Renault heeft een E-Tech variant op de Trafic gepresenteerd. Maar ruil je diesel nog maar niet in!
Naast personenauto’s gaan natuurlijk ook de bedrijfswagens elektrisch worden. De komende dagen is daar wat meer nieuws over te melden dan gebruikelijk. Dat is in verband met de IAA Transportation beurs in Duitsland. Renault heeft het doek getrokken van de Trafic E-Tech. Een volledig elektrische bedrijfswagen.
Het hele land kriskras doorrijden om bijvoorbeeld bestellingen te bezorgen is niet aan te raden met deze bestelwagen. Pak daarvoor gewoon de dieselvariant. Dit busje is meer geschikt voor kilometers in stedelijke omgevingen. Dat komt door de ietwat beperkte range.
De Renault Trafic E-Tech is uitgerust met een 52 kWh accupakket. Bekend van de Master E-Tech. De WLTP-actieradius bedraagt 240 kilometer. Dus pak hem beet 170 realistische kilometers in weer en wind. Tel daarbij op dat je het busje natuurlijk ook nog moet gaan beladen. Dat heeft ook weer invloed op de actieradius. Echt comfortabel afstanden maken is er dan ook niet bij.
Al is het alleen al omdat het snelladen ook niet heel overtuigend is. Je kunt maximaal 50 kW DC snelladen met deze elektrische bestelbus. Aan de reguliere lader kun je met 7 kW of 22 kW laden.
Qua uiterlijk komt de Renault Trafic E-Tech behoorlijk overeen met de benzine- en dieselbroertjes. Wil je wat meer opvallen met je elektrische bedrijfswagen, spaar dan door voor een Volkswagen ID. Buzz. De Trafic E-Tech komt in twee lengtevarianten op de markt. Eentje van 5 meter lang en eentje van 5,48 meter lang.
Het systeemvermogen bedraagt 122 pk. De bestelauto mag maximaal 750 kg trekken en tot een max van 1.100 kg beladen worden. Prijzen en beschikbaarheid van de nieuwe Renault Trafic E-Tech volgen in een later stadium.
Dutchdriftking zegt
170km is meer dan voldoende voor de gemiddelde aannemer of pakketbezorger. En dat zijn precies de busjes welke voor uitstoot in steden zorgen. Kortom, dit busje is juist wël een goede vervanger voor je diesel.
Jantje_555 zegt
170km in lege toestand he. Doe eens vol geladen of met een aanhangwagen achter, dan heb je minder dan 100km over
wimof zegt
Zeer gepaste opmerking en sterk leunend aan de realiteit.
Een ID Buzz “verbruikt” 28 kW leeg,
52 kW – 10 rest en 80% maximaal rest er nog 36, na honderd kilometer wordt het zeer warm aan de billen.
jlvanleeuwen zegt
Kan iemand mij uitleggen waarom de busjes en transport sector enorm achterloopt op het gebied van actieradius? Hoe kan het zo zijn dat een traffic 240 km wltp heeft een de nieuwe megane 470 km. Terwijl een traffic in mijn ogen meer ruimte bied voor accu’s. Hetzelfde met het trek gewicht, lijkt wel of er meer belang is om diesel te verkopen dan stroom
mashell zegt
1. zo’n busje heeft een belabberde aerodynamica. Bij een efficiënte aandrijving als elektrisch merk je dat sterker dan bij een inefficiënte aandrijving zoals met een diesel waarbij er vooral veel geluid en warmte geproduceerd wordt.
2. zo’n busje mag niet al te duur zijn, dus geen al te grote batterij
3. zo’n busje moet ook nog wat vracht mee kunnen nemen dus de accu mag niet al te veel van het toegestane beladingsgewicht consumeren, dus geen al te grote batterij.
stekkerkoning zegt
Punt twee. Het mag niks kosten. Het busje is bij uitstek de voertuigcategorie van veel voor weinig. Aan te schaffen zonder BTW-plicht en vrij van BPM. Met een grote accu wordt een busje al gauw erg duur, zonder dat er BPM-voordeel is. Aan de totale kosten (Total Costs of Ownership ofwel TCO) valt te rekenen. Met wat subsidies her en der is het prima te verantwoorden, zeker omdat de oprukkende milieuzones geen verboden terrein zijn.
Een voorbeeld. Een Maxus eDeliver 9 met een accu van 89 kWh kost 86.000 EUR (inclusief BTW). Dat is een Transit-achtige uit China die niet bijster veel luxegevoel biedt. Een Mercedes-Benz EQV met een accu van 100 kWh kost na wat opties ongeveer 100.000 EUR, dat is wel geel kenteken, maar in de basis natuurlijk een opgedirkte Vito. Het is niet het soort auto waarmee de gemiddelde onderneming de hele bedrijfsvloot vult, want dat kost nogal wat.
rwdftw zegt
@jlvanleeuwen Zoals je ziet zit hier een 52kWh accu in. Dat is niet zo groot, een Model 3 SR+ heeft een 55kWh accu.
Het verschil in range komt omdat een zeecontainer iets minder aerodynamisch is als een Model 3, waarbij de Cw waarde zo ongeveer heilig was in het ontwerpen.
fanboy zegt
@jlvanleeuwen: Het voornaamste probleem is dat ze gewoon accu’s van personenwagens (of zelfs kleiner) erin stoppen, ondanks dat er zat ruimte is.
Als je 50kWh in zo’n bus stopt kom je er gewoon niet ver mee terwijl het in een (lage) personenwagen prima is.
Gelukkig zijn er wat bedrijven wel wat serieuzer mee bezig, voornamelijk buiten EU helaas. Denk aan Arrival, Rivian maar ook GM, die bussen komen tenminste ver.
wimof zegt
En welke aannemer gaat een batterij van minstens 120kW kunnen betalen?
Bram750 zegt
Maak van die 170, 150km per dag om een beetje marge te hebben en enkel ‘s nachts te laden. 150km per dag, 5 dagen in de week; dat is ruim 35k per jaar. Er zijn zat dieselbusjes van aannemers die dat niet halen, kortom; prima alternatief.
rwdftw zegt
Hier in de buurt heb ik 1 paaltje en die wordt vaak gebruikt. Behalve de standaard laadpaalklever (een Volvo hybride) staat er tegenwoordig vaak bezorgbusje en laatst zag ik ook een taxibusje van de lokale taxicentrale staan laden. Die laatste doet ook zorgvervoer (geen idee hoe je dat noemt) waarbij men kinderen van en naar school brengt, en ouderen ophaalt.
Er is dus zeker een markt voor een bestelbus of personenbus met kleine range.
SimonMc zegt
Op zich hoeft de actieradius geen probleem te zijn, maar daar tegenover moeten er wel voldoende snellaadpunten zijn. En het ding moet snel kunnen laden in de eerste plaats.
Ik zie het bv aan mijn smartphone. Verbruikt aardig wat, maar als ik hem aan de lader leg en even met mijn ogen knipper, is er al 10% bij.
jippie zegt
Ideaal busje voor ontzettend lui personeel.
rogier_hentenaar zegt
Dat snap ik niet.
audirs3 zegt
Zelf al halveer je de WLTP range, dan heeft de gemiddelde aannemer met 120km per dag meer dan genoeg. Ook is 22kw laden best snel aan een normale paal. En 50kw snelladen is voor tijdens een pauze prima, na half uurtje is je tank dus half vol, is best okay. En feit is dat de meeste aannemers de randstad niet uit komen.
mashell zegt
Feit is dat veel aannemers helemaal niet uit de randstad komen maar dagelijks uit het oosten naar de randstad pendelen. Als je om een uur of half zeven s’ochtends op de IJsselbrug bij Deventer gaat kijken is het een grote busjes parade. Voor hen is deze wagen nog niet zo geschikt.
chrisvis zegt
Versta niet waar sommigen het halen dat zo een busjes altijd goedkoop zijn? Stap maar eens een willekeurige dealer binnen voor een offerte voor eentje op diesel en verschiet je vooral geen bult. Elke zelfstandige met zo een bestelwagen die ik ken is dan ook nog eens op het randje van overladen, dan kom je met je accu van 55 KW met moeite terug thuis na een lange dag…