Op 1 april en de dagen daarvoor zijn we altijd extra op ons hoede voor wat betreft het nieuws dat er op ons afkomt. Gelukkig zijn we nog nooit in een 1 april grap gestonken, maar het is soms best listig. Het persbericht van tuner RENNTECH was zo overduidelijk een 1 april grap dat ik hem met jullie moest delen.
RENNTECH zou een Smart Fortwo hebben gepimpt en gedoopt tot RENNTECH Smart 7.22. Met een knipoog naar de McLaren SLR 722, heeft deze Smart maar liefst twee 1000cc 3-cilindermotoren in de krappe ruimte onder achterin. Iedere motor is goed voor 91 pk bij 11.800 toeren. Met totaal 182 pk én vierwielaandrijving, zou de Smart in 5,1 seconden naar de 60 mph (96,6 km/u) accelereren en een topsnelheid van 138 mph (222 km/u) halen. Dankzij het “go-eco” uitlaatsysteem van RENNTECH…, let op, want nu komt het…, stoot deze Smart pure zuurstof uit met de geur van potpourri. Voor 39.990 dollar kun je ‘m bestellen.
Het persbericht:
LAKE PARK, FL – 01 April, 2008 – RENNTECH 7.22 Takes Smart Performance to New Levels
RENNTECH’s 722 tuning package for the Mercedes SLR McLaren supercar has been generating a lot of attention recently, as has RENNTECH’s appointment as the American agent for the Mercedes-Benz McLaren 722GT club racer and SLR.Club Trophy USA series.
Building on these runaway successes, RENNTECH has released details of an exciting new project called the 7.22. Based on the new Smart ForTwo, the 7.22 is powered by two (2) 1000cc, 3 cyl. Smart engines, each mated to its own 5-speed, automated transmission.
“One engine drives the front wheels, the other drives the rears,” explains Hartmut Feyhl, RENNTECH’s president and ex-technical director of AMG North America. “One of my employees, Jo Borras, previously worked with Mosler to build their dual-engined Cadillac TwinStar, and made the magazine rounds a few years later with his own twin-engined Hyundai Tiburon. It seemed like a good idea to try on the Smart, so we went with it.”
Each of the Smart’s drive units exists in its own subframe, complete with its own ECU and electronics, making the process fairly straightforward. Feyhl explained that once the steering mechanism was integrated into the engine’s cradle, the resulting subframe mounted directly to the existing safety cell, using the same mounting points as the original. Feyhl admits “the hardest part was getting the 7.22’s new plastic bodywork ‘right’.”
Interestingly, since each engine and transmission assembly is completely isolated, there is no need to synchronize the two. Feyhl informed us that “each engine and ECU finds its job suddenly easier, and simply acts as if it were going downhill or carrying a lighter load.”
Never ones to leave well enough alone, however, the crew at RENNTECH set to work on their pint-sized terror … but even putting out a string of 750 hp SLR McLarens and 900 lb-ft bi-turbo AMG cars didn’t prepare them for what happeed next.
The boys at RENNTECH were surprised (“shocked” might be a better word) by what happened when the software engineers cracked the Smart’s Bosch electronics and removed the engine’s rev limiters. “It revved like a liter-bike,” says Feyhl, “and none of us expected anything quite like that!”
Using the Triumph Speed Triple motorcycle’s torque curve as a guide, RENNTECH’s software engineers began massaging the Smart’s fuel maps until they achieved a totally unbelievable result: 91 raucous, twitchy horsepower at a stratospheric 11,800 rpm.
That’s right, kiddies. Ninety-one peak horsepower at eleven-thousand, eight-hundred rpm from each of the two Smart 3 cylinders … and the new, RENNTECH-imposed rpm limit? An absolutely SCREAMING 13,200 rpm.
The end result is a twin-engined, 182 hp AWD street machine that zips from zero to sixty in an astonishing (and terrifying!) 5.1 seconds, on its way to a top speed of 138 mph.
Getting all of the RENNTECH Smart 7.22’s newfound power to the ground are a set of specially-designed 17″ RENNTECH forged Monolite wheels wrapped in Michelin Pilot sport tires. Hard, fade-free stops are made possible by RENNTECH’s 14″ 2-piece rotors and Smart-specific 4 piston calipers, while RENNTECH’s new “Go-eco” exhaust system makes use of futuristic technology to ensure that the 7.22’s only emissions are a blend of pure oxygen and a potpourri of fresh lilacs and honeyuckle.
The RENNTECH Smart 7.22 is available today for $39,990. Contact RENNTECH for more.
Jordey zegt
Ziet er wel vet uit hoor! Alleen 1 probleem.. Die voorkant!
K-Kalkan zegt
Doe mij die maar ;)
Wat een onzin, maar ik moet zeggen dat het er wel leuk uitziet :D
Mtyn zegt
haha die is wel erg droog. Vooral het uitlaatsysteem. Wel leuk gephotoshopt daar.
phantom zegt
wel een stuk leuker om te zien dan de normale
El-Loco zegt
Leuk persbericht ook! Ben benieuwd wanneer de grotere US aftermarketcompanies daadwerkelijk met de smart aan de haal gaan.
RenesisHP zegt
Uitbrengen dat ding, daar is animo voor. :applause:
Floris zegt
Gelukkig zijn we nog nooit in een 1 april grap gestonken, maar het is soms best listig.
http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/26/tom-coronel-gaat-racen-met-een-coureurloze-seat-leon
Yeah sure ;)
Sysopje zegt
Smart houdt wel een een verkleed partijtje, Smart Eleanor GT 50% : http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/07/smart-eleanor-gt-50
RenesisHP zegt
Nog een 1april grapje. ;)
LaurensVD zegt
Jammer dat het fake is, zou anders nog leuk stadsautootje zijn :p
*Verder kleine vertaalfout “a potpourri of fresh lilacs and honeyuckle.” is dus gewoon “een samenraapsel van seringen en kamperfoelie.” en duid ntl niet op het gerecht ;-)
RenJie zegt
ALS ze hem toch willen uitbrengen.. we hebben altijd de Diablo Smart nog, die trekt lekker 1200 rams meer :D
RenesisHP zegt
Deze is ubercool. 8)
RenesisHP zegt
Shit, sorry. :oops:
JeffreyG zegt
Apart, ze zeggen dat ze de motoren achterin hebben gedaan. Maar ondertussen is de neus gegroeid en zit de uitlaat voorin :P
Zou een goede 1 april grap kunnen zijn als ze iets minder overdreven zouden doen en hun verhaal waterdicht zou zijn. ;)
GWBoes zegt
het eerste deel met de 2 motoren is niet zo bijzonder, als ik het me goed herriner heeft brabus ook al eens een smart v6 gemaakt op deze manier.
Jelle zegt
Ik hoop toch zeker niet dat ze daar hadden verwacht dat er echt mensen zouden zijn die werkelijk geloofden dat de uitlaat pure O2 uit zou stoten.
Citrofiel zegt
Eerst leek het me allemaal nog wel haalbaar voor een paar gekken. Maar die zuurstof, toen werd het toch echt te gek. Als ze dat eruit hadden gelaten dan waren er heel wat mensen in gestonken denk ik.
dekster zegt
Wish it was true :D
Klassiekerrally zegt
Hihi…
Deze is ook erg leuk. Zo leuk dat het bijna jammer is dat ’t een 1-april grap is:
http://www.motor-klassik.de/aktuell/technik_U_handel/hxcms_article_511191_14702.hbs
De naam van de ontwikkelings-chefin is ook hilarisch: ‘Willma Lachen’
Wie een beetje Duits kent weet dat dat phonetisch is voor (vrij vertaald) ‘Wil wel eens lachen’
Davidov zegt
Draait met gemak meer toeren dan een F430 Scuderia/Enzo/E90 M3…..LOL :D
demoder zegt
Vreemd dat ik die foto al een maand of 6 geleden ergens eens gezien heb en er toen geen aandacht aan heb geschonken…!!!!!
Kennie zegt
Dankzij het “go-eco” uitlaatsysteem van RENNTECH…, let op, want nu komt het…, stoot deze Smart pure zuurstof uit met de geur van potpourri.
Strijk!
Waar blijft de video ? SLR 722 tge Smart 7.22..
NLX zegt
Ik moet wel eerlijk zeggen, dat het helemaal geen gek idee is eigenlijk
Eric zegt
@NLX,
helemaal mee akkoord!! In productie nemen dat ding.
Dennis zegt
Is wel een klein bommetje :D
jorden zegt
Bij het lezen van de titel en het zien van de foto dacht ik even dat ze gingen beweren dat ze de motor van de SLR in de smart hadden gelegd! Maar zo ongeloofwaardig hebben ze het niet gemaakt. wahaha