mij vergist. Zelf zou ik, zeker als ik weet dat mijn bedrijf niet in het beste financiële water zit, dit soort grappen niet inzetten. Hart voor de zaak enerzijds en inzicht en daarmee voor mij ook een stukje intelligentie in mijn optiek. Iets wat de auteur van bovenstaand stuk ook een aantal keren aanhaalt in zijn uiteenzetting.
ablogjunk zegt
@remcott: Tegenwoordig mag je niet eens achter de kassa kruipen van de locale supermarkt als je geen MBO hebt. Dan hebben we het ook nog geen eens over de niveauverschillen tussen de diverse MBO opleidingen. Dus om nou gelijk een waarde te hangen aan de intelligentie in relatie tot het opleidingsniveau. Sterker nog, wij zouden hier geen enkel persoon een label moeten geven op basis van een nieuwsartikel of wat dan ook. Deze mensen hebben slechts zichzelf in de vingers gesneden door niet om zich heen te kijken en blij te zijn met het feit dat zij wel de gelukkigen zijn (waren) met een baan.
csx3000 zegt
@ghost: Vreemde reactie van je, maar goed je hebt je zegje gedaan.
Leuk dat je het personeel van NedCar allemaal zo makkelijk wegzet.
Succes met je zelfingenomen karakter.
gtwillem zegt
@csx3000: @ghost bedoelde het niet zo. Taalfoutjes kunnen voorkomen, in de haast waarin ik alles typ sluipen ze er ook door. En dan kun je er op gewezen worden. Dat krijg je als je het niet even checkt. Kan gebeuren. En nu weer lief doen tegen elkaar want we hebben al zo weinig autoliefhebbers ;-)
ghost zegt
@gtwillem: dank Willem en wat ik dus al zei in mijn eerste reactie op csx3000; Geen haat hier. Totaal geen reden om te gaan kommaneuken maar ik word er zelf ook altijd op gewezen hier op Autoblog.
werf76 zegt
@ghost: Volgens mij ben je zelf de internet held door je zo te gedragen. Als er een minder in de taal is hoef je dat niet van de daken te schreeuwen.
kobus1967 zegt
@ghost: maar hopelijk niet lang meer.
Edge zegt
@csx3000: Nou, dat is niet helemaal waar. De FNV wilt natuurlijk ook winst maken. Aangezien het overgrote deel van hun inkomsten uit contributie komt, heeft de FNV er baat bij om goede resultaten te halen zodat ze die te kunnen gebruiken om nieuwe leden te werven. Maar als je je bedenkt dat FNV-leden 12 of 16 euro per maand (afhankelijk van je bruto inkomen) lidmaatschap betalen en er 1,1 miljoen leden zijn, snap je waar ze die BMW van kunnen betalen.
remcott zegt
@Edge: gedeelte wordt ook gereserveerd als stakingskas toch?
csx3000 zegt
@Edge: Dus?
Jij werkt er ook?
gtwillem zegt
@Edge: FNV is volgens mij een stichting zonder winstoogmerk. Verder heb je volkomen gelijk: ze moeten wel voldoende inkomsten hebben om hun diensten te kunnen faciliteren.
swid zegt
@gtwillem: Zonder winstoogmerk is natuurlijk een beetje uit het verband getrokken bij dergelijke organisaties, er zullen mensen beloond moeten worden voor diensten binnen de organisatie en er moet waarschijnlijk een pot zijn voor onzinnige uitgaven ten bate van de eerder genoemde mensen.
dieselaer zegt
@csx3000: en gelijk heeft hij, ik ben er jaloers op hoor!
granlusso zegt
Ik snap werkelijk niet dat mensen zo weinig betrokken kunnen zijn bij een bedrijf dat zo haar nek heeft uitgestoken om hen hun baan te laten behouden. Tuurlijk ook voor eigen gewin (goodwill enz.), maar het gebrek aan respect, en vooral het gebrek aan inzicht (het grote BMW kijkt over de schouders van Wim mee) over de mogelijke gevolgen.
Conflicten tussen werkgever en werknemer prima, maar staken is een verkeerde beslissing geweest. Dat het tot dit zou leiden kan zelfs m’n kat nog voorspellen. Olie en oliedom.
granlusso zegt
@granlusso: ‘over de mogelijke gevolgen verbaast me’ moet het zijn ;)
csx3000 zegt
@granlusso: Daarin is de FNV goed, die hersenspoelt de leden met dit resultaat.
Deden ze ook goed bij het V&D personeel.
Maar niet heus.
White_Lightning zegt
Die interessante vakbondspiepers kunnen misschien eens met hun diplomatische kompanen gaan overleggen bij het voormalige GM -Antwerpen, Renault-Vilvoorde en Ford-Genk. Ook daar vond de anti-werkmaffia dat ze moesten mekkeren en staken. De rest is geschiedenis.
Edge zegt
Het is ook nooit goed hè? Die werknemers daar moeten zich eens goed beseffen hoe lastig het is tegenwoordig om werk te krijgen en blij zijn dat ze een baan hebben. Fuck die FNV met hun stakingen! Zolang je baas je elke maand netjes voldoende betaalt en je onder fatsoenlijke arbeidsomstandigheden moet je gewoon je waffel houden en lekker werken voor je centen. Dat je iets meer loon wilt, prima, dat kun je vinden, maar dan ga je gewoon zelf met je werkgever om tafel. En als je zelf wilt bepalen wanneer je gaat werken moet je maar eigen baas worden. Je werkt voor een baas, dus de baas bepaalt wanneer jij moet werken. Zo simpel is het.
Edge zegt
@Edge: Daar moet het woordje “werkt” tussen “arbeidsomstandigheden” en “moet”
maxhunter zegt
Toen ik bij eerste stakingen bij VDL Nedcar hiervoor waarschuwde viel iedereen over me heen. Helaas krijg ik gelijk. Ford verplaatste al eerder de productie om vergelijkbare redenen van België naar Spanje.
granlusso zegt
@maxhunter: Niet hier denk ik, zo’n beetje iedereen heeft vanaf het begin hiervoor gewaarschuwd ;)
awesome zegt
Waarschijnlijk zijn het niet eens de personeelsleden die gestaakt hebben die hun baan kwijt raken, maar mensen die later in dienst zijn gekomen.
Mensen die wellicht wél echt willen werken voor een inkomen, en een gezin willen onderhouden.
Hoe zuur zou dat zijn?
Mocht het wel zo zijn dat stakend personeel de klos is: Terecht, zelfs een hond snapt dat je niet in je eigen mand moet schijten.
awesome zegt
@awesome: en dat allemaal voor, pak hem beet €70 per maand extra.(berekend op 30K inkomen). WW is een flink stuk minder dan je inkomen zonder die 7 tientjes…..
werf76 zegt
@awesome: Overigens vind ik 70 euro per maand extra best veel geld. Alleen kansloos natuurlijk wanneer je vervolgens zonder werk kom te zitten.
Esprit_de_Flandre zegt
@awesome: Als ik door een vakbondsactie waar ik zelf niet aan meegewerkt heb op straat zou komen te staan, dan zou de vakbond dat mogen horen. De vakbondslui in de fabriek in de eerste plaats. Ik zou gewoon hun job opeisen…
Rick-dos zegt
Ik sta helemaal achter het recht op staken, maar er is een tijd van staken en een tijd om dat niet te doen.
Als je een paar jaar geleden werkeloos thuis zat, omdat die hele Born autofabriek geen bestaansrecht had, dan zou ik de komende jaren ff niet staken. Al helemaal niet als ik de reden van de staking hier lees.
Het is een beetje hetzelfde als dat iemand je omhoog trekt van een klif rand en je van een gewisse dood redt, jou vervolgens een klap op je arm geeft en jij gelijk een pistool tegen z’n hoofd zet.
ziekegeest zegt
Laatst speelde zich min of meer hetzelfde scenario af in de Rotterdamse haven. De arbeiders wilden een baanzekerheid van 9 jaar, dus hoe dachten ze dat voor elkaar te krijgen? Staken! Nou kost een staking in de haven miljoenen per dag, en dat motten we nie hebbe. dus zijn de werkgevers aan de tafel gaan zitten met de FNV, maar omdat de FNV deze onderhandelingen niet door had gecommuniceerd naar haar leden zijn deze alsnog gaan staken. En er was al een akkoord bereikt.
Dus toen kregen de stakers een dikke middelvinger van hun werkgevers en ging het akkoord niet door.
wederom een faal van de FNV
henkhupelschoten zegt
Ben benieuwd hoeveel onschuldige niet FNV’ers dit hun baan heeft gekost. Man man man stelletje idioten die socialisten.. Hoor ze bij de DAF in Eindhoven alleen maar klagen, waar bij ik bij mezelf afvraag, waarom ga je staken bij een merk dat zo in bloei staat? Man wees blij dat je werk hebt! Heb ze bij de Grolsch zien staken om helemaal niks! En het zijn altijd dezelfde labbekakkers die vooraan staan! Jammer dat het recht er niet is om die lui op staande voet te kunnen ontslaan (volgensmij)
Dizono zegt
@henkhupelschoten: Geen, die hebben een vast contract en ‘mogen’ blijven. Het zijn de veelal niet bij de bonden aangesloten tijdelijke arbeidskrachten die hier de dupe van worden.
clarkson zegt
@Dizono: Ik neem aan dat juist de arbeidskrachten met een vast contract gingen protesteren. En ik kan me ook niet voorstellen dat er straks nog mensen werken die dat misschien ooit nog eens kunnen gaan doen.
Dizono zegt
@clarkson: ik las de comment van @henkhupelschoten verkeerd, als in /sarcasm: ik ben benieuwd hoeveel onschuldige FNV’ers hiervan de dupe worden.
Maar we denken er hetzelfde over denk ik: FNV’ers staken en anderen worden daar vooralsnog de dupe van.
clarkson zegt
@Dizono: Dat denk ik wel ja. Het is trouwens belachelijk dat mensen nog mogen staken (binnen de baas zijn tijd dan). Ik vind het niet meer van deze tijd. Meer iets van 100 jaar geleden.
gamma81 zegt
Snap dat je dat gekonkel van vakbonden en werknemers zat bent. Snap dat je werk verplaatst.
Maar naar Engeland?????
Of ben ik gewoon te oud geworden om de wereld te begrijpen?
Waar is de Engelse auto industrie aan kapot gegaan?
gtwillem zegt
@gamma81: Geen idee. Aan de kwaliteit kan het niet gelegen hebben.
Jetlag zegt
@gamma81: Als je serieus twijfelt, heb je geen notie hoe de moderne auto-industrie. Waarschijnlijk was het op sarcastische wijze quasi gevat bedoeld, maar tegenwoordig heeft de kwaliteit weinig te leiden onder de gekozen productielocatie.
De fabrikant stelt de specificaties en controleert de processen middels audits of er conform gehandeld wordt. In dit geval staat dat nog eens los van het feit dat er al een fabriek staat en het de minste inspanning kost om de Born-productie (deels) over te nemen…. Dus is in eerste instantie ALTIJD aan de fabrikant te wijten.
mout zegt
@jetlag: Z’n punt is, dat de Engelse industrie pas echt serieus kapot gemaakt werd en wordt door kolder-stakingen. Zo zijn de kwaliteitsproblemen (en ja – het was zo rampzalig als iedereen roept) voor een deel veroorzaakt door roest. Metalen onderdelen stonden soms een maand buiten in de regen door een staking, voordat ze verder werden bewerkt met roestwering.
desjonnies zegt
@gamma81:
Te oud dat weet ik niet, te stom zal ik niet zeggen, want da’s nie aardig maar de Britse auto industrie is bloeiend !
Ik heb me als Anglofiel en Francofiel erin verdiept, en niets uit de jaren zestig en zeventig en tachtig is wat het lijkt bij Leyland.
Leyland was eerder een enorme opstapeling van politieke bemoeizucht, politieke correctheid en politiek onbenul als het over industrie, geld verdienen en banen gaat.
De politiek creëert namelijk NOOIT banen of werkgelegenheid, dat is een fout gedachtegoed, ondernemers creëren werk en de politiek kan zorgen voor gunstige randvoorwaarden zoals arbeidsvoorwaarden, belastingen enzovoorts.
Het moment dat de politiek met de portemonnee klaar staat om te subsidiëren, gaat het negen van de tien keer fout.
Enige uitzondering als staatsbedrijf is Renault geweest, niet in zichzelf gekeerd en levend van belastinginkomsten maar creatief, vernieuwend en vooruitstrevend in de zestiger jaren.
Esprit_de_Flandre zegt
@desjonnies: “De politiek creëert namelijk NOOIT banen of werkgelegenheid”
Jammer genoeg heeft dat nog nooit een politieker tegengehouden met de eer te gaan lopen…
Esprit_de_Flandre zegt
@desjonnies: Trouwens, de politiek creëert wel jobs. Voor ambtenaren. Alsof we er daar nog niet genoeg van hebben…
desjonnies zegt
@Esprit_de_Flandre:
ik heb het uitsluitend over productieve banen, geen banen voor mensen die anderen controleren of ze hun onderbroek niet achterstevoren aan getrokken hebben.
Dat is namelijk de Europese Ziekte : te veel fantoom banen voor mensen die de productievelingen moeten ‘controleren’, die regeltjes maken om zichzelf in stand te houden.
Daarom hebben we een prachtige toekomst achter ons !
parker zegt
Achterhaalde babyboomert onzinclub die hele FNV, nog erger dan een Prius
alfablog zegt
Jammer dat er gestaakt wordt. Soms moet je iets verder denken. Gevolgen kunnen niet uitblijven.
In Engeland staat een identieke fabriek onder BMW regie. Schuift makkelijk met de capaciteit.
Dutchdriftking zegt
Zat er natuurlijk aan te komen….
rd1991 zegt
Ik zou er zo boos over kunnen worden he. Net wat ze zeggen, ze zorgen voor werk, nog voor een mooi product in plaats van een zaaddodende Mitsu Colt, krijg je dit weer. Ze mogen wat mij betreft de boel opdoeken, en mensen aan de gang laten gaan die wél willen werken in plaats van die mauwerds!
lekbak zegt
@rd1991: beetje jammer dat het dan waarschijnlijk naar een land gaat met lagere lonen…
rd1991 zegt
@lekbak: dat is hun eigen schuld toch.. eerst gaan lopen mekkeren toen Mitsubishi er mee kapte, nu hebben ze iets fantastisch en met zekerheid… doen ze dit. Niks meer dan hun verdiende loon als het gebeurd.
lekbak zegt
@rd1991: doordat zij staken moeten wel werkenden zoals ik meer belasting betalen om hun uitkering te bekostigen. Daarbij is het een algemene domper voor de economie.
Maar ook dat zien die kortzichtige lui van de vakbonden niet. Die denken daadwerkelijk nog dat een werknemer enige macht heeft.
Jetlag zegt
@rd1991: Ik kan me deels in je reactie vinden. Ik zou het jammer vinden als de mensen in Born ook echt zo neerbuigend over de “zaaddodende Mitsu” zou denken.
Ongeacht wat je van het product / de producent vindt, het heeft ervoor gezorgd dat je een belegde boterham had.
Ook toen de (semi-)premium partner (= Volvo) het zinkend schip verliet en ook toen deze nóg zo’n (semi-)premium producent (Daimler Benz / Smart) binnenhaalde…
On topic, vind ik het een beetje kortzichtig en stuitend dat ze tegen diegene die hen van een “hongersdood” gered heeft en ervoor zorgt dat er weer brood op de plank is, nu alweer gaan zeuren dat het brood geen vijf-gangen-menu is.
Bot gezegd; ondankbaar volk.
lekbak zegt
Ik vraag me af hoe lang het nog duurt voordat ze die vakbonden de rug toe keren. Tot die tijd heb ik geen medelijden met de mensen die staken, en er al helemaal geen respect voor. Werken met je luie donder, dat doet de rest van Nederland ook.
Wil je meer loon of betere werkomstandigheden dan ga je lekker naar de buurman die dat wel heeft. Is die er niet? Dan moet je het dus zelf wel beter hebben dan de buurman, waarom dan klagen?
Ik krijg gewoon de kriebels van dit soort stakend ondankbaar lui tuig. Wees verdomme blij dat je een baan hebt.
csx3000 zegt
@lekbak: Makkelijk lullen van de zijlijn, je hebt geen idee wat die mensen meemaken.
vetnek zegt
@csx3000: Gefeliciteerd met je 512e zinloze reactie. Namens de Autoblog feestcommissie een prettig weekend.
csx3000 zegt
@vetnek: Dank je wel, ik doe me best.
csx3000 zegt
@vetnek: He simpele je hebt vast nog een baantje totdat je ook geen baantje meer hebt lul je dan ook zo makkelijk.
Oh nee dan klop je vast aan bij Pa en Ma, succes!
vetnek zegt
@csx3000: Goed om te zien dat je 8 minuten hebt nagedacht over dit degelijk onderbouwde antwoord. +1 voor de moeite.
Ik heb inderdaad nog niet veel werkgevers gehad, Renault Nederland, ABN Amro en momenteel accountmanager binnendienst bij een Internationaal bedrijf.
Voorafgaand heb ik me uit de naad gewerkt op de IVA in Driebergen en ben ik op dit moment bezig met mijn 2e HBO opleiding bedrijfseconomie deeltijd naast m’n 40u werkweek op de zaterdagen
Je geluk en toekomst heb je in je eigen hand en niemand gaat je daarbij helpen, geen pappie en geen mammie. Kansen die je krijgt of gekregen hebt moet je dankbaar voor zijn en dus niet om zeep helpen met een staking Dus kom niet “lullen” en doen of je alle wijsheid in pacht hebt want het zou me niets verbazen als je doordeweeks stukadoor bent en in het weekend barman.
vetnek zegt
@csx3000: verder ben je wel een toffe peer hoor. Krijg alleen een beetje jeuk van pappie en mammie opmerkingen.
csx3000 zegt
@vetnek: Wie betaalde de IVA?
remcott zegt
@csx3000: ik vul hem iets prematuur in met een plausibele veklaring; Studiefinanciering / lening en daarnaast ouderwets de handjes uit de mouwen.
Zo heb ik mijn studie tenminste kunnen betalen
vetnek zegt
@remcott: Gewoon zelf idd, niet lullen maar poetsen, haha :)
dieselaer zegt
@csx3000: en wat als pa en ma het betaald hebben? Is hij dan pertinent een verwend nest? Ik denk dat dat absolute kolder is. Wees blij dat er wat geld in opleiding wordt gestoken, de overheid haalt het slechts weg en jouw FNV zal de economie ook niet doen groeien.
sjonnie82 zegt
@csx3000: jaloers ? Dat je nog lays bij moet vullen bij jumbo?
lekbak zegt
@csx3000: nou laat je het lijken alsof die mensen slachtoffer zijn. Waarvan? Het zijn mensen die een baan hebben in een tijd dat een hele hoop welwillende mensen thuis zitten omdat ze niks kunnen vinden. Je kunt een hele waslijst aan argumenten voor het staken voor mij neerleggen maar dat ene tegenargument is sterker dan alle redenen om te staken.
Meemaken, laat me niet lachen zeg.
Dit is een tijd dat de werkgever de baas is. Dat blijkt maar weer want nu zitten er weer mensen thuis. Als ze nou de schouders er onder handen gezet en alle doelstellingen hadden overtroffen had bmw waarschijnlijk juist meer productie naar Limburg gehaald. Zo werk het, zo draai je de rollen om. Zo zorg je ervoor dat je weer recht van spreken hebt als werknemer. Tot die tijd niet staken maar werken!
csx3000 zegt
@lekbak: Het gruwel heet FNV, ik hoop dat je er nooit mee te maken krijgt, maar het is voor die mensen echt niet makkelijk.
De inside verhalen zijn anders dan het dagelijkse nieuws, dus trek niet te snel je conclusie.
Jij was er niet bij dus wat lul je nou?
lekbak zegt
@csx3000: ik lul over mensen die staken terwijl ze een baan hebben. Ik lul ook over mensen in mijn omgeving die geen baan hebben en een moord zouden plegen (figuurlijk) voor een baan bij nedcar, zou dat in de buurt zijn.
csx3000 zegt
@lekbak: Toch snap je het niet, ik heb het niet over anderen, maar over mensen die lid zijn van de FNV en die staken bij NedCar.
remcott zegt
@csx3000: dus als ik goed lees heb je geen leven als je FNV’er bent ?! Is dat eigen ervaring of heb ik je mis begrepen?
Daarnaast beweer je min of meer dat die ‘arme’ mensen gedwongen worden te staken. Ik neem aan dat ze daartoe gedwongen worden door die communistische gangsters van de FNV.
Eeuhm ik geloof heel veel maar ik weet niet hoe ik dit moet lezen? Als drama, klucht of komedie?
vetnek zegt
@lekbak: Amen, helemaal mee eens.
vetnek zegt
Van staken op je werk in Born. Naar thuis op de bank met een bak popcorn.
trustmeiamanengineer zegt
Kansloos die FNV. Hier bij DAF vandaag ook weer stakingen. Gelukkig draaien we dan nog op 70% capaciteit, maar het schaad DAF enorm. Betekend wel weer gratis koffie voor mij vandaag….
rainman zegt
Maar wel in de file voor de poort
gtwillem zegt
Ik raad iedereen aan om even een jaartje of wat in de Horeca te gaan werken. Minimaal loon, hard werken, lange werkdagen, lastige uren. Dan is elke baan een droombaan.
Ik vind het wel belangrijk dat mensen het recht moeten hebben te kunnen staken. Maar een vakbond als de FNV kan dit mijn inziens wel tactischer begeleiden.
Last but not least: niet meteen de vakbonden affakkelen. Ze doen ook heel goede dingen. Er zijn nog zat werkgevers die zich lang niet aan alle eisen en wetten houden en schandalig omgaan met hun personeel. Ik ken genoeg voorbeelden van mensen die er enorme baat bij gehad hebben.
Ik ben het wel met @Edge eens dat deze actie ook een symbolisch karakter heeft. Dat ze een bedrijf als BMW wel even de les konden lezen. Wellicht hadden ze wel degelijk goede argumenten bij de FNV, gezien de situatie hadden ze beter een andere oplossing moeten zoeken.
lekbak zegt
@gtwillem: vakbonden zijn een noodzakelijk kwaad. Maar zoals ze tegenwoordig opereren is zwaar overdreven. Werkomstandigheden is één ding, werkuren en de beloning daarvoor is iets anders. Dat laatste is in mijn ogen niet iets wat een vakbond af hoort te dwingen door middel van staking. En al helemaal niet bij een bedrijf met de geschiedenis van nedcar!
oxymoron zegt
@lekbak: Het lullige is dat het hier helemaal niet gaat om de werkomstandigheden bij Nedcar, Scania of DAF. Het probleem is dat er nog steeds geen CAO voor de metaalindustrie afgesloten is omdat juist de FNV aan haar eisen blijft vasthouden. De andere bonden willen best. Maar de FNV heft besloten dat er dan mar “Warnstreiks” gehouden moeten worden en dan vooral daar waar men het voelt, ook al is juist daar alles in orde. Tenslotte ligt niemand er wakker van als bij een klein metaalbedrijfje met 10 man personeel een paar weken gestaakt wordt. En als dat bedrijfje dan over de kop gaat krijgen ze wel WW. Ze vergeten dan bij de FNV dat de grote jongens niet voor zichzelf werken maar voor opdrachtgevers die niet zo gemakkelijk ergens anders hun spullen laten maken. Nedcar is niet meer an een toeleverancier voor de eindmontage. Staak je die kapot, dan komt er niets voor terug.
remcott zegt
@gtwillem: eens voor wat betreft het werken in de horeca. Tijdens de studie ook gedaan zodat je het er later weer gedeeltelijk kon uitgeven.
Aan de andere kant de vakbonden
remcott zegt
@gtwillem: …. de vakbonden is een genuanceerd verhaal. Ja in het verleden hebben ze gezorgd voor een hoop goede dingen.
Tegenwoordig is dat verschillend per vakbond, er zijn ook bonden die op een constructieve manier wel dingen voor elkaar krijgt. In de familie bijvoorbeeld gehoord dat Het Zwarte Corps (wegenbouw, grondverzet e.d) een hele nette en goede vakbond is.
Aan de andere kant heeft vooral de FNV de laatste jaren meer partijpolitiek bedreven. Ik ben benieuwd of ze echt wel duurzame ontwikkelingen hebben weten te realiseren ten bate van hun leden de laatste tien jaar. Ik durf dat
moveyourmind zegt
“Vluchtelingen aan het werk helpen in de metaalsector, en dan meer specifiek in Born, zou dat geen goed idee zijn?”
Vraag me af of je er iets mee opschiet om die Limburgse bokkenrijders te vervangen door andere bokkenrijders…
mrrallycross zegt
Moeten ze daar niet al lang blij zijn dat ze werk hebben?
Jetlag zegt
Ik kan het eerste gevoel van “eigen schuld, dikke bult” moeilijk onderdrukken.
Het jammere in dit geval is dat hoogstwaarschijnlijk de (meeste) ontslagen niet onder het stakend personeel zijn gevallen.
Mij is altijd geleerd, dat je je eerst moet bewijzen, voordat je gaat eisen.
Hadden de stakers zich ook eerst even moeten beseffen; maak eerst deze generatie Mini’s vol overgave gebouwd, om de volgende order (zekerheid) veilig te stellen.
Onderwijl kun je natuurlijk wel blijven onderhandelen, maar je gaat niet als een klein kind op de grond liggen rollen…
berdie1967 zegt
Allemaal lulkoek banenverlies dit is gewoon intimidatie.
En voor de meeste praatjesmakers hier jullie weten helemaal niet wat speelt en ja ik wel want ik werk hier al 32jaar vanaf mijn 16e jaar dus kom niet aan met teksten zoals ik hier lees met t van lui zijn.
Ik spreek dagelijks met de mensen van bmw en zij zijn ook niet te spreken over bepaalde stakingen maar als het om de cao gaat staan zij achter ons zo gaat het bij hun zelf ook in duitsland.
en lekbak jij bent werkelijk het zieligste figuur van iedereen jij zal wel nooit gewerkt hebben stuk onbenul.
en dat mini een gedeelte gaat produceren in engeland was allang bekend omdat binnen nu en 1.5 jaar de mini one helemaal stopt bij ons.
desjonnies zegt
@berdie1967:
Once a loser, Always a loser …………(geldt voor jouw niet voor lekbak waarvan ik weet dat die twee keer zo hard werkt als jij )
Trek maar weer een mooi jurkje aan hoor meid !
berdie1967 zegt
@desjonnies: jurkjes gaan we zeker doen is bijna carnaval.
Over IQ denk dat jij die van een stoeptegel hebt met je onzinnige opmerkingen
hoe wil jij nou weten wie er harder werkt aardappel
stop jullie hoofd maar in je reet
groetjes van een luie limbo
parker zegt
@berdie1967: ga eens werken voor je geld!
lekbak zegt
@berdie1967: @desjonnies weet dat jij in een fabriek werkt. Hij weet dat ik op een schip werk. Hij kent de scheepvaart een beetje. Conclusies trekken over werkuren en hard werken zijn dan niet zo moeilijk.
Daarbij ben ik zo vriendelijk om te vermelden dat hij een ondernemer in (als ik het goed heb begrepen, wij kennen elkaar niet persoonlijk). Wel een ondernemer met meerdere personeelsleden, al een aantal jaar. Dat lukt niet zonder een acceptabel iq op z’n minst.
lekbak zegt
@berdie1967: ik werk vanaf mijn 16e voltijd. Voltijd in de binnenvaart betekent meer dagen per jaar dan iemand in een fabriek en ongeveer anderhalf keer zoveel uur per dag, op een rustige dag wel te verstaan. Onregelmatig uiteraard.
Oh, en ik krijg er ook nog eens minder geld voor. Uiteraard hebben wij ook geen Cao, ook niet nodig hoor.
Staken? Staken betekent ontslag. En terecht ook want als ik staak ligt het bedrijf stil (haha, stil liggen, schip, letterlijk, woordgrapje).
Je kunt wel lekker gaan roepen dat ik niet weet hoe het werkelijk zit, en dan heb je nog gelijk ook. Maar ik hoef ook niet alles te weten om te zien dat het niet verstandig is om te staken. Dat blijkt overigens wel.
Overigens over die mensen van bmw: gezien jou vaardigheden wat betreft het schrijven schat ik in dat jij niet een hele hoge functie hebt binnen het bedrijf maar meer iets in de productie. Ook belangrijk hoor! Maar het betekent wel dat je waarschijnlijk ook niet communiceert met de mensen van bmw die beslissen over welk model waar gemaakt wordt. Ik acht de kans groter dat je communiceert met mensen van je eigen niveau of iets hoger, mensen die productie draaien (op de werkvloer of kantoor). Hoe hoger de mensen binnen een bedrijf, hoe minder ze voor stakingen zijn over het algemeen.
Mocht ik je functie verkeerd inschatten dan hebben we de werkelijke reden van het verdwijnen van de productie gevonden…
awesome zegt
Rewind naar 2014:
Janny Koppens, bestuurder FNV Metaal: “Na een roerige periode kunnen zij verder met Gewoon Goed vakwerk leveren. Wij wensen de mensen een mooie toekomst. Dat er maar veel mooie auto’s geproduceerd mogen worden en de werkgelegenheid in een stabiele lijn recht omhoog mag groeien.”
https://www.fnv.nl/sector-en-cao/alle-sectoren/metaal/nieuws/868062-vakbonden_feliciteren_autobouwers_160714/
remcott zegt
@awesome: lekker betrouwbare club de FNV
right zegt
Het versoberen van arbeidsvoorwaarden is in een slechte economische situatie een noodzakelijke stap om bedrijven, de motor van de economie, toekomst perspectief te bieden. Dat zijn geen valse voorwendselen echter noodzakelijke stappen om de winstgevendheid en werkgelegenheid te garanderen, en juist hier is samenwerking nodig. Werkgever en werknemer samen en niet een bond zoals de FNV die alleen uit zijn om krimpende achterban te pleasen met salaris verhogingen in plaats van een reëel beeld te scheppen bij hun achterban. En wat mij het meest stoort is het feit dat medewerkers van bonden in Audi en BMW’s komen voorrijden om te stoken- werkweigeraars en graaiers samen, dat zijn de bonden.
mashell zegt
@right: De motor van de economie zijn niet de bedrijven maar de klanten van de bedrijven. Wil je de economie aanzwengelen dan moeten dus de consumenten bestedingen omhoog en dus eigenlijk de lonen. We zitten nu in hoog economie (degenen die nu nog denken dat we in crisis zitten hebben blijkbaar geen idee van wat een crisis is) en daarbij is er dus geen enkele reden tot versobering van arbeidsvoorwaarden. Sterker nog, versobering van arbeidsvoorwaarden is het versobering van de economische kracht van de consument en dus bijl aan de wortel van de economie. Dat is economisch gezien dus uiterst onwenselijk.
lekbak zegt
@mashell: de motor van de economie is de creatieve ondernemer. Die zorgt voor banen, die zet geld om.
hans75 zegt
‘Gelukkig’ is het maar een tijdelijk probleem…. verplaatsen van de productie naar Engeland leidt over een paar jaar tot een zelfde staking in Engeland.. waar de arbeidsmoraal net zo laag is, en de unions net zo kortzichtig zijn…
desjonnies zegt
@hans75:
Wanneer ben je voor de laatste keer buiten geweest Hans, kom op zeg juist Engeland is enorm veranderd op het gebied van arbeidsverhoudingen en pampert de Britse overheid je allang niet meer
Kom op nou zeg, ik zat van de week nog op een Britse Ferry, daar wordt kei en keihard gewerkt zonder mekkeren !
sidelo zegt
Het volgende “succes: van onze vakbonden na Brinks, Philips Morris en de V&D. Hoeveel mensen zullen er voor die paar procenten werkeloos thuis zitten. En wie denk je dat dat moeten betalen? Juist de werkende. In de huidige economie waar bedrijven zonder problemen hun productie naar het buitenland kunnen verplaatsen en vervoer het probleem niet meer is zal een instelling als een vakbond misschien ook eens met zijn tijd mee moeten gaan.
remcott zegt
@sidelo: helemaal eens, zeker in het geval van de FNV is dat stukje besef ver te zoeken!
steelboy zegt
In alle reacties lees ik een wijzende vinger naar ofwel de werknemers of de vakbond(en), maareuh… met wie heeft BMW een overeenkomst? Met de werknemers op de werkvloer? Dacht het niet he… Directie/management van Nedcar heeft een leververplichting met BMW, niemand anders. Hoe zij dit organiseren, is hun pakkie aan. Natuurlijk helpt het je als directie niet als mensen gaan staken of ontevreden zijn, maar daarvoor wordt je toch betaald? Om te zorgen dat je het beide kanten op goed doet? Hoe makkelijk had de directie een staking kunnen voorkomen of voor kunnen zijn… waarom heeft nog niemand die vraag gesteld?
oxymoron zegt
@steelboy: Aan de directie van Nedcar ligt het niet, die heeft de zaakjes goed op orde. Zoals ik hierboven al geschreven heb, is het hier een kwestie van dat de FNV, en alleen de FNV, nou eens flink wil zijn en een voorbeeld stellen voor al die andere bedrijven waar wel nog wat te halen valt maar die te klein zijn om op te vallen.
awesome zegt
@steelboy: Meneer van de Leegte heeft toch echt bemiddeld.
Het is niet zijn CAO, maar van alle werkgevers in de metaalsector.
remcott zegt
@steelboy: zoals de reacties hierboven ook aangeven, als je wilt mee discussiëren zorg dan ook dat je feiten kent.
fit4fun zegt
Beschamende mentaliteit van de Limburgers. Stank voor dank van de ranzige vakbonden.
desjonnies zegt
” 40 jaar socialisme, er is in die tijd veeeeel bereikt ” – klein orkest óver de muur’1984.
Ik haat ze
Hartgrondig die tyfusvakbonden,
Heb ooit Paultje Rosenmöller een muilpeer gegeven toen ik door hem zelf in de haven van Rotterdam niet mocht lossen van die Sissy !
Kan trouwens niets hebben die lamlul !
En nu, @lekbak heeft gelijk, WIJ zijn het ALLEMAAL die straks de uitkeringen weer mogen opbrengen en komen er plots ‘financiële tegenvallers’
Ik zou in een land willen leven waar er bij dit soort situaties het de vakbond is die de werklozen zelf mag doorbetalen, moet je eens kijken hoe veel er dan gestaakt gaat worden.
Laat ik duidelijk zijn : IEDEREEN die werkt heeft recht op een fatsoenlijk loon een fatsoenlijke gezondheidszorg (die al is GESTOLEN van ons allemaal) en fatsoenlijke arbeidsomstandigheden.
Wij betalen netjes overwerk, het eten ’s avonds, werkkleding, een fatsoenlijke bedrijfswagen enzovoort en wie hier niet wil werken, is vrij om te gaan !
Maar dit bij NedCar gaat nergens anders over dan dat ze te LUI en te BESODEMIETERT zijn om te werken , dus GUN IK HET ZE.
Want werkwillenden hadden dan maar, net als ik toen in de tachtiger jaren, moeten gaan matten, ’tis verdorie je BAAN, je INKOMEN !!!!! eens kijken hoe die LAFFE FNV lamstralen op de loop gaan !
Ik heb een diepe bewondering voor Mijnheer Wim van der Leegte, hij heeft dit ondernemersrisico genomen om daar in de regio iets te betekenen, om iets te betekenen voor Limburg en voor Nederland; hoe trots waren we immers niet toen we lazen hier op Autoblog dat er Mini’s in Born gebouwd zouden gaan worden !
BAH BAH BAH
spottert zegt
@desjonnies: kortzichtig, populistisch, subjectief… U bent een echte kenner, ver verwijdert van de werkelijkheid!
spottert zegt
@spottert: *verwijderd
norge zegt
@spottert: Denk dat sjonnie gewoon gelijk heeft..
desjonnies zegt
@spottert:
Blijf vooral je contributie betalen !
remcott zegt
@spottert: Hoe zou je uw eigen reactie omschrijven? Als socialistische / communistische / populistische retoriek misschien.
yupyup zegt
Het staken zal er iets mee te maken hebben, maar dat is niet het hele verhaal. Bmw heeft nog een andere reden om te vertrekken. Als het alleen om de stakingen zou gaan is het in ieder geval niet logisch om voor Engeland te kiezen.
centho zegt
Als je 14 weken voor niets gaat werken alvorens door VDL betaald te krijgen ben je al niet goed snik.
realhustler zegt
Ik houd niet van staken, en heb nog nooit gestaakt. Ik werk al bijna 24 jaar in de metalektro.
Echter, ik ben wel lid van de bond, en dankzij de vakbonden hebben we in Nederland (meestal) fatsoenlijke arbeidstijden, salaris en voorwaarden.
Sinds 2000 betalen werknemers meer belasting en bedrijven minder. Ja we hebben recessies gehad, ja bedrijven hebben het moeilijk of moeilijk gehad. Echter ze zijn 15% minder belasting gaan betalen de laatste jaren, en werknemers zijn er nauwelijks op vooruit gegaan.
De metalektro CAO is al enige tijd verlopen, en de werkgevers willen alleen verslechteringen van de arbeidsvoorwaarden. Recentelijk zijn er diverse cao’s afgesloten met redelijke verbeteringen, dus waarom zou metalektro akkoord gaan met minder?
De llandelijke economie gaat niet fantastisch, daardoor blijven investeringen achter. Maar bedrijven sparen meer en romen af naar het buitenland. als we hier wat meer loon krijgen, dan groeit de landelijke economie en gaan bedrijven weer investeren en groeit het nog meer.
mashell zegt
@realhustler: Je hebt helemaal gelijk. Maar dit is het internet. Daar gaat het niet om gelijk hebben maar om het meehuilen van de wolven in het bos. Hoe populistischer hoe beter. Dat de fabriek in Born er altijd al slechts was voor de extra capaciteit en de hoofdvestiging die in Oxford was, dat de verhuizing van productietoewijzing los staat van de stakingen, dat het om de metalectro gaat en niet om VDL, dat de werkgevers een niet bestaande crisis willen uitbuiten om over de ruggen van de medewerkers hun winst te verhogen doet allemaal niet ter zake. Dat de werknemers in de afgelopen crisis genoeg hebben bijgedragen en nu aan de beurt zijn om mee te profiteren van het jubeljaar 2016 (zie de laatste economische analyses). Dat de enige manier voor werknemers om werkgevers die aan de onderhandelingstafel struisvogel politiek bedrijven op de feiten te wijzen een staking is, doet allemaal niet ter zake. Dit is het internet, daar roep je alleen rechtse populistische nonsens, zelf nadenken of zelfs feiten noemen wordt niet geaccepteerd.
remcott zegt
@mashell: citeer je nu de folder van de FNV?
Je claimt gelijk te hebben maar je huilt net zo hard mee met een ander roedel wolven; de FNV lijkt me.
realhustler zegt
Btw, voor VDL vind ik het niet eerlijk, hoor, die hebben hele goede dingen gedaan. VDL wil misschien ook wel verbeteren, maar de gezamenlijke FME niet.
zesinlijn zegt
En dan hebben we hier een reactie van dhr. van der Leegte op de recordverkopen van BMW Nederland waar ook een stukje MINI in voorkomt:
Op 2 november 2015 startte de productie van de MINI Cabrio, het tweede model dat in de Nederlandse autofabriek in Born wordt gebouwd. Dit geeft aan dat BMW Group veel vertrouwen heeft in de Nederlandse productiefaciliteit. “VDL Nedcar is trots op de uitbreiding”, zegt President-directeur VDL Groep Wim van der Leegte. “Het is fantastisch dat we een tweede model voor BMW Group mogen produceren. De medewerkers van VDL Nedcar hebben zich uitstekend geëtaleerd op het gebied van kwaliteit en afleverbetrouwbaarheid. Dus grote complimenten voor hen. Ook grote waardering voor iedereen die met zijn of haar aankoop heeft bijgedragen aan het succes van MINI in Nederland.”
Volg deze link voor het voledige persbericht: https://lnkd.in/ei_J-yY
galant zegt
Ik begrijp dat je toe was aan weekend Dizono, maar het artikel nog eens doorlezen had geen kwaad gekund ;)
alinea 2; Productie zou pas zo’n anderhalf later op gang komen,
alinea 3; en niet zelf mogen kiezen wanner ze precies werken
alinea 5; werkgeversorganisatie FME, naar waar slechts een aantal,
alinea 5; Een slechts zaak, want
galant zegt
@galant: Haha! Crap, mijn punten zijn verwerkt als html code :D
alinea 2; Productie zou pas zo’n anderhalf [jaar] later op gang komen,
alinea 3; en niet zelf mogen kiezen wanne[e]r ze precies werken
alinea 5; werkgeversorganisatie FME, naar[?] waar slechts een aantal,
alinea 5; Een slechts [slechte] zaak, want
v8rules zegt
Na de gloeilampen ook het laatste beetje producerend bedrijf uit Nederland. Voor iedereen die niet op kantoor wil werken en geen diploma’s heeft, sterkte in dit verziekte land.
mashell zegt
@v8rules: En wie heeft het verziekt? De vakbonden, de werknemers of de werkgevers die alle productiewerk aan lage lonen landen hebben uitbesteed? In Nederland moeten we niet op prijs concurreren maar op kwaliteit. Duitsland produceert nog veel zelf, dat kan omdat ze zich op hogere kwaliteit richten (niets voor niets zijn de premium auto’s vooral Duits). Hoewel de product kwaliteit in Nederland eigenlijk nog een tandje hoger ligt dan in Duitsland missen onze ondernemers het zelfvertrouwen en de kunde om dat ook zo te vermarkten.
lekbak zegt
@mashell: de vraag is waarom de werkgevers de productie verplaatst hebben. Als je die vraag probeert te beantwoorden kom je ook uit bij vakbonden en onbetrouwbare werknemers. Let wel, ook, dus niet alleen!
Het zelfde gebeurt in China. Daar krijgen de werknemers ook een steeds grotere mond. Meer geld, meer rechten, meer meer meer. Het resultaat is dat de eerste bedrijven weer uit China vertrekken. Sommigen gaan weer terug naar hier waar ze efficiënter werken, sommigen gaan naar andere landen waar ze de werknemers nog wel uit kunnen buiten.
Het is makkelijk om de werkgevers de schuld te geven maar zo simpel is het niet. Net zoals het ook niet alleen bij de werknemers of de vakbonden zit. Net zoals de rest van het hele leven is het een balans.
remcott zegt
@lekbak: pas maar op straks wordt je ook van populisme beschuldigd door @mashell . Er is volgens hem sprake van uitbuiting door de werkgevers en de enige oplossing is staken schijnbaar.
Esprit_de_Flandre zegt
“waarbij we bovendien in plaats van suffige Mitsubishi Coltjes nu een mooi product uit eigen land zagen komen: de MINI… ”
Euhm… volgens mij klopt er iets niet aan deze zin…
viggen93 zegt
@Rrriberts:
De FNV heeft veel goeds gedaan en hierdoor is het werken een stuk aangenamer geworden. Wel verdomde jammer dat BMW het heel hard speelt maar dat geld ook voor de werknemers van VDL en VDL zelf. Alle partijen schuld maar wel jammer dat VDL nu een mooie order mist.
pietervb zegt
Communisten zijn en blijven er altijd, zoals ontevreden ” werk ” mensen!!!