Leftlane News schrijft dat de Franse financiële krant L’Expansion een artikel heeft over de plannen van Renault topman Carlos Ghosn, hij zou het merk Jaguar willen overnemen! De CEO schijnt in oktober al geprobeerd te hebben Volvo te kopen (van Ford) maar Ford weigerde. Aangezien Volvo niet het enige verliesgevende automerk van Ford is, zou Ghosn het nu proberen met Jaguar. Deze laatste schijft al sinds 1989 rode cijfers…
Een week geleden werd nog bekend dat Ford van plan is de Jaguar productie met 6-7 procent te verlagen in 2006. Dit in verband met slechte verkoopcijfers. Het bedrijf ontsloeg vorig jaar al 1150 werknemers en Ford Motor wil nu zelfs Jaguar’s historische hoofdkantoor Brown’s Lane factory verkopen (vlakbij Coventry). Lijkt me dus dat Ghosn precies op tijd is (via autoblog.it). Met dank aan Rob voor de tip!
Als het Renault lukt om Jaguar over te nemen dan hebben ze direct een luxemerk in handen met rijke historie. Of de Engelsen echter blij zijn met nog een merk dat verkocht wordt aan een buitenlands bedrijf, dat lijkt me niet…
autoliefhebber zegt
Waarom zou Renault lukken wat zelfs een wereldconcern als Ford niet lukte ondanks miljardeninvesteringen?? Jaguar heeft in de jaren zeventig definitief zijn naam verziekt door de slechte kwaliteit (een om in te rijden en een voor in de garage). Dat maken ze niet meer goed, zeker niet als blijkt dat de S-type vna nu ook niet betrouwbaar is (lange duurtest Autoweek).
Valetparker zegt
Het is renault toch ook gelukt om van Nissan het best presterende japanse merk te maken.
midi zegt
Dit zal toch wel wat Engelsen aan het hart gaan. Jaguar in handen van een frans bedrijf. Ben benieuwd naar Clarksons reactie als dit doorgaat.
autoliefhebber zegt
Met Nissan kan Renault onderstellen en motoren delen omdat ze in dezelfde klasse operen. Met Jaguar wordt dat veel moeilijker omdat Renault en Nissan geen (echt) grote modellen met grote motoren maken. Ford heeft die modellen en motoren wel, de S-type staat bijvoorbeeld op het onderstel van een Lincoln. De X-type verkoopt slecht, dus een nieuwe kleine Jaguar zal er wel niet komen. Het delen van onderstellen en motoren (dus kosten drukken) zal voor Jaguar (voorlopig) toch echt de enige redding zijn.
heidekonijn zegt
Niet helemaal mee eens, je weet toch dat de X-type een Mondeo onderstel heeft? Is een Mondeo dan zoveel klasses hoger dan een Renault? En Nissan heeft met de Infinity-reeks -Japan en US only- weldegelijk onderstellen uit de Premium klasse.
En natuurlijk kan Renault zo gebruik maken van de expertise die er ondertussen bij Jaguar is inzake alu onderstellen en V8 motoren. Of Ford het merk gaat loslaten, lijkt me dan ook niet evident.
Maar stranger things have happened; een tijd geleden waren er gesprekken tussen VW en Maserati om het onderstel van de Quattroporte uit te lenen, en tegenwoordig roept Pischetsrieder van VW van de daken dat hij in bed wil met DaimlerChrysler.
autoliefhebber zegt
Het X-type slaat niet aan en zal geschrapt worden. Jaguar lijdt sinds 1989 verlies en nieuwe modellen zullen dus nog meer onderdelen moeten delen met andere merken wil het ooit goed komen. Er zijn genoeg mensen die moeite hebben met Bentley omdat je in feite in een Volkswagen Pheaton rijdt. Laat staan een Jaguar met Nissan/Infinity-onderdelen. Misschien moet je constateren dat de markt voor dit soort auto’s ‘vol’ is en dat het ook niet helpt om een kopie van de Aston Martin DB7 uit te brengen wat ze nu aan het doen zijn. Wat betreft ‘stranger things’: het zal nog een stukje stranger worden. Het staat voor mij vast dat het overgrote meerendeel van de ‘normale’ auto’s straks uit Azie (lees: China) zullen komen. De volgende merken zie ik op termijn verdwijnen: Lancia, Saab, Jaguar, Rolls-Royce, Opel (!!), Vauxhall, MG Rover, Fiat, Seat. Opel wordt er van binnenuit uit geconcurreerd door Daewoo (Chevrolet). Het merk blijft wellicht bestaan op Europese Daewoo’s/Chevrolets. Fiat leeft voornamelijk van kleine auto’s waarop de winstmarge (te) laag is. De rest van de merken die ik noem lijdt al jaren verlies.
De Monnik zegt
ik snap niet waarom die merken verlies leiden, sommigen worden als een malle verkocht. Dan moet je toch eens in je eigen organisatie gaan kijken.
Renault pakt het tenminste slim aan, zie nissan, zie de dacia logan.
heidekonijn zegt
Er worden meer Bentley’s verkocht als ooit, en als Nissan/Renault zorgt voor betere Jaguars die interessanter worden dan de concurrentie dan zullen die zeker verkocht worden. Want waarom zou je een Jaguar kopen als een BMW voor hetzelfde geld meer PK’s geeft, Audi en VW je vierwielaandrijving geven, Mercedes een snelle diesel… en Lexus een beter gebouwde auto met minder mankementen.
En die Toyota/Lexus jongens doen het ook helemaal niet slecht, zonder het Jaguar-prestige.
Als Renault dit kan doen slagen zullen er bij Ford mensen met rode kaken rondlopen. En Renault zal zelf sterker staan door de know-how van Jaguar om het gat tussen de Luxe merken en de low cost autos te vullen.
Wat Fiat betreft kun je vaststellen dat de Franse, Japanse en Duitse merken vrolijk doorgaan met kleine autootjes en er een mooie duit uitslaan. Maar met de Italiaanse vakbonden aan de ene kant en de banken aan de andere kant is Fiat aan het scheuren. Getuige de maandelijkse managementwissels met als resultaat het povere aanbod en veel te late modellanceringen – nog steeds geen terreinwagen bij de dealers bevoorbeeld, en de hype is al bijna voorbij.
Waarom BMW en Porsche recordwinsten boeken en Jaguar al bijna honderd jaar verlies maakt, zal misschien liggen aan de Engelse werkethiek? Bij de Engelse collega’s die ik ken schort het er alleszins behoorlijk aan.
IMHO natuurlijk.
autoliefhebber zegt
Ik wil niet teveel zeggen Monnik maar zonder een donatie van 12 miljard Franse Frank van de Franse staat in de jaren tachtig had Renault ook al lang opgehouden te bestaan. Van AMC hebben ze niets kunnen maken, daarom aan Chrysler verkocht (niet dat het daar veel beter gaat, behalve de Jeeps). Nissan heeft het kunnen redden door een niet-Franse directeur (Ghosn) en de Japanse werkethiek. Ik denk dat Nissan in de toekomst Renault op sleeptouw zal nemen in plaats van andersom. Wat Jaguar daaraan toe moet voegen is mij een raadsel. Ze kunnen beter dat geld in Infiniti steken om dat merk naar Lexushoogten te stuwen. Kunnen ze met schone lei beginnen met de Japanse werkethiek. Jaguar heeft zijn tijd gewoon gehad.
heidekonijn zegt
Geboren in Brazilie misschien, maar Ghosn heeft de Franse nationaliteit..
autoliefhebber zegt
Als jij een Frans paspoort aanvraagt, blijf je toch een echt Hollands heidekonijntje.
heidekonijn zegt
Maar goed ook, ‘Lapin de Bruyere’ klinkt zo culinair ;-)
Carius zegt
Als Renault Jaguar zou overnemen denk ik dat ze kleinere auto’s zullen gaan bouwen zoals de BMW 3 en 1 serie. Een stoere kleinere Jaguar kan volgens mij best wel eens gaan aanslaan. Dat merknaam Jaguar nog last heeft van de slechte reputatie opgebouwd in de jaren 70 daar geloof ik niks van. De reden dat Jaguar nu niet goed verkoopt ligt volgens mij aan het feit dat de huidige modellen saai, ouderwets en er een beetje oubollig uitzien. Sportief was afgelopen jaren de trend en de meeste Jaguars zien er gewoon niet sportief uit. Ook de sportmodellen niet. En hebben ze eigenlijk wel een marketing afdeling bij Jaguar? Met de kwaliteit van de auto’s is verder niks mis. Ik hoop dat dit doorgaat want het zou gewoon zonde zijn als het merk zou verdwijnen. Als Renault ook in het hogere segment weet door te dringen worden ze misschien wel het grootste en belangrijkste autoconcern van de wereld.
bento zegt
Als Jaguar XJR berijder zal ik het van hart toejuichen als Renault het Jaguar gebeuren van Ford overneemt. Het wordt tijd dat die arogante duitsers en met name BMW concurrentie krijgt. BMW is imago verkopen…en dat doen die duitsers erg goed. Maar zitcomfort, ruimte, totale ondingen en laten we over de dealers met hun verwaande verkopers maar niet spreken. Als Renault , Jaguar overneemt en Peugeot, Volvo zal dat vernieuwend en verfrissend werken voor het hogere segment.
P.s. Mijn laatste XJR van 2005 is een probleemloze auto…dus dat gezeur van de concurrentie over onderhoudsgevoeligheid van de Jag’s is verleden tijd. Met dank aan Ford.
Cosmo zegt
@bento,
Jaguar is toch Engels, wat heeft BMW daarmee te maken? Trouwens, wij hebben jarenlang met BMW gereden en hebben nooit problemen gehad met de wagen of de service. Perfect in orde!
Is Renault wel een goeie motor? Nu de Fransen kunnen goed kopen maar zijn hun producten wel te vertrouwen? De Franse auto’s zijn nu niet de beste, naar het schijnt?!
Waarom moet er altijd worden overgenomen? Jaguar is toch Engels, waarom zit er dan een Ford-motor in? Lieve deugd, ik ben verzot op die wagens, maar daar word ik zot van!
Straks rijden we met een BMW met Toyota-motor!!