Een groep boze klanten sleept Renault voor de rechter vanwege het overmatig olieverbruik van de 1.2 TCe-motoren.
Zeg je olieverbruik dan zeg je Audi, maar het zijn niet alleen VAG-motoren die olie zuipen alsof het benzine is. Er zijn ook bepaalde Franse motoren die soms wat meer olie verbruiken dan je redelijkerwijs zou verwachten. Dit heeft nu tot een rechtszaak geleid in Frankrijk.
Het gaat om de 1.2 TCe-motoren van Renault. Het is geen nieuws dat deze motoren kampen met een hoog olieverbruik, want de 1.2 TCe is al 11 jaar in de omloop. Het blok is grootschalig toegepast in onder meer de Clio en de Captur, maar ook in Nissans en Dacia’s. Tussen 2012 en 2016 zijn er zo’n 400.000 auto’s in Europa geleverd met deze motor.
Een aantal eigenaren is zeer ontevreden. Niet alleen vanwege de problemen, maar ook vanwege de manier waarop Renault daar mee omgaat. Daarom hebben ze nu in Frankrijk een rechtszaak aangespannen tegen het merk.
De rechtszaak wordt gevoerd door enkele tientallen eigenaren. Ze vertegenwoordigen weer een grotere groep van 1.789 eigenaren, die al langer in de clinch ligt met Renault. Omdat ze niet de geëiste compensatie kregen is het nu tot een rechtszaak gekomen.
De aanklagers gaan er met gestrekt been in: Renault wordt onder meer beschuldigd van misleiding, fraude en zelfs het in gevaar brengen van mensenlevens. Dat laatste lijkt wat overdreven, maar door het olieverbruik kunnen er ook kleppen kapot gaan. Dit zou dan tot gevaarlijke situaties kunnen leiden.
Wat zegt Renault er zelf van? Volgens een woordvoerder hebben ze netjes technische hulp en financiële ondersteuning geboden aan de getroffen klanten. We hebben ook Renault Nederland nog om een reactie gevraagd, maar die hadden daar niks aan toe te voegen.
e38ossie zegt
En zo heeft elk merk wel wat.
Johanneke zegt
Nee, elk half plastic downsize torretje heeft wel wat. Nooit aan beginnen die zooi. Ik ga van atmosferisch over op EV.
Wolflow zegt
Een EV…. Tja, zonder motor is natuurlijk ook een optie
melcon zegt
Een elektromotor is ook een motor ;-) Inderdaad zonder kleppen maar als die stuk is wordt het wel gelijk een stuk kostbaarder als een paar kleppen vervangen.
wimof zegt
Mocht het VW zijn wist iedereen het al lang.
Tonnie zegt
1800 man op 400.000+ klanten. Prima score lijkt me. Er zitten altijd wel van die zeikerds tussen die zich tekort gedaan voelen. Die zijn waarschijnlijk ook in de veronderstelling dat een apk hetzelfde is als een onderhoudsbeurt en als de auto dan toch kapot gaat de garage de schuld geven, terwijl dat brik al 10 jaar geen onderhoud heeft gehad.
Robert zegt
1800 man op 400.000+ klanten. Prima score lijkt me.
Precies die redenering hanteerde de afdelingen Marketing en Legal bij Ford, toen ze erachter kwamen dat de op de achteras gemonteerde brandstoftank van de Ford Corsair bij een aanrijding van achteren de auto deed veranderen in een vuurbal…
En als je denkt dat deze fabrikant had geleerd van de shitstorm die dit opleverde; in de jaren negentig deed men iets soortgelijks door de Ford Explorer uit te rusten met banden van Firestone, terwijl men wist dat deze band de rij-eigenschappen dermate slechte beïnvloedde, dat de auto onder bepaalde omstandigheden levensgevaarlijk werd, wat tot honderden (vermijdbare) dodelijke ongevallen leidde.
mc96 zegt
Ben je niet in de war met de Ford Pinto?
Tonnie zegt
Hij is de war met de ford pinto, en elk dodelijk slachtoffer is er een te veel en niet te vergelijken met dit issue. Of wil je dit nu over alle producten en alle klanten zeggen die klachten hebben over een product/service? Er zijn altijd mensen ontevreden en <1% lijkt mij vrij normaal
Johanneke zegt
1800 die zich hierbij aansluiten en ontevreden zijn met de geboden compensatie. Dit blokkie is gewoon niet goed, ze worden ook erg vaak met motorschade aangeboden. De 1.6 schijnt een stuk beter te zijn.
melcon zegt
De 1.6 is dan ook een M5M en een volledig andere motor, deze komt wel net als de 1.2 Tce (H5F) waar het hier over gaat bij Nissan uit de schappen (gebaseerd op de HR die Nissan zelf gebruikt). Er is dan ook nog een D4Ft (2012 en eerder) die als 1.2 Tce op de markt gebracht is maar deze kent geen problemen, deze is gebaseerd op de D4F en volledig een Renault motor zonder Nissan genen. Ik zou een 1.2 TCe in elk geval niet aan raden, juiste olie en onderhoudsinterval zijn zeer belangrijk, zowel voor het verbruik als de distributieketting. Ik zou zelfs een kortere interval adviseren als er niet regelmatig langere afstanden mee gereden wordt.
De aanklacht snap ik overigens, als je een K4M of F4R of D4F gewend was en geen idee hebt dat een motor olie kan verbruiken. Die kun je inderdaad 10 jaar zonder al te veel onderhoud rijden.
pivavar zegt
Een vuurbal of olieboot lijken mij appels en peren. Van een hoog olieverbruik is nog nooit iemand doodgegaan.
GielMK1 zegt
Jawel, je Lambdasensor en Katalysator overleven het vaak niet