Iedereen had al een beetje verwacht. Maar nu is het officieel. Renault Sport is omgedoopt tot Alpine.
Dames en heren, jongens en meisje: de kogel is door de kerk. Renault Sport gaat verder als Alpine. Dat meldt Renault (eh, Alpine dus). Dat mag geen verrassing zijn. Sterker nog, het hing al even in de lucht.
Nu is Alpine en Renault Sport al vaak hetzelfde bedrijf. In de jaren ’90 werd bijvoorbeeld de Clio Williams, Alpine A610 en Renault Sport Spider gebouwd door één en hetzelfde bedrijf uit Dieppe. Sinds die Renault Sport Spider ging de sportieve tak verder als Renault Sport. Sindsdien hebben we Renault Sport versies mogen verwelkomen van de Twingo, Clio en Mégane.
Alpine
Met de terugkeer van de A110 twee jaar geleden haalde Renault weer de Alpine-naam van stal. Ondanks een compleet andere naam, is de A110 ontwikkeld door Renault Sport. De naamsverandering van Renault Sport naar Alpine leek al helemaal een zekerheidje toen het Formule 1-team van Renault werd omgedoopt naar Alpine F1.
Het betekent trouwens niet dat er enorm veel gaat veranderen. De Renault Mégane is vorig jaar gefacelift, inclusief de Renault Sport-versie. Grote kans dat dat een ‘Alpine Mégane’ wordt. Inderdaad, precies zoals Seat en Cupra het hebben gedaan, met het verschil dat Alpine vroeger daadwerkelijk een automerk was dat gebruik maakte van Renault-techniek.
Nieuwe techniek nu Renault Sport is omgedoopt tot Alpine
Over techniek gesproken, daar gaat ook het een en ander aan veranderen. Het is de bedoeling dat het modellengamma van Alpine 100% elektrisch gaat worden. Dat is bijzonder goed nieuws voor de petrolhead. De Renault Sport-producten zijn nooit traag geweest, maar de motor was bijna nooit de doorslaggevende factor. Met name de wegligging en de sportieve rijbeleving stonden (en staan) bovenaan het prioriteitenlijstje.
Of de Alpine’s ook begrensd gaan worden op 180 km/u, wordt niet vermeld. Het is heel erg aannemelijk dat de Renaults maximaal 180 km/u gaan, maar dat de Alpine-modellen iets harder gaan. Zo zijn Volvo’s wél begrensd op 180 km/u, maar loopt de Polestar 2 maximaal 205 km/u.
De naamsverandering is ingegaan vanaf 1 mei 2021. Laurent Rossi is de nieuwe CEO.
Loek zegt
Ik snap dit nooit zo goed. Naamsbekendheid is heilig in de auto-industrie en volgens mij is RS in combinatie met Renault een zeer bekende combinatie. Dit maakt het alleen maar weer extra verwarrend volgens mij, net als met Cupra en SEAT. Ik snap dat het leuk is om dingen af en toe te veranderen, maar als je de consument laat verdwalen in je keuzes dan gaat dat toch klanten kosten. Tenminste, zo lijkt het in mijn inziens.
petroldrinker zegt
“Alpine 100% elektrisch gaat worden. Dat is bijzonder goed nieuws voor de petrolhead”
Nou wat een goed nieuws zeg (absoluut niet dus), ik denk dat jullie je verwarren met “EVHead” (zojuist ff verzonnen)… wij petrolheads houden juist van motorgeluiden…..
willeme zegt
@petrolhead:
Gezien jouw nnickname is het een beetje lastig, maar er zit ogica achter ;-) Renault Sport-producten hebben vaak iets extra. Zeker als je het hebt over de Trophy of Cup-modellen. Niet zozeer meer vermogen of een mooiere motor. Dat valt op zich wel mee. Het is met name qua wegligging en rijbeleving waar ze altijd enorm goed in zijn. Dat is juist een onderdeel dat mist bij veel EV’s. Dus wat dat betreft is het absoluut goed nieuws voor de enthousiaste bestuurder dat elektrische auto’s leuker worden, nietwaar?
berlinetta zegt
Moet niet eerst nog blijken of die EV’s van Alpine leuk worden om te rijden?
vaakbenjetebang zegt
@berlinetta: Zeker, dat moet nog blijken. Maar als er toch één club toe in staat zou moeten zijn om er iets leuks van te maken zou het toch Renault Sport / Alpine moeten zijn.
petroldrinker zegt
Tis maar net hoe je het bekijkt, ze zijn nu toch leuk met brandstof motor, waarom dan verpesten door ze stil te maken?
Daarbij moet nog maar blijken dat EV’s leuk rijden, heb diverse geprobeerd maar nog niet 1 gevonden die een smile op mn gezicht tovert, ook niet kwa rij eigenschappen….
piebepost zegt
98% van alle ICE’s bezorgt je ook echt geen smile.
Ik vind het bijzonder dat je geen smile krijgt als je in 3,5 seconden naar de 100 knalt in een Tesla. En dat komt dan doordat je auto niet broembroem zegt?
Het zal wel een generatiedingetje zijn.
vaakbenjetebang zegt
@piebepost: Ik snap het heel goed. Dat sprintje heb je na een paar keer ook wel gezien. Tof dat het ding zo snel is. Leuk dat het kan. Maar persoonlijk werd ik er niet warm of koud van, die snelle Tesla. Het is moeilijk onder woorden te brengen, maar het ding ‘leeft’ niet. Het ding isoleert je compleet van de rijervaring. Alsof je eigenlijk alleen maar een stuk bagage bent dat toevallig mee mag terwijl die auto zijn eigen goddelijke gangetje gaat. Dat ligt niet puur en alleen aan het feit dat-ie niet ‘broem’ doet, maar dat helpt alvast niet.
Dat gezegd hebbende, aan al die huis- tuin en keukenverbrandingsmotoren in zielloze verkeerdwielaangedreven gezinscontainers gaan we ook niks missen, dus die mogen allemaal de shredder in en vervangen worden door een BEV-van-nu. Alsof een ducking Polo zo’n inpirerend rij-ijzer is dat het geen ID-whatever zou mogen zijn. If anything zou die Polo opknappen van een EV-kuur, want dan is hij tenminste nog vlot en stil bij al zijn zouteloosheid.
Maar toch: tot op heden heb ik in geen enkele EV gereden waar ik op een mooie zondagochtend om 6 uur voor opsta, om er dan eens lekker een paar uur mee te gaan rijden. En van het ouderwetse ‘broem’spul heb ik al veel van dat soort auto’s gereden, gehad en nog in bezit. En die zijn lang niet allemaal snel. Waar blijft die fabrikant die een EV bouwt die het niet moet hebben van volkomen oninteressante infotainmentgimmicks, beeldschermen, onzinnige sprinttijden en fiscale douceurtjes, maar die domweg leuk is om in te gaan sturen? Veel vraag ik niet – een Citroën AX met 75 schrale ponies vond ik al leuk genoeg.
piebepost zegt
Ieder zijn meug. Er zullen miljoenen mensen precies dezelfde woorden hebben gesproken toen de model T en masse de oude Belgische knol verving.
Waar die fabrikant blijft? Die blijft waar de vraag is. Face it: Die is er niet. Hoeveel fabrikanten bouwen nou tegenwoordig nog dat soort auto’s maar dan met een verbrandingsmotor?
Ik lach het tegemoet. Ik ben helaas nog veroordeeld tot de tweedehands markt, maar zodra de eerste Polestar 2’s voor 20 ruggen op Autotrack staan ruil ik in een oogwenk mijn dieseltje in. Nou ja, het is mijn eerste auto dus het zal wat pijn doen. Maar daar kom je wel overheen.
vaakbenjetebang zegt
@piebepost: Dat is ook zo. Er zijn nog maar weinig fabrikanten die iets leuks maken in de categorie ‘normale auto’s’/coupés/hot hatches’. Ford en Renault (straks dan Alpine) zijn/waren op dat vlak hofleverancier. ‘Of all brands’ Hyundai tegenwoordig ook en Toyota gaat helemaal los. Verder is het faux-premium zouteloosheid troef. Mensen willen het ook niet meer, leuk autorijden. Ze willen snel kunnen, premium uitstralen voor de buren, en ze vinden kutzooi als Apple Carplay, navigatie, telefoonconnectiviteit, hippe LED-matrixverlichting en touchscreens belangrijk. Wat een peilloze treurnis. Dat geldt overigens net zo goed voor traditionele auto’s als voor BEV’s. De interesse in auto’s en autorijden verdwijnt en de auto verwordt tot een soort huishoudelijk apparaat. Nuttig, efficiënt, identiteitloos en inwisselbaar. En als straks alles en iedereen zonder handjes aan het stuur sub-4-seconden naar de honderd knalt is daar gegarandeerd niemand meer van onder de indruk. En ik ben dat nu al niet – ben ik ook een keer mijn tijd vooruit.
piebepost zegt
Ik voel je pijn niet. Een Focus ST voor net geen 60.000 of een Polestar 2 voor dezelfde prijs? Ik twijfel geen seconde! Ik denk niet dat je op één van de vele bochtige landweggetjes waar we hier in Friesland in grossieren sneller bent in de Focus. Ja, doe mij ook al die elektronische spullenboel, graag! Maak ‘m het liefst zelfrijdend. Laten we welzijn: Die landweggetjes zijn leuk, maar hoeveel plezier haal jij nou uit lange snelwegritten waar je ook nog maar 100 mag? Wat de buren ervan vinden interesseert me niet, dat is meer iets voor het westen des lands. Bovendien zou ik dan een Audi moeten kopen ofzo.
melcon zegt
Mooi verwoord en helemaal mee eens, elektrische auto’s zijn gemaakt als vervoermiddel en niet voor de auto liefhebber. Daarom wordt je er ook niet warm of koud van, die 0-100 is leuk net als een keertje in de achtbaan leuk is. Na tien keer in de achtbaan is de lol er wel vanaf, voor die 0-100 net zo (en dat is nog even buitenom dat die 10e keer 0-100 een stuk trager als de eerste keer omdat de accu te warm geworden is na 3/4 keer 0-100). En dan heb je nog pipo’s die denken dat ze met een polestar sneller zijn op bochtige weggetjes als een Focus ST, ook al weegt die Polestaat 700-900 kg meer afhankelijk welke ST je kiest. Die kan wellicht https://nl.wikipedia.org/wiki/Traagheidsmoment even lezen, dan snapt hij/zij dat die vlieger niet op gaat in situaties waarbij de acceleratie vrijwel niet relevant is, zoals op bochtige wegen. Daarom doen de tesla’s het ook zo goed bij wimedo ;-)
baardmijt zegt
Natuurlijk, als straks alles elektrisch is, dan is het wel fijn als er EV’s komen die leuk ‘sturen’. Maar het is natuurlijk maar afwachten of dat het geval gaat zijn met een elektrische Alpine. Een deel van de fijne rijeigenschappen van de A110 heeft ie te danken aan z’n relatief lage gewicht. Een EV-equivalent zal zomaar 400 kg meer gaan wegen, dan heb je toch echt een heel ander uitgangspunt.
Als het dan toch moet, dan is het wel fijn als er mensen aan werken die in ieder geval een eindresultaat nastreven met een leuk weggedrag en meer oog voor rijbeleving, daar heb je gelijk in. Maar dat maakt het nog geen goed nieuws in mijn ogen.
lluq zegt
Zag laatst al zo’n alpine truck staan bij de dealer. Maar wat waren dat toch magische tijden met die Laguna’s . Daar had de DTM naartoe moeten gaan, “back to basics” maar dan met de M’s , RSen en AMG’s prachtige tijden die BTCC races van toen
lluq zegt
@lluq: en wel een beetje dubbel, eerst de Renault 5 alpine jaren later weer terug naar Alpine…
Design_Driven zegt
BTTC is nog steeds het grotendeels zelfde format en best leuk om naar te kijken. Ik hoop een race live te zien later dit jaar. races op Donnington waarschijnlijk.
cloverleaf zegt
Denk niet dat het een Alpine Megane gaat worden. Doet afbreuk aan de echte Alpines. Denk eerder een Renault Megane Alpine.
theblazerunner zegt
@cloverleaf: Renault Sport Megane Alpine Cup DD
mashell zegt
@theblazerunner: Renault Megane Alpine RS Knoflookpers.
Joost zegt
In de toekomst dus Alpine’s die motor voorin hebben, aangedreven worden op de voorwielen en, sinds de huidige A110, niet van polyester zijn gemaakt.
Vanuit historisch besef zou ‘Alpine’ achter de typenaam wel logischer zijn
Design_Driven zegt
Ik vind het Cupra als los merk één groot fiasco, ik hoop dat het gewoon Renault Mégane Alpine wordt, in plaats van een Alpine Mégane met Alpine logo’s en ander grilletje.
Joost zegt
Ik snap Cupra ook niet helemaal. Is het een getunede Seat of zijn ze echt anders?
TV-commercials hebben het over electriciteit, maar ze zijn niet full-electric. Gewoon hybride, wat voor een normale Seat ook te krijgen is. Maar dan met iets meer vermogen en hippe kleurtjes.
Van de andere kant: Seat bouwde vroeger de oude modellen van Fiat en bracht ze onder eigen naam op de markt. En van daaruit zijn ze eigen modellen gaan ontwikkelen. Er was zelfs een tijd dat ze echt wel leuk waren…
alfa147ti zegt
EV is voor mensen die niet van auto’s houden, je kan mij niet wijs maken dat EV leuk auto rijden kunt noemen en ik weet ook wel dat dit er door gedrukt gaat worden maar wat is er nu zo leuk aan om in 4 sec naar honderd te gaan waarbij de auto geen beleving heeft , ik heb liever dat ik er 6 Sec er over die en dat ik wat motor geluid hoor en dat ik de bak voel op schakelen, maar ik zou wel tot het andere ras behoren, maar ga mij niet vertellen dat nou de EV het is want dat gaat er bij mij niet in. Dat is het zelfde als een frikandel en te vergelijken met een biefstuk.
cloverleaf zegt
@alfa147ti: een frikandel en een biefstuk zijn allebei fantastisch!
syourt zegt
@alfa147ti: helemaal mee eens. Hoogtoerig blok de toerenbegrenzer in jagen om vervolgens zelf door de handbak te roeren.. een EV gaat nooit ook maar in de buurt komen van die beleving
mashell zegt
@alfa147ti: het is maar net wat je beleving noemt, wat brom geluid en wat lichtjes schudden op je stoel. Als EV rijder heb ik die beleving nog steeds, maar dan op het toilet…
Rijden met een EV heeft juist meer beleving. Het gaat zo ongelooflijk soepel dat je met een grijns op je gezicht licht hoofdschuddend zit als je bij een verkeerslicht tussen het andere verkeer optrekt. Je ziet de verbrandingsmotorauto’s wat moeilijk op gang komen, zit er een beetje gang in dan valt de versnelling weer wat terug omdat ze moeten schakelen. Het straalt primitiviteit uit. Voor de rest voelt het stil door het landschap glijden echt heerlijk. Voor mij geldt dat rijden met een EV een stuk leuker is dan met een verbrandingsmotor.
toniominestrone zegt
Zullen wel weer een paar gladde marketing boys achter zitten, totaal geen historisch besef alleen maar $ tekens in hun ogen.
Edge zegt
Dus de volgende generatie Renault Megane RS wordt een Alpine Megane net zoals je een Seat Leon en Cupra Leon hebt? Of zouden ze voor Alpine als achtervoegsel gaan, dus Renault Megane Alpine?
vaakbenjetebang zegt
@piebepost: je voelt mijn pijn inderdaad absoluut niet. Het zal mij werkelijk jeuken of die Polestar sneller is op dat weggetje dan die Focus. Er is altijd iets of iemand sneller. Als je er zo naar kijkt kun je alles behalve de snelste auto wegstrepen. Die Focus geeft me meer plezier, meer interactie met de machine. Met die Focus zou ik nog zonder bestemming een stukje gaan rijden, voor de lol. Die Polestar zou ik alleen gebruiken als ik ergens naartoe moest. En dan zou er niks mis mee zijn, maar dat zou het dan ook wel zijn. Met een TGV is ook niks mis en die gaat ook heel hard. En toch word ik er niet blij van. En al die infotainmentkutzooi en cheap-ass touchscreenflierpjes stemmen mij slechts droef te moede. Daar gaat een auto niet beter van rijden. En nee, woon-werkverkeer is niet leuk. Dat heb ik ook nooit beweerd. Maar zo redenerend hoeft die fantastische Tesla ook niet in 3 seconden naar 100 te kunnen. Des te eerder zit je op die suffe 100 die je zelf al niet leuk noemt. Tja.
piebepost zegt
De allersnelste auto koop je niet voor het budget van een Focus of een Polestar, hè.
Zo redeneer ik niet, maar ik wil een auto (eentje, ik wil niets voor “erbij”) die mij zowel ten dienste is op de saaie ritten (toch minimaal 80% van mijn tijd), waarop ik in alle comfort van A naar B wil, als wanneer ik in de laatste kilometers voor mijn dorp nog even loeisnel over slingerende B-weggetjes wil boenderen. En wat ik daarmee wil zeggen: Ja, die electronica heeft voor mij wel degelijk een functie. Niet als ik wil boenderen. Wel als ik met 100 over de snelweg treuzel. Overigens afgezien van of dat nou een wagen op elektrisch of op dinosaurussap is.
Anyway, ik denk dat ik de hang naar het mechanische wel snap, hoor. Maar is dat ook niet gedreven uit een stuk nostalgie? Welke fabrikant maakt er tegenwoordig nog een mechanisch scheurijzer? Tot in hoeverre voldoet zo’n ST dan nog?
motorhead zegt
@piebepost: het antwoord op je vraag is on-topic: Alpine.
Overigens een leuke discussie over modern en emotie. Zelf word ik blij van boost en/of toeren, een lekker motortje dus. Maar ik denk dat ik an dat gemis nog wel aan zou kunnen wennen bij een EV. Het overgewicht is wat mij betreft de echte showstopper. Daarmee wordt het nooit wat. Van m’n vorige naar mijn huidige auto 200 pk ingeleverd. Maar ook 750 kg. Wat is autorijden weer een feest!