
Uiteraard ligt er wel een anaconda onder het gras.
Ze zijn alweer drie jaar aan het aanmodderen. Naar verluidt wordt er geregeld seppuku gepleegd bij de fabriek van Honda. Tijdens de Grand Prix van België vanmiddag was het weer eens pijnlijk duidelijk: de McLaren-Honda mist te veel snelheid en is niet betrouwbaar. Ondanks dat Alonso de McLaren bij de start zowaar even op P7 reed, werd hij op de rechte stukken van Spa-Francorchamps eenvoudig voorbij gereden door, eh, eigenlijk iedereen.
Ergo: het kan zo niet langer. McLaren is links en rechts al aan het kijken naar andere leveranciers, maar dat is nog niet zo gemakkelijk. Herenigen met Mercedes lijkt een brug te ver en een vrijage met Ferrari is welhaast ondenkbaar. Dan is er nog een andere optie: Renault. En ja, het hoge woord is er inmiddels uit: McLaren en Renault zijn met elkaar in gesprek.
Renault heeft bevestigd dat ze openstaan om motoren te leveren aan McLaren. Volgens Renault F1 baas Cyril Abiteboul is de deal op zich aantrekkelijk, zolang deze maar niet in de weg staat van het fabrieksteam.
Ik vind het een goed idee om met grote teams te werken en McLaren is een groot team. Maar niet tegen elke prijs. Niet de financiële prijs, overigens. Wat we niet willen is dat onze plannen met het Renault F1 fabrieksteam in gevaar komen. Dat is onze grootste zorg.
Naar verluidt is Abiteboul er niet heel happig op om een vierde team te gaan leveren, dus dat zou nog wel eens voor concessies kunnen zorgen. De Renault Teambaas is bewust dat de huidige motor niet perfect is. De Renault motor is op dit moment niet de meest betrouwbare, zoals Max Verstappen al een paar keer heeft kunnen ondervinden dit seizoen. Een extra klant aan het bestand toevoegen is dan niet de meest logische keuze. Mocht Honda uit de F1 stappen, dan blijven er maar drie motorleveranciers over. En alle drie de motorenleverancier voorzien al drie teams van motoren:
- Mercedes-AMG (Mercedes, Williams, Force India)
- Ferrari (Ferrari, Sauber, Haas)
- Renault (Renault, Red Bull, Toro Rosso)
McLaren vist dus achter het net. Renault wil alleen om de tafel gaan als McLaren het derde team is. Zak Brown (teambaas van McLaren) doet ook een duit in het zakje. Hij ondersteunt het van harte als Honda met Toro Rosso verder wil gaan. Tot die tijd lijken McLaren en Honda tot elkaar veroordeeld, tenzij Audi zich wellicht aandient als vijfde motorleverancier.
Tja, echt gek vind ik het niet van ze, wie wilt er alleen nu in godsnaam met motoren van honda rijden nu in de F1 na de afgelopen 3 jaar?
Recent waren er de berichten dat Cosworth een terugkeer naar de Formule 1 overwoog, maar dat zou ‘pas’ in 2021 gebeuren. Misschien moet Liberty Media eens met deze heren gaan praten -en eventueel met een buidel geld rammelen om dit te bespoedigen. Ik vertrouw Renault hierin namelijk niet; de geschiedenis heeft ons geleerd dat als deze fabrikant geen aansprekende (team)prestaties weten neer te zetten, ze er zo maar eens de stekker uit kunnen trekken. En een raceklasse die pretendeert het hoogst haalbare en meest prestigieuze klasse te zijn, moet zich niet beperken tot zó weinig keuze in motorleveranciers…
@RRRobert: Precies, die Fransen zijn niet te vertrouwen.Kost alleen maar euro’s.
Misschien moet Renault eerst even met zichzelf praten ?!
Renault heeft nou niet bepaald een visitekaartje afgegeven de afgelopen jaren…
Als RedBull die Franse eikels nou eens aan de kant flikkert en Honda een dikke vis belooft als ze samen met Mario Illien een winnende motor neerzetten? Ondanks alles heb ik meer vertrouwen in Honda dan in Renault (achterbakse prutsers < eervolle prutsers)
@w0o0dy: QFT: “achterlijke prutsers < eervolle prutsers", prima omschrijving van de situatie :) Ik zeg McLaren + Red Bull (en eventueel Torro Rosso) moeten eens goed om tafel met Audi/Honda/Cosworth en de FIA …
Staat de “Bokma” al koud?
McLaren met een Renault motor… whaaaaaaaat?!
Porsche?! Net als vroegah!
De enige die motor problemen heeft van renault is max helaas,voor de rest is het blok dit jaar zeker wel betrouwbaar..
@vtechlover: Nou, niet helemaal. De andere coureurs met Renault motor hebben ook wel wat problemen te pakken, maar die waren niet zo vaak op zondag. Max heeft wel iets meer problemen dan de anderen, maar dat wordt nog eens uitvergroot doordat ze constant op zondag zijn.
@vtechlover: Nee, TR heeft ook veel Turbo problemen gehad; en het fabrieksteam heeft ook de MGU-K problemen gehad die RB had, nog even los van de ERS problemen. Ook Ricciardo heeft dezelfde problemen als Max herhaaldelijk gehad, maar meestal niet op zondag. Tel daarbij op dat Renault dit jaar zo ongeveer slechts de helft van de test-kilometers gemaakt heeft t.o.v. Mercedes en Ferrari en het plaatje lijkt me vrij duidelijk … niet betrouwbaar en minstens 30-40pk te weinig ! Waar de concurrentie sinds het begin van het jaar gefocust is op meer vermogen, probeert Renault de boel nog betrouwbaar te krijgen.
Als ik Horner was, zou ik eens met Dacia gaan praten; die schijnen wel betrouwbare meuk te maken …
McLaren zit in hetzelfde schuitje als Red Bull. Ambities als een fabrieksteam, maar er is eigenlijk geen enkele motorleverancier die hen daarin kan of wil ondersteunen. De laatste topjaren van het team was toen Mercedes nog geen fabrieksteam had, evenals Red Bull met Renault.
Brabham BMW had je in de jaren ’80.Toen ook met 1600 turbo’s Ze hebben dus ervaring .Zou dat wat zijn voor Mc Laren en natuurlijk voor “onze”Max?