It’s a kind of magic.
De verstokte F1-fans weten het inmiddels allemaal: de F1-motor van Renault komt power tekort, met name in de kwalificaties. Neem de race in Maleisië. In de kwalificatie gaven Verstappen en Ricciardo ongeveer een halve seconde toe op de Merc van Hamilton en de Ferrari van Raikkonen. De snelheid van Raikkonen in de race hebben we helaas niet kunnen zien, maar duidelijk was dat Red Bull meer race pace had dan Mercedes. Als je je trouwens afvraagt waar die zit die ‘rees pees’: naast je achillespees, maar alleen bij mensen met een zware rechte voet kan je ‘m zien.
Of het nou ligt aan het verbranden van olie of aan anderzijds superieure techniek: Mercedes en Ferrari hebben een manier gevonden waarmee ze kortstondig extra power uit hun motoren kunnen halen en dat (meestal) zonder dat de boel kapot gaat. Renault heeft dat nog niet voor elkaar en dat breekt ze vooral op circuits waar inhalen lastig is lelijk op. Na de race in Maleisië bevestigde Red Bull-baas Christian Horner nog maar eens wat wij allen weten:
The problem with qualifying is we don’t have the high power modes that our competitors have. I am sure there is close to half a second in that. We could see in qualifying, there wasn’t a single corner where our car was slower than our opponents.
Het goede nieuws: Renault’s sportchef Cyril Abiteboul erkent het probleem en Renault werkt er hard aan om dit probleem op te lossen. De voitures van de teams die rijden met Renault-power hebben als het even meezit volgend jaar dus ook zo’n magisch knopje die de coureurs tijdens Q3 even sensueel kunnen betasten.
We are not doing any other steps than trying to do the best we can for having a competitive engine next year, but not just competitive, because we believe that the engine is already competitive. It is certainly very competitive on a Sunday, but there is clearly a bit missing on Saturday in qualifying. We don’t have that sort of ‘magic’ qualifying mode, but we are working hard on it.
Goed nieuws voor Max dus, daar Red Bull in ieder geval volgend jaar nog aan de start verschijnt met een Power Unit van Renault. Als we de geruchten mogen geloven komt het verder ook wel goed met dat ding, dus alle lichten staan op groen voor volgend seizoen. Tenminste, tenzij Renault haar eigen auto met behulp van Marcin Budkowski zo goed maakt, dat Max opeens achter een gele auto aan moet rijden in plaats van een rode of zilvere. (via autosport.com)
pomoek zegt
Over die Budkowski las ik ergens dat ze bij de andere teams hard aan het nadenken zijn over juridische stappen. Wat ik me goed kan voorstellen. Het zou Renault en die Pool sieren als ze de overeenkomst opschorten. Iets met sportmanship of zo. Wat die powermode betreft: jeej.
gwnbmw zegt
@pomoek: juridische stappen heeft geen zin, aangezien er geen enkele regel wordt verbroken. die man wacht rustig zijn 3 maanden af, wat in zn zwitserse contract staat. daarna is er niks tegen te doen. het is heel onsportief, maar zo wordt je de beste. mercedes verbrandde olie om dit te bereiken, brawn zag een gat in de regels. allemaal niet heel sportief dat dat niet van tevoren de wereld in is geslingerd, of wel?
babybenz zegt
Edit: my bad.
kingdante zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
davelepeef zegt
Magische modus waarin ‘ie heel blijft?
freezzr zegt
Nitro injection.
olivierc zegt
Meer race pace dan mercedes, komaan jullie weten toch dat Mercedes met een oude motor reed? En denk je dat Hamilton voluit ging? Die wou punten pakken, gewoon finishen. Nu hij echt safe zit zie je hem terug alles geven in Japan. Red Bull komt niet in de buurt van de Mercedes, zelfs Ferrari zit nog een pak achter op de zilvere pijlen (jammer genoeg).