LOUD NOISES!!1!
Nu de kroniek van een aangekondigde scheiding eindelijk geresulteerd heeft in een daadwerkelijke scheiding tussen Renault en Red Bull, lijkt het ons het beste als beide partijen elkaar succes wensen voor de toekomst en elkaar verder met rust laten. Maar helaas, Horner kon het bij het bekendmaken van het besluit niet nalaten een klein beetje schaduw op Renault te werpen. De zin met schaduw staat aangeduid met dikke letters, omdat ze door de schaduw groter lijken dan ze zijn:
This multi-year agreement with Honda signals the start of an exciting new phase in Aston Martin Red Bull Racing’s efforts to compete not just for Grand Prix wins but for what is always our goal – championship titles.
Shots faaayàààd. Tsja, als je Cyril Abiteboul van Renault op die manier uitdaagt, kan je natuurlijk een reactie verwachten. Dus zegt de Fransman tegen Autosport:
We will do everything we can to make them regret this decision.
Those are fighting words. Maar verwacht niet dat Renault nu alle kleren van Red Bull op straat plempt of met watervaste stift een vuurtoren op Red Bull’s gezicht tekent terwijl Red Bull slaapt. Renault wil zich gewoon op zichzelf focussen, misschien naar de sportschool gaan om wat krachtiger te worden en een paar selfies van zichzelf maken op jaloersmakende locaties, zoals de bovenste trede van een F1-podium.
What I mean by that is simply doing the best we can on track with our own team under our own colours. I am really extremely excited by the performance improvement to come, in particular with ‘spec C’ which we will introduce later this season.
Red Bull hoeft zich dus geen zorgen te maken over sabotage. Hoewel…Misschien toch een heel klein beetje. Reglementair móet Renault haar klantenteams van dezelfde motoren voorzien als haar fabrieksteam, maar onder het mom van ‘overmacht’ (sorry, we hadden nog maar twee nieuwe motoren af) is daar vast wel een klein mouwtje aan te passen. Met een leesbare twinkeling in zijn ogen zegt Cyril dan ook:
At this point in time there is no reason to think that Red Bull will not be receiving it, although we are yet to confirm details of the engine allocation plan.
Verder wil Abiteboul benadrukken dat de splitsing met Red Bull in principe niet zoveel te maken heeft met een gebrek aan eigen kwaliteiten, maar met het feit dat Red Bull stiekem een golddigger is die uit was op een partner met meer geld:
There are a number of things that we could not offer, like financial support, like access to core facilities, because our priority and focus is on the consolidation of the performance of Renault Sport F1.
Als armlastige kwaliteitspublicisten voelen we op de redactie met je mee, Renault. Maar écht respect krijgen we pas voor je als Adrian Newey daadwerkelijk weet te overtuigen Red Bull te verlaten. Don’t get mad, get even.
UPDATE: Renault onthult nieuwe motor na Red Bull-breuk!
Meer lezen? Check onze lijst met motor-chassis combinaties die meteen kampioen werden!
gwnbmw zegt
maar als renault maar 2 motoren klaar heeft, van de 6 nodig, zijn ze dan niet verplicht eerst de klanten teams te leveren, voordat ze zelf aan de haal gaan met die motoren? anders krijg je van die taferelen van ferrari en mercedes, de enige 2 teams met een ‘party mode’ terwijl bijvoorbeeld force india dit niet heeft.
thefmanl zegt
@gwnbmw: dat zou juist raar zijn. Het zijn hun eigen motoren, en ze mogen zelf bepalen wat ze er mee doen.
gwnbmw zegt
@thefmanl: ze mogen niet helemaal zelf weten wat ze er mee doen, omdat ze elk team exact dezelfde motoren als het eigen team moeten geven.
futse zegt
@gwnbmw: als Mercedes en Ferrari dat mogen (zichzelf voortrekken), dan Renault toch ook, niet?
tvklarenbosch zegt
Wij van WC-eend…
theblazerunner zegt
@tvklarenbosch: Adviseren u WC-eend.
phaeton zegt
Ik lees het al. It’s all about the money
dawwg zegt
@phaeton: Ik lees dat RB graag het/een fabrieksteam wil zijn en Renault zegt: dikke vinger, eigen team eerst en er is geen ruimte voor een team daarnaast, alleen erachter. Dan laat je RB ook niet echt een keuze lijkt me, die gaan geen 2e viool spelen. Typische Franse arrogantie…
terazino zegt
Dus de rest van het jaar sleutelen ze geen 2e rangs zooi klaar maar 3e rangs zooi voor RBR. Fijn vooruitzicht.
rhellema zegt
@terazino: ach, dat moment moest een keer gaan komen. Red Bull Racing doet op dit moment sowieso al niet mee voor het WK dus doet het het minste pijn als deze beslissing op dit moment is genomen.
mark997gt3 zegt
20 miljoen betalen en 2de viool vs motoren gratis + 100 miljoen + fabrieksteam worden. Nogal een makkelijke beslissing……
drdrift zegt
@mark997gt3: spijker op de kop ?
johnhert zegt
@mark997gt3: Daarnaast heb ik 100x meer vetrouwen in Japanners dan Fransozen wat techniek betreft…
Al verwacht ik niet dat alle engineers bij Renault allemaal Fransen zijn maar goed…
ikleesookoverautos zegt
@johnhert: mee eens. Franse slag ipv Japanse degelijkheid
luxaeterna zegt
@ikleesookoverautos: Onzin. Franse auto’s roesten bijv bijna niet.
En Franse slag… Iedereen zit dat altijd maar te toeteren, maar gaat wel en masse op verlof met de Airbus. Of vragen jullie speciaal naar een Japans lijntoestel?
Orichy zegt
@luxaeterna: Ik vlieg niet, nog nooit gedaan, al 46 jaar niet, eerlijk waar.
Met de auto kom ik overal, waar ik wil zijn, te veel autogek misschien wel.
OT: Maar Honda is de beste keuze voor de komende twee jaar. Kan Renault zich lekker toespitsen op eigen prestatie en het gezeik van McLaren aanhoren. Ik denk, dat Renault zelf nog spijt krijgt. Maar goed, ik wens Renault heel veel succes en goede prestaties toe. Hoe compentatiever de F1, des te beter voor de sport en toeschouwers.
2wheeler zegt
@Orichy: Pokke end rijden hoor naar Amerika..
johnhert zegt
@luxaeterna: Een goede conservering op wat staal aanbrengen is nu ook niet bepaald hogere wiskunde.
Overige fabrikanten besparen hier meer op, meer niet…
desjonnies zegt
@luxaeterna:
Begrijp nou eens hoe simpel mensen zijn, blijf hetzelfde roepen en ze gaan je niet alleen geloven, ze gaan je nog napraten ook!
Een eigen mening vormen is bijzonder moeilijk voor de meesten.
De grootste vrijdenkers en individualisten, de grondleggers van het vrije denken waren overigens Fransen.
Maar dat begrijpen onze ‘franse slag’ gansjes niet.
Design_Driven zegt
@luxaeterna: Airbus is dan ook niet helemaal Frans. ‘Officieel is het zelfs Nederlands’. Het officiële hoofdkantoor zit in Leiden en hoewel het hoofdkantoor in Frankrijk zit wordt een groot deel van de ontwikkeling en bouw ook in Duitsland en andere Europese landen gedaan.
Ik hekel het Franse bashen ook (En Italiaans en zeker het Engels) maar Airbus is geen goed voorbeeld. Daarnaast vlieg ik heel veel en als ik kan kiezen kies ik tegenwoordig voor een Dreamliner. Die is het stilst.
dawwg zegt
@luxaeterna: Dat Airbusses niet bovengemiddeld vaak uit de lucht vallen is geen bewijs dat de Franse slag niet weldegelijk een nationale eigenschap – en onderdeel van de cultuur – is; net zoals chauvinisme, arrogantie en corruptie…
rufctr01 zegt
@johnhert: ach, Honda heeft ook hele slechte periodes gehad.
rufctr01 zegt
@johnhert: half miljoen probleemloos met een 2.0 Hdi, 130.000 km met een Toyota Avensis D4D en motor kapot.
e28forever zegt
@rufctr01:
Toyota heeft vroeger zelfs een tijdje de PSA XUD dieselmotor gebruikt…
rufctr01 zegt
@e28forever: klopt!
willeme zegt
@rufctr01: dat zijn die 2.2 diesels geweest, die 2.0 D4-D was onverwoestbaar.
Ik heb het al vaker gezegd: het heeft niet zoveel zin om ‘betrouwbaarheid’ aan een compleet land te koppelen. De Peugeot 504 is misschien wel de meest betrouwbare auto ooit gebouwd (en héél erg Frans!). De Renault Laguna II, Peugoet 307 en eerste Citroen C5 waren, ehh, gevoeliger voor storingen.
Mijn vriendin heeft een 207 en ook daarbij zijn er af en toe wel wat dingetjes. Elektronica, chronische afwerkingsmissers en dat soort grut. Motor, transmissie, onderstel en carrosserie zijn probleemloos. Liever een 207 met een kraakje dan dat je met 150.000 km een nieuwe DSG-bak en TSI-blok kan vervangen om te genieten van de betere afwerking.
Wat wel jammer is: op betrouwbaarheid vallen Franse auto’s soms tegen, maar het zijn wel bijzonder fijne auto’s in de omgang. Het rijdt uiterst prettig en comfortabel. Vergeet ook niet dat ze nieuw behoorlijk betaalbaar zijn en goed uitgerust.
Elk voordeel heb zijn nadeel. Bij bijna elke auto zijn er voldoende redenen om ‘m te laten staan. Of om ‘m te kopen. Het is maar waar je waarde aan hecht.
jaapiyo zegt
@mark997gt3: voor McLaren ook…
mashell zegt
@mark997gt3: Maar RBR heeft al haar successen met Renault behaald. En Honda is nu al jaren aan het prutsen en is gewoon stukken trager nog dan Renault (waarmee je bijna net zo snel bent als met de Ferrari). Het is een grote gok van RBR, de sprong naar voren. Dat kan goed uitpakken maar kan ook misgaan en alle hoop op wereldtitels voor Verstappen doen vervagen.
Orichy zegt
@mashell: Wat klets jij nu, dat was een half jaar geleden zo, dat de Honda trager was dan de Renault, maar Honda heeft met de laatste update een hele slag ingehaald, gewoon omdat er nog veel te winnen was.
Daarbij was het niet de Honda-motor en toebehoren die het probleem bij McLaren veroorzaakte, als je dat soms bedoeld met; “En Honda is nu al jaren aan het prutsen”. Dan heb jij het afgelopen jaar nog niet goed opgelet en geluisterd, naar de problemen bij McLaren.
Honda neemt geen gok en dat doet Red Bull Racing net zo min.
Honda kreeg bij McLaren geen goede openheid van zaken en moest McLarens problemen maar op zien te lossen, qua koeling en olievoorziening, zonder dat McLaren enige aanpassing wilde doen. Ja, dan kun je geen winst behalen, dat werden allerlei fixjes, om de zaak proberen te redden.
Ja, dat heeft Honda reputatieschade opgeleverd, maar dat gaat zij met Red Bull en Toro Rosso geheel goed maken de komende paar jaar. Want dat laat Honda zich geen tweede keer overkomen. Het zijn wel japanners, die leren meestal snel van hun fouten, door de trots en vasthoudendheid in hun cultuur.
michaelb zegt
@Orichy: sorry, je vraagt er een beetje om: #fanboy
willeme zegt
Ach, ze moeten íets zeggen. Het is al een paar jaar duidelijk dat het bij Red Bull niet aan de auto ligt. Die auto is goed. De Renault motor mist gewoon een klein beetje power. Sinds Turbotijdperk II lopen ze gewoon achter.
Met Honda hebben ze een partner voor de komende tijd. Die zijn echt uit op revanche. Goede keuze. Je moet er ook een beetje geluk mee hebben dat je de bovenliggende partij bent.
ikleesookoverautos zegt
@willeme: helemaal mee eens!
mashell zegt
@willeme: het is gewoon een gok. Renault kan niet snel genoeg RBR van de extra power voorzien, Honda is middenmoot. Ze gokken erop dat Honda het lukt om door te ontwikkelen, maar gezien het belabberde trackrecord van Honda de afgelopen jaren is het een grote gok. Maar ja je moet wat.
bisazza zegt
@mashell: ik denk dat je de Japanse cultuur en het besef van eergevoel onderschat.
mashell zegt
@bisazza: ik geloof dat eerder Honda zelf dit onderschat. Na hun eerdere beschamende afgang in de F1 gevolgd door 3 diep schaamtevolle jaren bij McLaren, hun vroegere partner die ze zo diep hebben laten vallen werd het tijd voor Seppuku. Maar nee, Honda kiest ervoor om ook de carrière van Max Verstappen om zeep te helpen.
willeme zegt
@mashell: dat is juist het voordeel. Weg naar boven is gevonden.
Voor Honda ook lekker, want zo weten ze dat de voorlopig door kunnen met ontwikkelen en investeren.
Het probleem met Renault is dat er twee andere teams rijden die graag vooraan willen rijden (en dat redelijk recent nog gedaan hebben).
Ook heeft RB veel meer in de melk te brokkelen bij de leverancier nu ze Honda hebben. Bij Renault moeten ze motoren kopen en hopen dat het goed komt.
Voor de lange termijn lijkt het de enige logische keuze, zeker gezien de ambities (wereldkampioen worden).
Het is altijd een gok. Maar als je beide keuzes onderbouwd heb je meer kans met Honda dan Renault. Goede keuze, dus!
mashell zegt
@willeme: het is altijd een gok in die zin dat je niet in de toekomst kunt kijken. Maar Renault heeft een trackrecord, daarmee kun je races winnen. Honda heeft drie zeer slechte jaren bij McLaren achter de rug en doet het nu aardig bij STR. Dit is een sprong in het diepe. Het kan goed gaan, maar als we de oranje bril afzetten moeten we er serieus rekening mee houden dat de komende jaren RBR niet meer om de overwinningen zal meestrijden. Het zou me niks verbazen dat Ricciardo precies vandaag die aanbieding die hij van Ferrari heeft getekend terugstuurt.
robin78 zegt
@mashell: Als je kijkt naar de investeringen van Renault in F1 tegenover Mercedes is het logisch dat ze niet mee kunnen komen. Als dan bedenkt dat ze motoren partner zijn, dan kan je tot een conclusie komen dat de situatie gelijk blijft door zakelijke belangen van Renault. Dus… goeie keuze van RBR
willeme zegt
@mashell: het kan natuurlijk alle kanten op. Je vergeet alleen twee dingen: conjuctuur en momentum. Je ziet dat een bepaald team (of motor) vaak enkele jaren dominant is, om vervolgens af te zwakken. Die op-en-neer gaande beweging is er bijna altijd geweest.
Dan komen we uit op momentum. De Renault motoren zijn an sich niet verkeerd, maar je wint er geen races mee, in tegenstelling tot wat jij beweert overigens. Dat is niet erg, waarschijnlijk bedoelen we er wat anders mee. In mijn optiek heeft Red Bull races gewonnen dankzij het chassis. Op circuits daar waar motorvermogen van minder belang is. Kijk naar Monaco. China was natuurlijk puur geluk door een slimme bandenwissel. Dus Red Bull heeft gewonnen met een Renault motor (jij hebt daarin gelijk), maar dat kwam niet omdat de Renault motor de doorslaggevende factor was. Hetzelfde geldt voor de vier titels van Vettel. Kwam dat door de motor, of het chassis?
Verder met momentum. Op dit moment maakt Honda enorme stappen. Vaak werden de slechte resultaten van McLaren gekoppeld aan de slechte motoren. Dit seizoen toont aan dat erbij McLaren meer mis was dan alleen de Honda motor. De Red Bulls en Renaults lijken meer snelheid te hebben, zowel in kwalificaties als in races.
Honda daarentegen laat zien met de Toro Rosso’s dat ze wel degelijk stappen hebben kunnen maken. Ik had er veel, maar dan ook veel, minder van verwacht. Als Honda die progressie door kan zetten, kunnen ze Renault op zijn minst evenaren op het gebied van vermogen en betrouwbaarheid.
In dat geval is het altijd beter om te kiezen voor Honda. Zowel in financieel als technisch opzicht. Niet meer afwachten met waarmee Renault op de proppen komt, maar synergie bewerkstelligen met Honda. Die samenwerking wordt dan veel nauwer dan met Renault ooit mogelijk was.
Dan nog: het gat met Ferrari en Mercedes is aanzienlijk. Dus of Red Bull volgend jaar vooraan staat betwijfel ik nog. Pas met de nieuwe motorenreglementen denk ik dat er echt wat kan gaan veranderen.
Dat is het mooie van F1: er zijn geen garanties. Straks heeft Renault het licht gezien en hebben ze de beste motor en bleek Honda’s progressie een toevalstreffer. Andersom is ook mogelijk.
Mijn gedachte: er zal niet heel veel verschil in zitten tussen die twee motoren. Dan is de propositie van Honda een betere keuze: financieel scheelt het aanzienlijk en Red Bull heeft meer invloed. Dat is de reden dat Red Bull voor Honda heeft gekozen, lijkt mij.
Orichy zegt
@willeme: Nog sterker, dat Renault nog enigszins aanzien heeft, is te danken aan Red Bull Racing, die wel een auto weet te bouwen, die prijzen kan winnen en hoog in het kampioenschap kan eindigen, ondanks een matige motor.
De Mannekes van Red Bull mag Renault eeuwig dankbaar zijn, anders waren zij al volledig afgeschreven.
Want waarom wilde Renault Sainz dan van Red Bull overnemen? Niet voor de sier en nu ook nog de geruchten over Newey weg willen plukken, dat wijst niet op eigen kracht dingen kunnen, maar op inkopen en met geld wapperen.
Het is maar net welk verhaal je wil geloven, of verkopen.
Ik ben altijd voor Honda-motor geweest en het liefst zo snel mogelijk die erin, het liefst al in september, als blijkt, dat het dit jaar toch niet meer gaat lukken met Daniel, of Max. Als alles technisch mogelijk blijkt te zijn, dan heeft de marketing ook nog een paar maanden om hard door te werken, voor de commerciële taak.
Het levert misschien een gespreid jaar op, het jaar is dan toch al verloren en kun je vast wennen en bouwen voor volgend jaar.
willeme zegt
@Orichy: je hebt absoluut een punt!! Dankzij de de prestaties van de Red Bulls lijkt het alsof de motor van Renault best goed is. Kijk je iets verder dan zie je dat de goede prestaties komen door zeer goede coureurs, een geweldig chassis en de nodige portie geluk. In geen één race wist Red Bull een topprestatie neer te zetten dankzij de Renault motor.
Met Honda heb je óók gelijk, naar mijn mening. McLaren heeft nu een gemiddelde motor, en presteert ondermaats. Daar zijn meer dingen aan de hand dan alleen ‘een slechte Honda motor’. Toro Rosso bewijst (met name dankzij een uitstekend functionerende Gasly) dat de Honda niet eens zo slecht is. Belangrijker nog: het is duidelijk dat Honda dit seizoen wel degelijk progressie boekt. Alles lijkt erop te wijzen dat nu instappen met Honda een goede keuze is.
Daarbij: het is maar een contract voor twee jaar. Gewoon een erg logische keuze, naar mijn (en jouw!) mening.
berlinetta zegt
@orichy: “Dat wijst niet op eigen kracht dingen kunnen, maar op inkopen en met geld wapperen.”
Als er 1 team is waar dat voor geldt, dan is het wel RB.
gitaarknul zegt
@willeme: als je ziet hoe mclaren nu presteert met renault motoren ben ik heel erg benieuwd naar honda RBR, want mclaren is niet heel geloofwaardig meer met hun claims dat honda de grote boosdoener was.
harrie zegt
Wat een rancune, Red Bull zal hem echt missen hoor, die malle Abi.
Zou mooi zijn als ze er dit seizoen nog Honda motoren in weten te gooien.
ikleesookoverautos zegt
Zweren, dat is iets voor teenagers.
rijnounsdoor zegt
@ikleesookoverautos: zeg dat maar aan die op de benen van mijn oma.
janmetdelangeachternaam zegt
Goh dat lijkt me wel een tikkeltje ongemakkelijk als ze elkaar bij een race weer onder ogen komen. Beetje hetzelfde als nog een tijdje bij je relatie blijven wonen als het uit is
Robert zegt
Ik hoop eerlijk gezegd dat óók Renault het hele zaakje nou eens goed op de rit krijgt. Hoe gaaf zou het zijn als er niet twee of drie, maar vier of vijf teams kunnen strijden om die drie podiumplaatsen?
roadster1976 zegt
Wowzers
VeniVidiVici zegt
Phoe phoe, dat riep m’n ex ook ooit eens toen ze de deur gewezen werd, “hier krijg je spijt van!”. Tot op de dag van vandaag niet slechter van geworden :-)
cloverleaf zegt
@venividivici: Française ingeruild voor een JAV?
rob5nismo zegt
Wat een bazen fotoshop
chrisvis zegt
Tja, feit blijft wel dat red bull reeds dit jaar gp’s kan winnen met Renault en betwijfel ten zeerste dat ze dit met de Honda motor gaat lukken de komende jaren, ongeacht het goede chassis van de red bull.
Svda zegt
Renault levert slechte motoren, voor F1 als de gewone auto zijn ze niet betrouwbaar.
mashell zegt
@dahlback: Daarom koopt Mercedes, dat de allerbeste formule 1 motoren maakt, ook veel motoren in bij Renault.
dawwg zegt
@mashell: Dat ene model 1.5DCI diesel waar je het over hebt is inderdaad ook totaal Mercedes onwaardig; wat een luie rot-motor met veel herrie is dat…
karaya zegt
Als klantenteam ga je echt geen kampioen meer worden. Enige juiste optie dus voor Red Bull.
mashell zegt
@karaya: van klant van Renault, waaraan Red Bull al hun overwinningen te danken heeft, naar klant van Honda, wat is eigenlijk het verschil? Dat Honda een paar treetjes lager staat en geld toe schuift in plaats van vraagt?
Orichy zegt
@mashell: Red Bull wordt het fabrieksteam en Toro Rosso het klantenteam, tenminste zo zou je kunnen zien. Maar reken erop, dat over twee jaar, Toro Rosso de omvorming tot Honda-team gaat maken. En Red Bull door gaat met een krachtbron vanuit Aston Martin, of geheel overgenomen wordt en door gaat als gewone, of grote sponsor.
Bij een eventueel kampioenschap van Daniel, of Max in de aankomende twee jaar, heeft Red Bull genoeg bewezen en kan het andere sporten gaan sponseren, met veel geld.
michaelb zegt
@Orichy: Ik moet dit echt eerst maar eens zien. Ik denk dat Honda uitgespeeld is kwa sportiviteit. Het hele merk heeft een ommezwaai gemaakt kwa filosofie en dat is te merken in de ontwikkelingen van het sportieve sector.(complete uitloop van ingenieurs afgelopen jaren). Is het je nooit opgevallen dat de motorfabrikanten die het meeste geld steken in de F1 ook de techniek gebruiken voor hun sportieve tak voor op de weg? (Mercedes / Ferrari momenteel) Honda was goed vroeger, maar toen was hun sportieve tak op de weg ook enorm. Momenteel is een merk als daar meer in thuis dan Honda. De F1 motoren staan haaks op hun filosofie momenteel. Kan nooit goed gaan.
michaelb zegt
@michaelb: “Momenteel is een merk als *renault* daar meer in thuis dan Honda. De F1 motoren staan haaks op hun filosofie momenteel. Kan nooit goed gaan.”
(Typen blijft lastig)
dawwg zegt
@michaelb: Houd toch op, er is geen enkel verband tussen F1 technieken & prestaties en de performance van een modale C-middenklasser auto. Dat er een dozijn aan MILJOENEN kostende hypercars gemaakt worden met F1-techniek is helemaal niet representatief …
karaya zegt
@mashell: Volgens mij heeft Renault een eigen team. Red Bull speelt dus tweede viool bij Renault.
Je denkt toch niet dat de klantenmotoren van Mercedes en Ferrari net zo goed zijn als de motoren die ze zelf gebruiken? Waarom zou Renault zichzelf beconcurreren door Red Bull een topspec motor te leveren?
Zoal ik al zei, Honda is de logische optie.
fastforward zegt
Dat viel te verwachten….
vroaaar zegt
We will do everything we can to make them regret this decision, because we’ve just been sitting on our hand lately…
windhoekgokarting zegt
Pff, wel mooie uitdaging, feit is alleen dat Renault de meest succesvolle motoren heeft geleverd sinds 1992…en Honda sindsdien niks..
tvr1974 zegt
@windhoekgokarting: idd.
Renault heeft al behoorlijk wat WK titels achter zijn naam in de F1.. Honda geen.
Kan dus 2 richtingen uit..of Honda gaat nu eindelijk voor die F1 titels of ze zijn gewoon niet goed genoeg. De tijd zal t leren.. hoop dat RB een goeie keuze maakt. Immers in de WKsuperbike&gp1 kan Honda t ook.
karaya zegt
@tvr1974: Wel eens van McLaren-Honda gehoord?
superhans zegt
Is het niet wat vreemd om Aston als sponsor te hebben en Honda (of Renault) motoren te gebruiken? Of levert AM anderszins knowhow aan?