Heet dat niet een Dacia? En hoeveel EuroNCAP-sterren zou zulks moeten scoren?
Het segment van auto’s die rond de 10.000 euro kosten wordt hevig bevochten, en alle marge wordt er uitgeknepen. Dus wat doe je dan als creatieve autofabrikant? Je duikt er gewoon een viervoud onder, met een nieuw platform dat een basisprijskaartje van 2.500 euro mee zou moeten krijgen. Renault gaat hier vanaf 1 januari 2012 mee aan de slag, als we de Franse krant La Tribune mogen geloven.
Het mag duidelijk zijn dat hiermee voornamelijk wordt gemikt op de opkomende markten, maar ook een introductie in Europa is niet ondenkbaar. En dan kom je misschien tot de rare situatie dat je fiets duurder is dan je auto…
Plannen voor een ultra-low-budget-auto zoemen al jaren rond, en kregen ook vaste vorm met de Tata Nano. Renault ziet kennelijk brood in dit segment, en zet Gérard Detourbet, hoofd van de budgetdivisie aan het werk om ontwerpen te maken voor zowel Renault als Nissan. Dit is niet voor het eerst: reeds in 2008 was er sprake van een 2.500 USD (dus nóg minder) kostende Renault-Bajaj productie (voor 2011), maar deze is nooit van de grond gekomen.
Het zal nog wel even duren voordat er tastbaar resultaat uit komt, als het überhaupt als economisch levensvatbaar wordt gezien door het management, maar wie weet zien we over 10-15 jaar wel allemaal cheapo Renaultjes rondtuffen in de favelas van Rio, de sloppen van Mumbai, en de megasteden van China. (via AD)
Tommy2 zegt
Topsnelheid van 45 km/h en je hebt geen rijbewijs nodig zeker. :lol:
eddythedriver zegt
@Tommy2: over 45km/h karretjes gesproken, daar schrik je nog van wat die nieuw kosten…..(10.000 is nog niks)
sir_smokalot zegt
juist :) http://www.autoblog.nl/archive/2011/08/17/te-lauw-microcar-highland-crossover-brommobieldinges
lennyv87 zegt
@Tommy2: Haha, zelf brommobielen zijn nog duurder dan dit bedrag.. Zal vast inderdaad iets in de zin van de Nano worden. Het wordt alleen interessant als hij ook een beetje luxe kan krijgen, zodat je voor een dubbeltje comfortabel op de eerste rang kan zitten.
lincoln zegt
de meeste zullen wel met een Nissan badge op de markt komen ..
voor Renault kan ik alleen noord-Afrika bedenken als potentiele markt ..
floryn zegt
@lincoln: Dan moeten ze zeker een pickup variant overwegen met mitrailleurmounting. :s
screamer zegt
@lincoln: mss dat Nissan de Datsun badge daarvoor uit de archieven haalt
sir_smokalot zegt
@screamer: Daar is al wel een tijdje sprake van, maar dat zijn nog geruchten…
jack_abarth zegt
@screamer:
Ik hoop van niet, dat doet de naam geen eer aan.
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: Zuid-Amerika niet vergeten. De Dacia Logan wordt daar als Renault verkocht, op Mexico na waar het een Nissan is. Duster zou naar verluidt ook naar Mexico komen als Nissan. Overigens een vreemde situatie, want de Sandero wordt in Mexico dan weer als Renault verkocht.
Verder India, Rusland en Iran…
lincoln zegt
@Esprit_de_Flandre:
thanks dude ..
ben oprecht blij dat ik altijd weer een stukje wijzer van je kan worden ..
faalhaas zegt
Auto’s kunnen nooit goedkoop genoeg zijn, laat ze elkaar maar plat concurreren, halen wij goedkopere auto’s :D
Vanquish zegt
Zal niet veel soeps zijn voor dat geld gok ik zo.
kaasboerin zegt
Nog goedkoper dan redelijke scootert? Ik ben benieuwd hoe ze dat voor elkaar gaan krijgen..
renesf zegt
Zal zeker niet veel zijn. Als je ziet wat een standaard dacia te bieden heeft. Kun je nog steeds beter een 2ehands kopen.
meneersander zegt
@renesf: de meeste 2de handjes onder de 2500 stellen al niet meer geweldig veel voor…
joosthoeve zegt
@renesf: Niets mis met Dacia, voor dat geld. Je krijgt geen luxe, maar alles is wel prima in orde. Motorisch is die oke, soms alleen wat te hoogtoerig, en van binnen kan je ook wel de normale dingen erop nemen.
Toch leuk, ben altijd van mening geweest dat het zonde was om een nieuwe auto te kopen, koop dan een jong gebruikte. Maar als dit in orde is, zou je dit zelfs nog kunnen overwegen. Daarnaast een A-label eraan en in de lease knallen?
tjorque zegt
De ultieme tjoenert auto… Heb je nog massa geld over voor wide bodykits, spoilers, velgen, spinnerdinges, basskasten en neons… De waarde van de donor-auto is toch in de meeste gevallen ondergeschikt.
alloallo zegt
ik neem aan dat euro 2500 excl. NL belasting is!
vale46 zegt
Wat moet dat 2de hands dan nog kosten?
Dan heb je voor 200euro een auto :D
lol!
bumperklever zegt
@vale46: rofl
dragspert zegt
Wat gaat de Renault Twizzy kosten dan? Zoiets zal wel de basis ervan worden denk ik?
RickB zegt
Met behulp van Lada zeker, hebben ze toch een aandeel of wat in!
arias zegt
Deze Renault Cheap Car is gericht voor markten als india,China, Rusland,Brazilie dus verwacht geen komst naar Europa behalve misschien Frankrijk,Polen, Bulgarije,Roemenie, Slowakije zulke Europese markten etc
Freewarefreak zegt
Chris Bangle heeft het al eens gezegd.. auto’s zijn goedkoper dan kaas.
Tel maar uit.. een gemiddeld autootje.. 10.000 euro. Gewicht.. 950 kg.. praat je over +/- tientje de kilo. Een goede oude kaas is duurder.
stanny zegt
@Freewarefreak: lol
Als je die methode gebruikt op die oude Sovjet wagens dan komen die duur uit. (dik plaatstaal etc)
jack_abarth zegt
@Freewarefreak:
Met zo’n vergelijking kan ik zelfs benzine nog wel goedkoop lullen.
Pak maar’s een liter Jean-Paul Gaultier.
Freewarefreak zegt
@jack_abarth: Ik heb het toch echt niet zelf verzonnen Jack, het stond in een interview met Chris Bangle in AutoVisie! :)
stanny zegt
2.500 euro… lijkt me zeer vreemd. Als je dan een accident hebt dan stap je uit en wandel je weg… Reparatie zal zowieso veel meer kosten, omnium is dus niet nodig. Rare wereld, brood wordt duurder en auto’s goedkoper
billy911 zegt
@stanny: Die enorme besparing moet ergens vandaan komen, weglopen is er niet meer bij na een crash in een sardineblikje.
sir_smokalot zegt
Lijkt me wel wat, een wegwerpauto
SimonMc zegt
@sir_smokalot: Want gelijk welke auto is geen wegwerpauto?
mashell zegt
Marktplaats staat vol met Renaults voor 2500 euro, zelfs keuze uit meerdere modellen. Wat ik beoog te zeggen is, de oplossing voor dit “probleem” is de gebruikte auto markt.
stanny zegt
@mashell: Het is juist de bedoeling om te concurreren met de tweedehandsmarkt. Vele vaders kopen liever een nieuwe wagen met garantie voor hun 18jarig kind dan een oude wagen zonder..
ferrari94tr zegt
hoeveel kost een dacia ex belasting
10 000 nieuw
-40% bpm
-19% BTW
-10% Dealermarge
10000* 0,31= €3100
maak een kleine Dacia en Voila doel gerealiseerd
NLBUURMAN zegt
@ferrari94tr: hohoho…. volgens mij is dealermarge geen belasting, en betaal je over de dealermarge ook belasting… en betaal je niet ook nog eens btw over bpm? met andere woorden: je redenering is leuk, maar er klopt geen zak van :P
kleinelettersengetallen zegt
@ferrari94tr: Een dealer heeft nooit geen 10% marge op een dacia. Ik gok eerder op 2%.
Truttenschudder zegt
@ferrari94tr: Met die logica is de kostprijs €5.456,73
love4sportcars zegt
koop toch gewoon een occasie met een dikke V8, die heb je ook voor 2500 euro
masterstig zegt
@love4sportcars: En de benzine dan + de BPM, die zijn heel erg hoog bij zulke auto’s. Je moet verder kijken dan alleen de aanschafprijs.
fiets zegt
@masterstig:
Erg voordelig ben je nu ook niet uit. Ze besparen waar ze kunnen, dat gaat ten koste van de kwaliteit van de auto.
Weet zeker als je de balans op zou maken na een jaar stevig rijden (lees: iedere dag het halve land door) je niet super voordelig meer uit zou komen ten opzichte van een grote motor.
lemster zegt
Mijn fiets (Fireblade) is al duurder dan m’n auto (Aygo)
stanny zegt
@lemster: De opties op men audi zijn al duurder dan men eerste wagen… LOL men GPS kost al bijna evenveel als ik erover nadenk!
gerard1710 zegt
@stanny: Zegt wat over de prijzen van opties bij Audi…
stanny zegt
@gerard1710: of van men eerste wagen :D (opties zijn inderdaad veel te duur)
gerard1710 zegt
@stanny: haha, dat dacht ik daarna ook: waarschijnlijk gaat mijn eerste auto ook niet meer dan 1000 euro kosten, of nog minder :P. Maar hé, je moet ergens beginnen.
9000cse zegt
@lemster:
Sow! Iedereen hier godsallejezus blij, dat we dat nu ook weten! How low can you go?
dennisr zegt
goed idee wel, zal een auto van niks zijn.. maar sowieso wel een doelgroep te vinden..
zal dar überhaupt wel een dashboard in komen? of van die dure bescherm dingen op je pedalen? of lampen? zal in elk geval niet veel worden.. :lol:
petervdb zegt
“maar wie weet zien we over 10-15 jaar wel allemaal cheapo Renaultjes rondtuffen in de favelas van Rio, de sloppen van Mumbai, en de megasteden van China”
Tegen dan zullen we de cheapo autootjes in Europa zien en de meerderheid van de premium auto’s in de bric-landen.
betonstaal zegt
kilum zegt
is toch leuk ben je net 18 koop je je eerste auto en dan kan je gewoon nieuw kopen
mazdarx8 zegt
als je die bak dan naar de oud ijzer boer brengt maak je nog winst ook!
gerrelekker zegt
€ 2.500? Meer dan dat is geen enkele Renault in mijn ogen waard….
nibor zegt
@gerrelekker: Nee, Ford is lekker veel waard… Is echt een stuk beter dan Renault enzo :lol: