De Renntech RIIIx concurreert voornamelijk meer met de Bugatti’s van deze wereld.
De wereld schudde op zijn grondvesten toen Brabus een tijdje geleden met hun creatie op basis van de Mercedes-AMG GT63S E-Performance kwamen. Een rammend ordinair doch bijzonder indrukwekkende creatie.
De auto in kwestie is de Brabus 930 en ondanks dat 930 pk belachelijk veel vermogen is, valt het toch een beetje tegen. Dat komt ten eerste door de standaard-versie. Die heeft namelijk al meer dan 800 pk. Ten tweede omdat de Renntech RIIIx hier is. En de Renntech RIIIx maakt namelijk compleet gehakt van de Brabus 930.
Motor en prestaties
Renntech is een Amerikaanse specialist op het gebied van Mercedessen in het algemeen en Mercedes-AMG in het bijzonder. Dat doen ze al sinds de jaren ’80, dus ze weten waar ze mee bezig zijn. We beginnen maar meteen met de modificaties onder de zwarte motorkap.
De 4.0 V8 is voorzien van nieuwe (grotere) Stage II-turbo’s, een carbon luchtinlaat, krachtigere brandstofpompen, sportuitlaat en en aangepaste ECU. Het resultaat is afhankelijk van de benzine die je in de tank gooit. Minimaal heb je 965 pk en 1.243 Nm tot je beschikking, maximaal is dat 1.196 pk en 1.256 Nm!
Dat heeft natuurlijk zijn invloed op de prestaties. Van 0-96 km/u (precies 60 mph) duurt slechts 2,44 seconden. Van 0-160 km/u sprinten is in (een eveneens krankzinnige) 5,5 seconden voorbij. De kwartmijl neemt slechts 9,9 seconden in beslag, met een eindsnelheid van 223 km/u.
Verdere aanpassingen Renntech RIIIx
Bij Renntech passen ze niet alleen de ECU aan, maar ook de TCU. Dat is de software voor de transmissie, die nu ook rekening houdt met het feit dat de AMG GT qua power op het niveau van een Bugatti Veyron zit.
Ook de software voor het 4Matic vierwielaandrijvingsysteem is op nieuw geprogrammeerd. Naast bizar snel moest de Renntech RIIIx namelijk dociel genoeg zijn om elke dag mee te kunnen rijden.
De velgen zijn eveneens aangepast. De Renntech RIIIx heeft Renntech RPS10.2-velgen eronder liggen. Voor zijn de gesmede velgen 21 inch, achter meten ze 22 inch.
Ze zijn voorzien van Michelin Pilot Sport 4S-banden. Verdere uiterlijke kenmerken betreffen vervolgens de onderdelen van het aerodynamische koolstofvezel-pakket. Dit omhelst items als de canards, splitter, sideskirts, achterspoiler en diffusor.
Je kan niet cherrypicken als je een Renntech RIIIx wil hebben. Je moet echt het complete pakket kopen. De prijs is bekend: 94.980 dollar. Daar komen dan nog de kosten van een AMG GT63S E-Performance bovenop. Die kost in Nederland 241.325 euro.
En uiteraard hebben we de rijtest ook voor je:
Meer lezen? Dit zijn de 11 gaafste uitvoeringen van de W124!
Robert zegt
“Het resultaat is afhankelijk van de benzine die je in de tank gooit.”
En van nog veel meer factoren. Op dit soort (grote) getallen kan een kleine schommeling in omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid al een schommeling van 10-15 pk op de dyno weergeven. En dan is er nog de temperatuur van het motorblok, het soort en de hoeveelheid motorolie, hoeveel lucht de ventilator uitblaast die vóór de dyno is opgesteld, enz.
RJB zegt
@Willeme, ik gok dat die eindsnelheid 323 moet zijn?
willeme zegt
@xfield: nee, het gaat om de eindsnelheid van de kwartmijl. Dan is 223 km/u bijzonder snel. Om in zo’n 400 meter meer dan 300 km/u te halen heb je een Top Fuel Dragster of Funny Car nodig denk ik ;-) De topsnelheid hebben ze niet opgegeven, maar zal inderdaad ruim boven de 300 km/u liggen.
vincentbaan zegt
Het ding is echt wel rap, maar binnen 10 seconden 300+ is overdreven.
petroldrinker zegt
Wel heeeeel gaaf dit ook om te zien!
leaper035t zegt
Leuk ding om de Gumball mee te rijden!
ggj1987 zegt
Voor 21, achter 22 inch, gaat dat wel met 4WD?
rikus zegt
Ze zullen het wel weten, gok ik.
brammetjedeb zegt
YouTube tip: s-klasse (kathedraal) aangepakt door renntech. Bijzonder bruut apparaat en prachtige auto!