De kleinzieligheid lijkt gênante vormen aan te nemen.
Tot opluchting van vrijwel iedereen werd de scheiding tussen Red Bull Racing en Renault een dikke maand geleden officieel bevestigd. De twee partijen hadden al enkele jaren een disfunctionele relatie. Aanvankelijk had Red Bull daarbij de schijn tegen. Na het binnenslepen van enkele kampioenschappen met Renault, waren de Oostenrijkers er wel héél snel bij om hun motorenpartner onder de bus te gooien toen bleek dat deze niet zo’n geweldige hybride Power Unit (PU) gebouwd hadden. Maar, nu Renault na het ontdooien van de engine freeze er al enkele jaren niet in slaagt het niveau van Mercedes te halen, moet je toegeven dat Red Bull wel een punt heeft. Zorg nou eens gewoon dat de zaken op orde zijn, Renault. Ferrari laat immers zien dat het mogelijk is.
Enfin, dat is nu wat Red Bull aangaat water onder de brug, want we weten dat ze volgend jaar in zee gaan met Honda. Het ding is alleen wel: ze moeten nog een half seizoen accederen met hun toekomstige Franse ex. Dat dit pijnlijke momenten op kan leveren bleek afgelopen weekend in Hockenheim. Wat wil het geval?
Al in de interviews na de Grand Prix van Silverstone gaf Daniel Ricciardo aan dat hij in Hockenheim waarschijnlijk een gridstraf zou pakken voor het wisselen van de nodige PU-componenten. Gridstraf in Duitsland, winnen in Hongarije, dat zei de honingdas. Algemeen wordt aangenomen dat het circuit van Hongarije de Rode Stieren heel goed ligt. Qua layout lijkt het vreemd genoeg een beetje op het circuit van Monaco: veel (krappe) bochten en weinig rechte stukken. Zoals bekend won Ricciardo in het Prinsdom, dus zijn intentieverklaring liet niks aan de verbeelding over.
De gridpositie in Duitsland werd daar dus aan opgeofferd. Ricciardo wisselde drie onderdelen en nam niet eens de moeite nam om uit te komen in het tweede deel van de kwalificatie. Dat had namelijk geen zin. Maar, Red Bull had eigenlijk zes onderdelen willen wisselen en dat verzoek ook doorgegeven aan Renault. Als je immers toch al laatste op de grid staat, waarom niet alle motoronderdelen vervangen? Volgens Christian Horner is dat een no-brainer, zo meldt hij aan Motorsport-Total:
De normale gang van zaken is alles te verwisselen wat je kan verwisselen.
Volgens Cyril Abiteboul wilde Renault daar echter niet aan beginnen, omdat er helemaal geen reden was om bijvoorbeeld de verbrandingsmotor te verwisselen. Dat Ricciardo uiteindelijk uitviel in de race logenstraft dat mogelijk, maar ja, dat is achteraf praten volgens Cyril. De uitvalbeurt van DR3 werd aanvankelijk overigens geweten aan een kapotte cilinder maar inmiddels wil niemand daar meer officieel iets over zeggen.
Een andere reden om Red Bull niet haar zin te geven was dat Renault zich aan haar eigen planning wilde houden om in Spa de nieuwe ‘Spec C’ motor te introduceren. Abiteboul weerlegt de notie dat de weigering om de gewenste drie extra onderdelen te leveren lag aan een gebrek aan beschikbaarheid van de onderdelen.
Al met al is het dus een beetje een raar verhaal van Renault. Als ze de nieuwe onderdelen niet zouden willen leveren omdat ze van mening waren dat Red Bull het seizoen zou kunnen uitzingen zonder gridstraffen zou het nog enigszins begrijpelijk zijn. Immers is zo’n gridstraf vanwege ‘onbetrouwbaarheid’ nooit goede PR voor een fabrikant. Maar dat die gridstraf er zou komen was toch al een gegeven, dus waarom niet van de nood een deugd maken?
Red Bull Racing hoopt inmiddels alsnog een gridstraf voor Ricciardo in Hongarije te voorkomen, maar hiervoor moet hij naar verluidt wel een oude verbrandingsmotor van eerder dit jaar uit de mottenballen trekken. Precies datgene wat hij nou gehoopt had te kunnen vermijden voor deze race…
duckmefaddy zegt
Stel vodafone weet dat je na het aflopen van je abo overstapt naar t-mobile. En ze schroeven langzaam maar zeker je internet snelheid naar beneden, want fuck you. Je betaalt toch voor het product en de service? Kun je dan niet beetje met je vuist zwaaien en gefronst kijken? Zo plakken we een nieuwe definitie aan “de rijdende rechter”
lekkaah zegt
@duckmefaddy: “a contract is just a contract”.. –
gemiddelde Fransoos
jackyspriet zegt
@lekkaah: zegt een nederlander ?
trustmeiamanengineer zegt
Misschien moet Helmut Marko die kleine fransoos eens even goed aanpakken in een donker hoekje van het paddock. Ik mag hopen dat ze volgend jaar met Honda het Renault fabrieksteam keihard vernederen. Hoewel ze dat eigenlijk nu ook al doen, zelfs met dat stuk verdriet van die arrogante stokbroodvreters achterin.
stfu zegt
@trustmeiamanengineer: ja want Honda is nu en in het verleden zo succesvol gebleken. Oh nee, toch niet.
VeniVidiVici zegt
Er kan veel gezegd en geschreven worden over Red-Bull en Renault, maar 1 ding is zo klaar als een klontje… Gauw opflikkeren met dat infantiele lamme arrogante kut Renault en op naar seizoen 2019!
paulvtec zegt
@venividivici: Ja maar het is nog maar afwachten wat Honda kan doen qua ontwikkeling.
FieRo zegt
@paulvtec: dat wel maar het ‘algemene ethos’ is een wereld van verschil.
Daarnaast moeten de motor, auto en coureur combinatie elkaar wel versterken
dracae zegt
@paulvtec: Ook ik denk dat het een gok is, Honda kan het stevig verprutsen terwijl Renault volgend seizoen een geweldige motor maakt.. maar.. het is ALTIJD een gok en soms kun je niet anders. Red Bull was té snel met zeuren over Renault, maar het kan ook te lang duren en dat is nu echt het geval.
lekkerlinksrijden zegt
@venividivici: daar zat geen woord Frans bij
awesome zegt
@lekkerlinksrijden: jawel! Infantiel!
rufctr01 zegt
@venividivici: sorry, maar MB en Ferrari zijn niet arrogant?
Je ziet nu maar 1 kant van het verhaal, waar er 2 scheiden hebben er 2 schuld….
laptom zegt
@rufctr01: Waarom is MB arrogant? Ze hebben 2 jaar geleden een aantal ‘geheimen’ van een toenmalige motor vrijgegeven aan Fer, Honda en Renault. Dit om de competitie dichter bij elkaar te brengen. Helaas lukt Renault en Honda dit nog niet al is Honda op de goede weg met hun nieuwe type motor lay-out.
drdre1 zegt
@venividivici: pardon his French ;)
Mukmans zegt
Denk dat de toekomst van RBR er niet heel mooi uitziet. Voorzie komende jaren eerlijk gezegd weinig kampioenschappen. Of Honda moet echt reuzensprongen gaan maken.
duckmefaddy zegt
@mukmans: Dat vraag ik me nog af. Torro Rosso staat vaker op het score bord met topsnelheid. Ze hebben gewoon niet de sterkste wagen, dus de echte power zal daardoor al wat gemaskeerd worden. En als je bedenkt dat ze beter mee komen dan McLaren, schat ik die honda niet veel lager in dan een gemiddelde Renault. Ze zullen er amper op achteruit gaan in het begin, als ze er al op achteruit gaan.
Groot voordeel is ook dat Honda nu speciaal voor RBR en hun wensen de motoren kan bouwen, ipv dat RBR het maar moet doen met de helft van de uitgekomen wensen bij Renault en een slappe compromis op niet haalbare wensen voor die fransozen.
Mukmans zegt
@duckmefaddy: ik ben benieuwd. Waar het zeker is dat MB en Fer hun motor verder ontwikkelen zal Honda echt een flinke inhaalslag moeten maken om bij hun in de buurt te komen.
mashell zegt
@duckmefaddy: Alleen is een hoge topsnelheid geen indicatie van een goede motor performance, eerder het tegendeel. Als een hoge topsnelheid een indicatie was van een goede motor performance dan stond Ferrari en Mercedes wel altijd boven aan in die lijstjes. Een hoge topsnelheid is gemakkelijk te realiseren, zet wat minder achtervleugel op en je kan sneller, die vleugel is immers in principe eerder remmend dan versnellend. Je wilt echter juist wel vleugel achter want dat geeft downforce en daarmee kom je beter door de bocht, iets wat erg goed is voor de stabiliteit en de mogelijkheid om je voorganger in te halen. Je wilt dus zo veel mogelijk vleugel rijden en zoekt dus naar de balans waar je rondetijd niet teveel door de de vleugel wordt verslechtert. Dat kunnen de teams gewoon berekenen en de coureurs doen fijnafstelling waar zij comfortabel mee rijden. De hoge topsnelheid van STR zegt dus dat ze te weinig performance hebben om met een normale downforce te kunnen rijden en dus een compromis hebben moeten maken.
We moeten de oorzaak voor de overstap van RBR naar Honda dan ook eerder heel ergens anders zoeken dan in ontevredenheid over Renault (daar hebben ze alles mee gewonnen, de performance van Renault is afgelopen jaar flink verbetert, dat ziet er heel goed uit). Je moet mijn inziens de reden voor de overstap eerder in de kosten besparing zoeken, twee van die teams kost Red Bull bakken met geld, zeker nu coureurs ook niet meer de goedkoopste willen zijn. En dat in een tijd waarin veel overheden ontdekt hebben dat je van die energiedrankjes eerder hartkloppingen of diabetis krijgt dan vleugels. Dat geld is dus voor reclame, rechtsszaken en productontwikkeling nodig. RBR gaat een paar jaar in de middenmoot meedoen en hoopt dat Honda wel serieus mee kan doen als het motoren reglement gewijzigd wordt. Dat dit misschien meteen het einde van de carrière van Max Verstappen is, het zij zo, er komt wel weer een nieuw talent, het verklaart wel waarom Max op zo’n vreemd moment zo’n contractverlenging met veel meer geld kreeg, die zit vast ook als het RBR wat minder gaat.
Ik zit er graag helemaal naast, maar heb dus geen hoge verwachtingen voor RBR Aston Honda Martin de komende seizoenen.
duckmefaddy zegt
@mashell: goed verhaal, lekker kort
TR heeft hoge topsnelheid en is sneller dan McL. Vleugel of niet, of de motor is lang niet zo dramatisch, of de McL is zo dramatisch. Je haalt niet al je info er uit, maar wel verdommes veel
vtechlover zegt
@duckmefaddy: laat hem maar.. zoals de rest van AB al doet.
awesome zegt
@mashell: mand
cloverleaf zegt
@mashell: set up is altijd een compromis tussen downforce en Vmax….
diablogt zegt
Zit Aboutaleb daar ook al dwars.
harrie zegt
Een rancuneuze ex, altijd fijn om bevestigd te zien dat je de juiste keuze hebt gemaakt.
enjoypunani zegt
@harrie: ja en dan met een soa van Honda thuis zitten omdat Mclaren het al jaren verneukt heeft.
desjonnies zegt
Tsja, als je je motorenleverancier met wie je meerdere malen wereldkampioen bent geworden
en plein public afzeikt , wat mag of denk je nog te verwachten van die leverancier?
Fransen, Japanners, Amerikanen of Duitsers, wat trots betreft één pot nat.
En van mij zou RBR ook in de merde mogen zakken!
harrie zegt
@desjonnies:
Volgens mij mag je best veel verwachten als je elk jaar tientallen miljoenen overmaakt naar Renault. En al helemaal als ze continu hun beloftes over al die geweldige updates niet nakomen. En de betrouwbaarheid nog steeds ruk is.
vorsprungdurchbetrug zegt
@harrie:
Het is inderdaad Red Bull kwalijk te nemen, dat ze hun onvrede via de pers ventileren, als je (terechte) kritiek hebt, uit je die niet via de pers, maar face to face met de betreffende verantwoordelijke.
Renault heeft groot gelijk dat ze Red Bull in de stront laten zakken.
Het Red Bull om publiciteit te doen, op deze manier kregen ze die.
jeroen82 zegt
@desjonnies: Daar ben ik het totaal niet mee eens, RBR heeft juist tot op het laatst publiekelijk hun vertrouwen in Renault uitgesproken (ook al was het misschien intern anders, geen idee) iedereen buiten RBR trekt zelf terecht zijn conclusie dat het al een aantal jaren onbetrouwbare motoren en componenten zijn. Dat Renault nu op zijn pik getrapt is omdat RBR naar Honda gaat, so be it, laat alleen maar temeer zien wat voor onbetrouwbare horken die fransoosen zijn.
Edge zegt
Zou Red Bull hier bij een civiele rechter een zaak van kunnen maken? Je zou best kunnen stellen dat Renault in gebreke is doordat het Red Bull niet de onderdelen en service kan bieden die nodig zijn, terwijl Red Bull daar wel voor betaalt.
Edge zegt
@edge: Whoops, iets te snel op verzenden gedrukt. Gaat ‘ie verder: Een motor leveren die tijdens de wedstrijd stukgaat is vervelend maar kan gebeuren, dat is nou eenmaal onderdeel van een mechanische sport waarin de marges heel nauw liggen. Maar wanneer je gewoon niet kunt en wil leveren, lijkt dat mij toch wel aanleiding om een schadevergoeding te eisen.
awesome zegt
@Edge: over die motor die stuk gaat tijdens een wedstrijd: ookndat is eigenlijk geen risico meer met slechts 2 motoren per seizoen.
Je mag er eigenlijk van uit gaan dat je dus 11 races met 1 blok doet.
gregorius zegt
@edge: niet kunnen leveren is natuurlijk onzin.. tenzij Renault en McLaren toevallig dat weekend ook net motoren hadden gewisseld en de blokker ECHT op waren; maar volgens mij was dat niet zo. Het kan niet anders of Renault had iig nog 1 of 2 blokken klaar liggen voor het geval dat een van hun eigen rijders er 1tje nodig zou hebben.
En mocht het zo zijn dat het te controleren zou zijn of er nog een motor zou zijn: dan zou die waarschijnlijk ergens in 2 stukken liggen: “zie je, is niet af”.
We zien allemaal het probleem, niemand gaat er wat aan doen.
Orichy zegt
Er zijn twee zaken die Red Bull zou moeten doen, per direct met Honda aan de gang gaan en zorgen dat die motor voor volgend jaar goed en betrouwbaar is. Laat het kampioenschap varen en begin nu al met de voorbereidingen op volgend jaar.
Ten tweede betaal geen cent meer aan Renault, ook al staat er misschien nog een rekening open, zij leveren niet, dus kan betaling ook uitblijven.
Renault bewijst opnieuw zichzelf geen dienst. Hoe krijg je een slechte naam, volg hun strategiën en je bent een eind op weg, jezelf om zeep te helpen.
gregorius zegt
@orichy: ze ZIJN al aan de haal met Honda; maar ze mogen hem er niet in schroeven. Als RB nu lekker doorrijd en verder niks meer doet aan de 2018 auto; worden ze gewoon 3e in het kampioenschap, met Ric en Ves op een 5e en 6e stek. Doen ze er WEL alles aan; komen ze ook op die plaats uit (of Bottas moet nog echt veel gaan crashen).
En of ze dokken of niet: er zitten vast al wat juridische mensen op de case om te zien hoe ze Renault terug kunnen pesten.
robin78 zegt
Ik denk dat rbr het top aanpakt door dit jaar tr met honda te laten rijden. Het is logisch dat ze af en toe de hoogste topsnelheid hebben. Die zijn aan het testen hoe betrouwbaarheid t.o.z. van prestaties verhouden. Deze strategie kunnen ze zonder gevolgen van rbr uitvoeren. Dit kan de sleutel zijn naar succes van de honda zijn. Dit kan Renault niet doen want die moeten nu presteren en kunnen niet data vergaren door te experimenteren. Dit is een te hoog risico.
supertjeduc zegt
Denk dat Renault in het begin van het jaar dichterbij Mercedes en Ferarri zat dan nu ( laatste 3 races)
Gat is ouderwets groot geworden
Zelfs zo groot dat max Kimi niet meer echt probeerde in te halen omdat hij wist dat dat toch niet zou stand houden
Dat die auto van Ricardo telkens kapot gaat ligt aan Ricardo omdat die er te ruw mee omgaat
Dit laatste is natuurlijk onzin maar precies hetzelfde werd gezegd over max ( was ook onzin)
soundgarden zegt
Ben gewoon erg nieuwsgierig wat de 2019 Honda motor doet in het 2019 chassis van RB. Dromen mag. Ik hoop echt op die match made in Heaven
cloverleaf zegt
Abiteboul is teambaas bij het team van Renault. Hoezo bemoeit hij zich met de strategie van RBR?