
Renault deelt mee wat de prijzen van de Talisman facelift zijn. Die vallen niet tegen.
Buiten de premiummerken zijn D-segment auto’s niet meer in trek. Dat is best wel jammer, want er zitten wel degelijk gave modellen tussen. De Opel Insiginia, de Peugeot 508 en ook deze Renault Talisman: het zijn stuk voor stuk gewoon geslaagde auto’s.
Facelift
De Renault Talisman nam in 2016 het stokje over van de Laguna en staat dus alweer vier jaar in de showrooms. Dat was ook meteen de plek waar je de meeste Talismans tegen zal komen, maar dat terzijde. Traditioneel is het na vier jaar tijd voor een facelift. Die kreeg de Talisman dan ook, maar Renault veranderde niet meer dan strikt noodzakelijk.
Subtiel
Wat de facelift inhield meldden we al in februari, maar dat ben je waarschijnlijk weer vergeten. Het is ook geen memorabele update. Het zijn vooral de voorbumper, de koplampen en de achterlichten die subtiel zijn gewijzigd. Nieuwe LED-dagrijverliching is nu standaard, adaptieve LED Matrix-verlichting is optioneel. In het interieur prijkt een nieuwe 10,2 inch Virtual Cockpit. Als je voor de Intens of Initiale Paris-uitvoering kiest tenminste.
Prijzen
Bij de facelift van de Renault Talisman horen ook nieuwe prijzen. De instapper is nu de 140 pk sterke TCe 140 Business Zen. Deze kost in sedanvorm €32.960. De Estate heeft een meerprijs van €1.200. Tot en met 2018 was de instapper de TCe 150. Daarna nam de TCe 160 deze rol op zich, die vanaf €36.650 in de prijslijsten stond. De instapper is nu dus beduidend goedkoper geworden, maar dan moet je wel kunnen leven met 20 pk minder.
Concurrentie
De nieuwe Talisman is niet alleen goedkoper dan de pre-facelift Talisman, maar ook goedkoper dan de concurrentie. De prijzen van de Passat beginnen namelijk bij €37.985. Dat is niet omdat deze auto zoveel beter gemotoriseerd: in de Passat zit ook gewoon een viercilinder met 150 pk. De instapper van de Opel Insignia is nog een stukje duurder: die kost minstens €39.399. Alleen de 508 is momenteel iets goedkoper, met €32.240. Dat heeft de Franse concurrent puur te danken aan een tijdelijk voordeel van 5 mille dat alleen op voorraadmodellen geldt. Daarnaast moet je het in de Peugeot doen met een driepitter. Conclusie: Renault heeft de Talisman aardig scherp geprijsd.
Voor de volledigheid hieronder de complete prijslijst. De vernieuwde Talisman is vanaf begin 2021 leverbaar.
Uitvoering | Prijs |
TCe 140 Business Zen | €32.690 |
TCe 140 Business Intens | €34.690 |
TCe 160 Business Zen | €34.190 |
TCe 160 Business Intens | €36.190 |
TCe 160 Business Initiale Paris | €41.890 |
Blue dCi 160 Business Intens | €46.590 |
Blue dCi 190 Business Intens | €48.690 |
Blue dCi 190 Business Initiale Paris | €54.390 |
Ik ben er uit, mijn volgende auto wordt (weer) een D-segment station. Als ze het nieuw al slecht doen dan moeten ze tweedehands helemaal goedkoop zijn.
@dutchdriftking: gebrek aan verkoop betekent ook schaarste in het occasionaanbod.
@w115: behalve als de showroom- en demomodellen de verkoop in gaan voor enorm scherpe prijzen.
Ooit als huurauto gehad. Reedt echt verschrikkelijk. Net als de Megane en Koleos
reedt…. ???!??!??!
@smultie: echt verschrikkelijk.
@eklasse: inhoudelijk zeg!
@1audi1: reed echt verschrikkelijk toch?
Blijft een mooie auto.. Veel waar voor je geld in ieder geval!
Dat voorspatbord…
Mijn zwager heeft deze een tijdje gereden in de lease, wachtend op zijn Passat station. Hij vond de Talisman helemaal niks. De kwaliteitsbeleving was (voor hem) ver ondermaats.
Nu rijdt hij inmiddels een Model 3 dus ben benieuwd hoe hij nu naar kwaliteitsbeleving kijkt ?
Deze stond blijkbaar model voor de arteon estate ?
Moet eerlijk bekennen: recent een nieuwe lease auto besteld en heb niet eens aan welke Franse optie gedacht, laat staan proefgereden..
interieur ziet er bijzonder netjes uit, maar uitgesmeerd over 4 jaar lease termijn denk ik toch dat ik blijer ga zijn met m’n veel kleinere en on-premium aangedreven Beierse vierwieler.
Lease auto eruit gegooid zodat ik kan genieten van een premium aangedreven Beierse zes in lijn. Voel me gelijk vrijer en blijer. Iets ouder dan de auto die ik inlever en met een beetje mazzel niet duurder. En anders heeft blijheid en vrijheid een prijs. Ontopic, schitterende auto die je voor minder geld rijdt dan een BMW 2, A3 of a klasse sedan. In station natuurlijk een ontzettend ruime familliebak.
Ik rij nu in een 120d vorige model; retefijne auto. Die nieuwe ga je mij niet in zien, ding is lelijk en al het goede/leuke wat er in m’n 120 zit, heeft die nieuwe niet meer. Zitpositie is gewoon, voorwielaandrijving, nog steeds niet ruim, driepitter. Nee, ik ga juist een Talisman bestellen: Initiale 160pk met de paar opties die nog mogelijk zijn (bijna alles is standaard bij die auto) Komt hij op €43k. Daar heb je net een leuk aangeklede 118 voor.
Heb wel gekeken maar ben afgehaakt bij het zien van de motoriseringen. Daar viel geen eer aan te behalen. De kennelijk nieuwe 190 PK DCi is dus aardig wat te laat gekomen.
Maar met een niet minder fraai alternatief zoals in jouw geval zal ik er ook niet rouwig om zijn. Wel jammer voor Renault, ik had ze wel een succes gegund.
@ukbob: ik had wel even gekeken maar met een facelift die al in Februari gepresenteerd is en prijzen en levering pas nu was het gewoon veel te onduidelijk wat je kreeg.
Jammer dat er geen Bacarra uitvoering van is. Een sjieke uitvoering zou zonder meer passen bij de Talisman met zijn fraaie voorkomen. Deftige kleur er op, zoals het donkerrood op bovenstaande foto en het plaatje is helemaal af.
@moveyourmind: das toch de initiale paris als ik me niet vergis. Ben nu niet meer zo thuis in Renault maar thuis opgegroeid in de R25baccara van pa en de Clio Baccara van ma!
Gaaf, vooral die 25 Bacarra. Die straalde pas echt luxe uit. Daar kan de Talisman niet tegenop, ook niet in de duurste Intiale uitvoering.
@moveyourmind: ja weet nog dat mijn vader helemaal het mannetje was. Hij was toen ook helemaal verliefd op de, buiten bereik zijnde, Safrane BiTurbo. Nu heel normaal, toen echt ultiem…mooie tijden ?.
De luxe uitvoering is juist de Initiale Paris. Alle dingen die jij noemt, kun je bestellen bij die uitvoering. Een collega van me rijdt er zo een.
Scherpe prijs voor deze erg mooie en comfortabele D segment auto. Ik heb in veel auto’s gereden en was zeer onder de indruk van deze Franse Limousine
dat is volgens mij al lang geleden dat ze nog een Bacarrat uitvoering hebben gehad.
@vacano: sterker nog, da’s nooit gebeurd
Als ik op de website van Renault kijk is de goedkoopste Megane die niet uit voorraad leverbaar is ook al 30k. Dan is het maar een klein verschil met de talisman. Lijkt mij een makkelijke keuze.
Motorrijtuigenbelasting, parkeer gemak kunnen ook nog redenen zijn om het juist niet te doen.
Ik weet niet waar jij kijkt, maar als ik kijk op renault.nl zie ik een bedrag van €23.590 voor een nieuwe Mégane. Ook al zo een scherpe prijs.
Prachtige wagen en nog goed ook. En dat voor zulke scherpe prijzen.
Baccara werd gebruikt tm 1992, daarna werd het Initiale. Ga maar eens kijken of die er wel of niet superdeluxe uitziet en is. Ik kan je vast melden, zeker voor dat geld is er geen andere merk die zoveel biedt.
Ziet er goed uit, maar tsja blijft een Renault.. nog steeds veel issues en geen drol meer waard na een paar jaar.. zeker die grotere modellen niet.. De RS’en zijn wel top, maar die worden door andere personen gebouwd.. veel genoten van m’n Clio RS :-)
Jammer dat het d segment uit aan het sterven is. Een D segment station is veel praktischer dan een suv in dezelfde prijsklasse wat vaak toch meer een c segmenter is qua ruimte en formaat.
Hele nette prijs voor een lel van een wagen, beetje wat de Skoda SuperB vroeger was. Jammer dat vooral het interieur bij de talisman niet bepaald dezelfde kwaliteit heeft als het exterieur uitstraalt.