En dat is toch opmerkelijk voor een model wat pas enkele maanden op de markt is. Voorafgaand aan de introductie van de Laguna III waren de verwachtingen hoog gespannen en werden we bedolven onder spyshots en impressies. Maar uiteindelijk bleek dat het definitieve design misschien toch een beetje te saai was. En dat is blijkbaar ook te merken in de verkopen want Renault heeft besloten om de productie terug te schroeven.
Ik moet zelf ook eerlijk toegeven dat ik de nieuwe Laguna nog nooit (bewust) heb zien rijden, totdat ik er toevallig gisteren eentje zag staan. En dan ben ik nog wel voorzien van een “radar” die nieuwe auto’s herkent. Ik vrees dan ook het ergste als straks de nieuwe Citroën C5 op de markt komt, want zeg nou zelf dat is toch veel meer een eyecatcher?
En ik ben overigens bang dat ook de gehypte Laguna Coupe weinig zal kunnen veranderen aan het lot van de Laguna III. Qua techniek en betrouwbaarheid zou de Laguna III de beste Renault ooit moeten zijn dus daar kan het niet aan liggen. Is het dan toch de styling?
Voor Renault fans heb ik echter ook nog goed nieuws. Want Patrick Pélata (executive vice president for product, planning and programs) heeft namelijk gezegd dat Renault er sterk over nadenkt om met een nieuwe Alpine te komen die moet concurreren met auto’s als de Mazda MX-5.
“Ideally we would like to have an affordable sports car on a rear wheel drive platform that is great fun to drive.”
En daarnaast zou Renault ook graag een luxe model boven de Laguna hebben. Maar daar zie ik dan weer minder heil in.
markieanta zegt
Dat is pas goed nieuws, het eerste franse merk dat last krijgt van een problematisch slecht imago i.v.m. kwaliteit, nu die andere(lees Peugeot) nog. Citroen zie ik niet zo gauw problemen krijgen i.v.m. hun imago.
lincoln zegt
tja .. het is inderdaad “vlees thans vis” en dat in een segment dat al werkelijk oververzadigd .. is met allemaal de beste ooit ..
goed nieuws is er natuurlijk ook .. minder productie = minder werkdruk = minder zelfmoord ..
rider zegt
dat is lekker. net op de markt en nu al “verouderd”. de vorige laguna kon me al niet bekoren door zijn storingen, maar deze is qua design ook helemaal mis geschoten. zag de vorige er nog redelijk uit maar was niet betrouwbaar, de nieuwe ziet er niet uit en schijnt wel betrouwbaar te zijn. renault heeft een serieus imago probleem. en ik ben bang dat die nieuwe laguna coupé er ook niet veel aan zal veranderen.
Paragon zegt
YESSS… als je lelijke troep maakt hoor je afgestraft te worden!
Stijn zegt
Ghosn is een idioot. Nu wil de man ook nog eens Lada gaan verkopen via de Renault verkooppunten. Zo maakt hij het imago van Renault volledig kapot.
Dacia+Lada is een beetje teveel van het low-budget gedoe. Ik denk dat ‘ie wat teveel met Nissan bezig is, en wat te weinig met het hoofdmerk.
De Clio is het enige Renault model wat me nog aanspreekt…
Jammer voor Renault dat er zo een idioot aan ’t roer staat.
Thijs zegt
Met de Laguna coupé zou ik wel een blij man zijn. Hopelijk heeft ie ook de specs om met het uiterlijk overeen te komen. Het is ook zo jammer als je bij het stoplicht staat met een sportief ogende auto die vervolgens nauwelijks van z’n plek komt.
T-Bird zegt
De bouwkwaliteit van deze Laguna is wel top, maar ja, dat ze je niet aan de buitenkant. Dikke kans op een vervroegde facelift dus.
slk zegt
Vindt het best een mooie auto en dan vooral in het zwart als breake.Het dash ziet er hoogwaardig uit.Jammer
Alwood zegt
zou het wel mooi vinden als renault daarop onderuit gaat :twisted:
Ik vind die laguna écht heel lelijk, snap zowiezo niet waarom iemand een renault zou kiezen tov een willekeurige andere auto (op een oude alpine of rally-ert na).
Die nieuwe C5 is integenstelling tot de Laguna wél een verrijking van het straatbeeld. En een frans merkje minder is ook zo’n gemis niet. Als ze nu bij PSA de boel nog zo verdelen dat Citroen de zakelijke en luxe-wagens en peugeot de sportwagens maakt hebben ze het eindelijk begrepen.
felix zegt
itt wat er in dit bericht staat vind ik de nieuwe C5 wél een verrijking voor het straatbeeld, anders dan deze Laguna
Jorge zegt
De lelijkste koplampen ooit!
Greg zegt
@markieanta
Je zal vrees ik lang moeten wachten op een problematisch slecht imago bij Peugeot. PSA is de 2e autobouwer van Europa en zijn financieel gezond. Er wordt een vermogen geinvesteerd in het betrouwbaarder maken van die auto’s dan ze al zijn, dus slechter zal de situatie zeker niet worden.
En vreemd dat je die problemen niet voorziet bij Citroen, gezien Peugeots en Citroens door dezelfde autobouwer in elkaar worden geschroefd en daarna verkocht.
Breinstein zegt
renault is gewoon veel klanten verloren met de slechte kwaliteit van de vorige laguna en huidige megane/scenic. mensen hebben geen vertrouwen in de marketingpraat dat dit de beste laguna ooit zal zijn. dan heb je nog een lelijk exterieur (interieur is weinig mis mee, lijkt veel op bmw) en dan vind ik het niet gek dat ze niet verkopen.
Mess:) zegt
Hij heeft nog meer concurenten toch (mazda6,ford mondeo) zou daardoor de vekoop van de laguna ook niet door zakken.
Want wees eerlijk die mogen er best wel wezen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Renault heeft het marketingtechnisch alleen maar gegooid op kwaliteit-kwaliteit-kwaliteit.
Mensen die een Franse auto kopen, vinden dit niet HET belangrijkste lijkt me, anders zouden ze geen Franse kopen…
Denk dat het daar is misgegaan. En als die nieuwe C5 er is, wordt het alleen maar problematischer, want die is moooooooooooooooooi!
McKite zegt
Ben sinds begin januari de trotse eigenaar van een Laguna Estate 2.0 Benzine Dynamique. Zeer tevreden, rijdt super en geen een rammel of ander mankement. Kortom heerlijke auto waar we dan ook voorlopig redelijk exclusief in mogen rondrijden :lol:.
markieanta zegt
@Greg, helaas heb je helemaal gelijk ;)
Want ik vind de vehikels uit de Peugeot fabrieken nog steeds ten zeerste onaantrekkelijk helaas. Maar blijkbaar blijven ze verkopen. Maar wil jij dan zeggen dat ze bij Peugeot eindelijk zo ver zijn dat ze hun electrakabels niet meer isoleren met varkenshaar, maar tegenwoordig met echt isolerend materiaal.
T-Bird zegt
@Mess, dat klopt wel, die Mondeo slaat flink van zich af, is ook de reden dat ik mn hart nu al vasthou voor de nieuwe Vectra/Insignia, want van wat ik zag denk ik niet dat die voldoende tegenwicht zal kunnen bieden aan de Mondeo’s en C5’s van deze wereld.
Jansen zegt
PSA is dan wel als geheel de 2e auto bouwer van Europa na VAG geloof ik, maar het blijven apart van elkaar, Peugeot en Citroën, toch een beetje vechtersmerkjes in de marge met Renault als grote concurent. Mijn vader zij het jaren geleden al; uiteindelijk blijft alleen PSA nog over, als ze dan weer wat merken uit het verleden nieuw leven in zouden blazen, bijvoorbeeld Panhard als echt luxe merk dan kan Renault wel inpakken. Er was de laatste jaren gewoon te veel mis met de auto’s van Renault om het imago zo snel te redden. Een goede naam gaat te paart en komt te voet. Bovendien ben ik het met veel van de andere schrijvers eens; de Laguna mist de stijl, is niet onderschijdend wat je wel moet zijn in deze overvolle markt. Ik zou de C5 kopen… als m’n Xantia niet zo degelijk was.
RScosworth zegt
Als je zo nu en dan die artikelen over Ghosn leest krijg ik vaak het idee dat dit is wat hij wil. Hij geeft me het idee dat hij het alleen nog maar op kwaliteit gemunt heeft en dat hij daarbij ook de designstijl wil veranderen, zoals bij deze Laguna.
Gelukkig hebben ze nog de Clio RS, wat een briljante auto is dat.
Trouwens, moet die nieuwe Alpine de concurrent van de MX-5 worden? De vorige Alpine was toch een auto die het tegen de 911 op moest nemen?
Greg zegt
Renault had die Laguna Coupe direct moeten lanceren met de sedan en estate. Dan had “Laguna” als geheel meer elan gekregen…. Maar het is echt triest voor dat merk dat kort na de lancering al de productie omlaag gaat. De marketing mannetjes van Renault moeten nu echt hard gaan nadenken over hoe deze auto nu toch goed zou kunnen verkopen…
Toch doet Renault over het geheel genomen het enigszins redelijk denk ik. De Scenic’s en Espace’s zijn grote cash cow’s. De Clio is ook een serieus model in de compacte klasse. En misschien dat de Megane III straks ook een serieus alternatief wordt voor een Focus, Golf VI of 308.
@Marieanta
:-) Je hebt echt iets tegen Peug…. Welk merk rij jijzelf?
Mercedes zegt
YES, dat is al 1 frans merk waar een productielijn tegenvalt. Nu de rest van die franse rotzooi nog. Ik had eigenlijk gehoopt dat Peugeot problemen had, dat merk ligt me nog minder dan Renault.
Mercedes zegt
@ Greg
Ja die scenics en espaces gaan nog wel, al snap ik niet dat mensen gezien willen worden in die Scenics ik vindt het gewoon walvis gedrochten. Daar lijken ze in ieder geval op.
Barry330cd zegt
Hoe goed de kwaliteit van de Laguna ook is, de meeste mensen die Frans willen rijden willen ook graag een auto die er goed uitziet, zoals de C5 bijvoorbeeld.
markieanta zegt
Kijk, met mercedes kan ik praten ;)
@Greg, ik rijd de tegenpool van Peugeot ongeveer, Ford
(Fiesta Futura)
boostah zegt
vergeet niet dat ford hetzelfde probleem had met de mondeo
na introductie verkocht ie amper (ford genk heeft veel mensen ontslagen toen) om een jaar later dezelfde mensen opnieuw te vragen om te komen werken aangezien ze amper aan de vraag konden voldoen
Greg zegt
@markieanta
Ford tegenpool van Peugeot? Nee joh… Ford geeft net zoals Peugeot nu ook hun modellen een grote muil mee. Check die nieuwe Fiesta maar.
Maar Ford is wel een mooi merk dat goeie en aantrekkelijke auto’s maakt. Dat moet gezegd worden. Die S-Max bijvoorbeeld vind ik voor een MPV ook bijzonder fraai.
DAT zegt
Saai ? Ronduit lelijk bedoel je.
Het is gewoon pure willekeur als je kijkt naar de vormgeving van b.v. z’on achterlicht partij. Waarom al die knikjes en vouwtjes? En weer de bekende design-doodzonde; de scherpe driehoek.
En dat interieur met die ingelegde vierkantjes. Smakeloze jaren 80 zut.
Een facelift en wel heel snel.
fr@nk01 zegt
Afgelopen weekend reed ik de parkeerplaats op van Microsoft bij Schiphol en zag een vage silhouette van een opvallende auto staan, bij nader inzien bleek het om een zwarte Laguna Estate te gaan!
Tussen al de Audi’s, Bmw, Mercedes en een aantal Chrysler’s viel die ons toch nog op!…zó lelijk is die Laguna Estate echt niet.
206sw quicksilver zegt
Bijna de Laguna gekocht in januari. Prijs kwaliteitverhouding is wel OK als je in de auto zelf zit en rijdt. Het uiterlijk heeft mij de aankoop doen uitstellen gezien die o zo mooie C5, waarbij de prijs kwaliteitverhoging m.i. hoger is (in mijn geval wel luchtvering en een beter navigatiesysteem met 30Gb). Daarnaast lijkt de C5 meer op mijn huidige quicksilvertje ! Niks mis mee met deze peug, overigens al 170000km zonder problemen. Ik snap de stellingen ook niet dat Peugeot ook weg moet. Zelf zie ik Renault ook liever niet failliet gaan, al die ontslagen zijn niet goed voor de EUROPESE economie . . . en daar maken we toch met zijn allen gebruik direct of indirect gebruik van. Mijn toekomstige auto wordt in ieder geval hoogswaarschijnlijk de nieuwe C5!
DAT zegt
@fr@nk01
De station is inderdaad iets beter te pruimen. Zwart is natuurlijk de beste keuze om de vormgeving te verdoezelen. Zwart staat dus bijna altijd goed.
Wit is de meest ‘plastische’ kleur, de vorm is het meest leesbaar. Heeft met licht en schaduw te maken.
Citrofiel evil twin zegt
Wacht maar als de C5 verkrijgbaar wordt. ;)
Dan zullen er zeker geen kopers meer voor te vinden zijn. :)
By the way ik heb nooit de Laguna mooi gevonden althans de berline.
De break daarentegen vond ik altijd super geslaagd en veel mooier dan de berline.
markieanta zegt
@Greg, er zit zelfs dezelfde motor in geloof ik he ;) Alleen rijd ik een benzine en geen diesel ;)
fr@nk01 zegt
@Stijn,
hoezóo ’te veel met Nissan en te weinig bezig met het hoofdmerk’..?
Ga weg, man!
Nissan/InfiniTi is wereldwijd een gigant, grotere verkoopaantallen dan Renault en maakt forse winsten.
Ghosn een idioot?, de man doet ’t uitstekend, een Top-bestuurder!
Het is het concern strategie en uiteraard moet Renault meegaan met het standaard concern-kwaliteits-nivea dat zal uiteindelijk tot de enige en juiste weg leiden.
Om in de toekomst internationaal mee te kunnen concurreren dient/lijkt een low-budget merk binnen ’t eigen concern voeren een onafwendbaar en inhoudelijk zwaartellend beleidsbepalende positie.
Ook de VAG-groep bv. dienen keuze’s te maken tav Skoda en Seat en moeten verschuivingen binnen het concern op termijn overwegen, ongetwijfeld met strakke hand!
De Superb…gepositioneerd boven de Passat, onder de CC?, en die nieuwe
Seat…
paul zegt
Mooi dat ze dit als reden geven. Renault heeft een aantal Lagunas langs de kant van de weg gehad die niks, maar dan ook niks meer deden.
Zit een storing in de elektronica, maar kunnen het niet vinden, daarom is de productie stop gezet totdat ze erachter zijn wat dit is.
In Nederland hebben Leasebedrijven tot 2000 euro gekregen om toch hun order te laten staan, terwijl ze niet weten wat de uiteindelijke levering wordt.
bmw zegt
@citrofiel evil twin: je hebt de verkeerde foto geplaatst, ik zie geen break… Of bedoel je die design-oefening die parkeerplaatsen nodig heeft de grootte van een break, maar waar je met wat geluk net een bak bier in krijgt? Een break is ruim (mondeo, vectra, E-klasse, 5 touring, enz.).
Ik vind die nieuwe Laguna echt nog een pak lelijker dan de vorige. En Renaults design is al zo’n ramp (kijk maar naar de scenic en naar hoe ze de twingo vernield hebben).
mark2 zegt
Chosn is de verantwoordelijke voor de problemen die er nu zijn bij renault. Hij keurt altijd de ontwerpen als laatste goed. Ik zou de ontwerpers een schop onder de kont geven als ze met zo’n auto aan kwamen zetten. Op de laguna coupe na dan. Twingo is ook niet echt sprankelend en spyshots van espace houd ik mijn hart vast want dat is helemaal een gedrocht. Megane 3 kan mischien nog wel iets worden maar dat is dan echt de auto die renault moet redden want anders zie ik het somber in.
Wollie zegt
Suffe Renault voor suffe mensen.
Jopie zegt
Ik heb niks met franse merken, want ik wil graag een betrouwbare auto met fatsoenlijke stoelen. Citroens zijn altijd raar geweest, Peugeots zijn de laatste jaren voorzien van zijlampen ipv koplampen. Nooit begrepen. Renault had wel een aantal aardige modellen, maar de laatste tijd is het niet best. De laatste mooie auto uit Frankrijk was de Peugeot 406 Coupé.
Martijn zegt
Gerechtigheid!
Dit hebben ze aan zichzelf te danken! Kwaliteit van alle (ja lees alle nieuw modellen!) is vér onder de maat! Renault moet haar ogen uit haar kop schamen! Iedereen die een Laguna heeft gekocht koopt er maar één.. daar begin je niet nog een keer aan! De Modus flopt ook al.. hup dan maar een grand modus bouwen. Jammer Renault, het ligt niet aan jullie aanbod, elke niche hebben jullie gevuld maar niemand wil ze meer rijden.. (of beter gezegd mee stil staan). De nieuw ANWB reclame gezien? Daar zet ook de ANWB Renault een hak door een Laguna in het filmpje te gebruiken haha!
fr@nk01 zegt
Eeuh, op die parkeerplaats stonden meen ik alleen zwarte(donkere) auto’s, en daar stönd ik dus tussen met mijn diep bleu-metalic tincout Honda Accord X…Prachtig !
Jansen zegt
@Greg; What! Ford een mooi merk. Als ik een merk nu uitgesproken saai en kleurloos vind is het wel Ford. In mijn ogen hebben die pas een imago probleem; ze zijn niets, niet degelijk, niet apart, niet sportief, niet goedkoop, niet duur, niet spannend, niet mooi, niet lelijk. ’t is allemaal zo middelmaat…
Jansen zegt
@Jopie; wat voor auto rij jij? ergo; wat versta jij onder goede stoelen?
markieanta zegt
@jansen, niet degelijk? Niet sportief? Niet mooi?
Laat ik jou maar als nogal subjectief omschrijven dan. Stap nou maar gauw in je Laguna en sta na 5 kilometer maar stil en bel de ANWB maar. Hoezo heeft Ford een imago probleem dan? Omdat ze de best sturende auto’s in hun klasses bouwen soms?
Alwood zegt
@Jansen
850/V70 mk1 R-stoelen! allemachtig wat een heilige dingen, ik zou ze overal in mijn huis willen hebben staan :D
Greg zegt
@Jansen
Wel… dan verschillen we van mening. Ik vind ze namelijk wel apart (niemand anders ontwerpt op de Kinetic manier) Ik vind ze sportief (rij zelf maar in een Focus… Je durft gewoon harder in de bocht te gaan dan in een concurrent)
Ik durf hier zelfs keihard te zeggen dat Ford met de Focus de VW Golf heeft verdrongen als maatstaf voor compacte middenklassers. De Focus is nu de maastaf voor wat betreft rijeigenschappen enz.
Jansen zegt
@markieanta; ik wist niet dat je boos werd… even voor de duidelijkheid; ik vind, zoals ik al eerder schreef deze Laguna ook niet wat je noemt mooi, eerder lelijk zelfs. Het is waar dat de vorige serie Mondeo’s een degelijkheids probleem hadden/hebben vergelijkbaar met de Laguna. De nieuwe bedradingen die in die auto’s gelegd werden was gewoon nog niet uitgeëvalueerd, dat is Ford niet aan te rekenen, dat is Renault niet aan te rekenen en Mercedes ook niet. Verder is iets als wegliggingen sturen in mijn ogen een erg subjectieve beleving. Ford schijnt het erg goed te doen, maar ik heb persoonlijk helemaal niet zulke prettige rij ervaringen met bijvoorbeeld de Ford Fiesta (model 1996). Op elk klaverblad stuur ik met mijn Activa alle Fords er uit, maar zoals ik al zei; ik denk dat wegligging en sturen een vrij subjectieve beleving is, tenzij het gewoon echt heel erg slecht is, zoals een Kever of een Tatraplan. Ik heb het idee dat Ford wel degelijk een imagoprobleem heeft; als ik een veilige auto wil kopen koop ik een Volvo (als je puur naar imago kijkt…), als ik een aparte auto wil koop ik een Citroën. Als ik vijftig ben in ik wil iets degelijks, ik koop een Mercedes. Als ik 50 ben en ik wil iets anders, een Saab. Als ik jong ben en ik wil iets sportiefs; een BMW of een Alfa. Als ik jong ben en iets sportiefs wil, maar iets minder geld heb, een Volkswagen. Als ik een vader van een braaf gezinnetje ben; ik koop een Fiat, Peugeot, Renault of Volkswagen. Maar wanneer zou ik een Ford kopen, wat is het imago van Ford? Ik weet het niet….
@Alwood & Jopie; ooit in een Citroen CX (prestige), XM, C6 een Peugeot 604 / 605 / 607 of Renault 25 gezeten, dat zijn geen stoelen maar fauteuils. Franse autobouwers maken stoelen waar je niet op zit, maar in. Natuurlijk ook een kwestie van smaak. Overigens geen kwaad woord over de stoelen uit de Volvo die genoemd word. Dat zijn ook stoelen in deze categorie.
Jopie zegt
@Jansen: ik heb al in veel auto’s gereden en allemaal zonder problemen. Duits, Japans, Italiaans, Spaans. Alleen bij Franse auto’s krijg ik last van mijn rug, omdat je zo wegzakt in de stoelen. Sommige mensen zijn er blij mee, ieder zijn smaak.
victor zegt
@jansen, ford kun je altijd kopen de nieuwe fiesta als je 18-35 focus 25-?? mondeo 30-?? de s-max 30-?? galaxy 40-?? en de c-max 30-?? en de ka is voor vrouwen van alle leeftijden en ehh tja de focus ST voor SPORTIEVE MENSEN!! en de fiesta ST als je iets minder geld hebt
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ DAT:
Nu ben ik wel errrrrg nieuwsgierig: wat bedoel je met ‘de design-doodzonde, de scherpe driehoek’??
Zit hem te zoeken maar kan hm niet vinden!
LOL
carlos zegt
concurrentie ziet er gewoon veel beter uit..
markieanta zegt
inderdaad Victor
Citrofiel evil twin zegt
@Jansen;
Hoezo Ford niet sportief? Nog nooit gehoord van de Mustang en GT? ;)
Supercharged Jules zegt
@Jansen
tja, mensen hier in Nederland schijnen steeds meer Ford te kopen (i.v.m. jaren vanaf 2000). Vorig jaar totaal op nr. 4, ion Januari dit jaar nr. 3 met de Mondeo op dezelfde plaats in de verkoopstatistieken per model! De Passat, 3-serie, C-klasse volgden op afstand!
Een auto koop je toch niet meer voor het imago (tenzij het een Bentley, of A6/8-segment is)? Ford onderschijdt zich met de huidige en aankomende modellen heel erg goed met een gewaagd, maar niet over the top design en goede rijeigenschappen. Kwaliteit is met de nieuwe modellen (vanaf de Focus I) ook vooruitgegaan met nieuwe onderzoekscentra en software die rijsimulaties uitvoerd, en zo binnen enkele maanden de levensduur van een bepaal materiaal op een bepaalde plaats kan schatten. Ford heeft iig in Europa goede basis en goede vooruitzichten.
dekster zegt
Laten we eerlijk zijn, de Laguna ziet er toch niet uit. Ik snap niet hoe dergelijke ontwerpen daadwerkelijk nog de toonzaal halen. Dat zijn toch geen domerikken aan het hoofd bij renault?
“…om met een nieuwe Alpine te komen die moet concurreren met auto’s als de Mazda MX-5.”
Dat kan toch niet de bedoeling van een alpine zijn?
De alpine van m’n vader was toch wat anders dan een MX5
RScosworth zegt
Als Renault echt zo slecht zou zijn zoals men hier beweert zou dat merk wel een briljante strategie toepassen. Ik zie ze namelijk echt overal rijden. Pauperbakken verkopen die ook nog eens massaal worden gekocht. Dat zou nog lucratiever zijn dan de aanpak van Volkswagen waar je in werkelijk elk model dezelfde knopjes, roostertjes en andere onderdelen tegenkomt.
Ik denk persoonlijk dat het wel meevalt met de verschrikkelijke kwaliteit, bij de Clio en de Megane althans. Enige auto in deze klasse waar ik hem mee zou verruilen is een Ford omdat die nog net iets beter op de weg liggen en ik meer voor mijn plezier (door)rij dan noodzakelijk.
Maar nogmaals, hoe zit dat met die Alpine? De oude Alpine was volgens velen te vergelijken met een Porsche 911. De toekomstige moet het dus gaan opnemen tegen een Mazda MX-5?
lincoln zegt
@Dekster .. mochten ze willen om zo stabiel en succesvol te worden als de MX-5 .. denk dat iedere autofabrikant daar voorbeeld aan kan nemen ..
Turbopaultje zegt
Alpine voor next classic topic aub…………………. :-)
lincoln zegt
eens met turbopaultje .. want van de Alpine weet ik nakkes ..
AudiA3 zegt
@McKite….
Nou gefeliciteerd. Ik had hiervoor ook een Renault. In 2007 4 x opgesleept langs de snelweg voor allerlei mankementen. En nee, dat was bij mij ook niet tijdens de witte bruidsweken van de auto.
Je zult hier nog wel op terug komen.
FordGT zegt
Toen ik de foto’s zag van de nieuwe Laguna dacht ik echt gadver. Het oude model vind ik mooier. Maar toen ik hem in het echt zag rijden vond ik hem wel mooi. Ieder zijn eigen mening;). De laguna’s zijn wel beesten hoor, ik vond de Laguna II wel erg lekker doortrekken. En er waren toch ook plannen van een 3,5 V6 met 241 pk van de Espace? Die zal ook wel lekker rijden. Ik vind de C5 ook wel een mooie auto. Verder vind ik de Laguna’s in de duurste uitvoering wel luxe genoeg. Ik weet niet hoe het bij de goedkopere uitvoeringen zit?
fr@nk01 zegt
@martijn,
moet je me toch even uitleggen waarom de Autokampioen vorige maand de Laguna noemde als een verstandelijke alternatief voor bv.een Bmw 3serie met als aanvullend argument enkele duizenden euro’s voordeel.
In dat licht bezien, is die tv-spot blijkbaar een toegevoegde reclame uiting.
Ook Autovisie afgelopen maand spreekt over een hebbeding en waren vol lof over de Laguna Estate.
@bmw
we hebben het hier over een Estate!
Een coupé_achtige wagon, niet te verwarren met een stationwagen in de bmw uitvoeringen.
Bmw waagt ’t notabene, een op hoge poten staande stationwagen, om die
een Crossover te noemen!
fr@nk01 zegt
@iedereen
Zijn de automedia/bladen/blogs objectief en/of betrouwbaar?
Wordt de lezer gemanipuleerd?, hoe zit dat?
Wat denken jullie hierover.
SaxoVTS zegt
Wat een drama toch weer hier. Dat de Laguna, de op dit forum meest onderschatte wagen van het moment, niet zo’n directe hit zou worden als de Laguna 2 stond natuurlijk al vast. Daar zorgt die (tikkeltje overdreven) slechte reputatie van de oude wel voor. ;)
Sommige reacties hier doen me een beetje denken aan die nieuwe VW passat reclame.
CitroFiel2 zegt
@Mercedes
YES, dat is al 1 frans merk waar een productielijn tegenvalt. Nu de rest van die franse rotzooi nog. Ik had eigenlijk gehoopt dat Peugeot problemen had, dat merk ligt me nog minder dan Renault.
De grootste troep in auto-land komt uit Duitsland hoor! De Duitsers kennen het woord Comfore gewoon niet!
RScosworth zegt
“De Duitsers kennen het woord Comfore gewoon niet!”
Ik ook niet.
parisi zegt
@ mercedes
ja natuurlijk. Mercedes is zo een ’top’merk dat nooit iets aan de hand heeft. Het enigste verschil is dat je bij merc. gemiddeld 10.000 euro meer in het zak bent gezet voor dezelfde problemen (elektronica). Ter uwer informatie ik zou mij doodschamen in een wagen (c klasse ) waarvan ik mij afvraag of ze nog veel dashboards van de 190 in stock hadden liggen. En dat alles in de hoop dat de mensen terug gaan denken aan de legendarische wagen die het ooit was. Want laten we eerlijk zijn daarnaa is het zowat bergaf gegaan.
Citrofiel zegt
Een luxe model boven de Laguna? Lijkt me gewoon de Vel Satis opvolger…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Frank01:
Absoluut niet objectief.
Auto’s objectief benaderen is vrijwel onmogelijk!
Kijk bijvoorbeeld eens naar Autoweek: die richt zich op de doelgroep, dus is de Toyota Corolla geweldig. In Carros… vul maar in!
Subjectiviteit is zeker bij testen niet uit te sluiten. Had laatst nog een discussie met iemand over Saab (duh!), hij vond een artikel waar de 9-3 als laatste werd getest van 40 auto’s, en ik vond er een waar het ‘de beste voorwielaangedreven auto op de markt’ wordt genoemd.
Ik bedoel maar!
Stephanovic zegt
Heren,
Wanneer wordt er nu eens fatsoenlijk gereageerd op berichten van Renault zonder dat men de historie van de Laguna en andere types naar boven haalt.
Wie maakt er op dit moment wel storingsvrije auto’s?
Allemaal een grote mond, Renault dit Renault dat…
Heb ontevreden (lease) rijders als klant die Volkswagen, Mercedes, BMW, Toyota enz. enz. reden maar die (Lees!) SUPER tevreden zijn over deze nieuwe Laguna. Hij moet zich weliswaar bewijzen, dat ben ik helemaal eens met sommigen maar het gebral dat het een gedrocht is, kwalitatief slecht en dat de concurrentie beter is vind ik gelul van de bovenste plank!
Duik als echte autoblogger eens een keer een showroom binnen en maak een proefrit in deze auto. Geef dan je reactie HEREN / DAMES en we praten dan verder.
Jullie zijn van harte uitgenodigd!
RScosworth zegt
‘Wanneer wordt er nu eens fatsoenlijk gereageerd op berichten van Renault zonder dat men de historie van de Laguna en andere types naar boven haalt.’
Waarschijnlijk nooit. Als je het mij vraagt valt het onderwerp ‘Franse auto’s’ hier ongeveer samen met de onderwerpen ‘BMW vs Mercedes vs Audi’: een hoop ongefundamenteerd geschreeuw.
Ik heb al verschillende nieuwe Renault modellen van binnen gezien en gevoeld. De kwaliteit van de materialen is uitmuntend en het voelt allemaal oerdegelijk aan. Zoals een Golf, alleen dan niet slaapverwekkend saai.
Vooral de RS modellen zijn een doorn in het oog voor de concurrentie, qua prestaties dan. Qua verkoopaantallen zal het wat tegenvallen denk ik aangezien je ze bijna niet ziet rijden.
stefaan zegt
Vooraleer we hier zware uitspraken gaan maken, moeten we zien wat de toekomst brengt.
Vele hier hebben wrs geen rijbewijs of geen ervaring met verschillende merken. De laguna is echt een prachtige verschijning op de weg tussen alle bmw’s en mercedessen. Ga eens kijken in een garage hoe die eruit ziet.
Zolang ik leef rijden wij thuis met renault (ook al peugeot en volvo als lease wagen voor mijn vader gehad) en wij hebben nog nooit grote problemen gehad.
BTW de twingo verkocht ook voor geen meter in de begin jaren.
mashell zegt
“Als ik een merk nu uitgesproken saai en kleurloos vind is het wel Ford. In mijn ogen hebben die pas een imago probleem; ze zijn niets, niet degelijk, niet apart, niet sportief, niet goedkoop, niet duur, niet spannend, niet mooi, niet lelijk. ‘t is allemaal zo middelmaat…”
Todat je achter het stuur van een Fiesta, Focus, C-max, S-max of Mondeo gaat zitten en echt gaat rijden. Dan denk je hé, kan dat ook zo? Het hele sellingpoint van Ford is het weggedrag dat is veel leuker en strakker dan dat van een Golf, Astra, Auris ect.
mashell zegt
Die nieuwe Laguna is geen echt mooie auto, feit, kun je niet om heen. Maar in donkere kleuren gaat het eigenlijk best wel. Het dashboard is voor het D-segment wel bijzonder origineel vormgegeven (hoewel ik persoonlijk het materiaal niet mooi vind).
En Renault zou best wel eens zomaar uit het niets de nieuwe kwaliteitskampioen kunnen worden, ze zijn een paar jaar terug ook vanuit het niets de veiligheidskampioen geworden.
RScosworth zegt
mashell schrijft,
‘Todat je achter het stuur van een Fiesta, Focus, C-max, S-max of Mondeo gaat zitten en echt gaat rijden. Dan denk je hé, kan dat ook zo? Het hele sellingpoint van Ford is het weggedrag dat is veel leuker en strakker dan dat van een Golf, Astra, Auris ect.’
Juist jij hebt hem door! Alleen met je laatste zin kan ik het niet vinden. Er is werkelijk niets leuks en straks aan het weggedrag van een Golf of Astra, de sportuitvoeringen daar gelaten. ;)
w0o0dy zegt
Men kan klagen dat veel mensen zich negatief uitlaten over franse auto’s maar laten we wel wezen…. ook al vind je ze leuk om te zien, ook al rijden ze geweldig…. als die dingen veel problemen geven dan wil je geen nieuwe.
Persoonlijk ben ik ook klaar met franse auto’s… het rijdt uitstekend maar ook kleine probleempjes zijn enorm storend en ik heb betere dingen te doen dan steeds naar de garage te rijden en een leenauto te halen… spijt me zeer want het rijdt wel echt lekker… Zeer comfortabel (1200km zonder noemenswaardige rustpauze? ja dat doe ik zonder problemen met die auto).
Zelfs dat hok van mij gaat, als je je best doet, zo hard een bocht om dat menig automobilist met open mond toekijkt…. en het is een doodsimpele “huis tuin en keuken uitvoering. De combinatie van comfort en kwaliteit van het stuurgedrag zijn zeldzaam in de klasse, maar voor mij voorlopig geen franse auto’s, sorry.
De vorige Laguna was een hypermoderne auto in een wereld van redelijk saaie zakenhokken. Vol technische snufjes, met een comfort waar je echt serieus van onder de indruk kon raken…. Alleen… het ding ging wel erg vaak stuk. Turbo’s van de diesel die niet betrouwbaar bleken, controle systeem voor de bandenspanning met een eigen leven, airco’s met meer dan gemiddeld storingen. Leuk zo’n key-card behalve als je auto er spontaan mee stopt of niet start…. Allemaal problemen die best goed zijn op te lossen maar als jij twee of drie keer aan de beurt bent tijdens je leasecontract met zo’n geintje dan zal het je een rotzorg zijn dat het garantie werk is… maar je wil gewoon niet langer tijd kwijt zijn aan een auto die stuk gaat….
Renault schijnt erg hard te hebben gewerkt aan de betrouwbaarheid van de nieuwe Laguna, maar de dealers zullen enorm hard aan de bak moeten om de mensen überhaupt over de drempel te krijgen…. En als mensen de auto niet proberen dan gaan ze er zeker geen kopen… dus doe iets!
fr@nk01 zegt
Nee, wel leuk en verbazingwekkend:
Kia Pro Cee’d (coupé)!
Fantastisch deze Koreaan.
Le feber zegt
Och jongens toch, wat word het toch weer flink opgeblazen zeg,… de laguna verkoopt qua begrippen prima. Dat de productie wat terug geschroefd word, is in deze blog niet echt duidelijk beschreven en staan er alleen een beetje vooroordelen in. Waar men wel duidelijk trek in heeft als het ook maar enigzins anti franse wagens is….:roll:
Laten we het onderstaande eens lezen :!:
De geheel nieuwe Laguna is niet zo goed uit de startblokken gekomen als Renault had gehoopt. Dat is de reden waarom een in de fabriek in Sandouville in december is besloten geen derde ploeg meer aan het werk te zetten. “De Laguna is de nummer één in zijn segment in Frankrijk. Maar we merken dat er voorraden groeien en we willen geen auto’s op de markt pushen,” licht Ghosn zijn beslissing toe. “Vandaar dat de productie omlaag is geschroefd.”
Hij vervolgt: “We richten ons op succes in de vijf jaar durende levenscyclus van de Laguna. De verkopen op de korte termijn zijn voor ons minder belangrijk. Over het algemeen stelt de Laguna ons niet teleur. De drie jaar durende garantie blijkt een goed verkoopargument. Ook twijfelen we er niet aan dat de Laguna – zoals beloofd – in de topdrie van kwalitatief beste auto’s in zijn segment komt.”
fr@nk01 zegt
Tot dat ik achter het stuur van een Honda Accord ging zitten(en rijden), toen ging een wereld voor me open…
hiervoor had ik een Focus, waar ik best wel ‘happy’ mee was(dus echt niet lullig bedoeld, maar alles is relatief).
fr@nk01 zegt
Ik had al eerder gereageerd op de ten onrechte negatieve Laguna comments.
Deze kwaliteitsauto mag nog niet de kans krijgen zich te bewijzen of hij wordt hier al de grond in geschreven.
Die mentaliteit hier, zoals met zoveel
non-german producties.
Waanzin!
j zegt
Een laguna moet je echt niet met een bmw3 vergelijken echt niet echt niet echt niet.
De techniek van delaguna, de rijeigenschappen ,het design matig tot slecht.
fr@nk01 zegt
Is goed hoor @J
als jij groot bent mag je jou keuze rijden, okay?
Robert zegt
LAGUNA: Labiele Antieke Gaapverwekkende Uiterlijk Nietszeggende Auto
mark2 zegt
Het design van de laguna vind ik niet echt geslaagd de betrouwbaarheid heb ik deze keer wel vertrouwen in. Ik ben wel een fan van renault. Ze hebben in het verleden echt wel mooie auto’s gemaakt. En vooral de sportieve modellen spraken mij aan. Maar ik ben ook zeer kritisch want ik vind dat chosn met het design op dit moment de verkeerde weg inslaat. Het is goed dat er naar kwaliteit wordt gekeken maar ze laten het design nu te veel verwaarlozen.
Martijn zegt
Iedereen die beweert dat de nieuwe Laguna een betrouwbare is gelooft de mooie praatjes van Renault.. Waarschijnlijk berust dit ‘vertrouwen’ meer op hoop.. je vastklampen aan een marketingspreuk.. Niemand weet wat die auto over twee jaar doet..
We weten wel wat het vorige type heeft gedaan.. van de facelift-versie zie je er bijna geen rijden.. Een laguna kost in de lease meer dan een passat.. terwijl de passat een fors duurdere auto is.. Hoe kan dit? Het leasebedrag wordt berekend op basis van een aantal factoren. oa afschrijving en onderhoud… Dat zegt toch genoeg?!
Dat de autokampioen het een alternatief noemt voor een BMW?! Dat is echt appels met peren vergelijken.. Iemand die een BMW rijdt zal nooit een Renault kopen en vica versa… De renault rijder zal de BMW te stug vinden en het interieur te somber.. en de BMW rijder wil achterwielaandrijving, een laag zwaartepunt, oerfecte gewichtsverdeling en een ‘dik’ uiterlijk.
“In de top 3 van betrouwbare auto’s”. Ok… wie zal er moeten wijken.. De Lexus IS, de Honda Accord of de Subaru Legacy?? Dat is bij voorbaat al een uitspraak die niet waargemaakt kan worden!
Citrofiel evil twin zegt
@Citrofiel ;
Ik denk niet dat Renault met een opvolger van de Vel Satis zal komen maar met een geheel nieuw model zal komen mss weer Safrane genoemd?
Mss zal Renault weer met een grote berline komen in plaats van zo een mislukte veel te grote hatchback.
Volgens mij zou het ook logisch zijn als ze het volgende model Safrane zouden noemen aangezien dat meer succesvoller was.
jkn zegt
Heerlijk al die Noobs en azijnpissers die Renault gelijk failliet verklaren. Toevallig werk ik bij Renault en de orderportefeuille is de laatste tijd sinds een lange tijd nog nooit zo vol. Vooral de Twingo loopt als een tierelier. En wie had die bij voorbaat al niet dood verklaart met de komst van de Fiat 500?..
Maar kopen jullie allemaal maar fijn een C5 zoals ik hierboven allemaal lees. Ik zie jullie wel langs de kant van de weg met een wegenwacht..(ik ben degene die luid toeterend langs tuft)
Het feit dat de helft van de reaguurders GOSHN als “chosn” tikt zegt al voldoende over het niveau..
p.s. Persoonlijk zou ik nog niet dood gevonden willen worden in een duits merk. Maar dat is mijn persoonlijke mening, en dus subjectief. Laten we ophouden met zeggen dat de laguna lelijk is en dat dat een feit is. Smaken verschillen.
Citrofiel zegt
@ jkn; De Twingo een tierelier? Ik heb hem hier in Nederland nog maar één keer gezien… De Laguna drie keer… Lijkt me niet goed… Of zijn de levertijden gewoon zo lang?
En Citroën veroordelen om zijn betrouwbaarheid, met je ‘eigen’ merk is het ook niet zo goed gesteld hoor. Ze zeggen wel dat de Laguna betrouwbaarder is geworden, maar dat zegt elke fabrikant bij de introductie van een nieuw model. Hij moet zich ook nog bewijzen. En mss is de C5 ook wel flink verbeterd… We zullen zien…
Citrofiel zegt
@ evil twin; Helemaal mee eens, en zoveel begreep ik al wel. Ik reageerde vooral op de manier van mededelen: “En daarnaast zou Renault ook graag een luxe model boven de Laguna hebben.” Ze hebben die toch al? De Vel Satis! En een auto in dezelfde prijsklasse, terwijl het oude model verdwijnt, vind ik een opvolger, ook al is het niet dezelfde carrosserievorm.
KhaliDCi zegt
Nou laat me jullie wat vertellen, ik heb in parijs de nieuwe Laguna GT gezien…….. en dat is echt een dikke VETTE Volle BAK…………
Dat wilde ik ff kwijt………
Cees Sebregts zegt
Sinds November 2007 rij ik een Laguna III Dynamique met een hoop extra’s
o.a 18 Inch wielen en leren bekleding, ik ben zeer tevreden over het rij gedrag (ik rij trouwens al dik 28 jaar Renault) stille 2 ltr motor, en goed schakelen enfin niets aantemerken op de auto.De vorige Laguna II was ook goed nooit geen problemen mee gehad dus al die verhalen over een bagger auto is gewoon opgeblazen door de media sorry maar waar,dus mensen in Nederland vertrouw op Renault de service is uitstekend en ook de auto’s dit
wil ik maar even zeggen.
Winando zegt
Laat ik t afkloppen maar mijn 1.9 dCi 100pk heeft mij nog niet in de steek gelaten (100.000 km/ 3,5 jaar). Misschien is het toch de liefde die de doorslag geeft: sinds ik in 1983 mijn eerste Renault aanschafte (R16 TL model 1975 ?) ben ik verkocht. Renault doet niet mee aan groter is beter, vergelijk hem maar een met de 407 SW, die is patserig, das een voiture terwijl Renault automobielen bouwt.
JH zegt
Tja, als ik de baas van de ontwerpers was zouden er koppen rollen.
Kijk eens naar de concurrentie: VW Passat, Ford Mondeo, Alfa 159 allemaal prachtige modellen
G. Lagrouw zegt
Iemand iets gehoord over leveringsproblemen met de estate? Ik heb 12-12-07 een automaat beteld en tot op heden wel 6 (!) opleverdata gekregen, maar nog geen auto. Een beetje ten einde raad… (en heeeeeeeel boos)