Volgens de RDW proberen criminelen steeds vaker replica’s van oldtimers te importeren om ze vervolgens als “the real deal” te verkopen.
Afgelopen jaar ontdekte de RDW een aantal keren een replica van een dure auto. Zo zou er onder meer een nagemaakte Bugatti zijn onderschept die men in Nederland als echte Bugatti wilde verkopen. De namaak, import en verkoop van exclusieve klassiekers is blijkbaar een lucratieve handel.
Mensen die denken een originele Bugatti (of andere zeldzame klassieker) te kopen kunnen op die manier lelijk gefopt worden, stelt de RDW. De waarde van een replica en een origineel verschillen al snel “een nulletje” volgens de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Omdat er in crisistijd steeds meer wordt belegd in zeldzame oldtimers is het juist nu zaak scherp te zijn, aldus de RDW. De dienst overweegt zelf om bij import van een zeldzame klassieker specialisten in te schakelen om op die manier fraude uit te bannen.
Met dank aan Bastiaan voor de tip.
stevenpoal zegt
Kut net een kever gekocht voor weinig…. gaat m’n plannetje
fep739 zegt
@stevenpoal: hopelijk geen Bikkel …
E34M5Touring zegt
Dan moet je wel een verdomd goede replica neerzetten. Denk dat er weinig mensen zijn die het geld hebben voor een Classic Bugatti of Ferrari en zo’n auto niet van onder tot boven laten checken. Veilingen etc zullen de handen er niet aan branden als ze als ‘echt’ aangeboden worden en nep blijken te zijn. Lijkt mij moeilijke handel.
potver7 zegt
@E34M5Touring: Nobody said it was easy… Maar er zijn miljoenen mee te verdienen dus dan is de kans heel groot dat het geprobeerd wordt. 99% van die plannetjes mislukt omdat ze ergens een piepklein foutje maken, en die ene procent glipt erdoor.
E34M5Touring zegt
@potver7: Dat het geprobeerd word snap ik, maar come on, als je zulke bedragen uitgeeft wil je zekerheid. Als jij een ‘mooie’ 250GTO hebt gekocht en daar 23milj. aan uitgeeft en hij blijkt nep te zijn…….. Dat risico neemt niemand, for sure. En als je het doet bij een 70ties XJ ofzo maakt het voor de waarde te weinig uit om er echt een klapper op te kunnen maken.
sdk16420 zegt
@E34M5Touring: Bij schilderijen lukt het soms zelfs, terwijl dat echt allemaal unieke exemplaren zouden moeten zijn.
E34M5Touring zegt
@sdk16420: Een schilderij heeft geen chassisnummers die je kan controleren.
beiersmonstercocksyndroom zegt
@E34M5Touring: kak is die Dali aan me muur tog nep
darkpluisje zegt
@E34M5Touring: maar als jij een veilingshuis gebruikt waarbij mensen omgekocht worden of een taxateur naar voren schuift die ook bij de ”bende” hoort..
Als het niet zou werken dan zou je niet het bericht krijgen dat er een flinke handel in is
E34M5Touring zegt
@darkpluisje: Blijkbaar zijn er dus nog genoeg domme rijke mensen in de wereld.
desjonnies zegt
@E34M5Touring:
In Argentinië bouwen ze Bugatti replica’s die niet of nauwelijks van echt zijn te onderscheiden.
Dit is hun website :
http://www.pursangweb.com/
Maaaaarrree dat neemt niet weg dat, indien je tot aanschaf van zo’n voertuig wilt overgaan, je een absolute freak en kenner van het merk moet meenemen en indien de fabriek nog bestaat (Ferrari) je hen ook moet consulteren.
Dan maar twee mille uit het raam voor vliegtickets.
Ik ben ooit naar Zuid Italië gereden voor een Renault R8S een tammere Gordini versie voor een prijs die echt niet kon.
En de man zei door de telefoon dat’íe niet doorgeroest was, wat een wonder mag heten.
Dus gingen we.
En had de man niet gelogen
En staat er nu al drie jaar een R8S in de loods.
In zijn eerste lak.
Mijn gok was Diesel en de reis.
Maar liep twee jaar later lachend weg bij een Fiat 131 Racing in Zwitserland.
1200 kilometer voor Piet Snot.
Ik zie die kop van die Zwitser nog voor me:
Hij dacht die lopen niet meer weg.
Maar daar gingen we, weer terug naar Nederland, om vervolgens 1 week later weer naar Zwitserland te rijden om een Subaru Impreza WRX STi op te halen.
Waar we weer bonje kregen met een andere Zwitser omdat’ie over de prijs begon te bluffen.
We liepen weer naar de bestelwagen toe, maar de man kwam tot inkeer.
En dat allemaal voor je hobby.
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Nou dat lijkt mij dus ook. Ik zou toch flink investeren in historie onderzoek en zoals je al aangeeft proberen de grootste kenner/freak van het merk mee te krijgen. Leuk verhaal van die Renault, geeft wel aan dat er gewoon nog steeds goudeerlijke mensen in de handel zitten. Jammer van die Fiat, een 131, zeker in Abarth uitv. is supercool.
blootmens zegt
@desjonnies: Ook een man die identieke replica’s van Bentley maakt. Eerlijk gezegd, ze zien er prachtig uit.
http://www.bobpetersenengineering.co.uk/peterson6.htm
midasracer zegt
@desjonnies: Mooi verhaal. Dat heb ik ook ooit met mijn eerste Midas Gold gedaan. Naar Wales gevlogen en de auto bleef een aanfluiting te zijn. Dus vriendelijk bedankt en een paar maanden een hele mooie op Jersey gevonden. Het scheelde wel dat ik bij de KLM werkte en voor bijna niets kon vliegen :)
midasracer zegt
Gelukkig ontdekte de RDW op tijd de Kever motor achterin.
Robinveerman42 zegt
@stevenpoal: -1………
stevenpoal zegt
@Robinveerman42: oh :-(
stevenpoal zegt
Ik vraag mij werkelijk af hoe dit mogelijk is. Van de zeer zeldzame automobielen is zoveel bekend, met weet wie de vorige eigenaren zijn,waar hij geveild is enz enz. Natuurlijk is er veel info bij fabrikanten verloren gegaan, maar je kunt toch niet in eens zomaar een bijzondere auto aanbieden en niemand die het opmerkt? Toch???
potver7 zegt
@stevenpoal: Kom op zeg, zelfs gerenommeerde veilinghuizen zijn op deze manier om de tuin geleid – en dan niet alleen met auto’s maar ook met andere kunstwerken.
Dino2400 zegt
-edit: check, thanks!-
aadr zegt
Vaak maken ze van 1 oldtimer er 2 door nieuwe en oude onderdelen door elkaar te gebruiken en dan wordt het een lastig verhaal.
E34M5Touring zegt
@aadr: Er zijn wel manieren idd. Maar ik denk dat als je tonnen zoniet miljoenen aan een auto uitgeeft, je echt wel kijkt of ie matching numbers heeft. Als het chassisnummer niet overeen komt met de motor gaan er wel belletjes rinkelen denk ik. Bovendien weten de meeste lui in het circuit wel wat er her en der staat aan exclusief spul. Als er dan zomaar een GTO of Type 57 Altlantique te koop staat zullen zij dat zeker gaan onderzoeken. Als ik kijk hoe die Wayne Carini van Chasing classic cars alles onderzoekt en bekijkt voordat iets koopt, kan ik me niet voorstellen dat daar mensen in gaan trappen.
stevenpoal zegt
@E34M5Touring: Wayne is ook echt een goed voorbeeld…. ;-)
E34M5Touring zegt
@stevenpoal: Blijkbaar niet??
stevenpoal zegt
@E34M5Touring: Is en blijft een Amerikaans programma, als je ziet dat zij een auto in 3 weken “restaureren” waar de gemiddelde specialist hier 3 jaar voor nodig heeft zet mij dat te denken.
E34M5Touring zegt
@stevenpoal: Met alle respect, maar er wordt regelmatig onderin het shot geplaatst dat er maanden overheen zijn gegaan. En bovendien tv programma of niet, het is wel zijn zaak die op TV komt. Dus hij zal toch moeten zorgen dat er geld binnenkomt en dat alles er fatsoenlijk uitziet. Bovendien denk ik niet dat mensen hem tonnen/miljoenen laat spenderen aan hun auto’s als ie niet te vertrouwen is. ik ga er dit jaar hopelijk nog naar toe om eens bij hem te kijken. Mijn broertje woont in Florida en lijkt me een mooie roadtrip.
stevenpoal zegt
@E34M5Touring: Klopt, heb ook geen kritiek. Alleen de manier waarop de Amerikanen restaureren of een auto verkopen (via een veiling) is compleet anders dan wij gewend zijn. De kwaliteit van klassiekers daar ligt echt op een lager niveau, uitzonderingen daar gelaten.
E34M5Touring zegt
@stevenpoal: Ok, wist niet dat daar zoveel verschil in zat. Tnxs! Ben benieuwd.
lincoln zegt
@E34M5Touring:
over het algemeen restaureren Amerikanen veel grondiger ..
en vooral Europeese klassiekers worden daar SERIEUS goed aangepakt ..
Pebble Beach is daar een goed voorbeeld van ..
de 100den prive collecties/musea ook ..
ook zijn daar nog echte vaklui en plaatwerkers ..
om over de benodigde documentatie nog maar te zwijgen ..
wat ze daar in 3 maanden doen ..
daar hebben ze in Europa idd 3 jaar voor nodig ..
papa zegt
@lincoln:
Dat wou ik net zeggen, de betere restaurateurs zitten daar en ook de betere concoursen worden daar in de us gehouden.
E34M5Touring zegt
@lincoln: Ok! tnxs!
lincoln zegt
@E34M5Touring:
denk ook niet dat de replica,s als real deal verkocht worden ..
dit verhaaltje zal meer gaan over replica,s op kenteken zetten ..
(vandaar de RDW) ..
waarbij het moederchassis niet belastingvrij verklaard kan worden ..
want nep-antiek verkopen is geen fraude ..
geen belasting willen betalen wel ..
E34M5Touring zegt
@lincoln: Oh op die manier. Ter voorkoming dat RDW er een ‘echt’ kenteken aanhangt.
papa zegt
@stevenpoal:
Dit is gebaseerd op?
lincoln zegt
@papa:
onderbuikje ..
stevenpoal zegt
@papa: ik zeg niet dat alle auto’s uit de US slecht gerestaureerd zijn, maar veel zijn of over the top gerestaureerd (Te veel chroom, Gepolijste delen enz.) of toch echt onder de maat. Bij de absolute topstukken zal er weinig tot geen verschil in zitten, maar de categorie daar onder zeer zeker wel. Natuurlijk word er hier ook een hoop gerommeld. Ik zal vanavond even kijken of ik de info hierover terug kan vinden!
potver7 zegt
@E34M5Touring: Dat zou je zeggen, en de meeste kopers van dure klassiekers zullen inderdaad niet over een-nacht-ijs gaan. Maar er zijn er vast ook wel die de verkoper op z’n blauwe ogen vertrouwen.
Emile_Benz zegt
Hmm, en ik had nog wel een 356-replica op het oog om daarna als echte door te verkopen…
lincoln zegt
het Argentijnse Pur Sang is alle-jesus goeie Bugatti bakker ..
zou daar toch wel een uurtje mee bezig zijn om uit te vinden of die origineel zou zijn ..
Hupke zegt
Als de namaak zo goed is dat ik het verschil niet opmerken kan ben ik er ook tevreden mee.
Je koop tenslotte wat je ziet. Het idee dat erbij hoort maak je zelf.
autoimporterenduitsland zegt
Erg raar bericht. Ik kan mij niet voorstellen dat je dat als ‘liefhebber’ niet merkt.
midasracer zegt
Als aanvulling op dit verhaal, er is een Amerikaan die indertijd de hele voorraad onderdelen van het failliete Bugatti heeft overgenomen en daarvan nog steeds auto’s bouwt. Het zijn Bugatti’s met originele onderdelen alleen hebben ze bouwjaar nu. Dus origineel maar wel met een luchtje. Stond een tijdje geleden een verhaal over in de Autoweek classics en youngtimer special.
topless zegt
Amerikanen zijn doorgaans geen goede restaurateurs, maar ze kunnen wel plamuren als de beste.
Voorbeeld van een Amerikaanse restauratie (auto gekocht voor 600.000 dollar, bij Ferrari classische wordt hij nu goed gerestaureerd):
lincoln zegt
@topless:
600.000 !!
op het kenteken stond waarschijnlijk MGB ..