Z’n smoeltje is misschien even wennen en dat geldt trouwens ook voor z’n bips, maar de Renault Zoe is een elektrische auto waarmee de Fransen zomaar ineens zouden kunnen gaan scoren. Met een vanafprijs van 20.690 euro inclusief btw is het voor de verandering namelijk een relatief betaalbare elektrische auto. Maar…
Er zit een “maartje” aan vast. De dure accu’s zitten niet in de aanschafprijs, want de het accupakket lease je bij Renault vanaf 79 euro per maand (bij 12.500 km per jaar) en dat is dan inclusief Renault Route Service. Voordeel hiervan is wel dat wanneer de accu’s versleten zijn, je geen nieuw duur pakket hoeft aan te schaffen.
De elektromotor levert 88 pk en 220 Nm koppel. Dat is goed voor een topsnelheid van 135 km/u. Als actieradius geeft Renault 200+ km op, maar dat is uiteraard afhankelijk van de omstandigheden en rijstijl. De elektrische Renault is 4,08 meter lang, 1,73 meter breed, 1,57 meter hoog, heeft een wielbasis van 2,59 meter en biedt ruimte voor 338 liter bagage. Opladen duurt tot maximaal 9 uur, maar kan ook binnen een uur afhankelijk van het vermogen van het laadpunt.
Op de website van Renault kunnen geïnteresseerden alle ins en outs van de Zoe lezen en voor 49 euro zelfs al een exemplaar reserveren. Dan ben je er lekker snel bij wanneer de eerste modellen in het najaar afgeleverd zullen worden. (via groen7.nl)
Northwestern zegt
Best duur als je nagaat dat het eigenlijk een Clio is.
Jesper zegt
@Northwestern:
Valt weer reuze mee als je kijkt naar wat je over houdt. En nog meer als je kijkt naar wat de concurrentie kost. Prius Plugin vanaf ongeveer 40, Ampera vanaf 45 (excl. laadpaal van 5k)…
Dimglor zegt
@Northwestern: Je moet dit dan ook niet zien als een Clio..
Als je vergelijkt met wat de concurrentie kost, zoals Jesper zegt, dan valt dit heel goed mee qua prijs… Komt natuurlijk ook doordat je de batterijen niet aankoopt bij de aanschaf van deze wagen….
Je bent er echter wel zeker van dat je altijd een goed batterijpakket hebt en als je (extreem dure) batterijpakket kapot gaat dan vervang je die gratis..
tjorque zegt
@Northwestern: zet dit is naast een leaf die bijna het dubbele kost?
dan zeg ik: de ZOE is mooi en betaalbaar…
Northwestern zegt
@tjorque: Daar moet je ook betalen voor het accupakket.
brian078 zegt
voor dat geld koop ik liever iets anders
norge zegt
Leasing van de batterijtjes is wel geniaal natuurlijk…..
robbie zegt
@norge: yep,dat is inderdaad een héél slim concept van Renault. Op de manier neem je ook gelijk een stukje ‘onzekerheid’ bij consumenten weg mbt de restwaarde van je auto.
Als je deze auto als occassion koopt (of verkoopt) zal er in elk geval een onzekerheid zijn mbt de resterende levensduur van het accupakket.
Als koper geeft je dat een hoop zekerheid en als verkoper kan je meer voor je auto vragen omdat er bij de kopende partij geen onzekerheid is.
Als je een gebruikte Leaf, Ampera of Prius koopt is er toch altijd een risico aanwezig dat je voor tientallen duizenden euro’s een nieuwe accupakket moet kopen omdat het huidige pakket versleten is.
Bij een elektrische Renault heb je daar helemaal geen last van.
Werkelijk briljant!
sdk16420 zegt
Die foto bovenaan het artikel:
michelyman zegt
@sdk16420: Mooi is anders, dan moet je verder naar beneden scrollen voor de M6 :)
robbie zegt
Dit is zo’n 15.000 euro goedkoper van een C-Zero/i-MiEV, voor dat verschil kan je heel veel maanden accu’s leasen.
kickass zegt
Hij kijkt wel een beetje chagrijnig…
Tonnie zegt
Ik vind m zeker niet lelijk hoor. En voor een elektrische auto, mede door de slimme accu-lease opzet van renault, behoorlijk goedkoop. Alleen voor zo’n kleine auto nog steeds duur. Een wegenbelastingvrije auto kan per maand ong net zo duur zijn met benzinekosten ed.
james125 zegt
Gaat hem niet worden denk ik zo.
Voor hetzelfde geld heb je een Jaguar XJ uit 2006!
jzaero zegt
@james125: en nu eens kijken hoeveel je betaalt aan onderhoud, wegenbelasting, verzekering en benzine. Juist ja. Uiteindelijk ben je binnen een korte tijd net zoveel kwijt als deze Renault nieuw kost.
james125 zegt
@jzaero: klopt, maar met een dergelijk hoog aanschafbedrag heb je voorlopig nog geen voordeel op een normale stadsauto.
Tegen de tijd dat iedereen er een heeft, moet je er ook gewoon wegenbelasting over betalen, maar daar denk je niet over na. De overheid misleidt je, als namelijk op een gegeven moment alle auto’s elektrisch zijn, heeft de overheid gewoon nog steeds geld nodig om de wegen te onderhouden en nieuwe te bouwen, of heb je soms geen wegen nodig met een elektrische auto?
eklasse zegt
Gaat hem niet worden denk ik zo.
Voor het zelfde geld heb je een Mercedes benz Atego uit 2005!
Kun je ook nog eens 5000kg meesjouwen.
ts46 zegt
Kannie een aanhanger met 2 kuub zand trekken?
niet? dan sla ik over.
desoper zegt
@ts46: moet wel lukken met 220Nm vanaf 0 tpm. Is meer koppel dan een 1.9tdi met 90pk. Actieradius wordt wel iets kleiner 185 ipv 200km geloof ik
ts46 zegt
@desoper: met een prius mag je niet eens een kar trekken, ben bang dat je met deze na 500 meter ook wel stil staat..
desoper zegt
@ts46: je moet een aziatisch-subsidie-slurpend-prul dan ook niet gaan vergelijken met west-europese top-kwaliteit.
De prius is een auto die ontwikkeld is door ter nauwernood overlevende van de hiroshima bom. Deze auto wordt dan ook voornamelijk gekocht door mensen met een verstandelijke beperking, of door mensen die het design van een draadloos strijkijzer aanspreekt.
Een ZOE is een auto voor raketgeleerden en liefhebbers van Kwantummechanica.
Flamingo zegt
leuk karretje! is tenminste nieuw design
meneersander zegt
Groen7?
BaRa zegt
Zwaar overprijsd, voor wat het doosje te bieden heeft.
Esprit_de_Flandre zegt
Vanaf 79 euro per maand, wat er dus op neerkomt dat de verkoper je natuurlijk een abonnementje van 109 euro per maand probeert aan te smeren. Maar laat ons even de goedkoopste optie nemen, 79, dat wordt dan 948 euro per jaar. Met zo’n auto wil je toch wel 10 jaar rijden, dus 9480 euro (tussentijdse prijsverhogingen niet meegerekend). Uiteindelijk ook niet echt goedkoop te noemen. Aan de andere kant, per maand ben ik het dubbel kwijt aan diesel…
Esprit_de_Flandre zegt
@Esprit_de_Flandre: dubbel van 79, niet van 9480 natuurlijk.
Aan een nog andere kant, voor die prijs mag en kan en doe ik wel meer dan 12.500 km…
bobb zegt
@Esprit_de_Flandre: 10 jaar rijden? Vraag me af wat er met dat abonnement gebeurt als je de auto na 2 jaar wilt inruilen. Zou ook kunnen gebeuren dat een andere partij een goedkopere pakket kan bieden, worden net telefoontjes op die manier.
Esprit_de_Flandre zegt
@bobb: Inruilen? De volgende die ermee rijdt heeft toch ook zo’n abonnement nodig?
En andere partijen zullen de eerstkomende tien jaar wel mooi geblokkeerd worden. Daarvoor gaat er eerst een Europese standaard moeten komen…
dylanballijns zegt
leuk en aardigi dit allemaal. maar volgens mij is het alleen maar duurder dan benzine of diesel? of zie ik dat verkeerd
vegazosten zegt
Wat zijn jullie toch altijd zo negatief op gebied van EV karretjes? Net verwende nesten die niet weten wat ze willen of is het niet kunnen? Iedereen is voor of tegen iets maar geef tenminste ook eens de kans aan nieuwe oplossingen. Alles komt wel prima in orde maar met de tijd. De industrie werkt met vraag en aanbod en vooral winst. Wat jullie ook zeggen dat zal hen een e-worst wezen! Bovendien zijn wij als mensen erger dan konijnen en kweken er maar op los zodat we binnenkort geen andere keus meer zullen hebben dan EV’s te rijden of msschn zelfs helemaal niet meer kunnen rijden ih slechtste geval. EV’s produceren is veel te laat begonnen, dit kon al tig jaren geleden!
vegazosten zegt
Ik opteer voor een voorlopige TUSSEN oplossing en dat is EVwielen monteren op je bestaande auto een pack batterijen erin en gemixt rijden maar…pfff het zal weer bij dromen blijven denk ik.
youtube.com/watch?v=kmJTsHcZMFQ
youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=8tLQ2-yKT4Y
schuimbekje3 zegt
Even een rekensommetje… VANAF 79 euro per maand, is bijna 1000 euro per jaar, je mag maximaal 12.500 km rijden met je accupack per jaar, dus dat is 8 cent per kilometer alleen al voor je accu… Natuurlijk staat Renault bekend om hun elektrische kwaliteit (Createur de Meilleur) en staan ze al jaren in de top 3 van slechtste auto’s bij de ADAC hitlijsten (mwa, okay, niet geheel betrouwbaar) maar wie zou in een Renaul, elektrisch willen rijden, 8 cent per kilometer voor de accu, lekker blauwbekken in de winter (want verwarming aan = accu is leeg) + 50kWh opladen voor een bereik van 100km is (bij een laadpaal a 27cent/kWh = 14 cent stroom per kilometer zit je op inclusief afschrijving (Renault schrijven we af naar 0 in 5 jaar) is 36+14+8 cent = 58 cent per kilometer bij een maximum van 12500km/jaar en 50km afstand woon-werk of woon-shopping.
Ter vergelijk, een Subaru BRZ Sport Executive CVT Automaat kost 3 cent per kilometer meer (Inc brandstof). (En die gaat 3x zo lang mee, kun je jezelf nog in vertonen, heb je 1000% meer lol in en kun je ook verder dan 50km enkele reis reizen, sterker nog, je kunt er mee op vakantie!