De Renault Symbioz verovert een stuk markt waar Renault al aanwezig is en toch ook weer niet.
Je zou denken dat Renault wel voldoende modellen heeft in het C-segment. Een tikkeltje hoog op de poten, gericht op families, niet te duur, heerlijk praktisch en voorzien van een vooruitstrevende aandrijflijn. Daar bedoelen we mee een elektrische auto of op zijn minst een PHEV.
In dit specifieke segment zijn er al auto’s als de Renault Arkana en de Renault Austral (beide met een PHEV-aandrijflijn) plus de elektrische Mégane en Scénic. Daar past niets meer bij, maar niets is minder waar.
Renault kondigt namelijk NOG een nieuwe auto in dit felbevochten segment aan. Ja, het segment wordt wat voller in de Renault-showroom.
Renault Symbioz
Ze hebben ook al een naam voor dit voertuig, de Symbioz. Net zoals de bovengenoemde auto’s is het dus een geëlektrificeerde crossover. In dit geval past ‘ie in het rijtje van de eerste twee, want de Symbioz krijgt een plug-in hybride aandrijflijn.
Er zal wel degelijk differentiatie zijn. Volgens Renault is de Symbioz een typische compacte familie-SUV, terwijl de Austral een High-Tech Premium-SUV is en de Arkana een dynamische SUV-coupé. Begrijpt u het nog?
Voordelig?
Van alle SUV’s van Renault in dit segment zal de Symbioz vrij compact zijn: 4,41 meter. Aangezien het woord premium of dynamisch niet wordt genoemd, gaan we er min of meer van uit dat dit dan ook de meest voordelige zal zijn.
De Renault Symbioz heeft een paar noviteiten. Zo is de Symbioz de eerste auto die de nieuwe vormtaal van Renault gaat voeren. Ook zal de auto voorzien zijn van een plug-in hybride aandrijflijn met 145 pk. Die kennen we natuurlijk ook al uit andere modellen. Het gewicht zal onder de 1.500 kg komen te liggen, aldus Renault.
Tevens is er een nieuw glazen panoramadak voorzien van PDLC-technologie. Daarmee kun je het blinderen zonder dat je het afdekt. Wanneer de Renault Symbioz op de markt komt, is niet bekend. Afgaande op de afbeeldingen is het model zo goed als af, dus hopelijk hoven we niet te lang te wachten.
Check hier om te zien hoe Renault de naam van de Symbioz bedacht:
mashell zegt
Dit oogt als een Megane estate. Maar dan een tikkie hoger dan vroeger, net zoals een Skoda Enyaq.
Johanneke zegt
Beetje in lijn met hoe een boel mensen hun kinderen tegenwoordig noemen. Zoveel mogelijk de laatste 3 letters van het alfabet gebruiken.
raoufff zegt
Weer zo’n opgehoogde truttenbak, gooi maar weg!
Snelle zegt
Eindelijk een fabriekant die een gewicht vernoemt bij een nieuw model. Voor dat je het weet gaan we het heel normaal vinden dat iedere auto boven de 2ton weegt (bizar vind ik dat aangezien je er het merendeel van de tijd alleen in zit met je +/- 80kg..)
mashell zegt
Is een auto van 1000 kilo niet ook al bizar om een persoon van 80 kilo te vervoeren?
Dat kan een fiets van 15 kilo veel efficiënter.
Of de auto nou 1000 of 2000 kilo weegt is beide zo bizar dat het niet uitmaakt. Als je ziet dat een EV maar een derde van de hoeveelheid energie per kilometer gebruikt wordt een auto van 2000 kilo opeens toch heel acceptabel.
pignon zegt
Zo en profil lijkt het allemaal best oké (in deze tijd dan hè)