![Afbeelding Renault Twin’Run: 320 pk en 950 kg in een stadswagen](https://static.autoblog.nl/gallery/Renault/Twin-Run-Concept/Renault-Twin-Run-001.jpg)
![Afbeelding Renault Twin’Run: 320 pk en 950 kg in een stadswagen](https://static.autoblog.nl/gallery/Renault/Twin-Run-Concept/Renault-Twin-Run-002.jpg)
![Afbeelding Renault Twin’Run: 320 pk en 950 kg in een stadswagen](https://static.autoblog.nl/gallery/Renault/Twin-Run-Concept/Renault-Twin-Run-003.jpg)
![Afbeelding Renault Twin’Run: 320 pk en 950 kg in een stadswagen](https://static.autoblog.nl/gallery/Renault/Twin-Run-Concept/Renault-Twin-Run-004.jpg)
![Afbeelding Renault Twin’Run: 320 pk en 950 kg in een stadswagen](https://static.autoblog.nl/gallery/Renault/Twin-Run-Concept/Renault-Twin-Run-005.jpg)
![Afbeelding Renault Twin’Run: 320 pk en 950 kg in een stadswagen](https://static.autoblog.nl/gallery/Renault/Twin-Run-Concept/Renault-Twin-Run-006.jpg)
![Afbeelding Renault Twin’Run: 320 pk en 950 kg in een stadswagen](https://static.autoblog.nl/gallery/Renault/Twin-Run-Concept/Renault-Twin-Run-007.jpg)
![Afbeelding Renault Twin’Run: 320 pk en 950 kg in een stadswagen](https://static.autoblog.nl/gallery/Renault/Twin-Run-Concept/Renault-Twin-Run-008.jpg)
Vergeet de elektrieke Twin’Z-concept, we gaan keihard knallen in deze Twin’Run!
Renault noemt deze conceptauto een ode aan de Renault 5 Turbo en de Clio V6. Ze grijpen hiermee melodramatisch terug naar een tijd met waarin CO2 alleen nog een probleem was als het niet meer in je cola zat, en er nog serieuze motorblokken in koektrommels werden gehangen.
De Twin’Run bestaat eigenlijk uit een buizenframe met een een 3.5-liter V6 (uit de uit de Megane Trophy) achter de twee sportstoelen die 320 pk en 380 Nm aan koppel levert. Schakelen gaat met een sequentiële zesbak en in 4,5 tellen raakt hij de honderd km/u aan. Niet slecht, maar hij weegt dan ook slechts 950 kg. De achterwielaangedreven racer – want dat is het – beschikt over een imited-slipdifferentieel en wordt afgeveerd door Ohlins 2-trac schokdempers. De topsnelheid bedraagt 250 km/u.
De buitenkant is na de spyshots en -video’s geen verassing meer; dikke heupen en een rallylook, wat dit samen met de 18-inch velgen in de uiterste hoeken tot een soort Roel van Velzen on steroids maakt. De ‘5’ op het portier verwijst uiteraard naar de Renault 5 Turbo. De vierkanten op de voorkant zijn een moderne intepretatie van de aloude rallykoplampen, maar dan heel dun en met LED’jes.
Maar Renault, wat zijn we eigenlijk van plan met dit stadskanon, behalve een onthulling tijdens de 71e Grand Prix van Monaco dit weekend? Daarover zeggen de Fransen: “De concept car Twin’Run geeft alvast een beeld van de stijl van de toekomstige stadsauto’s van Renault.” Ergo: de nieuwe Twingo. Maar dan zonder heftige zescilinder.
UPDATE: Oelala. Franse dames, de Clio V6, de Renault 5 Turbo en de Twin’Run in één video. Bekijk hem op Autojunk.nl.
“Maar dan zonder heftige zescilinder.”
Je mag al in je handen klappen als het er de helft zijn…
Ze hebben goed naar de Fiat 500 gekeken
@metalmike: de eerste fors lijkt zo van achteren enorm veel op de Fiat 500 idd.
@metalmike: ja erg origineel ontwerp ook…
Wel een paar leuke styling elementen! Die mistlampen in de correct setting alleen dan modern. En die iets bredere heupen die de R5T ook had. Zou leuk zijn als er wel weer een Renault Sport versie van komt. Zeker nu ze naar RWD willen met de Twingo. Je hoort over de huidige Twingo RS ook goede dingen, zeker met het Cup Pack. Moet zeggen dat ie er ook leuk uitziet op die 17inch wielen!
Brute look, van de zijkant fiat500
Huppa! In productie ermee! 1.6 turbo met 200pk is al meer dan voldoende
@The_12oach:
Zelfs dan is het voor de meeste een hand vol, zou wel gaaf zijn als dat op de markt komt.
Ik zet eerder in op een 120 pk muesli turbo blokje.
Ook genoeg om er een geinige gooi en smijt auto van te maken. Bijkomend voordeel is dat je ze dan niet bij bosjes om bomen gevouwen ziet.
@jrk68: Zolang het minstens een 4 cilinder is, vind ik helemaal mooi!
Toen ik het plaatje snel zag dacht ik fat het om een getunede 500 ging.
niks 500 aan, juist een mooie reincarnatie van de r5!
Als die linker dame instapt, weegt hij 955 ipv 950kg…
@pjotr: Indd, die anorexia types moeten es gauw wieberen.. zet ze aan een ‘vet’-infuus.. No Ass, No Class!
hmm.. led schijnwerpers! Kwijl kwijl!
Geef mij die maar binnenkort, gaaf wagentje zeg!
Net al geslaagd voor m’n theorie dus bijna rijden haha
Wat is die oude 5 Turbo toch een ontzettend gave bak!
Blijft een vrouwen auto dus..
Wat mis ik toch een echt mini kanon. Wordt tijd voor zoiets als dit.
Oftewel, de nieuwe Twingo
Mag ik even braken?
’t is nix 5 Turbo
’t is nix 5 Alpine
’t is nix R8 Gordini
Dat waren auto’s die niet uit de marketing hoed kwamen zoals deze GRUWEL.
Ode ammehoela, ding zijn blauw komt niet in de buurt van Gordini blauw, noch de metallic tint blauw van de 5 Alpine
Dikke achterschermen zonder enige vorm van ventilatie openingen doen me ook niet aan een 5 Turbo denken.
Zoals @metalmike opmerkte dacht ik ook eerst aan een 500 van Fiat.
En die LED lampen, zieig als je er een echte Cibie Oscar naast houdt.
Oude snelle Renaults sprongen eruit, de vier gemene koplampen van een 8 Gordini,
de voorspoiler met ver-stralers van de 5 Alpine en het echte over de top van de 5 Turbo.
Dit is marketing geklungel, waarschijnlijk dezelfe jongetjes die bij de woorden R8 destijds op een tentoonstelling een grote poster van een Audi R8 ophingen, op de Renault stand.
En nu de bel hebben horen luiden bij het horen van de kleur Bleue de France
Laten ze jurkjes gaan verkopen, maar snelle Renaults met rust laten.
Want dat kan ik beter.
Zo !
@desjonnies:
Man, jij moet echt gaan solliciteren bij Autoblog als redacteur. Je posts zijn echt geniaal en weten nagenoeg altijd de juiste snaar te raken!
@desjonnies:
En toch vind deze ouwe sok het wel een kek ding.
Sec genomen heb je natuurlijk gelijk.
Laten we deze Kyoto overeenkomst sluiten, dat hij losjes gebaseerd is op het idee achter de R5 Turbo.
Het zou qua rijden wel een verademing zijn als Renault weer eens zo’n bommetje op de markt los laat.
Ik zie dat de Duitsers niet doen, die zijn daar te laf voor.
@desjonnies: je vergeet roest..
Zit in de 350z dan een racemotor? Ik hoorde toch in een interview met een ingenieur van renault dat ie daaruit kwam… ;)
@guusboum: de VQ35DE (pre-facelift 350Z) is door Nissan en Renault samen ontwikkeld. En deze is inderdaad ook in de racerij gebruikt (nog steeds).
Levensgevaarlijk!
MAKEN !!!!
leuke opvolger voor de 5 Turbo & Clio V6
Straatlegaal? Nee
Onhadig? Ja
Een enorme fun factor? Ja
Zou ik er 1 willen hebben? Ja
Komt hij ook naar nederland trouwens btw en beperkte oplage?