En dat op de valreep van 2020! De Renntech SL74 moet wel de meest epische occasion van 2020 zijn. Toch?
Je hebt dikke auto’s en je hebt hele dikke auto’s. Sommige auto’s zijn zo dik, dat je ze een ‘Dikschiff’ kunt noemen. Dat is iets dat jullie aller @jaapiyo als geen ander kan. Nog vlak voordat we het jaar afsluiten, kijken we even naar de dikste occasion van 2020 en waarschijnlijk is het deze. Dat kan niet anders.
Renntech SL74
Het is namelijk een heuse Renntech SL74. De basis voor deze auto is de Mercedes-Benz SL600 (R129). Dat was voor Mercedes al ‘de snelle versie’. De M120 zesliter V12 is een waar kunstwerkje. Destijds was de achtenveertigklepper al goed voor 408 pk (dat was en is precies 300 kW). Heel veel AMG-versies waren er toen nog niet. AMG was nog gewoon een tuner met Mercedes-connectie, pas vanaf 1999 werd het een onderdeel van Daimler.
Tuners
Er waren enorm veel andere tuners die sprongen in de leegte die Mercedes zelf achterliet. Denk aan tuners als Brabus, Carlsson, Väth, Wald, Koenig en Lorinser. Als je in de VS woonde kon je terecht bij Renntech. Een van de auto’s, deze Renntech SL74, staat nu te koop.
De motor is compleet onder handen genomen door Renntech. Zo kreeg het blok nieuwe inlaatkleppen, titanium drijfstangen, een aangepaste krukas, gepolijste cilinderkoppen en een compleet nieuw uitlaatsysteem. Oh, het slagvolume groeide van 6.0 liter naar 7.4 liter.
Vermogen en koppel Renntech SL74
Het resultaat? Een maximum vermogen van 575 pk en 792 Nm aan trekkracht. Dat is niet veel minder dan de huidige ’63 AMG’-motoren kunnen leveren. Met het grote verschil dat bij dit blok de gasspons veel directer is en de vermogens- en koppelopbouw veel lineairder. Niets, maar dan ook niets is indrukwekkender dan enorm veel koppel en vermogen uit heel veel cilinderinhoud. De motor is gekoppeld aan een viertraps automaat, het is immers een Mercedes uit de vroege jaren ’90.
OZ Futura
Om het vermogen aan te kunnen werd het een en ander aangepast bij de Renntech SL74. Het meest in het oog springend zijn de driedelige gesmede OZ Futura-velgen. Dat was destijds de standaard als je een zeer dikke auto of supercar had. Dankzij de grotere diameter (18 inch) was er nu ruimte voor de grotere Alcon remmen.
Aanpassingen
Verder kreeg de Renntech SL74 nieuwe veren en dikkere stabilisatorstangen aan de voor- en achterkant. De automaat werd aangepast, verstevigd én voorzien van meer koeling. Ook het complete subframe aan de achterzijde werd gemodificeerd om bijna 800 atmosferische Newtonmeters aan te kunnen. De prijs van het complete pakket was destijds 78.180 dollar.
Daarmee zijn we ook aanbeland bij de prijs van deze auto. Zoals gezegd staat de auto te veil op Bring-a-Trailer, een soort Amerikaanse variant van The Collectables. Op het moment van schrijven staat de teller op 33.000 dollar, wat een schijntje is.
Oh, en zo klinkt ‘ie als ‘ie voorbij komt rijden:
Check de advertentie Renntech SL74 hier!
mark383 zegt
Lekker hoor. Zo fout als een zwarte getunde R129 destijds was, zo heerlijk is ie nu. Zet maar voor de deur!
tmenges zegt
Die motor is geweldig maar verder ziet dat ding er niet uit
Minderspotter zegt
@tmenges: ja waardeloos dat ze dat in die auto stoppen
Hubert zegt
Inbouwen kostte ook maar 1500 dollar.
Tonnie zegt
@tmenges: mee eens. 10k voor de motor en de moeite, maar voor meer zou ik zeker nar een andere auto kijken.
rolov zegt
Wat een geile bak zeg
Robert zegt
Ik zou hem maar op één ding aanpassen: die folie op die zijruiten, da’s zó niet period correct, die trok ik er gelijk af. En waarschijnlijk zul je de Amerikaanse sealed beam koplampen wel moeten vervangen voor de Europese versie, om hem hier toegelaten te krijgen. Maar verder wel gaaf hoor. Tikje fout maar zeker niet over de top.
p3r0x zegt
@RRRobert: SL600 xenon headlights staat er op de factuur. Zal desalniettemin een ander lichtbeeld projecten dan de Europese exemplaren.
FiXeR zegt
Amerikaans lichtbeeld is plat, maar wel toegestaan in NL.
Richmond zegt
@RRRobert: ik zou ook de velgen vervangen voor de standaard AMG mono Bloks
spidermann zegt
Conform het gezegde: there is no substitute for cub inches. Ik denk nog altijd met weemoed aan de 459 SEL 6.9
spidermann zegt
@spidermann: 450
mustang750supersnake zegt
sl 320 is voor mij ook al genoeg….😄
autodrome zegt
man p man, wat een gedateerde troep,. Ook al komt het met 100.000pk het blijft een aap met een gouden ring en die zijn niet de mooiste …
Robert zegt
@autodrome: zo zie je maar, smaak is en blijft een subjectief gegeven.
scrmeagle zegt
Lekker fout gaaf V12
Dieseltor zegt
The collectables is een Nederlandse variant van de Amerikaanse bring-a-trailer.
negennegenzest zegt
Dank u!
Richmond zegt
@dieseltor: wat is je punt
z3cabby zegt
@benja01: dat The Collectables zichzelf na een half jaar graag de status van King of the World toedicht, terwijl ze het concept zelf hebben afgekeken.
joris1988 zegt
Maar is ie ook zuinig?
maxidyne zegt
Dit is wel iets totaal anders dan mijn R129 320. Wat een beest, maar ook erg fout.
audiA41.8TFSI2013 zegt
Bruut vooral m.i. Niet echt een mooie auto, maar je kan er wel de hooligan mee uithangen :) En motoren met veel cubic inches altijd goed!
wernerv8 zegt
Mmmm sommige auto’s zijn zo fout dat ze stiekum wel weer leuk zijn maar deze is wel heul errug faut 😂😂