Renault wil vanaf 2009 zijn gehele modellengamma met een start-stop systeem uitrusten. Voorheen leek het merk nooit zo geïnteresseerd in deze technologie, maar de realiteit van hoge brandstofprijzen en dito belastingen op niet-milieuvriendelijke auto’s lijken het beleid te veranderen.
Voor autofabrikanten die veel omzet van kleine auto’s halen zijn dergelijke maatregelen niet zo interessant. Ze drukken immers een extra bedrag op de verkoopprijs, en zijn voor goedkope auto’s relatief duur. Bovendien is voor de makers van kleine auto’s de noodzaak iets minder aanwezig, aangezien kleine auto’s minder moeite hoeven te doen om te voldoen aan de strenge emissienormen.
Een start-stop systeem zorgt ervoor dat de motor wordt uitgeschakeld zodra de auto stilstaat. Hiervoor moet de versnelling wel in de vrij worden gezet. Op het moment dat de eerste versnelling wordt ingelegd, of het gaspedaal wordt ingedrukt wordt de motor weer gestart.
Dit betekent dat het systeem niet ideaal is als je vooraan bij een verkeerslicht staat. Tenminste, als je net zoals ik problemen hebt met mensen die bij groen licht hun auto eerst nog in de versnelling moeten zetten en dan eindelijk eens wegtuffen.
Naast Renault maakte Volkswagen kort geleden bekend deze technologie op de nieuwe Golf aan te gaan bieden. (via AMW)
rippance zegt
Ik zet mn auto ook nooit in z`n vrij voor een stoplicht :s Word zo een systeem wel eens gebruikt in praktijk?
Alec zegt
lekker handig, ik ben absoluut geen voorstander van dit systeem….. ik betaal liever iets meer aan brandstof dan dat elke keer m’n motor uitslaat als ik dat niet wil… zolang de boordcomputer nog niet kan reageren op verkeerssituaties lijkt het me niet een echte vooruitgang, het is hoogstens een tijdelijke oplossing van een klein probleem. Kan iemand mij de cijfers geven hoeveel een start-stop systeem mij zou besparen???
Statlert. zegt
“Tenminste, als je net zoals ik problemen hebt met mensen die bij groen licht hun auto eerst nog in de versnelling moeten zetten en dan eindelijk eens wegtuffen.”
Bestaan die mensen dan? ik dacht altijd dat ze vooraan gewoon niet op staan te letten.
smoke zegt
@Alec
Als je niet wilt dat je motor uitgezet wordt hou je ‘m gewoon in de versnelling. Probleem opgelost.
bozewolf zegt
Goed systeem toch? Snap niet dat iemand hier iets op tegen heeft.
Guiting Twingootje trouwens.
lincoln zegt
zoooo dat scheelt toch weer een keertje sleuteltje omdraaien ..
alleen maar winst dus ..
Alwood zegt
als ze hier de stoplichten eerst op oranje zouden laten springen heb ik hem al lang weer in de versnelling staan bij het groene licht.
Ik ga niet moeilijk doen met de hele tijd de koppeling induwen als je weet ik veel hoe lang bij een stoplicht stil moet staan. Fijn dat bij een nieuwe renault megane het net een plastic knopje is wat je met je kleine teen bedient, bij een oudere auto is het hydrauliek die je weldegelijk in moet duwen en die gat irriteren op je linkerbeen als je 10min staat te wachten.
Alec zegt
@ Sir Smokalot
Nadeel daarvan is dat je dan ook de koppeling ingedrukt moet houden…
Alwood zegt
oja, en dan OT
wat een onzinsysteem, brandstof die hiermee bespaard wordt is nihil. Het is kostbaar om stil te staan omdat je vervolgens weer op snelheid moet komen, het stationair draaien van de motor maakt vrij weinig uit op verbruik als het niet langer dan een kwartier is.
Snap daarom ook niet dat auto’s met dit systeem als zuiniger gezien worden aangezien je zuinig rijdt op de snelweg en je er daar niks aan hebt. Die metingen moeten dan ook wel heel krom uitgevoerd worden.
bozewolf zegt
@ Alwood: Dat stoppen om stil te moeten staan en op snelheid komen doe je toch…dat heet verkeer.
Een motor die stationair draait verbruikt peut. Een motor die stil staat verbruikt niets.
Daarbij sta je op de gemiddelde forens-route best vaak stil, en als meer auto’s dit systeem krijgen komt het alleen maar ten goede, toch?
Alle kleine beetjes helpen.
w0o0dy zegt
@Alwood: als je kijkt naar het verbruik van een auto dan is stationair lopen misschien niet zo’n probleem voor het verbruik, maar het scheelt toch weer en het hele systeem is relatief goedkoop te maken in vergelijking tot andere maatregelen die verbruik kunnen beperken. Een auto verbruikt in de file zomaar 1 op 6 (ook een gewone kleine middenklasser). Dat komt natuurlijk voor een groot deel door het steeds weer optrekken, maar goed. Als het 0,2 liter per 100km scheelt dan praten we bij 5 miljoen auto’s wel gewoon over bijna 30 miljoen liter benzine….
Eigenlijk denk ik dat het minder over het verbruik gaat, maar meer over milieu-normen. Als auto’s in steden vaker niet staan te dampen voor stoplichten en niet in de files dan zal dat nogal wat zinloze uitstoot gaan schelen.
Mo zegt
Het is natuurlijk een superingewikkeld systeem, dus ik gebruik de kritiek best. Maar denk eerst even na voor dat je het afkraakt. Je zet de auto natuurlijk alleen in zn vrij als het gezien de verkeersomstandigheden handig is. Bij een file, bij een stoplicht waar je 3de of verder staat, bij de drive-in van McDonalds, etc. ;)
Lexus zegt
Maar dan zouden de verkeerlichten hier in nederland eigenlijk ook eerst op oranje moeten springen voordat ‘ie op groen gaat. Dan heb je dus alvast de mogelijkheid ‘m weer in z’n 1 te zetten :) kan iemand vertellen waarom dit nog niet zo is??
SyriX zegt
@Alec
@Smokalot
dus jullie zitten hele tijd met je voet op de koppeling.. :S goed voor je kuiten denk ik dan..
RiKe zegt
En de motor starten kost geen benzine?
Voor zo ver ik weet kost het starten van de motor op z’n minst ook energie.
w0o0dy zegt
RiKe: dat kost aanzienlijk minder dan je zou verwachten. Uit een test van een duits tv programma bleek ooit dat je beter 10keer binnen één minuut kan starten dan dat je de motor laat lopen.
Alwood zegt
@w0o0dy
ok, nadeel blijft alleen dat alle techniek perfect afgesteld moet staan en er maar een hele kleine marge is waarbinnen het systeem werkt. Zodra er onderdelen versleten zijn spuit de auto er bij starten zoveel benzine doorheen dat dat niet op weegt tegen stationair draaien.
smoke zegt
@SyriX
Het is niet zo dat ik in een Lamborghini Countach of een andere auto waarbij je benen als een sprinter nodig hebt om de koppeling in te trappen rondrij.
Je wilt toch niet beweren dat je bij een doorsnee auto pijn in je benen krijgt als je de koppeling een halve minuut ingedrukt moet houden?
Ik zet een auto bijna nooit in de vrij als ik stilsta….
w0o0dy zegt
@Alwood: je moet nieuwe auto’s niet gaan vergelijken met een volvo van zeg maar 15 jaar oud (volstrekt willekeurig voorbeeld natuurlijk ;) ). Een moderne auto kan niet erg veel brandstof inspuiten en normaal blijven lopen. Dat komt omdat dan de sensor in de uitlaat aangeeft dat de boel niet goed verbrandt en het mengsel en de hoeveelheid brandstof zo wordt aangepast dat de uitstoot “schoon genoeg is”.
@Syrix: alleen ouderwetse diesels gaven wel eens aanleiding om de auto in z’n vrij te zetten en heel soms als de file echt erg is… maar ik zet de auto bijna nooit in z’n vrij.
Guan zegt
@w0o0dy; volgens mij hebben volvo’s van 15 jaar dat ook al hoor ;-)
Maar ehm, Ik zou zeggen zet er liever een paar accu’s in en doe de eerste 10 minuten gewoon op een elektromotor. Ik weet, nog veel duurder maar dan ga je in ieder geval echt wat besparen, ben je direct weg, kan je filerijden met minimale uitstoot.
Daarbij; kleine auto’s worden relatief meer voor stadsverkeer gebruikt, dus staan vaak stil voor het stoplicht. Ik zou me dan toch zorgen maken om mn motor, heb liever dat hij goed opwarmt dan daar totaal niet de kans voor krijgt omdat je de helft van de tijd voor het stoplicht stil staat…
ysduiker zegt
Mij lijkt dit juist wel een ideaal systeem. Dat van VW treedt blijkbaar -pas- in werking als de auto een bepaalde tijd stilstaat, net op het moment dat jij weer wilt optrekken (?), en levert in stadsverkeer 5-10 % besparing op. Ik zag ergens dat Peugeot een besparing tot mogelijk 15% aangaf. Met het systeem van Renault heb je zelf alle controle, en als je dat bewust actief toepast moet 10 % besparing vast wel mogelijk zijn. ZONDER daarvoor ook maar iets aan je rijstijl te hoeven veranderen. En die ene keer dat je VOORAAN in de rij staat bij de stoplichten en je wil dat graag zo houden bij de volgende stoplichten, laat je hem lekker in zijn 1 staan.
Endlezz zegt
@w0o0dy
volgens mij kan ik nooit 10x starten op één minuut zonder startkabels boven te halen met m’n oude diesel ;)
lincoln zegt
je kan ook je manifold beroerd afstellen ..
arokh zegt
wel heb ik altijd begrepen dat je motor harder slijt van 1x starten dan van 100 kilometer op een normale weg rijden. Ik weet dus niet of ik dit wel zou willen. Ik baal er al van als ik mijn kap van mijn auto omhoog wil doen, dat ik de motor uit moet zetten, en daarna weer moet starten, ik vind dat geen prettig idee. de startmotor maakt in zo’n geval bij een klein stadsautootje wel echt overuren. (reken eens uit hoevaak je voor een stoplicht staat! ik woon in Groningen, en vanuit het centrum naar het station (klein stukje) kom ik al minmaal 6 stoplichten tegen en dan weer terug…
Wouter zegt
Verbruik je niet meer bij het starten dan dat je zou verbruiken bij het stilstaan?
Le Feber zegt
@ Wouter, als je af en toe leest wordt je ook wat wijzer,…
(“w0o0dy schrijft,
6 July 2008 om 15:07
RiKe: dat kost aanzienlijk minder dan je zou verwachten. Uit een test van een duits tv programma bleek ooit dat je beter 10keer binnen één minuut kan starten dan dat je de motor laat lopen.”)
marcel zegt
@arokh: je moet niet alles geloven. Bovendien was dat iets met koude starts, en zelfs dat valt tegenwoordig met moderne synthetische motorolie wel mee.
Verder inderdaad superirritant van die treuzelaars bij verkeerslichten. Sta je weer eens bij zo’n verkeerslicht dat door een randdebiel is afgeregeld (en welke is dat niet) om eens in de 5 minuten maar 10 seconden op groen te gaan, staat er zo’n @&*$* vooraan: licht spring op groen, 5 seconden verwerkingstijd, 5 seconden om te ontkoppelen en vanuit de vrij de 1 in te harken, 5 seconden om tergend langzaam weg te rijden, door oranje. Gaan we weer, volgende…
Summer Sky zegt
@ marcel
Idd, de meeste verkeerslichten zijn irritant slecht ingeregeld, met de intelligentie van het jaar 0. Staat daar iedereen voor een leeg kruispunt grr… Dat is voor mij zelfs verkeersergernis nr. 2 (na het Nederlandse gebruik om ALTIJD in te gaan halen, ongeacht of er wel of niet wat aankomt op de linkerbaan, het is ronduit bizar)
Vruchtvet zegt
Een jaar lang heb ik een Lupo 3L gereden die voorzien was van hetzelfde systeem. Bij stilstand langer dan 4 seconden wordt de motor automatisch uitgeschakeld als je het rempedaal ingedrukt hield. Ging je er vanaf werd meteen de motor in werking gezet en was het mogelijk om vrijwel meteen weg te rijden.Je kon het naar wens in- of uitschakelen, dat was ideaal.
Ik vond het heerlijk! Het is wennen omdat je de controle over de motor helemaal uit handen geeft, dit is in het begin een onaangenaam gevoel. Maar de techniek was feilloos en op den duur ga je de rust die optreedt waarderen. Slijtage heb ik niets van gemerkt, bij vrijwel alle 3L’s zat na 6+ jaar de originele accu en startmotor er nog in.
Over de voordelen van het systeem: volgens onderzoek van VW loont het om de motor uit te schakelen als je langer dan 10 seconden stilstaat en dat is bij het gemiddelde stoplicht in Nederland natuurlijk zo – die dingen zijn inderdaad waardeloos afgesteld. Erg handig vind ik het oranje licht dat gaat branden voordat groen verschijnt zoals het in Duitsland gaat. Dat zou hier ook een hoop ergernissen schelen.
Joske zegt
De KIA cee’d ook vanaf 2009