Met pijn in ons hart moeten we jullie mededelen dat de eerste ‘Europese’ Cadillac onlangs een stille dood is gestorven. Cadillac had de BLS speciaal ‘ontwikkeld’ (lees: een Saab 9-3 verbouwd) om in Europa te kunnen concurreren met merken als Audi en BMW. Deze auto moest Kroymans helpen om Cadillac in Europa op de kaart te zetten. Helaas liep het in de werkelijkheid een beetje anders.
In Europa wilden we niks weten van de bij Saab gebouwde BLS en ook voor de overige modellen van Cadillac liepen we niet echt warm. En vervolgens kwam er ook nog eens een crisis overheen. We weten allemaal hoe het verhaal afliep: Kroymans ging failliet, GM viel om, Cadillac trekt zich zo goed als terug uit Europa en Saab werd verkocht.
Cadillac hoopte op jaarbasis 10.000 stuks van de BLS te verkopen, maar uiteindelijk zijn er in de periode 2005 tot en met half 2009 slechts 7.365 stuks van de band gerold bij Saab. De BLS was er als sedan en als stationwagen.
Liefhebbers van kleine Caddy’s hoeven trouwens niet te treuren, want onlangs kondige GM aan dat ze druk bezig zijn met ontwikkelen van een model onder de CTS. Dit model zou ATS gaan heten en beschikken over RWD en optioneel kan er gekozen worden voor AWD.
JosJ zegt
dat wordt slecht slapen vanavond……;)
steven5163 zegt
hij heb het ook net niet …
ik denk dat de cts wel goed gaat verkopen zou vooral dat hele snelle model wel willen hebben kom alleen ff niet op die naam :P
Headhunterz zegt
hm.. wist niet eens dat ie bestond :P
Maarten SLR zegt
Rust in vrede?
De oorlog barst nu los in autoland!
Tabasco zegt
Maakte op mij alleen indruk (alhoewel indruk), in Matrix reloaded.
Gaapie'' zegt
@steven5163 CTS-V
Jammer nieuws, ik vond hem best leuk.
Phoenix zegt
@ stevem5163
de CTS-V??
mastertjen zegt
Buiten een paar die ik hier in Gent zie fungeren als taxi zie je ze bijna nooit.
Hans Lurvink zegt
Ik steek vanavond een kaarsje voor de BLS aan, ga hem missen…
Thomas Bol zegt
Ik heb het concept model nog mogen bewonderen voodat ie gepresenteerd was in 2005 hoewel het echt geen lelijke auto is. Wel lekker zeldzaam en dat heeft misschien nog een leuke invloed op de restwaarde later! Misschien een toekomstige klassieker.
Chris zegt
De BLS heeft me nooit echt iets gedaan, de nieuwe CTS wel, die is echt prachtig vanbuiten en denk een de mooiste auto`s wat k ken vanbinnen… als k de keus ervoor had wist t k t wel…
Merry zegt
Leuk hoor een RWD middenklasser.
Wat voor motoren gaan ze er in gooien?want als ze als kleinste motor een 3.6 V6 hebben gaat het hier in europa niet verkopen, wij willen alleen 2.0 4 cilinders.
Hij hebben geen gallon benzine voor 0.01 cent zeg maar.
En nu ze opel van de hand gedaan hebben zal er minder motor keuze zijn.
lincoln zegt
was (net als Saab) ook niet echt een auto met toegevoegde waarde ..
aan de andere kant was de Fiat Multipla dat wel ..
dus mijn beredenering houdt geen steek ..
Machoman zegt
Rest In Pieces
nico zegt
je moet toch echt wel geen benul hebben van zaken doen als je denkt zo’n wagen in europa te gaan verkopen
Citrofiel zegt
Leuk, over 15 jaar kijk je nog eens om als je een BLS langs ziet komen. Dan zijn ze echt zeldzaam en misschien worden ze in de loop van de tijd wel waardevol… Hoewel ik er niet op zou gokken.
Maar goed, ze zijn bezig met het ontwikkelen van een model onder de CTS. Ehm… Wat is de BLS dan? Toch ook een model onder de CTS? Dus moet ik een BLS-opvolger verwachten, of nog kleiner (1-serie-concurrent) gezien de naam.
Fulvia zegt
Over een paar jaar is de ATS volgens ATS niet veel meer waard….
C6_R zegt
@ Nico: ik heb geen benul, dus please explain? De Saab variant kon het wel?
ferrari599xx zegt
2de hands word ie goedkoper
toch jammer
laulau zegt
ik snap het eigenlijk niet
ik vind de BLS mooier dan de 9-3 en hij is beter uitgerust
verder tja het kan gebeure maar tis wel jammer
six-trey zegt
Hij was mooier dan de gemiddelde europeese auto maar dat saab platform en motor verneukten het. Ik vind als een Cadillac wil kopen moet je een CTS pakken de BLS was maar een half ass oplossing.
rrwentzel zegt
Dit kan mijn auto-hart niet aan!
Het is vandaag de zwartste dag van mijn leven!
Maar toch jammer dat een model dan zo mislukt er zit toch geld in.
Benz.. zegt
Ach, gewoon een ”flop”model. Hij zag er niet eens zo slecht uit, maar een 5-serie of E-klasse zagen er toch beter uit en scoren ook goed. Hij zag er meer vernieuwend uit dan bijv. een Saab 9-3, waarbij je het vernieuwende echt moet zoeken.
Maargoed, men heeft de CTS nog.. (wat zijn de verkoopcijfers trouwens?)
laulau zegt
@benz
de bls zit in het segment van de c-klasse, 3-serie en de a4
maar goed die modellen zijn ook een stuk mooier dan de BLS
RubenBaeten zegt
Als er iemand in Europa in de markt is voor een Cadillac ben ik het wel, en zelfs ik zou geen SaaBLS kopen.
Benz.. zegt
@laulau
What ever.. zijn concurrenten zijn iig Duits! ;)
amg zegt
DAAAAAAG!!!!
supershallow zegt
Wisten jullie dat BLS staat voor BuLlShit? Major marketing fuck up. Zowel een belediging voor Cadillac als voor Saab…
BananaFlip zegt
Ik kan er niet zo om treuren.
Genoeg andere leuke auto’s, en de BLS was nou niet echt een heel spannend karretje.
mashell zegt
Erg jammer. Origineel gelijnde auto, beste verschijningsvorm van de 9-3. Maar veel te hoog in de markt gezet. Pas vorig jaar in Business edition aantrekkelijk.