Verontrustende berichten uit de F1-wereld.
In de loop der jaren is het aantal races op de jaarlijkse F1-kalender langzaam maar zeker gegroeid. Het allereerste F1 seizoen van 1950 bestreek nog maar zeven races. Eigenlijk waren het er zes, maar de Indy 500 telde destijds ook nog mee voor het F1-kampioenschap. In 1960 was het aantal races al gegroeid tot tien stuks en in ’70, ’80, ’90, ’00 en ’10 steeg het gestaag verder tot respectievelijk dertien, veertien, zestien, zeventien en negentien races. Enige tijd gold er een ‘zachte grens’ van twintig races om de werknemers van de teams niet te zwaar te belasten, maar de oplettende F1-volger weet dat er dit jaar 21 races op de kalender staan. Op de achtergrond pusht nieuwe F1 eigenaar Liberty Media om dit aantal op te rekken richting de 25 stuks.
De denkwijze hierachter is/lijkt logisch, zeker met het oog op het Amerikaanse adagium dat meer altijd beter is. Hoe meer races Liberty kan ‘verpatsen’ aan organisatoren en (TV-)zenders, hoe meer geld ze binnenkrijgen. Bovendien is het goed voor de exposure van de sport om vaak in het nieuws te zijn. Dat levert toch al snel weer wat extra eyeballs op en dat vertaalt zich ook weer in extra waarde.
Vers na de eerste Triple Header ooit in de sport, meent Cyril Abiteboul echter dat mínder misschien wel meer is. Tegenover Autosport zegt Cyril:
We need to be able to engage with fans but it has to remain something special. We are already way above what should be the figure for something special. We need to convey a message of pride, of motivation, of energy. With the calendar that we have now, the enthusiasm is not the same as when we were only traveling 15 times per year. If we don’t have that energy, it is going to be very difficult to convey that externally. It is almost becoming routine. It should not be a day-to-day job. We’ve tipped that balance, so we need to be extremely careful. I appreciate the reason why, commercially we need to grow the calendar, but as far as I’m concerned, I would be for a massive contraction of the sport.
Cyril is echter niet alleen salty dat hij nu een day-to-day job heeft, maar denkt ook dat minder races zelfs waarde zou toevoegen aan de sport:
Between 15 and 18 races would massively increase the value. If you were to go very aggressive and say 15 races, you have to tell the 21 races you have right now ‘Look guys there are going to be six of you that will be dropped: compete’. You completely reverse the pattern of the market. It would be very interesting to see the reaction.
In principe een interessante gedachtengang, echter klagen nu al veel organisatoren van races over de torenhoge kosten die het houden van een Grand Prix met zich meebrengen. Het is de vraag of dezelfde organisatoren nóg meer zouden willen betalen, zelfs als het animo voor afzonderlijke races vanwege een grotere schaarste aan races wat groter is.
Toch staat Abiteboul niet alleen. Vooral de teams uit het middenveld zijn bezorgd dat de extra inkomsten die voortkomen uit het houden van meer races niet opwegen tegen de reiskosten. Zo zegt Haas F1’s Günther Steiner, die zich voorheen nog positief uitliet over meer races op de kalender, het volgende:
To go to races costs us and F1 a hell of a lot of money, so they need to make sure we have income as well, not just expenditure. Just growing it for the sake of growing it, there is no point. The balance is between 20 and 22 races maximum. Going over, there is no return for it.
Wat vind jij, is het wel lekker als er op de winterperiode na bijna elk weekend een F1-race is, of kan de kalender wel af met wat minder races?
Gulli zegt
Van Renault snap ik het wel. Die gaan zo hard door hun onderdelen heen dat minder races ook minder gridstraffen opleveren.
w0o0dy zegt
@gulli: ja 3x vervangen betekent dat bij 15 races alles maar 5 races mee hoeft te gaan en 21 races betekent 7 races voor alle delen van de power unit of zelfs meer dan 10. Dat is met de Franse slag onhaalbaar zonder gridstraffen. Dus ik snap Abietenboel wel.
volvonerdy70 zegt
Ik snap het, maar dan vooral voor de monteurs. Want man die werken zich kapot in die garage met tig mensen om ze heen. Kan me voorstellen dat hun al helemaal niet wachten op nog een paar weekendjes meer..
Lekker laten zoals het is!
gregorius zegt
@volvonerdy70: die monteurs werken met hun volle verstand bij een F1 team. Ik denk dat het merendeel van de F1 werknemers zeer makkelijk aan een andere baan met minder uren, minder reizen en meer salaris kunnen komen.
Stefje zegt
@gregorius: vraag me wel altijd af of die monteurs nou veel verdienen. Zij doen het meeste werk en offeren alles op. Daar mag best wat tegenover staan.
lekkerlinksrijden zegt
@stefje: modaal salaris heb ik mij laten vertellen, niet uit eerste hand dus ik weet niet of dit betrouwbaar is
gregorius zegt
@stefje: een collega van me was in het process bij Ferrari, als programmeur. Hij kwam uit Nice op dat moment; en zoals hij zei: van een slecht betaalde baan naar een slecht betaalde baan waar mijn collega’s de wereld over racen en ik op een zondag in een schuur moet zitten. Toen kwam ie naar Zwitserland: verdient meer dan het dubbele (bruto) en houdt het 3 voudige over. Hij wilde voor Ferrari werken omdat de 348 zijn droomauto was van kinds af aan. De 348 heeft ie gelukkig.
rolov zegt
@stefje: bij red bull delen ze de bonus als ze kampioen worden met al het personeel. Dus ook de koffie juffrouw en schoonmaakster .
berlinetta zegt
@rolov: Nou dan hebben ze veel te verdelen daar.
mrrallycross zegt
@volvonerdy70: hoe denk je dat ze dat in nascar doen
Robert zegt
Als Liberty Media een garantstelling kan geven aan de teams mbt de reiskosten, zou je een groot deel van de bezwaren kunnen wegnemen. Ook het geografisch logischer plannen van races achter elkaar (meer nog dan nu al het geval is) zou hierin kunnen helpen.
Verder denk ik dat je zeker niet terug moet naar minder races. Juist het feit dat een seizoen tegenwoordig zo lang duurt maakt dat teams gedurende het seizoen naar elkaar toe kunnen groeien. Vroegâh deden ze dat vooral door veel te testen, met name de rijkere teams.
ericc zegt
25 race’s betekent elke bijna elke 2 weken een GP. F1-wagens zijn niet gebouwd als Nascar’s die 30 a 32 weekend’s actief zijn. Maar in Nascar hebben de teams meerdere auto’s per piloot klaarstaan. Als je de garage ziet van zulke teams staan er wel 20 wagens in. Oval-races hebben andere opzet dan “normale” circuit’s en zo hebben ze niet elk weekend een andere auto op te bouwen. Techniek is eenvoudig en de kosten zijn veel lager dan bij F1. Doe eerst iets aan de kosten ivm exotische materialen en vermeerder dan het aantal GP’s.
jaapiyo zegt
@ericc: bij NASCAR werken de teams vooral ook met meerdere crews. De ene race een zwikje monteurs, de volgende race een ander zwikje monteurs. Dus dan is de belasting wat minder. Probleem is alleen wel dat je weer meer mensen in dienst moet nemen die (in het geval van de F1) zoals je al aangeeft om kunnen gaan met gevoelige techniek. Dat loopt dan weer in de papieren.
Robert zegt
@jaapiyo: kijk eens naar de personele inzet bij een pitstop bij IndyCar, NASCAR en Formule 1 en je ziet in één oogopslag waar nog wel wat bezuinigingen te behalen valt. En het maakt de pitstops óók nog eens stukken uitdagender.
E34M5Touring zegt
Doet die man ook nog iets anders dan zeiken? Zoals werken bijv. Elke keer als die vent zn muil lostrekt komt er gezeik uit. Alles is kut.
aquila2003 zegt
@e34m5touring: lijkt wel een wijf!
lekkerlinksrijden zegt
@aquila2003: is nu genderneutraal
gregorius zegt
Hij loopt zich aan te stellen.
Als je terug gaat naar 15 GPs, heb je er elke 3 weken 1 met een grotere winterstop. Juist dan krijg je dat mensen liever andere dingen gaan doen dan nog zo’n GP kijken.
Er is ook niks bijzonders meer aan een GP voor een kijken. Vroeger was het knap dat iemand zo’n auto op de weg kon houden en dat dat ding na 300km over de finish kwam. Omdat het zo knap was, vonden we dit alles specialer.
Maar goed, een Renault die de ene week wint en vervolgens 2 keer uitvalt; dat wil Renault niet. Dat was echter wel het speciale ‘van toen’.
De routine zit m in het feit dat er 20 coureurs starten aan een GP en waar er in principe 20 coureurs aan gaan komen; die allen 5 – 8 seconden langzamer rijden omdat ze de bende heel willen houden en hun banden moeten managen. Ze willen vooral niet inhalen, want dat kost je slijtage. En 100-200 van zijn werknemers zijn ondertussen live naar hun analyse-software aan het kijken om met kleine tips te komen om te kijken of je ergens overhit of zo.
F1 = routine.
Rohrl-fan zegt
Fransman wil minder werken…
What else is new? ???
marinepower zegt
Willen jullie meer óf minder GP’s?
HZW zegt
@marinepower: Minder, max 15 of 16.
HZW zegt
F1 is helemaal niet leuk, er zijn 2 a 3 teams die kunnen winnen de rest is veldvulling die voor spek en bonen mee rijd.
De hele formule moet anders zodat elk team zou kunnen winnen, nu weet je al bijna wie er van de 3 op Pole staat en wie van de 6 gaat winnen.
Max liep te klagen dat het leek als of hij in een andere klasse reed, kan je voorstellen hoe de rest van het veld zich voelt als een rijder van het 3de team dat zegt.
mrbasa zegt
Ik zou juist elk weekend een race willen zien met een zomer stop.
Zorg dat je meerdere crews hebt en doe weg met de vrije trainingen.
Dit zorgt voor spannendere kwalificaties en een korter weekenden.