De gloednieuwe Renault Twingo lijkt alle ingrediënten in huis te hebben om een hele leuke stadskruimel te worden. Zou het eindelijk acceptabel worden om je als man ergens te vertonen in een Twingo?
Renault heeft bij de ontwikkeling van de derde generatie Twingo nauw samengewerkt met smart (Daimler/Mercedes) en dat heeft erin geresulteerd dat de motor tegenwoordig achterin ligt in plaats van voorin en dat de achterwielen worden aangedreven in plaats van de voorwielen.
Een ander groot verschil is dat de nieuwe Twingo standaard vijf portieren heeft, een versie met drie deuren is niet leverbaar en zal ook niet in een later stadium op de markt komen.
De nieuwe Renault Twingo heeft een wielbasis van 2,49 meter en de wielen zijn op de uiterste hoeken van de carrosserie geplaatst. Verder beschikt de Twingo over een uiterst kleine draaicirkel van 8,65 meter, wel zo handig bij een stadsauto.
Kopers van een Twingo kunnen kiezen tussen motoren. Je kan een atmosferische 1.0-liter driecilinder met 70 pk en 91 Nm achterin laten leggen of een 0.9-liter driecilinder die dankzij een turbo komt tot 90 pk en 135 Nm. De nieuwe Twingo is 3,59 meter lang, 1,64 meter breed en 1,55 meter hoog en de bagageruimte heeft een inhoud van 216 liter.
Omdat de Twingo met zijn tijd is meegegaan kan je als koper kiezen uit twee infotainmentsystemen: R & GO en de nieuwste generatie R-Link. Beide systemen zijn geschikt voor Android- en iOS-apparaten en bieden talloze functies op het gebied van connectiviteit, 3D-navigatie en multimedia, inclusief boordcomputer.
Nu alleen nog even wachten tot Renault een Twingo RS onthult met 150+ pk op de achterwielen.
chippie zegt
Ik vind ‘m mooi met z’n Renault 5-achtige kont. Een 90 pk turbomotortje maakt ‘m vast wel vlot, nu nog hopen dat ‘ie ook leuk stuurt en Renault heeft een winnaar in huis.
Corrado16v zegt
Kan niet wachten tot de hippe stadsmoeders de bochten om driften met deze Twingo!
jrk68 zegt
@Corrado16v:
Zo iets maar dan met een Twingo?
http://www.autojunk.nl/2009/10/driften-in-een-smart
E34M5Touring zegt
Ik zou hem zeker rijden. Vind het echt een leuk ding. En die RS klinkt heerlijk! Cup pack dr op en knallen!
sirmustang zegt
Ben echt benieuwd hoe de 3-deurs versie eruit komt te zien. Als ie er komt tenminste.
jpoers zegt
@sirmustang: derde alinea niet gelezen??
sirmustang zegt
@jpoers: eehm…. nu wel :$
jpoers zegt
@sirmustang: Grote jongen! :)
roppp zegt
@sirmustang: ik hoop dat er een achterwiel aangedreven uitvoering komt. Dat moet erg sportief rijden, als ik een aantal mensen hier mag geloven!
nickelb zegt
Waarom word dit ding nou zo geprezen om zn “speciale” achterwielaandrijving. Alsof de smarts ook zulke driftmonsters waren. Kom op mensen. Dit is gewoon een normale kleine auto. Hij zal best leuk rijden. Zoals meerdere autos in deze klasse. Maar het is maar een gewoone auto
jrk68 zegt
@nickelb:
Met de ESP uit gaat een ForTwo anders prima dwars.
Ik kan je vertellen dat het wel heel verbaasde blikken oplevert en zo nu en dan een vinger op een voorhoofd,
Maar ach, de verstokte vooroordelen hier krijg je er toch nooit uit….
E34M5Touring zegt
@nickelb: Renault heeft meer dan voldoende ervaring in dit segment om hier een prima sturende auto van te maken. De vorige Twingo RS stuurt ook goed. Kan me niet voorstellen dat het nu in een keer minder is. Een rwd RS met 150pk (mocht dat het halen) zal denk ik prima glijden.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Als Renault dat onverhoopt niet doet dan kan je er vergif op innemen dat Brabus dat wel met de ForFour gaat doen.
150PK lijkt mij wat hoog gegrepen voor een 0,9 maar 125/130PK moet genoeg zijn om er een rap bakkie van te maken.
E34M5Touring zegt
@jrk68: Denk dat Renault zich de kans niet laat ontnemen. De vorige RS werd ook altijd zeer positief getest. Met deze lay out kan er wellicht nog meer uitgehaald worden. Zeker met de onderstel know how van Renault. Ben echt benieuwd. Zou een prima zondagsspeeltje kunnen zijn.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Zeker weten dat je daar in het weekend veel lol mee hebt, zeker als je er bij Wimedo mee gaat slalommen op Lelystad.
Ik vertrouw er eigenlijk ook wel op dat die RS er komt net als dat ik zeker weet dat er een Brabus Forfour komt.
Wat mij eigenlijk meevalt is de voor zijn klasse grote wielbasis. Qua lengte is hij vergelijkbaar met mijn Roadster en die meet 237cm tussen de assen, dus hij zal nog best stabiel kunnen zijn.
E34M5Touring zegt
@jrk68: Zeker is gaan kijken als het zover is. Kan nooit veel kosten zo’n ding.
thecreativeexplorer zegt
Ik vraag me af of de niet auto geïnteresseerde ook weet of de motor achterin ligt. Ik heb klanten gehad die dachten dat de smart voorin een motor hsd en bij deze Twingo is het helemaal niet te zien.
awesome zegt
ik kan niet wachten tot ik de eerste moeders de sneeuwkettingen om zie binden :)
jpoers zegt
@awesome: bij welke winter?
xyrrath zegt
@jpoers: Je weet wel die HORROR winter.
gemaskerdemuchacho zegt
Heerlijk karretje.. Eindelijk weer een klein bommetje. Heeft ergens een klein beetje wat weg van de Fiat 500..
SimonMc zegt
“Zou het eindelijk acceptabel worden om je als man ergens te vertonen in een Twingo?”
Desnoods met een pruik op dan maar, want ik zou hem wel willen !
gijzerrr zegt
Iemand enig idee of ze die vervelende smart automaten buiten boord hebben gegooid en er een knappe handbak op gezet hebben of ben ik zo ongeduldig dat ik eroverheen lees
mashell zegt
@gijzerrr: de interieurfoto’s laten een handbak zien.
schellekens006 zegt
Groot succes denk ik deze twingo. vind hem ook nog mooi.
xyrrath zegt
Nu nog hopen dat de prijs samen gaat met de Aygo of er onder dan wordt het een toppertje :)
Aquios zegt
Ik zal wel blind zijn of zo… Of misschien naar de verkeerde auto kijken… Maar jongens wat is dat ding lelijk. Ik heb eerder het gevoel dat ik naar een nieuw soort daihatsu cuore zit te kijken dan naar een renault. Ik begrijp er niks van. Iedereen is lovend over dat ding, maar ik zit nou al een flinke tijd te kijken en kan er niks moois in vinden. Aan de reacties te zien hier ben ik 1 van de weinigen, maar ik zou hem voor geen goud willen hebben.