Slecht doen de Renault/TAG Hueur-blokken van Red Bull het niet dit jaar, maar is dat voldoende reden om het contract nog een jaartje te verlengen?
Afgezien van een bij tijd en wijle wat roekeloze Rus, draaien de Red Bulls dit seizoen heel aardig mee. De snelheid van de Mercedes-AMG’s hebben ze niet, maar dat kan over de rest van het veld ook gezegd worden. Langzaamaan weten Ricciardo en Kvyat het de Ferrari’s steeds moeilijker te maken, soms iets te moeilijk…
De problemen met slecht presterende en onbetrouwbare Renault-krachtbronnen waarmee het team vorig jaar te kampen had, lijken in ieder geval verleden tijd. Reden voor Renault om Red Bull ook volgend jaar weer graag als klant te zien. Doen er in ieder geval nog auto’s met een Renault-motor mee in de strijd om het laatste podiumplekje. Renault’s kersverse fabrieksteam kan dit jaar nog geen potten breken en er moet welhaast een wonder plaatsvinden om volgend jaar in de subtop mee te kunnen doen. Voor de ontwikkeling van Renault zou een extra jaar motoren leveren aan Red Bull dan ook perfect zijn, aldus Renault F1-topman Frederic Vasseur tegenover Motorsport.
Stiekem hoop ik zelf dat de samenwerking tussen Red Bull en Aston Martin een voorbode is van Mercedes-AMG-motoren in 2017. De Duitsers werken immers samen met de Britse sportwagenfabrikant en diezelfde samenwerking zie ik ook graag in de Formule 1. Vooral omdat de kans bijzonder groot lijkt dat onze Max volgend jaar (of als Kvyat blijft stuntelen misschien wel eerder…) achter het stuur van een Red Bull zal plaatsnemen.
martinus zegt
Alles beter dan met een onbetrouwbare Ferrari motor van één seizoen geleden rijden.
Bij Torro Rosso hebben ze nu de zwakste power-unit van het veld.
Terwijl de Renault in de RedBull dit seizoen redelijk aardig kan meekomen met de snelheid van Ferrari.
arii zegt
@martinus: Tis jammer dat Max uitviel maar die motoren zijn redelijk betrouwbaar
kilum zegt
Als dat idee van RBR Aston – Martin (Mercedes AMG) niets wordt lijkt mij dit een prima idee. Ze zijn dit jaar alweer wat sneller dan vorig jaar. Dus wie weet wat er volgend jaar gebeurd.
rodger zegt
Aangezien de hele boel sowieso op de schop gaat gezien de wijzigingen in de regelgeving lijkt het me best lastig te zeggen welke motor de beste keuze gaat zijn. Kan zomaar zijn dat Mercedes volgend seizoen niet meer de beste papieren heeft.
martinus zegt
@rodger: Volgens mij veranderd er voor 2017 niet zoveel aan het motorenregelement. Dat geeft andere merken de kans om bij te komen met Mercedes. Hoe langer de regels hetzelfde blijven, hoe meer Mercedes last heeft van de wet van de remmende voorsprong, heel erg is dat niet, want ondanks die wet is hun PU ver-uit superieur aan de concurrentie.
dieselaer zegt
@martinus: En omdat het vooral aerodynamische veranderingen zijn kunnen we er voorzichtig vanuit gaan dat Red Bull volgend jaar erg snel zal zijn. Misschien zelfs concurrentie voor Mercedes…
dieselaer zegt
@martinus: En omdat de veranderingen vooral op het aerodynamische vlak liggen is het best te verwachten dat Red Bull volgend jaar erg snel is.
Heel misschien wellicht zou het eventueel kunnen dat ze zelfs concurrentie worden voor het almachtige Mercedes.
toniominestrone zegt
RB Kan beter met Renault verbonden blijven in plaats van te lonken met Aston Martin, dan weet je zeker dat je 2e viool blijft spelen.
mrrallycross zegt
@toniominestrone: bij Renault ook hoor. Leer mij die Fransen kennen
Dutchdriftking zegt
RB met een AM (AMG) motor. En dan Max achter het stuur. Helemaal gaaf!
jaapaap15 zegt
@dizono – ” Vooral omdat de kans bijzonder groot lijkt dat onze Max volgend jaar (of als Kvyat blijft stuntelen misschien wel eerder…) achter het stuur van een Red Bull zal plaatsnemen”
Mag een F1 rijder tijdens het seizoen van team wisselen? En zou dit makkelijker zijn omdat Max toch al bij Red Bull onder contract staat?
Edge zegt
@jaapaap15: Ja, een team mag tussentijds van coureur wisselen zolang ze het aantal van vier coureurs per team niet overschrijden. Dat geeft de teams in principe de kans om beide coureurs te vervangen bij ziekte of andere omstandigheden.
gregorius zegt
@jaapaap15: In 2009 ging Fisichella na 12 racen bij Force India door naar Ferrari.
De grap was dat hij het hele jaar nog geen punt had gescoord voor FI en toen kwam Spa. Daar werd ie tweede; achter Kimi, die toen in een Ferrari reed. Voor de laatste 5 races mocht ie bij Ferrari sturen. 0 puntjes in die races, terwijl Kimi nog een keer 3e, 4e en 6e werd.
Volgens mij is het voor de constructeurs zo dat de auto’s de punten scoren, maakt niet zoveel uit wie erin zit.
En voor de rijders maakt het ook niet uit in welke auto ze zitten; ze behouden de punten.
Maar de F1 zou de F1 niet zijn, als de regels hiervoor niet al weer veranderd zijn.
Edge zegt
@gregorius: Klopt, maar Fisichella was altijd een degelijke coureur en wat testcoureur Luca Badoer liet zien in die voorgaande races was ronduit beschamend. Volkomen logisch om dan Fisichella als redelijk goedkope kracht over te nemen van Force India.
gregorius zegt
@jaapaap15: Dit is een leuke.
Vettel heeft zowaar bij BMW-Sauber in America een punt gehaald. Later in het jaar ging ie bij STR rijden, daar werd hij zowaar 4e China.
En in 2001 was het nog leuker. Frentzen en Alesi deden hier (bijna) een switch. Frenzten was geblesseerd in de 1e race tussen de switch. Hier had Prost overigens 5 rijders in het jaar.
mrrallycross zegt
Redbull moet net zoals McLaren in zee gaan met een afhankelijke leverancier die ze hun beste materiaal kan leveren. Als ze met Renault verder gaan kunnen ze nooit nog een keer kampioen worden. Vag of mogelijk weer BMW is misschien wat voor hun
thefmanl zegt
@mrrallycross: oja want het gaat ook zoooo goed met McLaren
awesome zegt
@thefmanl: jazeker! Kijk waar ze vorig jaar stonden en naar nu.
Als er 1 team progressie boekt zijn zij het wel.
Vorig jaar eerste seizoen voor Honda, nu in de middenmoot en volgend jaar een team waar je voor uit moet kijken.
Ik voorspel veel leuke duels tussen Stoffel en Max in 2017.
mashell zegt
@mrrallycross: VAG weet het geld wel anders te besteden. En BMW zal zich voorlopig niet opnieuw aan een F1 debacle willen branden.
MrSkyline zegt
@mashell: Er was afgelopen jaar sprake van een audi dat geinteresseerd zou zijn in de f1, als ze daar mee partneren dan gok ik dat ze een heel aardig blok op tafel kunnen zetten. Audi is tenslotte niet geheel onervaren in kleine geblazen raceblokken.
clarkson zegt
Ik neem aan dat de deal met Mercedes al lang rond is.
rvvm zegt
Eerst maar eens kijken wat de beloofde upgrade in Canada voor RBR brengt.