
Niet alleen moet de tax credit van 7.500 Dollar verdwijnen, daarnaast willen Republikeinen 1.000 Dollar aankoopbelasting op EV’s. Elon zal blij zijn…
Er zijn wat kleine wijzigingen gaande aan de andere kant van de plas. In de eerste dagen van het tweede Presidentschap van Donald Trump, gaat de boel volledig op de schop. Elon Musk en zijn lost boys van DOGE ontmaskeren corruptie bij de vleet en racisme en seksisme als officieel overheidsbeleid (DEI) heeft afgedaan. De met belastinggeld gefinancierde cancel-maffia wordt met miljoenen per dag gecancelled. Musk en zijn volgers delen de successen transparant op een speciale website en op X.
Deze daadkracht en dit gogme ten spijt, is het natuurlijk wachten op het moment dat Trump en Musk ruzie krijgen. Dat kan in feite elke dag gebeuren. Maar het helpt vermoedelijk niet als Trump en de Republikeinen aan de portemonnee van Musk komen.
Elon heeft eerder aangegeven dat hij het niet erg zou vinden als de Republikeinen de ’tax credit’ van 7.500 Dollar op EV’s afschaffen. Zijn stelling is dat zo lang dat voor iedereen hetzelfde is, hij de concurrentie met de EV’s van GM, Ford en Stellantis wel aankan.
Doch een plan van veertien Republikeinse senatoren gaat verder. Zij willen niet alleen de credit van 7.500 Dollar afschaffen, maar ook 1.000 Dollar eenmalige aankoopbelasting invoeren op EV’s. De redenatie daarachter is herkenbaar voor Nederlanders. EV’s zijn namelijk zwaar en vreten daarom asfalt op. Niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk.
De partijbonzen democratisch gekozen leiders stellen dat auto’s met verbrandingsmotor gedurende hun leven accijns moeten betalen die aangewend wordt om wegen te onderhouden. Nu is dat bedrag in Amerika veel lager dan in Nederland. Doch in tien jaar zou het gemiddeld optellen naar 1.000 Dollar. Wel zo eerlijk om dat EV kopers ook te laten betalen dus. In Nederland zit er nu ook een beetje BPM op EV’s.
In Amerika zeggen critici echter dat deze Senatoren Big Oil supporten. Initiatiefnemer John Barrasso heeft afgelopen verkiezingscyclus 781.381 Dollar ontvangen om hem te steunen. Ook andere ondertekenaars kregen zescijferige bedragen. Geld is immers ook free speech. Maar nu Tesla onder vuur ligt, helpen dit soort dingen Tesla niet natuurlijk. Hoe lang geef jij het huwelijk tussen Donald en Elon?
Even de kwartaalciijfers van Tesla’s thuismarkt afwachten, zodra deze wetsaanpassing is doorgevoerd. Eens kijken of Elon en Donald dan nog steeds bff’s zijn. Waarschijnlijk papagaait zoonlief X Æ A-Xii z’n vader nu al na…
Muuurriiikaa, f*ck yeaaahh
DOGE heeft vooralsnog een mandaat van slechts anderhalf jaar, zolang zullen die twee nog wel matties blijven. Ze hebben elkaar wel nodig natuurlijk.
En een eventuele waardevermindering van Tesla wordt ruimschoots gecompenseerd door allerlei voordeeltjes en contracten die hij kan regelen voor zijn ruimtevaartbedrijf.
DOGE met z’n acties en Trump met z’n decreten vegen hun achterwerk af met zo’n beetje elke binnenlandse wet- en regelgeving die de VS op federaal niveau heeft ingesteld. Daarbij blaten de Republikeinen dat ‘de rechters zich niet met de politiek moeten bemoeien’ en de rechterlijke macht ‘dat Trump en de zijnen zich aan de wet dienen te houden’. De Trias Politica die de basis vormt van elk democratisch bestel wordt daar in een rap tempo afgebroken, om in een gestaag tempo te worden omgevormd door een autocratie met sterk fascistoïde trekken. Ronduit stuiten is te vernemen dat veel decreten die Trump uitvaardigt, tekstueel letterlijk zijn overgenomen uit het manifest ‘Project 2025’; je weet misschien wel, dat oerconservatief-christelijke epistel waarvan Trump tijdens zijn campagne beweerde ‘nog nooit van gehoord te hebben’, en waar zo’n beetje elke Democraat en Republikein uit
de prehistoriekringen rondom de voormalige presidenten Reagan, Bush sr. en Bush jr. voor waarschuwden dat dit het einde van de democratische rechtsstaat zou gaan betekenen.Eind 2026 zijn er de Mid-terms. Dat zal de eerste graadmeter worden om te zien of er nog iets over is van de Amerikaanse democratische rechtsstaat, en of het economische beleid van Trump nog zo zal worden gewaardeerd.
En of Trump en Musk nog lang matties zullen blijven… Dit is nog maar 2½ jaar geleden:
https://i.postimg.cc/Vk2ng5XK/Screenshot-2025-02-15-at-11-36-43-d675ae73e8.png
Javier Milei gaat als een speer.
Goed als ze nu niet gebrouilleerd raken, dan zeker als het thema China op de agenda staat, daar zijn de belangen van Musk te groot om gewoon “vrinden” te blijven.
Deze wet gaat het toch nooit halen. Next…
Want de democraten hebben de meerderheid…oh nee wacht!
@jaapiyo nee, maar niet elk voorstel van een handjevol Republiceinse senatoren wordt gelijk ook gesteund door alle senatoren. Het is dat anders als het vanuit het Witte Huis komt, dan staan alle neuzen dezelfde kant op, maar binnen de senaat en het congres is er soms nog wel wat onenigheid.
Zie het als in NL, kabinetsbeleid krijgt standaard de meerderheid. Maar daarbuiten doen soms PVV senatoren op eigen houtje een voorstel wat dan wel of niet tractie krijgt.
We zullen zien wie van ons twee gelijk krijgt!
Daar maakt Musk zich niet zo druk over. Hij heeft zichzelf al een contract van 400 miljoen dollar toegeëigend om Tesla cybertrucks te leveren aan de overheid. O nee, sorry, toen dat bekend werd is snel de website aangepast en staat er nu alleen ‘ev’s’.
Zo transparant allemaal…
Fun fact: die aanbesteding is gemaakt in december…je weet wel, toen Biden er nog zat.
Komt er zo’n aanschafbelasting ook op pickup trucks? Die zijn immers ook heel zwaar…
@mashell maar die verbruiken wel veel benzine, dus betalen ook meer accijns.
Ik snap het voorstel enigzins, maar doe dan geen flat tax van 1000, maar eentje afhankelijk van het gewicht. Een hele kleine EV hoeft dan minder te betalen dan een Hummer EV.
Die pickups die op brandstof rijden, het overgrote merendeel, betalen toch wel dat bedrag in accijns in 10 jaar? Dat is hun redenatie volgens mij. Een bijzonder laag bedrag eigenlijk, 100 dollar accijns per jaar per auto als bijdrage aan wegonderhoud.
1000 usd is een schijntje. Musk is helemaal niet voor subsidies, wel voor gelijke monniken gelijke kappen. Wat veel ergerlijker is in de Usa, imo, zijn de ‘ mark ups’, opslagen gerekend door de auto dealers voor populaire modellen. De Markups kunnen duizenden soms tienduizenden Usd bedragen voor een populair model.
Musk is helemaal niet voor subsidies,
Zonder subsidies had Tesla niet lang bestaan en was Musk niet de rijkste kl**t op aarde.
Nu hij het niet meer nodig heeft wil hij het maar al te graag afschaffen voor anderen
Ik snap die markups wel. Als je hete waar hebt waar iemand X+Y voor wil neertellen, waarom dan genoegen nemen met X. Het is keiharde business. Dezelfde klant die erover klaagt wil wel tienduizend Dollar korting hebben op de MSRP als een model niet aanslaat.
En ja, soms is het potsierlijk. Maar als een jijbuizer per se een ton over MSRP betaalt om de eerste Corvette van LA te hebben, moet ‘ie dat zelf weten toch?
Blijft toch gek de vrijheid van de dealers, de nieuwe Landcruiser werd aangeboden met markups van meer dan 35.000 usd…….basisversie in de Usa, 65.000 zoals aangegeven op website Toyota Usa….bij de dealer 35k erbij……100k.
Dat Trump en Musk deze zomer op “Honeymoon” naar Canada gaan is zo goed als uitgesloten.
De scheiding van deze twee “lieverds” word wel een “vechtscheiding”.
Het blijft bijzonder hoe rancuneus mensen zoals Trump en Musk zijn. Genoeg onzin verspreid op deze website.
EV’s zijn fantastisch voor ons land. Geen uitstoot, geen geluid. En remmen die nauwelijks slijten. De beperkte range is alleen een probleem voor de gebruiker, niet voor de maatschappij.