Gelukkig was juni even een goede maand, voor de rest is het vooral ‘ach’ en ‘wee’ uit de mond van de dealers. Hun rendement zakt, en de reden hiervoor is: vorstelijke A-lokaties en dure verkopers u koopt geen dikke auto’s meer.
In Nederland worden bijna alleen nog maar kleine A- en B-segmenters gekocht, en je kunt je voorstellen dat de winstmarge op een auto met een nieuwprijs van 9 à 10.000 euro om te huilen is. Bij een auto als de BMW 550i, om maar een voorbeeld te noemen, pakt de dealer wat meer, maar ja, die gaan niet zo hard over de toonbank.
Uiteraard is nieuwverkoop slechts een deel van van de dealerinkomsten, zij vullen hun broodwinning aan met aftersales/onderhoud, dit gaat echter steeds vaker via universele garages. Grosso modo lukte het dus niet om een beetje lekker te draaien. In Q1 van 2012 werd, aldus de Bovagkrant, 0,92 procent redement gedraaid, ten opzichte van 1,7 procent het jaar ervoor. Jongens als Pon die met grote volumes op heel veel verschillende markten opereren, die komen er wel uit, maar een rendement van 3,3 % over de gehele linie is ook niet bepaald een vetpot. Het is mooi, maar niet super.
De vraag is nu wat de oorzaak van de malaise is. Is dit puur en alleen de slechte markt, heeft het te maken met een oververzadiging (maw: er zijn te veel dealers), ligt het aan te hoge kosten voor lokaties en personeel, of hebben wij als consument schuld, omdat we het vertikken om nog een beetje een luxe auto aan te schaffen, maar in plaats daarvan liever in belastingvrij spul rondtuffen? Wie het weet mag het zeggen.
RubenPriest zegt
Ligt ook aan de politiek. OV is zogenaamd de hemel en de automobilisten worden het leven zuur gemaakt, elk jaar een tandje erger. Mensen kopen geen dikke auto’s meer door al die bijtelling ongein en benzineprijzen. Daarnaast zijn er genoeg occasions.
satchel zegt
@rubenpriest: klopt wat je zegt alhoewel ik soms ook het OV prefereer ;), bijvoorbeeld als ik naar de grotere steden ga.
RubenPriest zegt
@satchel: Heb je gelijk in -> achterlijke parkeerprijzen. Wat denk ik ook nog een hele grote reden is, is de enorme afschrijving van een duurdere wagen. Je mag in je handjes klappen als je een auto koopt van 120k en na een aantal jaar nog 60k er voor terugkrijgt.
tynoww zegt
Je moet maar net de liefhebber zien te vinden voor een luxe auto, die betalen wel. Ik ben momenteel aan het onderhandelen met de dealer over een ford mondeo 2.0 ecoboost 240PK.. een vrij ‘luxe’ auto, maar ook daar gaat relatief weinig van de prijs af. je zou toch zeggen dat ze dat soort auto’s graag zouden verkopen.
dawwg zegt
@tynoww: Lease maatschappijen knijpen dealers ook uit op de aanschafprijs, etc. Blijft geen marge meer over voor de dealers; en dat de gemiddelde auto kleiner/groener/goedkoper is dan een paar jaar terug (economische hoogtij dagen) helpt natuurlijk ook niet mee.
Maarja, ik denk ook dat er inderdaad teveel dealers zijn. En consumentengedrag is veranderd: veel meer lease en minder prive nieuwkoop. En prive al helemaal niet meer elke 3 jaar inruilen voor een nieuwe, zoals opa deed …
DennisS65B40 zegt
@dawwg: Klopt allemaal, daarnaast wordt de marge berekend over de ex BPM en ex BTW prijs. Dus 6% marge over een Audi A4 met Pro Line Business pakket van € 40.000 is dus ongeveer € 1400 euro marge. Om te huilen dus.
tomleeuw zegt
Op lease auto’s zit iig geen marge meer.
Particuliere verkoop is natuurlijk helemaal ingekakt, Mensen gaan nu zelfs voor de kleine segmenten shoppen en dealers vergelijken. (logisch) Ik heb een fraaie en nieuwe DS3 uiteindelijk voor 14000,- kunnen kopen ipv 21000.
Dus ze laten het ook gewoon toe.
screamer zegt
goh wat jammer voor die dealers, kunnen we die kleine koffiemolens nu al via internet bestellen dan?
Dan worden die ook niet meer via de dealers gekocht, scheelt weer. Meteen het aantal dealers omlaag gooien en alleen nog maar de marge modellen, en/of de modellen met heul veul opties verkopen (Zoals de Mercedes A-Klasse blijkbaar ;) )
desjonnies zegt
– De markt is verzadigd.
– De lease maatschappijen hebben een te grote vinger in de pap.
– De auto zelf gaat jarenlang mee (Vroegah lagen ze al na een jaar of vijf op de sloop)
– Voor velen is de auto gedegradeerd naar wasmachine/koelkast niveau (prijs kopers)
– Dealers worden op onmogelijk op te brengen kosten gejaagd – huisstijl, locatie
– Onderhouds intervals hebben veel grotere tussenpozen.
– Veel merken hebben geen eigen identiteit c.q meerwaarde meer
– Alles wordt van elkaar gekopieerd, tot het schandalige af ( een of ander Koreaans ding lijkt van een afstand sprekend op een 1 serie van achteren)
kaasboerin zegt
@desjonnies: Haha, ik denk dat je de Hyundai i20 bedoeld.
Voor de rest, +1
kaasboerin zegt
@kaasboerin: i30* excuus.
jrk68 zegt
@kaasboerin: Ja en een 1serie is zelfs van dichtbij een Polo.
wimbers zegt
@desjonnies:
belangrijk, de meeste modaal / dubbel modaal verdienende mensen hebben hun centen hard nodig voor toenemende vaste lasten, en een potje voor later..
kortom, niemand heeft geld voor een auto!
Simpson zegt
Raar, met (o.a.) bmw en audi gaat het goed, qua productie, maar met de verkopers niet zo?
4 jarige (lease)cyclus? overschot? immer wijzigende belazeringsregels? zeg het maar.
anakiet zegt
@Simpson:
Flinke groei in China.
“De verkoop lag 2,8 procent hoger in Europa dan in de eerste helft van 2011. In de VS werden 16,5 procent meer Audi’s verkocht, in China bijna 38 procent”
http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Economie/article/detail/1467067/2012/07/09/Nieuw-verkooprecord-voor-Audi-in-eerste-jaarhelft.dhtml
BMW en Mercedes hebben vergelijkbare cijfers in China.
E34M5Touring zegt
Ik denk dat een groot deel ook aan de importeur en haar verplichtingen richting de dealers. Denk aan verplichte afname van voorraadauto’s en acties die moeten worden meebetaald door garagehouders. Veel mensen denken dat die acties gesponserd worden door het merk, maar in werkelijkheid betaal je als dealer vaak de helft mee. Ook dient het pand een bepaalde uitstraling te hebben die ook nog is eens in de zoveel tijd verandert. Hierdoor worden kosten voor dealers enorm hoog in een markt die gewoon geen auto’s koopt. Je dient bepaalde gereedschappen in huis te hebben. En ga zo maar door. Het enige wat je kan doen is proberen je registraties te halen en zo een bonus in de wacht te slepen. En ik denk inderdaad zoals de tekst al vermeldt ook die dure A1 Locaties doen veel dealers de das om.
Jesper zegt
@E34M5Touring:
Spijker op z’n kop. Overheadkosten zijn een bitch…
nielsvanderweiden zegt
@E34M5Touring: dus is er voor dealers die wel geld willen verdienen eigenlijk maar één optie: stoppen met het merkdealerschap.
Genoeg voormalige merkdealers die al jaren succesvol specialist zijn. Als er ooit eens een klant een nieuwe auto wil is die zo besteld, gegevens voor reparatie moeten van EU-wege gewoon openbaar zijn. Geen importeur die je voorschrijft hoe je pand eruit moet zien, welke koffie je schenkt en welke auto’s je in je showroom moet hebben staan, allemaal op jouw kosten. Elk jaar weer een nieuwe lichtbak aan de gevel voor 10.000 piek? De groeten. Weer vijftig onverkoopbare voorraadauto’s in je mik? De mazzel.
E34M5Touring zegt
@nielsvanderweiden: Dan niet joh. Ga maar is met een Opel dealer praten. Die krijgen gewoon een aantal onverkoopbare kleuren op de mat gedropt en zie maar dat je ze kwijt raakt. Citroen geeft heel veel cashback acties, maar daar betaal jij als dealer wel de helft van, wat dus gewoon uit jouw marge komt. 500,- cashback op een auto waar 750,- marge op zit is veel, helemaal als de helft van die 500,- uit jouw marge komt. Dat is wel een 1/3e van jouw marge die je kwijt bent.
E34M5Touring zegt
@nielsvanderweiden: Sorry ik lees je hele verhaal verkeerd. Excuus.
norge zegt
Vraag en aanbod ,te weinig marge betekent gewoon dat er te veel dealers zijn .
niex zegt
Het gaat blijkbaar nog aan veel mensen voorbij, maar NL zit echt in een flinke crisis, zoals eigenlijk heel Europa!
Geen baan meer betekent ook dat je niet snel een BMW550 zal aanschaffen, als je al een auto kan behouden. Check effe de cijfers kwa aangevraagde faillisementen van bedrijven people.
BaRa zegt
De inkomsten voor de dealers gaan tussen dit en 10 jaar verder nog veel meer zakken. Elektrische auto’s behoeven veel minder onderhoud en dealers gaan dus steeds minder inkomsten uit onderhoud kunnen halen. En zoals je ziet bij een merk als Tesla heb je al genoeg aan een flagship store om de modellen te kunnen verkopen, een uitgebreid dealernetwerk hoeft niet altijd. Oh ja, voor je begint te zeuren over des duivels zijnde e e-car: hoe denk je dat we die 95 g CO2 tegen 2020 gaan halen? Met enkel maar aardolie-aangedreven auto’s? Think again…
zesinlijn zegt
@BaRa: “De inkomsten voor de dealers gaan tussen dit en 10 jaar verder nog veel meer zakken” Nog véél meer zakken? Dat kan niet echt hè, als het rendement nu al minder is dan 1 procent. Dat betekent gewoon failliet gaan.
Trouwens al een oude, maar helaas nog steeds toepasselijke, insiders-joke:
Weet je hoe je in een jaar tijd 2 ton kunt verdienen? € 20.000.000 in autobrdijven investeren!
Rik3 zegt
Wat wordt er met rendement precies bedoeld?
Wat is die 1% en waarvan is dat 1%?
midasracer zegt
@Rik3: Ik neem aan dat het de netto winst betreft in relatie tot de inkoop.
jrk68 zegt
Het probleem zit niet zozeer in de verkoop van luxe auto’s daar mensen die daar het budget voor hebben nauwelijks door de crisis worden getroffen.
En Jan Modaal kan een C segmenter zolangzamerhand niet meer betalen.
Daar komt bij dat een B segmenter tegenwoordig net zo groot en luxe is als een C segmenter van 10 jaar geleden.
Tel daar het fiscale klimaat bij op en dit wordt een logisch verhaal.
wimbers zegt
Gewoon per merk een showroom / test centrum per provincie (of multibrand) en een website/self service tool om te bestellen.
Vervolgens thuis afleveren en je bent een stuk goedkoper uit.
Geef het toe; Met de huidige middelen heeft de middleman (middelen, middleman; woordgrapje) niets meer te zoeken op de markt.
importeurs & merken moeten slimmer worden en direct gaan verkopen.
Kunnen die niets wetende, arrogante, slechte pakken dragende verkopers van 23 jaar oud ook een echt beroep gaan zoeken.
kaasboerin zegt
@wimbers: En de proefritten/servicebeurten dan??
Jesper zegt
@wimbers:
Goh, jij klinkt echt alsof je weet waar je het over hebt. In jouw ideale wereld is werkgelegenheid ineens ondergeschikt aan de marge op een product en is iedereen bereid om enkele tienduizenden euro’s voor dat product via internet te betalen. Geloof je het nu nog steeds?
lemster zegt
Ik wil best een leukere auto, ik heb het geld ook best, maar wat heb je er aan? Je bent een halve seconde sneller op de toegestane snelheid. Neem de a10. Je mag er 100. Je wordt op elke centimeter weg gecontroleerd. Is het niet door traject controle dan zijn het wel de struikrovers. Je betaalt je scheef aan wegenbelasting en half jaloersig Nederland zet op de parkeerplaats van de supermarkt de deur in je auto.
Oftewel accepteer je dat je in Nederland niets aan een auto hebt. Het is noodzakelijk kwaad geworden. Het is de auto of het OV, en als je dan toch moet lijden, dan het liefst zo goedkoop mogelijk. Dus rijden we allemaal in Aygo’tjes, Blue Motionnetjes en 2 cilinders van Fiat, want dan doet het bukken het minst pijn.
Kijk naar België, daar worden nog wel auto’s verkocht in de hogere segmenten. Puur omdat die slappe “beste jongetje uit de klas” mentaliteit daar niet heerst.
midasracer zegt
Ik vind nieuwe auto’s helemaal niet meer leuk op een paar voor mij te dure uitzonderingen na. Veel teveel troep erop die ik toch nooit nodig zal hebben. Doe mij maar een basic auto die lekker rijdt. Het vervelende is dat een groot deel van de toeters en bellen tegenwoordig door de EU wordt verplicht (in hoogte verstelbare koplampen, zelfbellend computersysteem enz). Daarom ga ik waarschijnlijk in de toekomst een aaibare 2e hands kopen.En die gaat naar een vrije garage voor onderhoud want de dealers vallen nu bij bosjes om.
mrbones zegt
Vind je het gek als je 800 euro moet aftikken voor een kleine beurt?
johanz911 zegt
Eigenlijk zijn dealers anno 2012 ook behoorlijk overbodig. Waarom zouden we niet direct bij de importeur kunnen kopen?
De verkoopverhaaltjes en de overbodig luxe showrooms kunnen mij echt gestolen worden.
Dezelfde ontwikkeling zie je ook bij andere markten. Waarom zou het bij auto’s anders zijn?
Als het aan mij ligt houdt je uitsluitend garages over voor onderhoud. Kopen van nieuwe auto’s doe je vooral via het internet.
ThomasBol zegt
@johanz911: zo denkt niet iedereen. 9 van de 10 mensen willen eerst informatie verschaffen. Stukje service e.d.
alfamail zegt
Het is redelijk simpel: de overheid plukt ons belastingvee zover mogelijk kaal, dat we alleen de allergoedkoopste waggeltjes kunnen betalen! En het word et de nieuwste loot aan het pluktax euh bezuinigings / Kunduz bijtellingsverhaal alleen maar erger als wij als” auto vd zaak” slachtoffers allemaal NOG meer belasting mogen afdragen! Nedrelanders worden de zielepieten van Europa op auto gebied, in het land van Brussel zelf rijden ze ( nog ) wel rijkelijk uitgeruste voitures, met 20% minder belasting op aanschaf…
bartsmit zegt
Goed nieuws zeg! Ik haat dealers.
ThomasBol zegt
@bartsmit: ik haat de Bart Smit
jrk68 zegt
@bartsmit:
Hé ruim jij je speelgoed ff op.
ThomasBol zegt
Klote belasting
mrs250 zegt
Ach, zijn auto’s niet ook gewoon te duur geworden? Ik weet nog dat m’n vader in 1999 een Passat vr5 highline met sportstoelen met halfleer, dikke bbs’jes en de hele mikmak aanvinkte. Prima auto voor pak em beet voor 55.000 gulden ofzo. Voor de gein heb ik net even zitten kijken, als je nu een 2.0 tsi highline pakt, wat in de motorenrange zo’n beetje vergelijkbaar is met de vr5 van toen, met een beetje fatsoenlijk uitrustingsniveau, dan betaal je gewoon €50.000.
Vind je het gek dat mensen dan, zeker in tijden van crisis, het iets rustiger aan doen met iets wat ze niet echt heel erg nodig hebben. Als je dan ook een wat goedkopere auto kunt rijden die minder afschrijft, veel minder in verzekering en wegenbelasting doet en uiteindelijk ook in onderhoud goedkoper is, dan vind ik dat niet zo gek.
mellie zegt
@mrs250: ik denk dat hier idd het probleem lig ik zelf was nog niet in de gelegenheid om nog in de gulden tijd een auto te kopen(1989)
lacasitos zegt
BPM-auto’s zijn gewoon krankzinnig duur in NL. Of u even 20.000 euro vrijwillig aan luxebelasting wilt doneren? Dank je de koekoek
mellie zegt
tja het moge duidelijk zijn dat de peperdure A-locaties,dure verkopers en te duren onderhouds beurten en te duren marktwaarde voor 2ehands autos hier aan vooraf gaan aan de slechte resultaten