De diesel is deaud, om het op z’n Frans te zeggen.
Fossiele brandstoffen bestaan misschien niet uit dinosauriërs, maar hen staat wel eenzelfde lot te wachten: uitsterving. Dat geldt voor diesel nog meer dan voor benzine. Diesel heeft (niet geheel onterecht) een onfris imago en de sjoemeldiesels hebben dit imago ook geen goed gedaan.
Renault maakte zich ook schuldig aan het bouwen van sjoemeldiesels. Tegelijkertijd waren ze er echter vroeg bij als het om elektrificatie gaat. Denk maar aan de ZOE, de Fluence Z.E en de Twizy. Momenteel is daar de Twingo Electric en een reeks aan hybrides aan toegevoegd. Volgend jaar komt er ook een elektrische cross-over naast de Mégane. Ze hebben het er dus druk mee.
Is er in dit kader ook nog plaats voor dieselmotoren in het gamma van Renault? Het Franse magazine Auto Infos vroeg dit aan iemand die het zou moeten weten: Gilles Le Borgne. Hij is namelijk sinds dit jaar de ontwikkelingsbaas bij Renault. Zijn antwoord is duidelijk: Renault stopt met het ontwikkelen van nieuwe diesels.
Renault ziet dus geen toekomst voor de diesel, maar dat betekent niet dat de Fransen ook per direct stoppen met het leveren van diesels. Le Borgne zegt in het interview dat Renault dat niet gaat doen. Je kunt voorlopig nog gewoon kiezen als Renault-klant.
De R&D-afdeling hoeft zich dus niet meer druk te maken om diesels. Los van het feit dat Renault flink moet besparen, moet het merk natuurlijk ook het nodige geld pompen in de ontwikkeling van EV’s. Samen met Nissan hebben ze een nieuw platform ontwikkeld. De eerste Renault op dit platform verschijnt volgend jaar. De Fransen streven ernaar om in 2025 al hun auto’s op z’n minst deels elektrisch te maken.
Via: Auto Infos
mashell zegt
De R&D afdeling houdt zich nog wel bezig met benzine motoren? Is dat geen verspilde moeite?
grasvreter zegt
Hopelijk volgen er meer merken. Wat meuren die dingen zeg. En roetfilters zijn compleet nutteloos. Met regenereren storen ze alles wat ze hebben opgevangen weer uit. Kan je net zo goed niet hebben zo’n ding.
lekbak zegt
@grasvreter: onzin. Tijdens regenereren word de roet verbrand en stoot de auto extra CO2 uit maar geen roet.
grasvreter zegt
https://www.autovisie.nl/nieuws/onderzoek-diesels-1-000-keer-vervuilender-tijdens-regeneratie-roetfilter/#:~:text=Bij%20het%20regenereren%20van%20een,heel%20veel%20fijnere%20deeltjes%20vrijkomen.
retetikker zegt
Net nu nieuwe benzine auto’s met roetfilter worden geleverd, stel jij dat die dingen helemaal niets doen!?
Ik denk dat je een punt hebt wat betreft de roetfilters, maar helaas ben ik bang dat het niet heel veel uitmaakt of de uitstoot uit een benzine of een diesel motor komt…
Ot92 zegt
@grasvreter Ik sta liever in een gesloten ruimte met mijn auto waar zich een 2.0tdi euro 6 onder de kap bevind dan dat ik in een gesloten ruimte ga staan met een auto van hetzelfde bouwjaar met een benzine motor.
Het bovenstaande heb ik al een aantal keren mee mogen maken en geloof me… een auto met een benzine motor zorgt ervoor dat het sneller gaat stinken. Ook zul je gaan merken dat het luchtkwaliteit minder wordt met zo’n benzine auto in een gesloten ruimte.
Met het regenereren stoot ie niet alles uit, een deel blijft erin zitten. Ze worden niet voor niks gereinigd of vervangen doordat ze op een gegeven moment echt vol zitten he…
Fun fact: De dieselmotoren van tegenwoordig stoten het aangezogen vieze lucht juist weer schoner uit.
MrHyde zegt
Ik snap je punt dat Diesels van nu niet te vergelijken zijn met wat veel mensen voor ogen hebben wanneer ze spreken over ‘stinkdiesels’. En ook dat de politiek nog steeds denkt aan die Euro3 diesels, ipv te kijken naar wat er nu verkocht wordt.
Echter, je statement mist wel wat nuance:
Van die garage: stikstofoxides ruik je niet, net als andere schadelijke stoffen zoals het bekende Koolmonoxide. Dat wil niet zeggen dat je niks giftigs inademt.
Over die Euro6 diesels met schonere lucht eruit dan erin: dit gaat over een vergelijking in een drukke stad, niet op een plek waar wel schone lucht hangt. En tevens gaat deze vergelijking over fijnstof, en niet over andere stoffen die worden uitgestoten.
Dat gezegd hebbende: moderne diesels zijn in verhouding erg schoon, en aangezien ze een betere CO2 performance hebben dan Benzine, is het jammer dat ze afgeserveerd worden ivm een verouderd ‘stinkdiesel’ stigma.
bpc zegt
Dus ook geen diesels meer in bedrijfswagens ? Of geldt dit alleen voor de personenwagens? Renault trucks zal toch ook vast nog een tijdje met de diesel doorgaan lijkt me, of komt de volgende magnum alleen als ev ?
SimonMc zegt
Nee, gewoon terug benzine in vrachtwagens ;-) .
Wim zegt
Renault trucks is eigendom van Volvo trucks.
vaakbenjetebang zegt
@bpc: De Magnum is er al tijden niet meer. Buiten dat: Renault Trucks heeft niets met Renault personenwagens te maken, maar maakt deel uit van Volvo Trucks. Een eigen Renault-vrachtwagenmotor zoals de MIDR.xx is er ook al tijden niet meer, is allemaal al lang Volvo.
vaakbenjetebang zegt
@bpc: en voor de busjes zullen ze wel uit een partnerschap putten, die dingen zijn tegenwoordig toch vaak door meerdere merken ge(badge)engineerd. Daar ga je zelf geen unieke viercilinder diesel in planten, dat kan kostentechnisch niet uit.
henkp1 zegt
Vooralsnog wel. Maar zoals anderen ook al reageren, Renault Trucks is (helaas) van Volvo Trucks dat trouwens ook apart is van Volvo personenwagens.
Overigens zijn ze bij Renault Trucks al een tijdje bezig met elektrische trucks.
Bij Renault bestelwagens zijn ze al jaren met elektrische voertuigen bezig. De Kangoo EV is er al bijna weer tien jaar en de Master EV ook alweer een paar jaar. Bovendien zijn er ook waterstofversies van de Kangoo en Master. Renault is volop bezig dus!
Trouwens in de jaren ‘80 had Renault ook al een EV versie van de toenmalige Master in de showroom. En begin jaren ‘90 EV versies van de Clio I en de Express.
melkkoe zegt
@bpc net als Toyota waarschijnlijk. Hier het braafste jongentje van de klas spelen, maar buiten Europa vrolijk door leveren. En de bedrijfsauto’s uiteraard ook.
Eigenlijk dus een wassen neus
fanboy zegt
@melkkoe: Niet helemaal, want ze zijn dan wel degelijk gestopt met diesel personenwagens. Die maakte ze ook alleen maar voor Europa, elders kreeg je dat niet verkocht. Dan hoef je dus ook niet dergelijke dieselmotoren te ontwikkelen, wat toch al niet de hobby van Toyota was. Die doen liever bedrijfsmatige diesels.
melkkoe zegt
Als je weet hoeveel Toyota pickups en busjes er rondrijden buiten europa, dan weet je dat dit een druppel op een gloeiende plaat is.
En de toyota diesels in personenauto’s waren gewoon waardeloos. Die van renault zijn dan toch wat degelijker en verfijnder.
Diesel is economisch gewoon nog steeds zeer interessant, Dat is ook de reden dat vrijwel alle bedrijfsautos en vrachtautos nog steeds met diesel worden geleverd ipv bezine/hybride of elektrisch
moveyourmind zegt
Roet en narigheid achtervolgen u lange tijd.
ty5500 zegt
Daarmee was je inderdaad de man op de lagere school
vacano zegt
De nieuwste dieselmotoren zitten zo vol met filters en uitlaattechnologie, dat ze in binnensteden niet alleen nauwelijks fijnstof uitstoten, maar de lucht zelfs schoner zouden kunnen maken. Dat concludeert het gerenommeerde Duitse autoblad Auto Motor und Sport na uitgebreid onderzoek.
De tijd dat Renault vooruitstrevend was in motorontwikkeling is ook al een eeuw geleden.
Met de juiste mensen op de juiste directeurstoelen krijg je elk merk naar de haaien.
mcshine zegt
@vacano: geloof je dat nu echt?
406_v6 zegt
@mcshine: Saab adverteerde daar rond de jaren 90 in de vorige eeuw al mee… dus ja ?
SvenskaAeroplanAB zegt
@vacano: Hahaha, je geeft zelf het antwoord al! ‘Duits onderzoek’…
pittigesaus zegt
TNO heeft hier ook onderzoek naar gedaan en concluderen hetzelfde. Al moet de buitenlucht wel redelijk vervuild zijn(zie een smog stad zoals parijs of london)
vaakbenjetebang zegt
@vacano: Dat zal best. ‘Zou kunnen’ is een mooi dekentje voor zo’n uitspraak. Zet een nieuwe diesel met wat in feite een halve chemische fabriek in het uitlaattraject is in een vieze binnenstad en afhankelijk van welke stoffen je wilt meten, zal er uit de uitlaat van die diesel misschien wel iets schoners komen dan er in ging.
Feit is dat een elektrische auto sowieso lokaal niks uitstoot. Hoe je het wendt of keert, in een stad is dat pure winst. Hoe lief ik de verbrandingsmotor ook heb, er komen echt geen bloemetjes en eenhoornscheetjes uit de uitlaat.
lekbak zegt
@vaakbenjetebang: dat laatste zeg je nou wel hè. Maar in Amsterdam gaat het ov op biobrandstof rijden als tussenoplossing in afwachting van elektrisch rijden. Dat scheelt al 90% uitstoot!!! Aldus de gehele Nederlandse media een paar weken geleden, waarvan de onmisbare onafhankelijke journalisten waar je niet boos op mag worden vakkundig de onzin in het persbericht hebben overgetypt zonder er zelf ook maar een milliseconde kritisch met enige kennis van zaken naar te hebben gekeken. Kwestie van een persberichten de wereld in sturen en er komen bloemetjes uit de uitlaat hoor!
grasvreter zegt
Totdat het roetfilter gaat regenereren.
pa045 zegt
@vacano: en juist die filters en uitlaattechnologie maken de diesels van nu zo onbetrouwbaar. Het is een dino. Uitontwikkeld. Klaar. Deaud. Mort.
Richmond zegt
@pa045: nieuwer benzinemotoren net zo goed, de steeds strengere emissie eisen dwingen de fabrikanten tot veel risico’s bij het ontwikkelen van motoren
Richmond zegt
@vacano: waarom zou dit merk naar de haaien gaan? Alleen maar omdat ze gefaseerd afstappen van diesel? Meer merken zullen volgen. Er komt een punt dat alle nieuwe auto’s ev zijn.
siebren zegt
Technisch gezien bestaan fossiele brandstoffen wel uit dinosauriërs.
mashell zegt
@siebren: ik weet niet of je plankton uit de tijd van de dinosauriërs tot de dinosauriërs mag rekenen.
henkp1 zegt
Ik denk het niet ?
smijsie zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
occasiefapper zegt
of zet de diesel een punt achter Renault?
trolle zegt
Kon dacia op die manier ook maar hybride worden
50mchljn zegt
Er is altijd een “ dingetje “ ! Renault houdt de poort open door te zeggen dat ze altijd nog diesel-motoren kunnen inkopen. Het stoppen van ontwikkeling van diesel-motoren komt op mij over als een “ cost-cutting “. Ze zijn tenslotte niet voor niets zo goed als failliet.
henkp1 zegt
Failliet?? Hoe kom je daar nou bij? Dat ze een jaartje verlies draaien, wil niet zeggen dat ze gelijk failliet zijn.
net10 zegt
Renault hele goede diesels gemaakt, en is een hele belangrijke speler op de Europese markt. We gaan over op elektrische auto’s, dit is dus een logische ontwikkeling.
Renault heeft in 10 jaar tijd nog maar 1 jaar verlies geleden, het is een van de oudste autofabrikanten, en zullen het denk ik zeker redden.
vaakbenjetebang zegt
@net10: Frankrijk was ook altijd het dieselland bij uitstek in de verkopen. Dan was het je als Peugeot en Renault geraden om een beetje goede diesels te maken. Teken aan de wand dat Renault er nu al geen brood meer in ziet om ze zelf nog te ontwikkelen.
SimonMc zegt
Volvo heeft een tijd geleden ook al aangegeven geen diesels meer te gaan ontwikkelen. Ook een teken aan de wand dan, of logische vooruitgang?
vaakbenjetebang zegt
@SimonMc: Toch is dat voor mijn gevoel niet helemaal vergelijkbaar. Volvo heeft, als je er op terugkijkt, eigenlijk altijd tegen wil en dank diesels geleverd. Dat begon met een VW LT-motor in de 700-serie, en Volvo is tot in de 850-jaren diesels in blijven kopen in plaats van zelf ontwikkelen. Daarna kwam pas de eigen D5, vrij laat dus. Vervolgens was Volvo ook zo’n beetje de eerste om aan te kondigen dat men met diesel zou stoppen. Volvo lijkt dus nooit echt overtuigd geweest te zijn van de dieselmotor voor personenwagens, een beetje vergelijkbaar met de meeste Japanse fabrikanten. Niet toevalligerwijs is volgens mij Zweden ook traditioneel geen dieselland, net zo min als Japan dat is.
Dus ja, ik vind het feit dat Renault met diesel-ontwikkeling stopt meer een teken aan de wand dan dat Volvo dat doet. Dat is natuurlijk ook een logische vooruitgang/verandering, maar toch – om een slechte beeldspraak te gebruiken: Volvo dronk slechts om er bij te horen, Renault was alcoholist. Als die laatste stopt met drinken, is dat toch veelzeggender.
Robert zegt
Er zijn zó veel mogelijkheden om diesel te produceren uit grondstoffen anders dan uit aardolie…
Cargill gaat in Gent diesel maken van rioolafval | De Tijd
henkp1 zegt
Ach, als diesel wel weer een serieuze optie wordt, kunnen ze bij Renault altijd nog de boeken uit de kast trekken en weer aan de slag om nieuwe dieselmotoren te maken.
supertjeduc zegt
Vorige week was er een Belgisch onder zoek naar uit stoot van diesels in de praktijk
Bleek uit dat 15% meer uit stoot hadden dan de overige 85%
Kwam door verwijderde en niet werkende filters
Ot92 zegt
Ach… de diesel van Renault was toch al zo traag dat men die niet zoveel verkocht. Dan heeft het ook weinig zin om door te gaan met diesels.
henkp1 zegt
Wat een onzin.
Renault bouwt al sinds de jaren ‘70 diesels en die doen het altijd prima. Meer dan marktconforme prestaties en erg degelijk.
Dutchdriftking zegt
Toch grappig, nog maar een paar jaar geleden kreeg je van de overheid subsidie wanneer je in een Renault met 1.5 Dci ging rijden….
henkp1 zegt
Klopt, dat was met name in 2012. De Twingo’s, Clio’s en Méganes waren toen niet aan te slepen (bij wijze van spreke dan hè). De Twingo was dat jaar de meest verkochte auto in Nederland.
fanboy zegt
Ja dat was de grootste fout ooit. Al die zuinige dieseltjes die ondertussen ontzettend smerig waren, de Euro 5 diesels.