U kijkt hier naar een voorbode van de nieuwe Renault Twingo en een beetje Renault 5.
De Twin’Z (spreek uit: Twin-Zie) is wel echt maximaal conceptueel, met een organisch gevormd en dashboardloos interieur en een set onmogelijke velgen, maar het laat alvast een paar interessante details zien over de aanstaande Twingo. Nee, er ligt helaas geen bruut klinkende benzinemotor achterin zoals in deze video, maar wat niet is kan en gaat nog komen. De Twin’Z moet het voorlopig stellen met een 68 pk en 226 Nm sterke elektromotor tussen de achterwielen.
De grove lijnen werden getekend door Laurens van den Acker en die greep qua design overduidelijk terug naar de Fiat 500 Renault 5. De alom bekende Fransoos waarvan al langer het gerucht gaat dat hij in een nieuw jasje op de markt komt. De details en de afwerking werd verzorgd door de Britse ontwerper Ross Lovegrove. Renault vroeg hem de buitenkant te ontwerpen met de opdracht deze technisch en geraffineerd te maken. Verder kreeg hij carte blanche voor het ontwerpen van een interieur “dat de sfeer van een woninginterieur moest uitstralen”. Iemand ooit zo’n woning gezien?
De portieren van de 3,6 meter lange Twin’Z openen elektrisch en in tegengestelde richting. Door het ontbreken van een middenstijl is de instap enorm, maar dit zal het productiestadium waarschijnlijk wel weer niet halen. Verder is voor alle verlichting LED-techniek gebruikt. Zelfs tot in het glazen dak. Ook een heerlijk conceptueel trucje: geen zijspiegels, maar camera’s. Jammer dat deze techniek nog nergens in de wereld wordt toegestaan.
De 980 kg wegende Twin’Z heeft een actieradius van 160 km en een topsnelheid van 130 km/u. Tot slot, de resterende technische gegevens:
- Lengte: 3.627 mm
- Breedte: 1.705 mm
- Hoogte: 1.506 mm
- Wielbasis: 2.495 mm
- Gewicht: 980 kg
- Snelheid: 130 km/h
- Bereik: 160 km
- Elektrische motor van 50 kW (68 pk): synchrone elektromotor met rotor + spoel
- 4 lithium-ion batterijpakketten die gelijkmatig verdeeld zijn onder de vloer
- Spanning: 96 V
- Type: achterwielaandrijving
- Aandrijving: Directe overbrenging met begrenzer en omschakelaar vóór / achter
- Michelin banden: 205 / 40 R18
- Voortrein: pseudo Mac Pherson
- Achtertrein: dubbele driehoekige draagarmen
- Afstelbare schokdempers (Ohlin)
- Buisvorming chassis
- Koolstofvezel carrosserie
Bekijk het zelf in de megagallery met 75 foto’s.
KD-Producties zegt
Ik blijf benzine slurpende auto’s rijden vind electra maar niks..
robbertz zegt
Vind het maar een slecht gelukte Fiat 500 vanaf de zij
gedece zegt
Ziet er goed uit. Laat maar komen!
Larick zegt
Wel leuk z’n doorgesneden kiwi als velg.
gregorius zegt
Jeeee, een ‘officieel’ ‘concept’. Dat lijkt een beetje op een tegenstelling.
str8six zegt
Oftewel, die TwinFun van vorige week wordt de productieversie van dit concept? Denk geen R5 maar gewoon nieuwe Twingo.
Forza zegt
Schubben op je Twingo. Na matte en fluwelen wraps de nieuwste rage?
cocksdriveaudi zegt
Mozes die velgen, je zou ze moeten schoonmaken, Leuk klusje
huayraforlife zegt
Ik weet dat het een concept is, maar zoveel ledjes in een elektrische auto??
Orichy zegt
Hé, een Fiat 500 5-deurs, grappig, oh nee, het is een Renault?!?
Niet slecht, maar het heeft wel heel veel weg van die Fiat. Afkijken van andermans kunstje oké, maar dit lijkt bijna op chinese praktijken.
Het past wel in het straatje van de Laurens en Renault, maar echt innovatief vind ik het niet.
Het ziet er hip uit, maar echt innovatief lijkt het niet, meer een evolutie op wat andere fabrikanten ook laten zien, het is de toekomst en die komt zó, snel en duidelijk op ons af.
KEV9 zegt
niet langer zeuren, UITBRENGEN.. koop ik direct 1 voor mijn dochter.
desjonnies zegt
Aub.
Nee
Kan wel janken.
Oud Renault en top ontwerper Patrick Le Quemant; kan die weer terug komen.
(de Vader van de Twingo)
Dit is broddelwerk.
Esprit_de_Flandre zegt
@desjonnies: Nee, dit is een concept. Ik denk dat het er wel mooi gelijnd zal uitzien in het productiemodel…
spotu2 zegt
Waarom moeten die velgen oerlelijk zijn? En de voorkant is een misvormde Twingo.
replicant zegt
Concept.. Next!
valetparker zegt
Geinig dat ze hem in Rotterdam afbeelden
C6_R zegt
Mooie foto’s van Rotterdam, jammer dat die brommobiel er steeds op staat…
Edge zegt
Als ze TwinFun de productieversie hiervan is zeg ik: prima!
jrk68 zegt
@Edge:
Laten we het hopen. Als het aan mij ligt mogen ze ook gelijk een Alpine bouwen op dat platform. Een echte opvolger van de A110 dus, met een vergelijkbaar gewicht en vermogen.
robbie zegt
Roffa :D
Tommy2 zegt
Dit kan je nog amper een concept noemen, er zit niet eens een dashboard in, wat zit er eigenlijk wel in? Tevens is de vorm wel erg Fiat 500 copy/paste.
mashell zegt
@Tommy2: er zitten wel zoveel strepen in het interieur dat een zebra er bang van zou worden.
tjopstick zegt
Ik vind het er leuker uit zien dan de huidige twingo, laat maar komen dus! Kunnen we daarna beoordelen of het definitieve ontwerp is gejat van de 500 of niet.. Achterwielaandrijving, leuk! Elektrisch aangedreven.. meehh! In ieder geval wel logischer op een klein stadsauto’tje dan op een Fluance!
ast3r zegt
Achterlichten/-klep precies net van de C30 geplukt.