Ah, een ouderwetse automerk bitchfight op een billboard!
Het is 2009 als BMW en Audi in een reclame-oorlog terecht komen. Op billboards in de Verenigde Staten verschenen allerlei verwijten over en weer. Dat gevoel van nostalgie krijg ik een beetje bij deze nieuwe reclamecampagne van Renault. Lekker ouderwets narren, heerlijk!
Renault plaagt namelijk Tesla-rijders met de nieuwe Scenic E-Tech. Het gaat hier om een reclamecampagne in het Verenigd Koninkrijk. Middels een interactief billboard prijst Renault de nieuwe Scenic E-Tech aan.
Ongemakkelijk
Zodra een Tesla in de buurt van het billboard komt krijgt de boodschap een andere lading. De zin “This is awkward” valt in het groot af te lezen op het enorme scherm.
Oftewel: dit is ongemakkelijk. De zin is een verwijzing naar de specificaties van een Renault Scenic E-Tech en de Tesla Model Y. Op papier is de Renault de betere keuze. De actieradius is beter en de prijs is scherper. De E-Tech Long Range met achterwielaandrijving komt bijna 80 km verder dan een Model Y Long Range met vierwielaandrijving.
Renault vs Tesla
Britse media waren tijden tests enthousiast over de Franse elektrische auto. Renault grijpt dit nu aan om op deze grappige manier reclame te maken.
Voor de variatie zijn verschillende teksten te zien als een Tesla in de buurt komt. Naast “This is awkward” zijn ook de zinnen “Elong-ger” en “You’re probably good at other things” af te lezen op het billboard. Ultiem flauw? Misschien, maar een beetje prikken met een reclame mag best.
Renault heeft in elk geval succes met de campagne. Het billboard is te vinden in de buurt van een populair laadstation in Londen. Op sociale media gaat de campagne viraal op de platforms TikTok, Instagram en Facebook. Missie geslaagd dus voor de Fransen. Of de Tesla-rijders er ook om kunnen lachen? Vast wel.
schuimbekje3 zegt
zodra je jouw product moet verkopen door een ander merk te dissen, dan is jouw product waarschijnlijk toch bagger, want anders kochten mensen jou product al….
beetje niveau wasmiddel reclame…
maar ik rij een tesla, bagger auto, maar ik zal NOOIT meer een renault rijden, nooit… niet door deze kinderachtige reclame maar omdat ik van clio tot laguna, van scenic tot almera, van samsung tot mitsubishi elke milimeter van renault haat…
door de auto, door de kwaliteit (nouja, kwaliteit) en de dealers..
okdoei zegt
Maar hoe voel je je echt?
Appie64 zegt
Haha, ja de dag goed beginnen……..
aerotic zegt
zeTjij gewoon op…. willekeurige plekken punten en ? (hoofdletters)
outlook zegt
I feel you… mijn eerste leaseauto (Megane) stond over de gehele leaseperiode (48 maanden) circa 6 maanden bij de dealer ivm met reparaties, reparaties en omdat er dingen ‘stuk’ waren of simpelweg niet werkten..
potver7 zegt
Waar schuimbekje3 gewoon op basis van onderbuikgevoelens bepaalt dat een Renault geen kwaliteitsproduct is zonder ooit een een Franse auto gereden te hebben, heb jij het in ieder geval nog geprobeerd.
Maar goed, tegenover jouw ervaring kan ik melden dat mijn vorige auto een Grand Scénic was, waar ik ruim 10 jaar probleemloos in heb gereden. Idem voor al die andere Franse auto’s die ik in de afgelopen 30 jaar in bezit had.
De reputatie van Franse merken komt natuurlijk ergens vandaan, maar die is grotendeels gebaseerd op kwaliteitsproblemen die inmiddels ver achter ons liggen. Niet dat er nooit problemen zijn, maar wat dat betreft zijn de verschillen met Duitse concurrentie niet vreselijk groot meer. De laatste paar keer dat ik bij anderen in premium Duits spul meereed, was er iedere keer wel iets stuk in die auto’s wat het comfort aanzienlijk beperkte (audio-installaties, electrische stoelverstelling bijvoorbeeld) en waarvan reparatie bovendien peperduur bleek te zijn.
kniesoor zegt
Hè bah, feiten, dat moeten we niet willen met z’n allen 😁
kas_par zegt
Mijn clio is nog altijd de beste lease bak die ik ooit gehad heb…. nul problemen, ondanks heel veel kilometers.
kas_par zegt
Je zal toch zo’n diepgewortelde haat hebben richting een fkin automerk! Dan moet je toch echt verder geen leven hebben :/
3246cm252kw zegt
Dat klopt, enkel dist hier een bagger merk een ander bagger merk…
bischero zegt
De gemiddelde Tesla rijder kan Engelse humor net zo waarderen / begrijpen als de gemiddelde Duitser. Niet.
JelmerS zegt
Heeft de Renault nu premium RWD gekregen?
vetnek zegt
Renault.. Het merk dat in 2012 nog de Zoé maakte maakt grapjes over Tesla die sinds 2012 al met de Model S op de markt is en 11 jaar later wereldwijd een hogere jaaromzet heeft. Dat is ook humor.
potver7 zegt
Ja nou en? Doet niks af aan de boodschap die Renault hier probeert over te brengen.
alcantara zegt
En Renault zet zichzelf voor schut door een elektrische auto te maken die er alsnog 7,9 secs over doet om naar 100 te blaffen, terwijl een Tesla Y het in 3,9 doet, oftewel dubbel zo snel.
PrettyAwesome zegt
@alcantara, Renault zegt toch ook in de billboard reclame; ‘Je bent vast goed in andere dingen’…
El_Bastardo zegt
Wat ook zo is; “new Renault Scenic E-tech embarasses BMW M3 on price and range”
Zo kunnen we nog wel even doorgaan natuurlijk.
kniesoor zegt
‘Voor aap zetten’, een mooie ouderwetse uitdrukking. Al was ‘voor (laad)paal zetten’ in dit geval misschien toepasselijker.
b00st zegt
Tesla : 78kwh, 340pk, 450nm, 250 kW DC : 460km
Renault : 92kwh, 218pk, 300nm, 150 kW DC : 490km
Beide RWD en real range (volgens ev-database.org). Dus ja, hij komt 30km verder met een bijna 20% grotere batterij. Goed bezig Renault!
https://ev-database.org/side-by-side?i=2186,2069&h=9c64898c45d95e098bcaacdfb479b58b30233103d7f1e2826770fe175d466349
Wel slim om Tesla te bashen, die maken geen tegenreclame zoals BMW deed.
Trojan zegt
Inderdaad appels met peren als ze dan Tesla’s dual motor versie vergelijken met hun eigen RWD.
Als je dan ook nog kijkt naar performance en laadsnelheid dan kan Renault zich beter in een hoekje gaan zitten schamen.
mashell zegt
Ga je het subjectieve feestje even verpesten met feiten…
Dat extra vermogen en dat sneller snelladen is wel 30km minder range waard lijkt me.
crashingduke zegt
Ik mag dit wel. Mercedes vs Jaguar was ook zo leuk.
mashell zegt
Renault moet het niet op specificaties gooien maar op design. De Scenic is een heel knappe auto, de Model Y vooral niet.
William zegt
Adverteren met “Auto van het Jaar” vind ik nog wel het meest sneue aan dat Renault reclamebord.
wimof zegt
Wil je nog wel met een Tesla rijden wanneer je weet in wiens zakken een deel van uw geld verdwijnt?
Flutterbear zegt
Ligt je de aandeelhouders van de Duitse merken ook goed door?
fanboy zegt
@wimof: Tja we draaien al jaren op olie en gas uit Midden Oosten en Rusland. Dus je hoeft te doen alsof we allemaal principes hebben.
wimof zegt
Maar ik ga er 1tje niet sponseren wanneer hij Trump steunt
wimof zegt
heb nog wat gevonden, na niet hoeven te zoeken
Stilaan dringt de vraag zich op: hoe gevaarlijk is Elon Musk?
Elon Musk (m.) woonde eerder de speech bij van de Israëlische premier Netanyahu in het Amerikaanse parlement.
Elon Musk (m.) woonde eerder de speech bij van de Israëlische premier Netanyahu in het Amerikaanse parlement.Beeld Getty Images
Hij is de rijkste man ter wereld en heeft de Republikeinse presidentskandidaat Donald Trump in zijn zak. Maar wat als Elon Musk ook echt politieke macht krijgt?
Yannick Verberckmoes 13 augustus 2024, 20:03
“Ik zou er graag bij helpen”, zo bood Musk zijn diensten aan voor Donald Trump. Ongeveer halfweg hun gesprek van twee uur ging het over hoe Amerikaans overheidsgeld verspild wordt. Musk stelde voor om een commissie op te richten, die daarop zou toezien.
Krijg elke avond duiding bij het nieuws van de dag in uw mailbox.
E-mail
Hij zei twee keer dat hij ervoor graag de handen uit de mouwen zou steken, als Trump verkozen wordt. Het is geen geheim dat Musk – baas van X, Tesla en SpaceX – een fan is van Trump. Hij heeft eerder al publiek gezegd dat hij achter zijn presidentskandidatuur staat.
Maar nu lijkt Musk dus nog een stapje verder te gaan. Hij hengelt onomwonden naar een plek in de Amerikaanse regering, als Trump verkozen wordt. “You’d be the greatest”, sprak Trump. “Oh you would love it.”
Rel met Breton
Dat Trump ervoor openstaat is niet zo verwonderlijk. Er zijn heel wat factoren die de twee bij elkaar hebben gebracht. Eerst en vooral het geld: Musk zou via een zogenaamde political action committee, het America PAC, miljoenen pompen in de Trump-campagne. Volgens The Wall Street Journal heeft Musk gezegd dat hij van plan was elke maand 45 miljoen dollar te geven. Musk ontkent dat het om zoveel gaat.
Ook ideologisch komen ze tegenwoordig overeen. Beiden zijn ondernemers met een erg kritische kijk op migratie. Ze zijn alle twee niet te beroerd om onwaarheden te verspreiden of olie op het vuur te gooien – vaak in grove bewoordingen.
Teruggefloten
Nu is de vraag: wat als Musk effectief de politiek zou ingaan? Dat ze in Europa nu al beducht zijn voor zijn impact, bewijst de rel met Eurocommissaris Thierry Breton voorafgaand aan het interview. Die deelde een brief die hij naar Musk had verstuurd om hem te melden dat zijn bedrijf zich aan de Europese regels moet houden. Hij leek Musk zo de mond te willen snoeren.
Breton werd later teruggefloten door Commissie-voorzitter Ursula von der Leyen, maar eerder had Musk op X al van zich laten horen. Musk antwoordde onder meer met een meme uit de film Tropic Thunder. “Take a big step back and literally fuck your own face.” Ongezien vulgaire taal tegenover een van de meest vooraanstaande leden van de Europese Commissie.
Diplomatie is aan Trump noch aan Musk besteed, wat alvast een last zou zijn voor de buitenlandse relaties als ze samen in een regering zitten. “Dit zou leiden tot heel wat EU-bashing”, zegt Amerika-kenner Willem Post (Clingendael Institute). “Trump moet weinig van Europa hebben. Maar Musk vertolkt nu ook dat gevoel. Beiden zouden elkaar daarin versterken.”
Elon Musk met toenmalig president Obama in 2010.Beeld public domain sourced / access rights from NG Images / Imageselect
Rellen in het VK
Maar er is meer. De rel met de Eurocommissaris is de laatste van een reeks incidenten met de X-baas. Bij de rellen in het Verenigd Koninkrijk speelde nepnieuws, dat via X werd verspreid, een kwalijke rol. Musk gaf meer ampleur aan berichten van de Britse extremist Tommy Robinson, maar ging ook erg ver in wat hij zelf op het platform verkondigde. “Burgeroorlog is onvermijdelijk”, schreef hij.
Olie op het vuur gooien en het verspreiden van extremistische berichten, daar draait hij zijn hand niet voor om. Volgens techadvocate Magali Feys zijn er nog andere zaken geweest die bij ons niet het nieuws hebben gehaald. Het Braziliaanse gerecht eiste om accounts op te schorten die nepnieuws verspreidden, wat Musk naast zich neerlegde. Musk heeft daarentegen wel al accounts geblokkeerd van gerespecteerde journalisten die over zijn socialemediaplatform berichten.
Feys kan zich al één concreet gevolg inbeelden van wat er gebeurt als Musk echt een zitje zou krijgen in een Amerikaanse regering: Amerika gooit regels voor de controle op sociale media overboord. “Europa en de VS zouden op dat vlak compleet uit elkaar groeien”, zegt de techadvocate.
Persoonlijke belangen
Ondanks zijn vaak extreme meningen, vindt Musk zichzelf niet extreemrechts. Dit kan volgens hem niet omdat hij elektrische wagens en zonnepanelen verkoopt. Die producten zijn eerder iets voor progressieven. Trump zegt nu plots dat hij een voorstander is van meer elektrische auto’s – wat meteen laat zien hoeveel invloed Musk heeft.
Achter zijn grove uitspattingen zit volgens Feys een gevoel van onaantastbaarheid dat Musk heeft. “Hij weet dat hij met zulke makkelijke uitspraken ook heel veel mensen achter zich krijgt”, zegt Feys. “Daar is het hem volgens mij ook om te doen. Hij lijkt last te hebben van een god-complex.”
Dat megalomane heeft Musk altijd gehad. Vroeger had hij binnen de techwereld veel bewonderaars door zijn zelfopgelegde missie om de wereld via creatieve technologische innovaties beter te maken. Door zijn extreemrechtse uitspattingen zijn velen afgehaakt. Toch heeft hij nog steeds trouwe aanhangers. In dat America PAC zitten rijke techondernemers.
Qua politieke opvattingen is Musk trouwens zelf ook 180 graden gekeerd. Vroeger kwam hij als zelfverklaarde Democraat over de vloer bij Obama, nu is hij goede vrienden met Trump.
‘Voor iemand als Musk zou politiek verboden moeten zijn. Hij heeft bij veel politieke beslissingen persoonlijke belangen’
Willem Post
Amerika-kenner Clingendael Institute
Dat hij openlijk zijn sympathie uit voor Trump is volgens Post één ding. Maar dat hij ook solliciteert naar een postje in de Amerikaanse regering baart hem zorgen. Het zou een slechte zaak zijn voor de Amerikaanse democratie, meent Post.
“In Amerika is het heel normaal dat een zakenman in de politiek gaat”, zegt Post. “Maar voor iemand als Musk zou dat verboden moeten zijn. Hij heeft bij veel grote politieke beslissingen persoonlijke belangen. Denk maar aan belastingen voor rijken, maar ook ruimtevaart of elektrische auto’s. Heel veel macht en heel veel geld samen, dat past niet in een democratie.”
iceishistory zegt
wimof je zit behoorlijk diep in het gevaarlijke extreem linkse leugens verspreidings wereldje van main stream media en dergelijke, dat is wel duidelijk. Ik maak uit je bericht niet goed op of je ook jezelf haat zoals de meeste andere gevaarlijke extreem linkse wokies?
Verder ook lekker om topic.
harrie zegt
Was dat niet dat Renault hok waarvan de laadstekker steeds vast blijft hangen?
pomoek zegt
Bring it on. Dit soort reclame fitties zijn natuurlijk heerlijk. Uiteraard heeft dit niets met feiten te maken. Dit is gewoon voor ons amusement. Dans voor me aapjes!
invictus66 zegt
Ik snap het niet helemaal. Is de prijs in VS zo anders?
In België is er helemaal niet zo veel verschil met de long range RWD in range.
De prijs is iets moeilijker. Ja, de Renault start een pak goedkoper, maar wil je hem de zelfde uitrusting geven als de Model Y is ook dat verschil klein.
fanboy zegt
Dit gaat over VK
verdebosco zegt
Musk was zeker niet bereikbaar voor een reactie. Had waarschijnlijk een DDOS-aanval op zijn chipimplantaat (of is dat chimp-implantaat gezien zijn gedrag de laatste tijd?).
arta zegt
Ik hoop dat Musk snel vertrekt bij Tesla en alle andere bedrijven.
Hij heeft briljante dingen gedaan, maar nu……
mashell zegt
Ik hoop dat hij nog even bij Twitter blijft. De wereld zou een betere plek zijn zonder Twitter dus laat Musk het ten gronde richten daarvan maar afmaken.
audirs3 zegt
Ook die Scenic blijft achterlijke 400V bagger. Neem dan gewoon een EV6 of IONIQ5, of spaar even door voor een Q6 of Macan.
Trojan zegt
Roept alleen iemand die zelf nog geen fatsoenlijke EV rijdt. Ik heb zelf ook van die “400V bagger” die aan de snellader de accu in 20 min voljaagt met snelheden boven de 200kW. Als dat bagger is, dan ben ik met zulke bagger dik tevreden.
fanboy zegt
@audirs3: 400v werkt prima. En houdt het voor niet-performance auto’s misschien toch iets goedkoper al zal het verschil klein zijn.
kas_par zegt
Ach, daar is geen billboard voor nodig, met een Tesla rij je sowieso al voor joker… totaal ongeloofwaardige merk geworden met een nog ongeloofwaardiger ceo aan het roer